TopicStarter: Dav-E
TopicDatum: Geplaatst: 20 Jul 2009 05:32 pm
Forum: Techniek
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Weldra ga ik mijn kachelradiator vervangen en dan moet natuurlijk de koelvloeistof afgetapt worden, om achteraf terug te vullen.

Nu zou ik graag wat tips krijgen van mensen die het mss al eens gedaan hebben:
-koelvloeistof gewoon aftappen met de aftapplug onderaan de radiator of moet er nog ergens afgetapt worden?
-hoe kan ik het best het koelsysteem reinigen?
-hoe moet ik het koelsysteem ontluchten (sommige zeggen dat er 3 ontluchtingsnippels zijn, andere zeggen 4 ontluchtingsnippels)

Ow ja, het betreft hier een TU-blokkie 1.6 met 90pk
Moet het aftappen en bijvullen gebeuren met warme of koude motor, gezien de thermostaat al dan niet open of dicht staat?
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grietje
Geplaatst: 20 Jul 2009 06:47 pm

Wat ik zou doen:

Je wilt geen water in je cabine dus ik zou het KVS er uit halen door de onderste slang van je radiator los te koppelen, dan is alles er wel uit

(Als je voor de auto staat, aan de linkerkant van de radiator, helemaal onderaan, dikke grote slang)

Als alles weer aangekoppeld is:
- De ontluchtingsnippels losdraaien. 1 rechts boven op je radiator, 1 op je thermostaathuis (boutje, sensor of slangetje losdraaien) en 1 in het midden achterin, de nippel van de kachelradiator. Die 3 zijn iig het belangrijkst.

Als je ze allemaal loshebt, bij gaan vullen, totdat het eerste punt overstroomt. Terwijl die overstroomt dichtdraaien. Dit ook bij de 2de.

De laatste kom je waarschijnlijk niet, dan stroomt je vulbuis al over.
Die laat je open, en dan start je je motor (moet wel koud zijn, die motor!!)

Laat je hem draaien totdat er een klein maar regelmatig fontijntje uit die laatste, hoogste ontluchtingspunt komt. Dan draai je hem dicht.

Als je te lang wacht word het fontijntje te hoog en te warm. Blijft ie onregelmatig draai hem dan ff dicht en probeer dan eerst even 1 van de andere 2 punten, misschien zit daar toch nog lucht.

Ennuh, na t vullen zit je reservoir te vol. Dit gooit ie er zelf uit. Schrik dus niet als tie het eruit gaat gooien Zolang het niet onder t minimum komt, niet bijvullen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 20 Jul 2009 08:17 pm

Zo

wij jongens kunnen wel opstappen hier

Netjes uitgelegd

en wil je het systeem reinigen, bij de dealer zijn daar wel middeltjes voor, gooi je dr in, zoveel km rijden....aftappen..zou je nog gewoon met je oude koelvloeistof kunnen doen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grietje
Geplaatst: 20 Jul 2009 09:28 pm

hahaha

nog bijna vergeten, bij een TU zit er vooraan je blok (ergens boven t olie filter) een doorspoel plug. Als je de slang van radiator naar tehrmostaathuis loskoppeld kan je daar een tuinslang oid in zetten en het doorspoelen. Maar best vind ik idd gewoon ff met nieuwe kvs rijden en dan na niet al teveel km's (maar wel motor paar keer lekker warm gereden) verversen. Dan moet t wel goed zijn

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 21 Jul 2009 11:34 am

Okay, hier heb ik wat aan Netjes uitgelegd hoor!

Ben blij te horen dat er maar 3 ontluchtingsnippels zijn op mijn TU-blokkie, want die heb ik trouwens allemaal al gevonden:
-een inbus op het thermostaathuis
-ventieltje aan de kachelradiator
-plug bovenaan de radiator

Om dat hoogteverschil op te vangen voor het ontluchten, hoef je gewoon maar het vulreservoir te verhogen d.m.v. een cola-fles. Het mondstuk past er namelijk mooi aansluitend in

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grietje
Geplaatst: 21 Jul 2009 01:49 pm

Ja ik krik de voorkant altijd op bij ontluchten omdat die raar veelste veel verlaagde AX van mij anders niet eens bij t 2de punt komt

Maar met die achterste nippel even open laten lopen is nooit slecht hoor! Dat beetje lucht wat er dan miss nog in zit teminste ook uit

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris_andriesse
Geplaatst: 21 Jul 2009 02:10 pm

Kermit306TCI schreef:

en wil je het systeem reinigen, bij de dealer zijn daar wel middeltjes voor, gooi je dr in, zoveel km rijden....aftappen..zou je nog gewoon met je oude koelvloeistof kunnen doen

En dat soort middeltjes dus vooral niet bij de dealer halen, want dan ben je gegarandeerd een hand vol euro's meer kwijt, dan als je het bij een automaterialenzaak haalt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 21 Jul 2009 03:52 pm

Dav-E schreef: Okay, hier heb ik wat aan Netjes uitgelegd hoor!

Ben blij te horen dat er maar 3 ontluchtingsnippels zijn op mijn TU-blokkie, want die heb ik trouwens allemaal al gevonden:
-een inbus op het thermostaathuis
-ventieltje aan de kachelradiator
-plug bovenaan de radiator

Om dat hoogteverschil op te vangen voor het ontluchten, hoef je gewoon maar het vulreservoir te verhogen d.m.v. een cola-fles. Het mondstuk past er namelijk mooi aansluitend in

het wordt alleen zo'n zooitje als je die fles moet vullen en hij blijft halfvol en moet er weer af ...

en niet alle motoren hebben die vulreservoir

Zou je btw zomaar zo'n reservoir tussen kunnen bouwen? als je het kleine pijpje op de radiateur ook weer verbind met bovenop t reservoir?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 21 Jul 2009 04:04 pm

Dat overloopdarmpje gewoon ff knikken en klemmetje erop.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 21 Jul 2009 08:28 pm

Grietje schreef: nog bijna vergeten, bij een TU zit er vooraan je blok (ergens boven t olie filter) een doorspoel plug. ...

Die plug, is dat zo'n vierkant ding (vrouwelijk), net linksboven het oliefilter?
Lijkt me wel handig om het motorblok ook eens te kunnen doorspoelen!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grietje
Geplaatst: 21 Jul 2009 08:40 pm

zou zomaar eens heeeel goed kunne. Ik heb er ergens een foto van, maar dan moet ik ff zoeken!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 23 Jul 2009 04:54 pm

Grietje schreef: zou zomaar eens heeeel goed kunne. Ik heb er ergens een foto van, maar dan moet ik ff zoeken!


Heb eens ff een fotootje gemaakt! Laat maar weten welke de desbetreffende plug is

Alvast bedankt!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grietje
Geplaatst: 23 Jul 2009 06:33 pm

ik heb deskundige gevraagd en die zegt dat het meer richting de onsteking zit. Zegmaar op het diagonaal oliefilter - ontsteking en dan ergens op t randje zit een relatief klein boutje

Maar goed ik ben ook wel weer van draai t gewoon open en je ziet vanzelf wat het is, haha

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door p306XSI
Geplaatst: 25 Jul 2009 07:56 pm

Ik zou ook graag mijn koelvloeistof willen verversen echter ik kan de tapjes bij de radiateur en het motorblok niet vinden.

Het betreft een XU motorblok (XSI).

Kan iemand mij misschien vertellen, waar de tapjes zich bevinden? En eventuele fotos van de twee plekken. Ik heb al een handleiding gebruikt, maar kan de plekken die daarin worden aangegeven geen tapjes vinden.

Vriendelijk bedankt alvast

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door p306XSI
Geplaatst: 26 Jul 2009 09:10 pm

Ik heb de koelvloeistof al weg gekregen, door de leidingen los te halen, echter heb nergens kraantjes voor het aftappen kunnen ontdekken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 26 Jul 2009 10:13 pm

Bij een XU zit alles wel net iets anders dan bij een TU, maar die aftapplugjes zullen ook wel te vinden zijn helemaal onderaan de radiator, lijkt me toch...

Voor wat betreft het aftapplugje op het motorblok zelf, daar kan ik je niet mee behelpen...

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft