TopicStarter: bigd
TopicDatum: Geplaatst: 27 Aug 2008 03:52 pm
Forum: Techniek
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bigd
Ik ging net ff stukje rijden, stond ik stil bovenop een soort viaduct.
Een beetje schuin dus, omdat er file was.

Dus ik denk ik kwartier tot 20 minuten daar gestaan stationar laten draaien gewoon.

Stap ik ff uit om te kijken hoe het met de file is.
Zie ik in eens allemaal koelvloeistof over straat lopen.

Maak ik me motorkap open komt er allemaal koelvloeistof langs de dop eruit.
Omdat de koelvloeistof te warm geworden is, dan kookt het bijna zegma en komt het omhoog.

Ik weet wel dat die dop daar speciaal voor gemaakt is, om als het te warm wordt door te laten zeg maar.

Ik ben trouwens daarna nog een stukje gaan rijden om te kijken of hij egt veel te warm wordt, maar dit was daarna niet meer het geval.
En er zit ook nog wel genoeg koelvloeistof in nu.

Maar hoe kan dit nou?

Ligt het aan de sensor die de ventilator moet aanlaten slaan?
Want deze begint volgens mij pas bij mij bij 100 graden ong.

Of aan totaal iets anders?

Groeten Dirk
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander
Geplaatst: 27 Aug 2008 04:01 pm

die sensor in je koelvloeistofvaatje doet helemaal niks, als alleen ervoor zorgen dat je lampje op je dashboard gaat branden.. controlelampje..

de koelvloeistofmeter (als die al in een 306 zit) heeft een aparte sensor op je waterhuis..

op dat waterhuis zitten nog 2 sensors.. 1 voor je ECU, dan weet ie wanneer ie op een ander programma moet gaan lopen als je motor voldoende warm is, en dus lagere toeren gaat draaien.. Andere sensor weet ik zo ff niet..

In je radiateur zit ook nog een sensor, dit zorgt ervoor dat je fans aanslaan, en je koelvloeistof gaat pas door je radiateur stromen als je kop warm genoeg is, dan gaat er namelijk een klep open in je waterhuis..

Die thermostaatklep kun je in verschillende weerstanden kopen, deze gaan bij een verschillende temperatuur open..

Bij jou was er niets aan de hand.. als je wilt dat ie minder snel warm wordt, of dat je fans eerder inslaan, dan moet je een andere thermostaatklep nemen voor in je waterhuis..

Gr. Sander

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bigd
Geplaatst: 27 Aug 2008 04:43 pm

ik hoop idd ook dat er niks aan de hand is.
Maar mij lijkt het toch niet egt goed dat dat gebeurd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander
Geplaatst: 27 Aug 2008 06:54 pm

bigd schreef: ik hoop idd ook dat er niks aan de hand is.
Maar mij lijkt het toch niet egt goed dat dat gebeurd.

als je hem te vol doet dan gebeurd dat ja..

Sander

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 27 Aug 2008 06:54 pm

Als ie tot over MAX gevuld was en de motor wordt een keer wat warmer dan normaal dan kan het ook gebeuren. KV zet toch wat uit als het warmer wordt he

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lenny111
Geplaatst: 27 Aug 2008 07:30 pm

bij mij gooide ie ook de koelvloeistof eruit omdat de sensor kapot was ging de ventilator niet meer aan en als je rijd wordt de motor bijna nooit warmer dan 80 graden ivb met de rij wind

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bigd
Geplaatst: 28 Aug 2008 12:26 am

is de sensor zelf te vervangen als je beetje handig bent, of is het egt een kutwerk?

En welke sensor was het dan precies?

Oja ik heb hem niet te vol gegooid.

Dit zat er altijd al in sinds ik de auto heb, en hij was ook niet tot over max gevuld.

Want dit heb ik laatst nog allemaal even gechecked

gr dirk en al vast bedankt voor de reacties

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander
Geplaatst: 28 Aug 2008 10:11 am

Het is zelf wel goed te doen.. Heb al omschreven waar alle sensors zitten.. In je waterhuis zitten er 3.. een groene, een bruine en een blauwe..

Durf zo niet te zeggen welke waarvoor is..

Ik zou eerst die in je radiateur vervangen..

Gr. Sander

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lenny111
Geplaatst: 28 Aug 2008 12:01 pm

de sensor zit onder de boven slang op je radiator er zit een gekleurde ring aan je moet dan zelfde sensor met dezelfde kleur halen is mij toen vertelt maar waarvoor dat is weet ik niet

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maykel306xsi
Geplaatst: 05 Sep 2008 02:04 pm

Ik heb laatst de mijne vervangen maar is gewoon gelul met kleurtjes als je een sensor hebt die pas bij 100 graden aanslaat.
Kan je bij de dealer 1 op halen voor 90 graden koste mij toen 38 euro.
Is een kwestie slang er af wel omhooghouden anders loopt hij leeg en sencor er af en nieuwe er op geen 5 minuten werk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bigd
Geplaatst: 05 Sep 2008 03:30 pm

zou je mss eens een foto willen maken van de sensor en waar die zit.

alvast bedankt

gr dirk

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BigY
Geplaatst: 05 Sep 2008 09:38 pm

Beter ontluchten

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft