TopicStarter: cyberdog1000
TopicDatum: Geplaatst: 19 Aug 2008 11:23 pm
Forum: Techniek
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cyberdog1000
Dames en Heren,

Ik wil even met jullie delen wat ik vandaag heb mee gemaakt omdat het misschien meer mensen wel eens kan overkomen en het heel vervelende consequenties zou kunnen hebben. Ik had laatst mijn koppakking, distributieriem en waterpomp vervangen en moest mijn kleppen nog stellen. Vandaag maakte ik de bovenste afdekkap van de distributieriem los om in en uitlaatkleppen op tuimelen te zetten en zag tot mijn grote verbazing dat er scheuren in mijn riem zaten die een breedte hadden van de halve riem en helemaal door waren (het ijzer lag op die plekken compleet uit). Toen dacht ik… hmmm kan kan niet echt heel erg gezond geweest zijn wat daar gebeurd is, maar ik was al erg blij dat ik het ontdekt had, dus ik ging ‘vrolijk’ op zoek naar de oorzaak. Toen ik de riemen van de stuurbekr en dynamo los had en de kappen er af haalde lag er een boutje in die helemaal kapot was geslagen. Behalve de distributieriem had hij ook een aantal vinnetjes op mn TU motorblok kapotgeslagen (gelukkig geen noodzakelijke vinnetjes). Ik dacht… shit, die heb ik er vast in laten liggen of zo. Toen ging ik echter beter kijken, zag ik dat het kleine boutje van de waterpomp tot op het motorblok was afgebroken waardoor ook de waterpomp rondom een beetje lekte.
Dit was niet alleen erg vervelend omdat dit boutje de distr vernield had, maar ook omdat deze er eigenlijk niet meer uit te krijgen was omdat hij echt tot op het motorblok afgebroken was en op een locatie zat waar je op het eerste gezicht van denkt er met geen mogelijkheid bij te kunnen. Ik dacht… ooohhh neee, heel mn motorblok zal er uit moeten om daar bij te kunnen. Maar om een lang verhaal kort te maken: uitboren met dremeltje met flexibele slang (ging net), tegendraadse boutenverwijderaar erin gezet en de bout er uit gedraaid. Nieuwe bout er in, nieuwe disr en alles weer vast gezet.

Conclusie: gebruik altijd de aangegeven momenten, ook vooral voor de bouten op de waterpomp aangezien dit bouten zijn die als ze er uit komen de boel een beetje gaan liggen verstieren .

Misschien dat dit in de toekomst vervelende gevallen kan voorkomen?


Ps: kleppen stellen adhv ‘ten Hagen & Stam ATH’ werkt echt geniaal! Mn 1.4tje is nog nooit zo stil geweest. Iedere klep zat minimaal 0.05 mm naast de benodigde speling. Eentje had zelfs een speling van 0.2 terwijl deze 0.4 moest wezen :S.
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stephan
Geplaatst: 20 Aug 2008 09:08 am

bouten van een waterpomp hoeven inderdaad niet al te vast. de waterpomp wordt toch afgedicht door een pakking of o-ring.

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft