TopicStarter: CO3NI3
TopicDatum: Geplaatst: 12 Okt 2007 04:09 pm
Forum: Techniek
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CO3NI3
weet iemand hoe je het beste bij een s16 de koppelingsplaten kunt vervangen , of heeft iemand er een handleiding op internet staan op sow ? ik wil ze zelf gaan vervangen , maar ik weet niet percies hoe of wa , grt
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zelanus444
Geplaatst: 13 Okt 2007 01:59 pm

startmotor eruithale alle sensors van de versnellingsbak eraf hale 1 motorsteun loshale alle versnellingsbak steunen loshale motor van versnellingsbakl scheide doormiddel van alle boute los te hale en dan kun je de versnellingsbak eruit tille en dan kun je de drukgroeplosschroeven en dan kom je koppelingsplate mee. nieuwe drukgroep plaatsen met koppeling erachter in koppelingsplaat centreren (anders krijg je de versnellingsbak er niet in) dan dan alle steunen, boute en sensors aansluiten klaar is kees

denk aan steunen en krikken het is niet zo makkelijk niet echt iets om te doehetzelven

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stephan
Geplaatst: 13 Okt 2007 03:42 pm

t is niet iets om zelf te doen als je er totaal geen ervaring mee heb.
En t is ook geen prettige klus om op straat te doen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mechuccio
Geplaatst: 13 Okt 2007 03:58 pm

Zorg dat je een goede vraagbaak hebt zodat je in ieder geval weet wat je allemaal moet doen, en nog liever iemand bij je hebt die vaker een koppeling vervangen hebt.

in grote lijnen:

Auto voor op bokken zetten,
accu verwijderen,
wielen verwijderen,
fusees los,
aandrijfassen verwijderen(bak onder je differentieel zetten ivm de bakolie die er dan uit komt lopen),
startmotor loshalen,
alle stekkers van de sensoren op de bak(BDP + achteruitrijschakelaar) loshalen,
koppelingskabel loshalen,
garagekrik met een blok hout onder je carter zetten,
motor iets opkrikken,
motorsteun van versnellingsbak loshalen,
motor weer iets laten zakken,
de dikke (inbus)bouten van de versnellingsbak loshalen, let nu even op de motorsteun, die kun je meestal uit de bak schroeven, lukt dat bij jou niet dan moet je de motor zover laten zakken dat je de bak opzij kunt trekken, maar weer niet zover dat de motor op de uitlaat komt te hangen.
Als je dan de versnellingsbak los hebt kun je de drukgroep losschroeven (6 inbusboutjes) vervolgens plaats je de nieuwe set ( en inderdaad centreren!) en werk je het hele rijtje in tegenovergestelde richting weer af.
Als je toch zo ver bent dat je je bak eraf hebt kijk dan even naar je keerringen (iig die van het diff) kosten niet zo heel veel, en vervangen is dan toch een eitje

vergeet ook niet 2 liter bakolie in je versnellingsbak te doen (maar pas nadat je de aadnrijfassen teruggestoken hebt (heb me daar al een paar keer in vergist ) oow en pas bier drinken nadat je klaar bent anders vergeet je heel gemakkelijk nog wat dingetjes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CO3NI3
Geplaatst: 13 Okt 2007 05:59 pm

bedankt kweet niet wat het beste is , ik denk dat ik hem in de garage laat maken aangezien wat je allemaal moet doen , maar toch bedankt da jeheteven wou uitleggen , ik dacht dat het niej erg veel werk was

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mechuccio
Geplaatst: 14 Okt 2007 05:05 pm

het is geen parkwandelingetje nee, maar als je er iemand bij hebt en een goede vraagbaak is het goed te doen. en je bespaart met een dagje werk zomaar even een paar 100 euries uit.
verder vergat ik nog te melden dat onder de versnellingsbak (aan de motorzijde) een kap zit die het vliegwiel beschermt, die moet ook nog los voor je de bak loshaalt.
verwijderen en terugplaatsen van de bak is trouwens wel een 2man job, kreng weegt nogal wat kilo's
hoe dan ook, ben je niet vies van het werk dan zou ik het zeker zelf proberen, het is echt een ongeloflijk leerzame klus.
maar zorg voor de vraagbaak en goed gereedschap, de aandrijfasmoeren bijvoorbeeld daar heb je een joekel van een dop voor nodig.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sjon 306
Geplaatst: 21 Okt 2007 09:17 am

Ik ga vandaag bij me broertje de versnellings bak vervangen, incl. nieuwe koppeling set monteren! kan wel foto's schieten, dan weet je hoet het ongeveer in elkaar zit! is wel van een honda dan, mjaa gaat om het idee!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit 306
Geplaatst: 05 Jul 2008 11:10 pm

Is er eigenlijk iets waar je op moet letten of te controleren, zodat je weet dat je koppeling er aan zit te komen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 06 Jul 2008 09:50 am

als ie niet harder gaat als je plotseling het gas hard in trap dan is die echt af

als je merk dat ie door slipt

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft