TopicStarter: fransGTI-6
TopicDatum: Geplaatst: 14 Apr 2008 03:40 pm
Forum: Techniek
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fransGTI-6
Weet iemand om de hoeveel km de distributieriem bij een GTI-6 vervangen moet worden???

Groeten Frans
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stephan
Geplaatst: 14 Apr 2008 04:45 pm

ik meende bij zwaargebruik 90.000 km en licht gebruik 120.000km

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Glenn
Geplaatst: 14 Apr 2008 07:29 pm

stephan schreef: ik meende bij zwaargebruik 90.000 km en licht gebruik 120.000km

gedeeld door 2!!
pfff als je 120dk met een gti6 rijd maak je kans dat je riem eraf loopt mocht er iets niet goed zijn. bekend fenomeen bij de 6.
Ik zou het om de 70dk doen.
hangt af van het bouwjaar maar sommige hebben een riem met 136 tanden en de latere versies een riem met 137 tanden. de latere versies hebben een kunststof spanrol, deze heb ik van horen en zeggen meer gefaald dan de metalen spanrol waardoor de riem eraf gelopen is.

maar ik adviseer je met het spreekwoord, voorkomen is beter dan genezen, vervang je riem OP TIJD!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fransGTI-6
Geplaatst: 14 Apr 2008 08:00 pm

Ik heb inmiddels contact gehad met mijn monteur en die zei op papier om de 120000 alleen is dat inderdaad niet verstandig.
Bij de mijne is de riem tijdens een terugroep actie vervangen bij 60000 en dat was in 2001.
Toen zijn echter niet de meelooprol en de spanrol vervangen en dat zijn de boosdoeners voor het vroeger vervangen zei mijn monteur.
De spanrol kan vastlopen als ie bijna op is en door de hitte klapt vervolgens je snaar.........
Ik laat bij mij nu dus weer alles vervangen voor de zekerheid en dan moet ie het volgens hem 90000 km volhouden met gemak.

Groeten en bedankt voor de reacties tot nu toe

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black Panther
Geplaatst: 14 Apr 2008 11:29 pm

Het hangt er ook vanaf in hoeveel tijd je dat aantal km rijdt. Als je nog niet aan dat aantal km zit moet je ook rekening houden met max 5 jaar voor een gemiddelde riem op een auto. Dus als jij zegt dat bij 60dkm in 2001 de riem vervangen is, dan is hij nu wel weer aan vervanging toe na 7 jaar (wat eigenlijk al te lang is).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fransGTI-6
Geplaatst: 15 Apr 2008 07:44 am

dat zei mijn monteur ook maar het had volgens hem wel puur met de spanrol en looprol te maken de riem zelf was niet het probleem volgens hem ook niet na 5 jaar maar door de rollen loop je volgens hem kans dat je riem het uiteindelijk begeeft.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 15 Apr 2008 09:53 am

je riem wordt ook slechter doordat ie toch ook steeds "verwarmt"bij de motor. en wordt dus droger, waardoor ie gaat scheuren/breken

maar het is natuurlijk aan jou, of een riem+rollen vervangen voor +-160 euro?? of over een tijdje dezelfde onderdelen met een nieuwe cilinderkop. en ga dan snel uit van 1200 tot 1500 euro

Die dealer ziet ook graag dat jij je blok in frut rijd zodat hun werk houden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SmauG
Geplaatst: 15 Apr 2008 09:55 am

wanneer je je riem vervangt ook gelijk de krukaspoelie vervangen! deze wil nog wel eens een paar graden verdraaien.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fransGTI-6
Geplaatst: 15 Apr 2008 10:08 am

Hij word vervangen bij mijn monteur over 2 weken.
Incl. looprol spanrol riem en montage kost het 235,- incl btw.

Prijs valt mee volgens mij???

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SmauG
Geplaatst: 15 Apr 2008 10:24 am

Doe nou ook maar de krukaspoelie! kost je een paar euries extra maar het is beter om het gelijk mee te nemen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 15 Apr 2008 10:28 am

als de gti daar bekend om staat zou ik dat ook doen idd....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeBob
Geplaatst: 15 Apr 2008 10:40 am

Glenn schreef: hangt af van het bouwjaar maar sommige hebben een riem met 136 tanden en de latere versies een riem met 137 tanden.

Ik heb begrepen dat dit ook geldt voor de 2.0 16V. Het schijnt dat dit het gevolg is van andere nokkenassen. Weet iemand van jullie wanneer deze overgang is geweest. Die van mij is van 10-2000 maar nu weet ik dus niet welke riem ik moet hebben....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 15 Apr 2008 10:45 am

DeBob schreef: Glenn schreef: hangt af van het bouwjaar maar sommige hebben een riem met 136 tanden en de latere versies een riem met 137 tanden.

Ik heb begrepen dat dit ook geldt voor de 2.0 16V. Het schijnt dat dit het gevolg is van andere nokkenassen. Weet iemand van jullie wanneer deze overgang is geweest. Die van mij is van 10-2000 maar nu weet ik dus niet welke riem ik moet hebben....

www.hbase.nl , daar je kenteken invullen, en je gaat naar riemen
anders kijk je op de distributieriem, dan weet je het helemaal zeker

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 15 Apr 2008 03:32 pm

idd je moet nooit besparen op een distributieriem
voor die paar euro die het kost om hem te vervangen.

als ie knapt is het meestal wel een stukkie duurder

maar de waterpomp ook meteen controleren/vervangen ??
of gaat deze bij de gti niet over de zelfde riem

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fransGTI-6
Geplaatst: 15 Apr 2008 04:44 pm

Jawel die gaat over dezelfde riem, en moet je zeker ook controleren.
De monteur die mijn auto doet werkt eigenlijk alleen maar aan appartere peugeots en citroens dus ik neem aan dat hij de riem gewoon kan vervangen zonder dat de krukaspoelie verspringt.
Hij vertelde mij inderdaad wel dat hij de waterpomp even bekijkt of het nodig is en eventueel de keeringen van de krukas en de nokkenas als deze zweten of lekken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SmauG
Geplaatst: 15 Apr 2008 05:41 pm

de krukaspoelie verschuift naarmate de km's verstrijken. Het hart zit met een rubber verbonden aan de tanden en deze wil wel eens een paar graden slippen. wat resulteerd in een niet optimale timing.
Je merkt het pas als het verholpen is hor Pakte bij mij ineens veel eerder een krachtiger op!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robert
Geplaatst: 15 Apr 2008 07:01 pm

wat geldt der dan voor een s16? kwa aantal km's! en hoe kan je zien als hij slecht is?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Glenn
Geplaatst: 16 Apr 2008 10:28 am

de s16 heeft minder kans op een aflopende riem dan de gti, maar dit betekent niet dat je meer of langer met een riem kan doorrijden als aangegeven is. riem kun je beoordelen op slijtage van de tanden, scheurtjes (droogte)
ook bij een s16 moet je op tijd vervangen, ik zou ook zeggen 70tot 90 dk.
en idd zoals Smaugster al aangaf. krukaspulley vervangen als uitgedroggd of scheuren inzitten. maar mocht alles goed op tijd staan( mertekens t.o.v elkaar) en rubber is intakt dan hoeft het niet persee

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robert
Geplaatst: 16 Apr 2008 03:01 pm

ok thnx

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 16 Apr 2008 04:24 pm

je kunt eigenlijk niet zien of de riem nog goed is of niet..voorkomen is beter dan genezen al is het over het algemeen dat ze te vroeg worden gevangen mijn vorige auto moest om de 5 a 6 jaar of bij 80.000, wat pas is gebeurt biuj 110.000 en die riem heeft er 15 jaar op gelegen( was nog nooit vervangen)...ik heb nog nooit gehoord dat je riem korter mee zou gaan als je rauw rijdt..is mijn toen juist verteld dat dat helemaal geen invleod zou hebben op de riem! (dat omdat ik toen op vakantie ging met de auto en geen tijd meer had om de riem toen nog te vervangen)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robert
Geplaatst: 18 Apr 2008 10:00 pm

je hoort nu zoŽn lichte piep! dat kon wel is de riem zijn!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fransGTI-6
Geplaatst: 19 Apr 2008 08:34 am

Ik heb mijn monteur nog even aangesproken over de krukaspoelie.
Hij vertelde me dat je dat heel goed kan merken als de poelie los op het rubber zit.
Je kon het met name horen als je de motor afzet want als hij stopt met draaien dan zou je een piep horen ongeveer als een slippende V-snaar.
En dat duid volgens hem op een slechte poelie.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fransGTI-6
Geplaatst: 05 Mei 2008 04:49 pm

even een kleine update.....
Net de auto weggebracht voor de distributie en toch maar besloten om er de waterpomp bij te doen ongeacht hoe hij er uit ziet.... Ook maar meteen de de olie van de versnellingsbak laten verversen.

Dus dit alles (distributie incl. spanrol en looprol, waterpomp, nieuwe koelvloeistof, nieuwe bakolie) 350,- euri

Dat is dus incl. Btw, montage en onderdelen.

Duur??? of niet duur???

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 05 Mei 2008 04:53 pm

ik vind van wel. maar heb ook nog nooit iets laten doen
voor een dealer is het een redelijke prijs hoor

distributie set koste mij 72 euro dacht ik. en olie ong 10tje. maar aangezien dat je bij een 2.0 in een 306 er niet zo vrezelijk goed bij kan, zullen ze er wel lang mee bezig zijn geweest.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MonT
Geplaatst: 05 Mei 2008 04:55 pm

Normale prijs volgens mij...
Ik heb het ook zelf laten doen, maar da's niet zo heel duur hoor.
het is idd erg beep om een distributie te vervangen bij een 2 liter ;P

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fransGTI-6
Geplaatst: 05 Mei 2008 05:52 pm

Het gaat bij mij om een 306 GTI-6 (dus een 2.0 16V)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Glenn
Geplaatst: 05 Mei 2008 05:59 pm

is een keurige prijs frans
top dat je auto weer oke is

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fransGTI-6
Geplaatst: 05 Mei 2008 06:44 pm

Thnx

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stephan
Geplaatst: 06 Mei 2008 07:29 pm

SmauG schreef: de krukaspoelie verschuift naarmate de km's verstrijken. Het hart zit met een rubber verbonden aan de tanden en deze wil wel eens een paar graden slippen. wat resulteerd in een niet optimale timing.
Je merkt het pas als het verholpen is hor Pakte bij mij ineens veel eerder een krachtiger op!

Bedoel je niet de polie voor de multie riem? Bij de poelie voor de multie riem is het binnenste uitgevoerd met rubber om trillingen op te vangen.

Dit zullen ze nooit doen bij een poelie voor een disteributie riem. De kans dat de kleppen de zuigers raken vergroot je hier alleen maar mee.
Het tandwiel waar de disteributie opzit zit met een spie op de krukas geschoven. Het wil nog wel eens voor komen dat er ruimte komt op het spietje. Maar de disteributieriem zit niet op een poelie met een rubberen kern.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fransGTI-6
Geplaatst: 06 Mei 2008 07:31 pm

Dat is helaas toch wel degelijk zo......

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 06 Mei 2008 10:17 pm

lijkt me ook vaag.. ga morgen kijken

en draai aub nooit onnodig je krukas poulie los!!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stephan
Geplaatst: 07 Mei 2008 07:04 pm

fransGTI-6 schreef: Dat is helaas toch wel degelijk zo......

No offence maar.....dan moet je het onderdeel me toch eens aanwijzen
https://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FTTVTW8J.jpg



Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 07 Mei 2008 08:05 pm

nee is ook onzin. net gekeken 100% cker

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fransGTI-6
Geplaatst: 07 Mei 2008 09:01 pm

Ik kan het eerlijk gezegd ook niet vinden op je tekening.....
Maar eerder zei iemand het hier al waardoor ik het aan mijn monteur vroeg of dit zo was...... Hij vertelde mij toen dat het klopte en dat deze poelie inderdaad kon verschuiven t.o.v. het hart.
Ik neem aan dat hij dan de waarheid verteld.
Ik zelf heb de riem nooit vervangen dus kan het niet zeggen omdat ik het niet gezien heb.
De twee monteurs die mijn auto doen hebben een bedrijf wat zich specialiseerd op apparte citoens en peugeots en hebben beide bij Bart Ebben uit Malden gewerkt. Sinds 1996 hebben ze dus hun eigen bedrijf en ik geloof dat ze toch wel wat ervaring hebben hierin..

Maar ben nu wel heel benieuwd hoe het nu echt zit.

Greetzzzz Frans

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 07 Mei 2008 09:36 pm

dat weet ik.



zie hier..


op je krukas komt eerst het tandwiel voor je oliepomp.
dan de poelie voor de distributieriem. deze is gewoon massief
dan word daar je poelie opgeschroefd voor de multie-riem
in die poelie kan rubber zitten.


heeft vrijwel nix met de distributie te maken.
als die stuk loopt stuurt je auto alleen wat zwaar

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Glenn
Geplaatst: 08 Mei 2008 12:37 pm

krukaspulley is ook niet voor de dis.riem. het is een 6 groefs pulley, dus voor de multi riem.
echter er zit wel een merkteken in de poelie voor de dis. riem. om hem op tijd te zetten. als je poelie dan is verschoven ten opzichte van het hart van de rubberen ring. dan klopt dat merkteken niet meer t.o.v. de merktekens op je nokkenaspulleys en loopt je gti niet zo lekker.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tipi306
Geplaatst: 08 Mei 2008 04:02 pm

SmauG schreef: Doe nou ook maar de krukaspoelie! kost je een paar euries extra maar het is beter om het gelijk mee te nemen.

zijn die gti pullies hetzelfde als s16 met die achterlijke dat achterlijke rubber achtig randje erin, idd gewoon doen, mijne is nog geen 20 000 kilometer oud en nu vertoont het alweer scheurtjes.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 08 Mei 2008 04:59 pm

Glenn schreef: krukaspulley is ook niet voor de dis.riem. het is een 6 groefs pulley, dus voor de multi riem.
echter er zit wel een merkteken in de poelie voor de dis. riem. om hem op tijd te zetten. als je poelie dan is verschoven ten opzichte van het hart van de rubberen ring. dan klopt dat merkteken niet meer t.o.v. de merktekens op je nokkenaspulleys en loopt je gti niet zo lekker.

hoe wil jij de dist. (getanderiem) pulley dan noemen ??

en bij een s16 zit het gat voor het vast zetten van je krukas ook in de dist. pulley

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Glenn
Geplaatst: 08 Mei 2008 06:14 pm

hoe wil ik wat noemen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 08 Mei 2008 08:59 pm

ja de poulie waar je distbutie riem overheen loopt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tipi306
Geplaatst: 08 Mei 2008 09:08 pm

ja je multiesnaar , als die stukgaat is de kans er dat ie door je beschermkap van me distributieriem slaat en het zaakie alsnog in de soep draait, schijn bij s16's idg wel eens vaker te gebeuren werd me verteld bij de garage.

bij mij schoot de krukas pullie los stond alleen net bij een garage, me vriendin zei ga maar ff naar deze garage ipv je normale garage, en was net optijd want op de oprit van de garage begaf ie het.

possitie is idd niet echt belangrijk begreep ik idg.

maar kan me niet meer herrineren hoe het precies zat, maar je oliepomp zit ook op diezelfde as toch ?? die stopte er bij mij een jaar later mee

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 08 Mei 2008 09:32 pm

bartjan schreef: dat weet ik.



zie hier..


op je krukas komt eerst het tandwiel voor je oliepomp.
dan de poelie voor de distributieriem. deze is gewoon massief
dan word daar je poelie opgeschroefd voor de multie-riem
in die poelie kan rubber zitten.


heeft vrijwel nix met de distributie te maken.
als die stuk loopt stuurt je auto alleen wat zwaar

deze uitleg klopt. het tandwiel wat op de krukas zit. daar zit een ketje op die naat de oliepomp loopt..


ja oke ...het zou kunnen dan dan heeel misschien je snaar tegen de distributie kap slaat ja.

maar het hele verhaal dat de poulie met het rubber kan gaan verschuiven en dat dan je distibutie niet meer op tijd staat, dat is dikke onzin

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Glenn
Geplaatst: 09 Mei 2008 12:20 pm

en als je een nieuwe dis. riem gaat plaatsen dan, kan je dan je krukaspulley gelijk laten komen met de merktekens op je vliegwiel en je nokkenaspulleys als de rubberenring verdraaid ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 09 Mei 2008 05:42 pm

jopm moet je de poulie van de multie riem er alleen even af halen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tipi306
Geplaatst: 09 Mei 2008 05:45 pm

draaien (slippen) doet / deed ie idd niet nee, hij vloog er gwoon af

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 09 Mei 2008 06:47 pm

zal ik nog een foto maken ook. zelfs als hij verdraait maakt het niet eens uit voor het verstellen dan de distributie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 09 Mei 2008 08:57 pm

wat tipi306 zegt klopt wel...

in geval van de distributie spreek je over een nokkenasTANDWIEL, dus ook krukasTANDWIEL . das wat anders als de poelie voor de multiriem(6 groefs) die dynamo en stuurbekrachtiging aandrijft.

die poelie voor de multiriem zal misschien wel kunnen verdraaien ja...geen idee hoe dat bij de s16 en gti zit..

En het is niet alleen de s16 en gti waarbij de distributiekappen/riem kan beschadigen... Ook de 1.4 van "Streetracer Norwin" was hier door stuk gelopen

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft