TopicStarter: gommy
TopicDatum: Geplaatst: 01 Feb 2008 07:15 pm
Forum: Techniek
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gommy
goeie dag ik had een vraagje..
ik bezit in een 306 s16 van 94.
nauw vraag ik me af zou er een 6 versnelingbak in de s16 passen ?
met weinig aanpassingen ???

greetz
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 01 Feb 2008 08:02 pm

denk dat dat een kwestie is van gewoon proberen. Waar zit de 6 op de pook bij een 6 bak? en de Achteruit?

of de bak zo achterop het blok past weet ik niet.gewoon erachter proberen te drukken. Als de koppeling(spiebanen) anders is, vervang je ook de koppeling/drukgroep.. Past dit weer niet op je vliegwiel, dan kan je als laatst nog proberen je vliegwiel te vervangen voor die van een GTI, waarbij je misschien ook de startmotor weer moet vervangen?

Makkelijk is het niet...maar als het uiteindelijk past heb je ook wat

Misscchien eens een 6 bak opzoeken en die op de sloop achter een s16 blok proberen, voor je je eigen uit elkaar trekt

Verdere maten enz van bijvoorbeeld drukgroep/koppeling/vliegwiel zijn vast wel via hbase, of de peugeot dealer op te vragen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeBob
Geplaatst: 04 Feb 2008 01:25 pm

Zover ik weet is het onderblok gelijk dus dit zou moeten passen...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MonT
Geplaatst: 04 Feb 2008 07:11 pm

Na mijn weten moet dit ook kunnen. Alleen waarom zou je het doen als je S16 is afgesteld voor een 5 bak?..
Zit daar niet zoveel verschil tussen dat het alleen maar slechter kan lopen?...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gommy
Geplaatst: 04 Feb 2008 10:23 pm

ik dacht mischien leuk projectje...
heb wat gedachten in me hoofd voor mijn peugje
mij zit nu op 180.000km dus waarschijnluk binnenkort nieuwe koppeling der in zetten...
en toen dacht ik als ik nu een 6 bak onder gooi wat voor verschil zou dat kunnen doen ? mischien waren hier mensen met ervaring...
leek me wel wat...

net als een compressor aan te sluiten in plaats van een turbo want daar moet je heeeel veel aan laten aanpassen...
en met een compressor minder...

en wil dit jaar nog een chip laten doen.....

maar goed eerst nog andere achterlichtjes en me ramen wat blenderen....

maar ff weer op topic...
zijn dus geen mensen met ervaring van een 6bak hierbij ?

grtz

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterOfSpeed408
Geplaatst: 05 Feb 2008 12:43 am

Een GTi-6 heeft standaard een kleinere stuuruitslag vanwege de 6-bak..wat dat inhoudt voor aanpassingen, geen id

Ik gok dat je ook de schakelstangen van de GTi nodig hebt, en de pook

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gommy
Geplaatst: 05 Feb 2008 07:39 pm

haha oke
heb ook geen idee wat dat inhoud aan aanpassingen.
als het niet teveel is en niet extreem aan extra kosten worden,
lijkt me dit wel een gaaf idee

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 05 Feb 2008 08:12 pm

Een compressor? Je moet niet vergeten dat een compressor door de motor zelf aangedreven wordt. Er is dan altijd een minimaal aantal pk's voor nodig...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door REVpuggie
Geplaatst: 05 Feb 2008 10:57 pm

MoS stuurde me een tijdje terug een verslag van een brit die een compressor gemonteerd heeft ..... nou daar lever ik wel een paar peekaatjes voor in hoor, 410 PK doe mij die maar

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterOfSpeed408
Geplaatst: 06 Feb 2008 12:53 am

Het waren maar 405 pktjes Of 409?

Is evengoed heul veul werk niet iets om zelf te doen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 20 Mrt 2008 02:36 pm

leuk project ja. pas zeker wel op het onderblok. was het zelf ook van plan namelijk. weet iemand of de steekassen etc ook passen? en of de gti-6 bak orrigineel werkt met een trekkende drukgroep of 1 die dieuwd??

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SmauG
Geplaatst: 20 Mrt 2008 03:04 pm

Hoeveel toeren draait een S16 motor en waar ligt het max koppel?

De gtibak is namelijk nogal specifiek. deze heeft namelijk een hele lange 1 (tot 70km/h) Waarna 3 hele korte versnellingen volgen. zodat wanneer je optrekt in zn 1, je in 2, 3 en 4 constant op de sweetspot van de motor draait zegmaar. 5 is dan bestwel lang en de 6e is eigenlijk weer iets te kort imo. na tuning zou je niet veel harder gaan omdat je dan tegen je toerenbegrenser aankomt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 22 Mrt 2008 09:59 am

S16 draait ong. 7100 toeren. kan wel eens een tesbank uitdraai poste. max koppel licht bij een s16 beetje moeilijk omdat die bij mij bv op 2 verschillende plekken zit; in verband met de variabele inlaat.. bij 3500 en bij ong 6800 heb ik 208 nm...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Glenn
Geplaatst: 22 Mrt 2008 12:41 pm

bartjan schreef: S16 draait ong. 7100 toeren. kan wel eens een tesbank uitdraai poste. max koppel licht bij een s16 beetje moeilijk omdat die bij mij bv op 2 verschillende plekken zit; in verband met de variabele inlaat.. bij 3500 en bij ong 6800 heb ik 208 nm...

wat jij hebt is niet origineel s16 155 pk.
Max. Vermogen 110 kW (150 PK)
6.500 tpm
Max. Koppel 183 Nm
3.500 tpm

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 22 Mrt 2008 02:43 pm

duitse

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 22 Mrt 2008 08:17 pm

Sebring4life schreef: duitse
dan heb je denk ik nog geen 208nm ander heb ik da ook

maar die uitdraai wil ik wel eens zien dan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 26 Mrt 2008 11:18 pm

uitdraai heb ik (komt later)
daarop is ook heel mooi te zien wat een verschil het maakt om met of zonder het fariabele spruitstuk te rijden.
de testrun is genomen met een extra dikke koppakking. met de reden dat het rivisiebedrijf zei dat er aardig veel van de kop was gehaald met vlakken. achteraf had ik gewoon een orrigine moeten monteren voor miss nog meer vermogen.

een aantal aanpassingen doen veel hoekske..


Heb ik ook nog even een vraag

wat is het verschin tussen een duitse en een nl s16????

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 26 Mrt 2008 11:33 pm

een s16 is in nl een gti. en een s16 kan toch ook een gti-6 zijn?

misschien word dat bedoeld. dat ik een s16 uit duitsland heb wat in nl namelijk een gti-6 is.

een gti-6 kan het sowieso toch niet zijn. anders had ik geen fariabele inlaat en had ik niet zoveel koppel onderin. en mn motorcode is gewoon xu10j4.

hij komt wel uit duitsland dat klopt. maar is geen gti
kan het fout hebben hoor..

hoor het graag

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MonT
Geplaatst: 27 Mrt 2008 12:03 am

Nee een duitse S16 is hier de GTI. Thats all..

En een variabele spruitstuk? verklaar je nader.
Ik ben namelijk ook langs bedrijven om een spaghetti spruitstuk te laten maken voor mijn S16

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SmauG
Geplaatst: 27 Mrt 2008 09:27 am

Wat TS beschrijft zou variabele inlaatkleptiming zijn???????? Nou ik kan je zeggen dat XU motoren conventionele verbrandingsmotoren zijn.
Denk dat hij doelt op het effect van de vacuumpotjes?

@Tommy: Uitlaatspruitstuk heeft hier niets mee te maken.

[Edit] Een nederlandse S16 heet in duitsland ook gewoon S16

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 27 Mrt 2008 12:50 pm

ja klopt dat bedoel ik, zal niet weten hoe je dat anders noemt.

met wat aanpassingen past een gti-6 spaghettie er op.

wat die uitdraaien betreft. ik heb er ook 1 van 166 pk. tis allemaal een beetje vaag. ivb met het qweer en noem maar op. en dat vermogen boven de 170 was ook met een minder koppel.

hier 1 van 166 maar wel een hele mooie lijn.
de rode lijnen zijn van de run zonder ''de vacuum potjes''

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 27 Mrt 2008 12:55 pm

even voor MonT

zal het even simpel proberen uit te leggen.
gti heeft per 2 kleppen 1 uitlaat kanaal. die van jou niet. daarom is het gat in het spruitstuk te klein. om deze gaten gtoten et maken moet je eerts even wat ''vlees'' aan de buitenkant lassen. dan kun je met een luchtvrees whatever het gat groten maken. gebruik hiervoor je uitlaat pakking voor de maat.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SmauG
Geplaatst: 27 Mrt 2008 02:45 pm

behoorlijk krachtig hoor. wat je daar ziet is dus gemeten aan de wielen neem ik aan? D.w.z. dat jou blok behoorlijk meer vermogen leverd als een standard GTI. nice.

Nou opkommen met die antwoorden.
Wat heb je allemaal gedaan/laten doen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 27 Mrt 2008 07:10 pm

nee dat is het motorvermogen dus valt mee.

staat er ook boven ''aandrijf verliezen toegevoegd''

het spruitstuk, andere benzine druk en de kop wat bijgewerkt

en wat kleine dingen als k&n vervangings filter ect.. maar dat doet niet zo veel..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MonT
Geplaatst: 27 Mrt 2008 07:53 pm

Ik had gehoord dat de spaghetti van de GTI niet past ivm boutgaten die niet overeen komen?...

Wat jij dus achter je motor hebt hangen komt van een GTI af?
Me interested Heb mijn kop namelijk ook gevlakt en geflowd.. inclusief inlaatpoorten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 27 Mrt 2008 08:21 pm

bartjan schreef:

een aantal aanpassingen doen veel hoekske..


Heb ik ook nog even een vraag

wat is het verschin tussen een duitse en een nl s16????

snap ik mar vraag me gewoon af welke aanpassingen

een gti-6 is in duitsland gewoon uitgebracht als s16 verder niks

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 27 Mrt 2008 09:57 pm

ja hij komt van een gti af. misschien kan SmauG bekijken of het van een gti-6 af komt. met de boutgaten paste het vrijwel precies. die heeft toch een gti

wat heb je verder nog gedaan aan je motor dan??
en ben je al op een testbank geweest??


misschien iemand die weet wie een chip op maat kan maken?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 27 Mrt 2008 09:59 pm

miss moeten we een ander topic starten?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SmauG
Geplaatst: 27 Mrt 2008 10:19 pm

Een gti spaghetti is onmiskenbaar. en volgens mij ook de enige ooit gemaakt voor een 2 literblok van PSA.

Check het topic van freaky freekie maar.


Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MonT
Geplaatst: 27 Mrt 2008 10:27 pm

bartjan schreef: ja hij komt van een gti af. misschien kan SmauG bekijken of het van een gti-6 af komt. met de boutgaten paste het vrijwel precies. die heeft toch een gti

wat heb je verder nog gedaan aan je motor dan??
en ben je al op een testbank geweest??


misschien iemand die weet wie een chip op maat kan maken?

Mijnes is gevlakt en geflowd. De inlaatpoorten zijn geoptimaliseerd.
fototje8) :

Nog niet op een testbank geweest. Heb er namelijk nog niet eentje kunnen in de buurt (zaandam/amsterdam) die goedkoop is.

Misschien dat we elkaar kunnen 'adviseren' met pm'etjes?
Ik had gehoord namelijk dat een GTIspruitstuk niet pasklaar op een S16 past.. andere posities van bouten oa.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 28 Mrt 2008 11:25 pm

spruitstuk past dus dit is toch de zelfde als op die foto van SmauG



de groeten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stephan
Geplaatst: 29 Mrt 2008 09:51 am

MasterOfSpeed408 schreef: Een GTi-6 heeft standaard een kleinere stuuruitslag vanwege de 6-bak..wat dat inhoudt voor aanpassingen, geen id

Ik gok dat je ook de schakelstangen van de GTi nodig hebt, en de pook

Je zal er ook een GTI stuurhuis in moeten zetten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zelanus444
Geplaatst: 18 Apr 2008 03:05 pm

denk ook waarschijnlijk een ander toplager,schakelstangen,pook hoeft eigenlijk niet al1 heb je dan1 versnelling meer dan erop staat, andere steek assen denk ik ook als je hard rijd denk ik dat je ook carrosserie verstevigd moet worden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 19 Apr 2008 09:43 am

Zelanus444 schreef: denk ik ook als je hard rijd denk ik dat je ook carrosserie verstevigd moet worden

Is dat niet voor elke uitvoering van een auto hetzelfde?

Bij scooters moet je daar idd wel aan denken maar ik dacht altijd dat gti uitvoeringen van auto's precies hetzelfde chassis e.d. hadden als de instapmodellen zegmaar.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 19 Apr 2008 04:16 pm

ja dat kijkt me wel het zelfde. miss andere draagarmen rubbers. maar lijkt me ook niet nuttig als je niet boven de 250 pk komt

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft