TopicStarter: PugZ
TopicDatum: Geplaatst: 23 Jan 2008 09:49 pm
Forum: Techniek
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Vanavond een stukkie wezen rijden met de cabrio (om de boel gesmeerd te houden nu ie min of meer stilstaat gedurende de winter). Nu dacht ik de afgelopen tijd al iets te merken, maar inmiddels begint 't echt extreme vormen aan te nemen: m'n ontwaseming wasemt in plaats van te ontwasemen Met andere woorden, als ik m'n kachel/blower aan zet, gaat de boel juist enorm beslaan! Vanavond trok 't ook totaal niet meer weg. Het lijkt wel alsof ie een vettige vochtige damp verspreid. Echt lekker ruiken doet 't ook niet... Iemand een idee wat dit kan zijn???
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 23 Jan 2008 09:50 pm

ik heb wel een idee inmiddels ja als ik dit lees... en het is niet leuk.. kachelradiateur lek of nie?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 23 Jan 2008 09:53 pm

Ik heb geen idee? Jij zegt 't. Niet leuk in de zin van duur geintje/hoop werk? Zo ja, waar moet ik aan denken?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 23 Jan 2008 09:54 pm

dat weet kermit .

Volgens mij zijn hier inmiddels ongeveer 5 topics waarin wat staat over dit probleem.

volgens mij zijn er 2 opties:

1e optie, dat spul dat gaatjes dichtmaakt erin gooien (a little help plz )

2e optie en beste optie, kachelradiateur vervangen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 23 Jan 2008 09:57 pm

in dit topic staat meer info, is denk ik wel interessant voor je

Klik

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterOfSpeed408
Geplaatst: 23 Jan 2008 10:00 pm

Henk, ik vrees dat je kachelradiateur best wel naar de klote is

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 23 Jan 2008 10:06 pm

mocht je er van dat spul in gooien, let dan goed op en gooi t niet in je stuurbekrachtigingspomp

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 23 Jan 2008 10:07 pm

Das mooi K! Alleen heb ik geen last van lekkage (voor zover ik weet/zie) en tempertatuurschommelingen heb ik volgens mij ook niet Maar mozeskriebel... m'n hele dashboard moet er dus uit?!? De anti-lek middeltjes heb ik geen vertrouwen in. Ooit een gewone lekkende radiator gehad en die meuk werkt 2 dagen en dan begint 't weer te lekken. Ondertussen zit wel je hele systeem vol smurrie...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 23 Jan 2008 10:09 pm

R schreef: dat weet kermit .

Volgens mij zijn hier inmiddels ongeveer 5 topics waarin wat staat over dit probleem.

volgens mij zijn er 2 opties:

1e optie, dat spul dat gaatjes dichtmaakt erin gooien (a little help plz )

2e optie en beste optie, kachelradiateur vervangen

die 1e optie is een tijdelijke optie....

Originele kachelradiateur zit zo ongeveer op 70 euro. Ik heb hem besteld bij Winparts voor +/-35 euro (imitatie).. Hoe en wat verder...daar zijn genoeg topics over

Succes

edit: het begint met een heel klein lekje...bij mij was het op t laatst gewoon een gat...en dat gaat heel snel!
zo zag het in het laatst bij mij eruit... Nou dan vloek je wel even als je koelwater mag rapen bij de bijrijderszijde

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 23 Jan 2008 10:11 pm

nouja we weten inmiddels dat dat bar's leak heel goed werkt op plaatsen waar het niet hoort te zitten

[Edit]

als het een kwaal is van de 306 dat die kachelradiator lek gaat is een imitatie kachel radiator dan kwalitatief beter? Van die van peugeot orgineel weet je bijna zeker dat ze lek gaan dus..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 23 Jan 2008 10:17 pm

Ik zie 't topic met die mooie foto's van jou al
Sh***t man... is er echt niet op een andere manier bij te komen? Ik ben goed in kutklusjes als het gaat om dingen waar je moeilijk bij kan komen, maar klussen waarbij je ALLES uit elkaar moet slopen heb ik wat minder lol aan Het onderdeel is gelukkig niet reteduur, maar qua uren zal 't aardig oplopen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 23 Jan 2008 10:18 pm

R schreef: nouja we weten inmiddels dat dat bar's leak heel goed werkt op plaatsen waar het niet hoort te zitten

[Edit]

als het een kwaal is van de 306 dat die kachelradiator lek gaat is een imitatie kachel radiator dan kwalitatief beter? Van die van peugeot orgineel weet je bijna zeker dat ze lek gaan dus..

toen ik me auto kocht was er een nieuwe in gezet... na een halfjaar dat blok in gort gereden...4 maand later compressielekkage naar koelvloeistof kanalen..en dat heeft die kachelradiateur binnen een jaar weer om zeep geholpen... T zijn gewoon zwakke radiatoren die daar zitten. Ik snap niet dat ze die buizen niet van dikker materiaal maken

aan uren is het toch wel een dag werk

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 23 Jan 2008 10:24 pm

Dus ik kan wel op zo'n 500 euro reparatiekosten rekenen..? Lekker dan Ik heb in 7 jaar tijd 1 keer m'n radiator moeten vervangen, verder geen problemen qua koelinstallatie. Behalve dit nu dan.. Maar idd, is de imitatie beter qua kwaliteit? Oja, en waar zit dat ding nou precies?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 23 Jan 2008 10:29 pm

vergelijken op materiaalsoort, materiaaldikte en meer kan je niet doen om erachter te komen vrees ik behalve kopen, inbouwen en afwachten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 23 Jan 2008 10:30 pm

PugZ schreef: Dus ik kan wel op zo'n 500 euro reparatiekosten rekenen..? Lekker dan Ik heb in 7 jaar tijd 1 keer m'n radiator moeten vervangen, verder geen problemen qua koelinstallatie. Behalve dit nu dan.. Maar idd, is de imitatie beter qua kwaliteit? Oja, en waar zit dat ding nou precies?

of die kwalitatief beter is weet ik niet. Ik probeer deze gewoon... Moet btw nog aangesloten worden... Was toen zo dat ik gewoon die kachelslangen door heb geknipt, en met buisje op elkaar heb verbonden. Had daar geen tijd voor op dat moment.
je hebt dus de kachelslangen die door het schutbord komen... je radiateur zit daar direct achter. Je drukt dus die 2 slangen rechtstreeks in de radiateur

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 23 Jan 2008 10:30 pm

Kermit, jij hebt ze allebei in je handen gehad

Edit, de vraag kwam tegelijk met m'n antwoord

Zal van de week eens kijken waar die dingen pcies naar binnen gaan. Maar 't lijkt me juist dat daar 't makkelijkste bij te komen is. Bovendashboardkastje eruit schroeven en je hebt al een hoop ruimte, toch?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 23 Jan 2008 10:41 pm

helaas dat red je niet
even een pic gevonden nog... op de foto zie je in de circel waar de kachelradiateur zit..

je moet heel die zwarte bak, waar ook de kachelmotor in zit, los halen. iets naar achteren trekken, en dan kun je de kachelradiator eruit schroeven


Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 23 Jan 2008 10:48 pm

Holyf*ck! Uhuh, vergeet 't.. daar ga ik m'n handen niet aan branden. Dit is echt zwaar K.. 't ruitje van m'n kap is ook al aan 't loslaten. Lekker kostenplaatje Misschien dat reparatie van de ruit nog mogelijk is, want er is niks lek, maar alles bij elkaar opgeteld wordt dit zker een maand voor jan doedelzak werken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 23 Jan 2008 11:03 pm

nee je werkt voor het behoud van een mooie wagen . Opzich is het denk ik zelf wel te doe die kachelradiator alleen ik denk dat een professional er een heel stuk sneller mee klaar zal zijn..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tuning306
Geplaatst: 23 Jan 2008 11:52 pm

kachelradiateur vervangen wordt je inderdaad niet vrolijk van maarrrr...indien je het zelf doet wordt je er wel een stuk minder arm van...onderdeel is niet zo duur zoals kermit al zei....bij de peugeot moet je echter wel op zo'n 1100 euro denken omdat het zoveel werk is. Pa heeft het ook zelf gedaan. Scheelt "iets" teveel geld om het wel of niet zelf te doen. Minder van je kap trouwens!
mzzl Stefan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 24 Jan 2008 07:40 am

Nefkens en/of Bovee zie ik er wel vooraan om er 1100 voor te rekenen. Ik gok dat mijn dealer 't ongeveer voor de helft van de prijs doet. Maar dan nog blijft 't inderdaad een hoop geld. Ik weet 't niet.. zie er erg tegenop om 't zelf te gaan doen. Het is ook niet echt lekker klusweer nu En hoe langer ik ermee wacht, des te groter wordt 't gat natuurlijk.. dus uitstellen is waarschijnlijk ook niet erg verstandig.

Ruitje is idd klote, had eerder lekkage verwacht dan dat de hele ruit begint los te laten. Zal van de week eens pics maken.

Denk dat ik aan beide gewoon nix meer doe.. ligt straks m'n achterruit eruit en kan 't lekker doorluchten/ontwasemen..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tuning306
Geplaatst: 24 Jan 2008 09:01 am

het is inderdaad een smak geld..en als je dan bekijkt dat het onderdeel maar een paar tientjes is...dan kun je het geld best ergens anders voor gebruiken...het is op dit moment inderdaad geen klusweer..heb er zelf ook last van als ik jou was had ik de cabrio in de garage gezet en em effe niet gebruikt..vervolgens op een mooie dag alles eruit halen..dan zo'n ding bestellen..en dan op een mooie dag inbouwen(ding bestellen kan natuurlijk ook eerder maar ik zou het doen als je de huidige in je hand hebt...komt dan de nieuwe binnen kun je em vergelijken-->ervaring: bij pa hadden ze een andere gestuurd en dan kwamen de ophangpunten net niet overeen)...succes!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 24 Jan 2008 09:37 am

Ik kan 't geld zker voor wat anders gebruiken! M'n cabrio staat al in de garage en wordt al niet gebruikt.. m.u.v. een keer rijden in de ca. 2 weken om de boel gesmeerd te houden. Dat laatste kan ik geloof ik nu beter ook maar niet meer doen..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Geplaatst: 24 Jan 2008 08:08 pm

Cabrioruitje kan je ook los vervangen h Scheelt weer...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 24 Jan 2008 10:18 pm

Ik weet eerlijk gezegd niet of 't de ruit is of 't dak. Rondom de ruit (in 't dak verweven) zitten stalen beugels aan de binnen en aan de buitenkant. Normaal gesproken zitten die strak tegen elkaar aan, maar bovenaan trekken beiden beugels van elkaar af/krullen ze om. Buiten krult 't iets (ca. 5mm) om, maar aan de binnenkant hangt een strip van 1 a 2 cm dak/bekleding al helemaal los. Door die beugels waar druk op staat kan ik 't niet terugduwen. Het heeft ooit vastgezeten met een lijmlaag over de hele breedte.

Ik moet er nog eens goed naar kijken en ik heb me nog niet verdiept in de reparatie(kosten), maar opgeteld met de kachelradiator gaat dit een duur jaar worden. Loop sinds gister steeds te piekeren of ik zelf m'n dashboard uit elkaar moet gaan slopen of gewoon naar de garage brengen. 35 euro of 500 (of meer) is wel een groot verschil en ik kan 't geld goed gebruiken, maar man wat een klus... ik zie er als een berg tegenop.

M'n tellerbak en middenconsole heb ik al eens uit elkaar gehaald en dat koste me in beide gevallen al een halve middag de eerste keer. Het complete dashboard uit elkaar slopen, waaronder wr die tellerbak met die KL#$&#TE kabels achterop (ja, trauma..), de airvents, middenconsole, kabels, etc. Ik zie 't nog niet echt zitten.. laat staan wat ik onderweg nog allemaal voor 'n nieuwe uitdagingen tegenkom. Het enige voordeel is dat ik met 't dak open meer ruimte en licht heb , maar 't blijft een hels karwei.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 24 Jan 2008 10:24 pm

mja is wel een heel werk mar het is wel hendig geld verdienen
midde console is er tog zo uit, kwartiertje, of zit dat bij een cabrio anders als bij een hb

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 24 Jan 2008 10:40 pm

Nee, daar zit geen verschil in. Eerste paar middenconsole paneeltjes zijn er zo uit inderdaad, maar dan kom je bij de bovenste en bij de knoppen die er achter zitten en er ook uit moeten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 24 Jan 2008 10:45 pm

mja da week nie zover hebk 't nog nooit los gehad
en benk ok nie van plan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robjee
Geplaatst: 26 Jan 2008 01:15 pm

Zit er nog een speciale zooi in die kachelradiateur, of is het gewoon water?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 26 Jan 2008 01:29 pm

zal wel wat anders inzitten als het een vettige aanslag geeft op je ruiten..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robjee
Geplaatst: 26 Jan 2008 02:09 pm

Het is een koelsysteem, dus er zou water in kunnen zal et voor de zekerheid toch maar speciale koelvloeistof in doen.

Weet iemand wat voor kachelradiateur in mijn auto zit of waar ik dat makkelijk kan vinden? het is een 1.4XR, 03-1997.

Op al die onderdelen sites krijg ik beide merken te zien, dus daar schiet ik vrij weinig mee op

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 26 Jan 2008 02:28 pm

volgens mij krijg je er 2 die allebij passen of niet?

dan is de 1 een imitatie onderdeel en de ander orgineel peugeot. de goedkoopste is dan wss imitatie en er staat vaak imi. achter dan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robjee
Geplaatst: 26 Jan 2008 02:45 pm

2 merken de bekende Valeo en Behr. Valeo is de goedkoopste die aansluitingen zitten op een andere plek als van Behr.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 26 Jan 2008 03:12 pm

Robjee schreef: Het is een koelsysteem, dus er zou water in kunnen zal et voor de zekerheid toch maar speciale koelvloeistof in doen.

Weet iemand wat voor kachelradiateur in mijn auto zit of waar ik dat makkelijk kan vinden? het is een 1.4XR, 03-1997.

Op al die onderdelen sites krijg ik beide merken te zien, dus daar schiet ik vrij weinig mee op

toch zou ik er niet te lang op rijden...koelwater voorkomt corrosie, doordat het wat vettig is. en het smeert ook nog een beetje.

om erachter te komen welke je hebt zal je de kachelradiateur eruit moeten halen. Enige wat ik weer is dat de Valeo 3 mm langer(hoger) zijn als de BEHR. Meer info op www.Winparts.nl

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 26 Jan 2008 05:48 pm

Hierbij wat foto's van m'n ruit. Excuus voor de kwaliteit (telefooncamera)


Die zwarte strip die je ziet hoort dus strak boven tegen 't dak aan te zitten


Hier zie je dat je onder de rand van 't dak kan kijken. Het zit nog wel dicht, maar je kijkt tegen een lijmrand aan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Geplaatst: 26 Jan 2008 08:05 pm

Neem eens contact op met Cabriopartner in Amerongen.
Die kunnen dat vast wel fiksen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 29 Jan 2008 06:06 pm

Dank voor de tip! Als 't te fiksen is, moeten zij dat idd wel kunnen denk ik. En 't is nog redelijk in de buurt ook

Terugkomend op het andere probleem: is er ook een handleiding voor het demonteren van 't dashboard? Inmiddels verlichting/elektra in m'n garage aan 't aanleggen, dus ik heb straks de mogelijkheid om langdurig in m'n garage te klussen. Als ik weet hoe/waar ik moet beginnen (en verder), dan ga ik misschien wel een gokje wagen.. Zijn toch een hoop euries waar ik ook een hoop andere leuke dingen mee kan doen. En ik heb zo'n vermoeden dat de imitatie-kachelradiateur misschien langer meegaat als 't origineel (als 't inderdaad een 306-kwaal is).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robjee
Geplaatst: 29 Jan 2008 10:36 pm

Hier op het forum staat dit misschien heb je er iets aan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 30 Jan 2008 07:34 am

Robjee schreef: Hier op het forum staat dit misschien heb je er iets aan

Toppertjuh!!!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 04 Feb 2008 10:53 am

Heb genformeerd bij cabrio.nl in Amerongen.
Hun website begint al goed: het dak van een 306 is van dusdanig zulke inferieure kwaliteit dat t maar 3 jaar mee gaat. --> Mijne zit er al 13 jaar op!
Reparatie willen ze niet aan. Mn dak/de stiknaden zijn te verzwakt --> Dak/stiknaden zijn nog perfect!
Ze stellen voor t dak maar gelijk compleet te vervangen: 1400 euro! --> Ze denken zeker dat ik gekke Henkie ben.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 04 Feb 2008 11:04 am

PugZ schreef: Ze denken zeker dat ik gekke Henkie ben.

Ach dan zitten ze er toch nie heel ver vanaf

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MonT
Geplaatst: 04 Feb 2008 07:10 pm

Gekkie Henkiee!!!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 04 Feb 2008 07:28 pm

Dat was vast een hele moeilijke voor jullie h jongens..?

Maar goed... voorlopig zit ik wel met de gebakken peren. In feite is m'n auto totalloss te verklaren. Als ik alles zou moeten laten vervangen, zitten er meer reparatiekosten aan dan dat de auto waard is (dagwaarde dan). En als ik dan kijk dat ik dagelijks in m'n 205je rijd en er nog geen 300 euro aan kosten in een jaar aan heb, terwijl de cabrio 't laatste jaar misschien 5000 km heeft gereden en ik al op 2400 euro reparatiekosten zit Ben er absoluut niet blij mee

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MonT
Geplaatst: 04 Feb 2008 07:32 pm

Ja Henk heel treurig om dit te horen Je moet gewoon aan jezelf vragen waar je liefde het meest ligt... Bij de 205 of de 306-cabrio...
Ikzelf kan van het geld dat ik in mijn gespendeerd heb (niet eens uiterlijke dingen) een Ibiza Cupra kopen (om maar wat te noemen)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 04 Feb 2008 07:35 pm

PugZ schreef: Dat was vast een hele moeilijke voor jullie h jongens..?

Maar goed... voorlopig zit ik wel met de gebakken peren. In feite is m'n auto totalloss te verklaren. Als ik alles zou moeten laten vervangen, zitten er meer reparatiekosten aan dan dat de auto waard is (dagwaarde dan). En als ik dan kijk dat ik dagelijks in m'n 205je rijd en er nog geen 300 euro aan kosten in een jaar aan heb, terwijl de cabrio 't laatste jaar misschien 5000 km heeft gereden en ik al op 2400 euro reparatiekosten zit Ben er absoluut niet blij mee

zullen we de kosten ruilen van de afgelopen 2 jaar?

Nee is lullig dat het gebeurt... maar kachelradiateur kapot is normale slijtage... de problemen met je dak ook? Als je verder nooit motorische problemen hebt of andere mechanische problemen, dan mag jij niet klagen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 04 Feb 2008 07:47 pm

M'n 205 is echt voor vervoer van A naar B geworden.. maar liefde voor het type 205 blijf ik altijd wel houden. De 306 is meer m'n grote trots en m'n pronkstuk. Meer een luxe wagen.. Maar goed, ik baal er gewoon ontzettend van, zeker als ik dan 't kostenplaatje van net tegen elkaar weg zet...
Keurmeester Rob zou zeggen: "Daar word ik niet vrolijk van".

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MonT
Geplaatst: 04 Feb 2008 09:32 pm

en Gouden Kooi Jaap: "Dat is toch f*cking niet normaal!*

Maar het blijft hoe dan ook zonde van je centen..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 04 Feb 2008 09:59 pm

beep voor je Henkie. Dat zijn de mindere kostenplaatjes. Maar zijn er geen andere bedrijven die het wel kunnen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 04 Feb 2008 11:24 pm

Ik heb al rondgekeken. Het bedrijf waar ik destijds m'n panelen met leer heb laten bekleden lijkt failliet te zijn. Website is opgeheven. Van de week ff langs rijden, want 't was hier in Soesterbult.

Heb de gasten van cabrio.nl opnieuw gemaild met de vraag of ze toch geen heil zien in reparatie. Ze zijn bang dat de boel gaat scheuren als ze aan de ruit gaan knutselen omdat 't een "oude" kap is en de stiknaden snel kapot kunnen gaan. Maar ik heb ze nog maar eens benadrukt dat m'n kap nog in prima staat is en dat 't alleen maar opnieuw gelijmd hoeft te worden.

Zelf geven ze op de website aan dat een nieuw ruitje vaak voor spanningsproblemen zorgt omdat er een bepaalde spanning in 't dak is gekomen in de loop der jaren en een nieuw ruitje daar nog niet naar vervormd is. Juist met mijn bestaande ruitje zou je daar al geen last van moeten hebben. Dus ik heb nog een sprankje hoop dat ze 't misschien toch nog kunnen repareren.

Verder zijn er eigenlijk weinig bedrijven (in de buurt) die gespecialiseerd zijn in cabriodaken. Google leverde ook maar een aantal goeie hits op. En dan nog vrees ik dat de meeste brood zien in 't monteren van een compleet nieuw dak. Dat brengt een stuk meer geld in 't laadje dan ff een ruitje opnieuw lijmen..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterOfSpeed408
Geplaatst: 05 Feb 2008 12:48 am

Hmgr sterkte Henk!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door _SveN_
Geplaatst: 05 Feb 2008 05:57 pm

Mooi ruk allemaal weer Henk!
Ondertussen kan iedergeval je hardtop erop toch?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 05 Feb 2008 07:41 pm

Helaas niet Afgelopen weekend elektra in m'n garage aangelegd. Auto had buiten gestaan en 't achterruitje was beslagen. Omdat de garage in rijden toch enig manouvreerwerk vereist dacht ik: laat ik ff 't dak naar beneden gooien, dan heb ik volledig zicht als ik achteruit rijdt. Wat blijkt, doordat die bovenkant van die strip verbogen is en hier spanning op staat, wil 't dak niet mee helemaal naar beneden Je begrijpt hoe m'n humeur was toen ik daar achter kwam..

Trouwens inmiddels reactie terug van cabrio.nl: "we geven garantie op reparaties en bij uw kap kunnen we die garantie niet geven. De klus die u omschrijft is meer iets wat mensen zelf op een zondagmiddag thuis doen". Enige nadeel is die spanning waar ik 't net over had. Ik vraag me af of er (particuliere) lijm verkrijgbaar is die niet direct na aanbrengen opdroogd (aangezien ik een flinke lap moet lijmen en voorzichtig uit moet strijken over gehele lengte zonder te knoeien), superkleefkracht heeft (i.v.m. die spanning) maar toch flexibel is (i.v.m. openen en sluiten van de kap). Daarnaast moet ie ook nog eens vocht-, vorst- en hittebestendig zijn.

Andere optie is naaien, maar ook daar vraag ik me af in hoeverre die spanning een probleem gaat opleveren en of 't de waterdichtheid niet aantast. Over 't uiterlijk nog niet eens gesproken.. Ik geef de voorkeur aan (her)lijmen, maar dan moet ik nog wel de juiste lijm zien te vinden en een mogelijkheid om 't uberhaupt (onder spanning) aan elkaar te kunnen lijmen. Ik zal al te denken om de ruit tussen 2 latten met meerdere lijmklemmen erop vast te zetten, maar ik vraag me af in hoeverre ik er op die manier bij kan komen. De rest van 't dak zit daarvoor namelijk in de weg en als ik 't opvouw/dichtklap om er op die manier bij te kunnen, wordt 't al snel een ontoegankelijke kruikelzone. Van 't weekend maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 06 Feb 2008 12:55 am

kan je daarvoor niet bison polymax gebruiken? is niet meteen droog alleen als het eenmaal droog is zou het wel enigsins flexibel en supersterk houdend moeten zijn..

Kan je dan om het te laten drogen niet tijdelijk het ruitje tegen de kap aan klemmen met een of andere tool? of anders als de kap naar beneden is gewicht op het ruitje leggen zodat het tegen de kap aankomt o.i.d.?

Ik weet niet precies hou het er allemaal uitziet en of het mogelijk is maar dit is het eerste wat in me opkomt.

Enne.. ik zo'n mailtje teruggekregen had van een cabrio specialist had ik met hoofdletters teruggestuurd zijn jullie nou een gespecialiseerd bedrijf of wat?

Je zou tog denken dat ze ook reparaties uit kunnen voeren..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 06 Feb 2008 08:58 pm

Waarschijnlijk is de klus niet interessant voor ze of vinden ze 't idd te risico vol. Ik heb in ieder geval nog de tip van ze gekregen om contactlijm te gebruiken voor de reparatie. Vrijdag ben ik vroeg uit m'n werk zodat ik nog ff langs "de autobekleder" in Soesterberg kan rijden. Kijken of ie cht failliet is. Mocht dat 't geval zijn dan kan ik zaterdag nog naar Amerongen rijden om misschien nog wat tips van ze in te winnen. Met 't dak dicht kan ik in elk geval geen lijmklemmen gebruiken en met 't dak open is het erg lastig om er goed bij te kunnen komen.

Wordt vervolgd...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 08 Feb 2008 05:48 pm

Vanmorgen met de cabrio naar 't werk gegaan met als doel direct uit 't werk door naar de autobekleder... Ik zit net op de snelweg, komt er ineens stoom uit m'n dashboard zetten! Ik kan je vertellen dat je dan niet met een erg gerust gevoel in de auto zit.. Uit 't werk dus doorgereden naar de autobekleder: opgedoekt! Begint dus goed, zullen we maar zeggen..

Bij thuiskomst maar eens goed naar 't dak gekeken. Conclusie: met een beetje mazzel en een goeie portie lijm denk ik dat ik 't zelf kan fixen Morgen naar Amerongen is dus van de baan. Die auto rijdt geen meter meer voordat de kachelradiator vervangen is. Hete stoom en elektra gaan volgens mij nog altijd niet goed samen

Inmiddels maar 't besluit genomen dat ik toch ook zelf ga proberen om 't dashboard te demonteren. Als de dakreparatie gaat lukken kan ie weer ff mee, maar ik vrees dat ik er toch een keer aan zal moeten geloven. Het geld wat ik uitspaar met de radiatorreparatie kan ik t.z.t. mooi gebruiken voor een compleet nieuw dak.

Binnenkort zal er dus een nieuwe foto-rapportage op 't forum te vinden zijn. Hoop dit weekend een begin te kunnen maken..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 08 Feb 2008 07:52 pm

Je hebt zelf een garage toch? En het is niet je daily, dus maakt het even niet uit als je er meerdere dagen voor nodig hebt
Tip van mijn kant: Schroefjes en moertjes van de losse onderdelen terug in de gaatjes van deze onderdelen zetten, en borgen met schilderstape. Raak je het niet kwijt, en je houdt de juiste schroeven en moertjes bij het juiste onderdeel.
Succes!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 08 Feb 2008 08:10 pm

SoundBoy schreef: Je hebt zelf een garage toch? En het is niet je daily, dus maakt het even niet uit als je er meerdere dagen voor nodig hebt
Tip van mijn kant: Schroefjes en moertjes van de losse onderdelen terug in de gaatjes van deze onderdelen zetten, en borgen met schilderstape. Raak je het niet kwijt, en je houdt de juiste schroeven en moertjes bij het juiste onderdeel.
Succes!

Das ook n van de redenen waarom ik besloten heb 't zelf te gaan proberen. Kan er 2 maanden over doen voor ie naar de APK moet

Bedankt voor de tip! Zeker met 20 verschillende soorten schroefjes en moertjes is dat errug handig!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 10 Feb 2008 03:12 pm

[CENSUUR] %@!^(*&amp($#@*^&!%^&#_)($+#&(*&^!^@)@*$^#%* ^!!!!

Iemand een 306 cabrio kopen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 10 Feb 2008 06:14 pm


Zo zag het eruit.. allereerst natuurlijk de accu losgehaald

Vervolgens 't stuur losgehaald en de ventilatieroosters losgewipt

Daarna het onderste voorpaneeltje, de radio, en de rest van 't voorpaneel losgehaald (moertjes verstopt achter de pijlen)

Verder met de stekkers en de ventilatieroosters en kanalen..

De rest van 't stuur en het instrumentenpaneel

Bovenste dashboard kastje nog ff loshalen en je begint al aardig onderdelen te verzamelen

Zo ziet 't er nu uit..

Ondertussen:
Lak op van middenconlose beschadigd bij het uithalen van de radio
Onderste dashboard kast die met geen mogelijkheid los wil
Asbak die niet los te krijgen is omdat de middentunnel in de weg zit die ook niet los te halen is.
Dashboard vertoont binnenin geen schroeven meer die ik los kan halen, maar 't zit nog altijd zo vast als een huis.
Nagel tot in 't vlees afgebroken bij het loshalen van de pookhoes.
En ik heb geen idee meer hoe ik verder moet..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 10 Feb 2008 07:34 pm

Kijk even hier op het forum, want er is een tekening te vinden waar alle boutjes, moertjes en schroeven zitten.

Het dashboard kastje daar moet je de schanierstiftjes eruit drukken. Kastje dicht laten en onder de dash duiken, dan kun je de stiftjes zien zitten/voelen. Niet met de vingers eruit drukken Gebruik de platte zijde van een tangetje of schroevendraaier.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tuning306
Geplaatst: 10 Feb 2008 07:36 pm

weet niet of je het al gedaan hebt maaruh...

buiten:
haal effe je ruitenwissers eraf...
vervolgens je paravan loshalen
ruitenwissermotor loshalen
...als je dan kijkt zie je 3 moeren zitten van je dashboard.

binnen:
haal de bekleding bij je voeten los(die kappen die onder je dashboard zitten)..hierachter zitten ook bevestigingspunten voor je dashboard(zowel bestuurderskant als bijrijderskant).
Middenconsole moet er zowieso uit, want het dashboard zit met een bout vast achter je asbak Dat voorste stuk middenconsole moet er dus zowieso uit.

More questions? ask me

mzzl Stefan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 10 Feb 2008 07:38 pm

SoundBoy schreef: Kijk even hier op het forum, want er is een tekening te vinden waar alle boutjes, moertjes en schroeven zitten.

Het dashboard kastje daar moet je de schanierstiftjes eruit drukken. Kastje dicht laten en onder de dash duiken, dan kun je de stiftjes zien zitten/voelen. Niet met de vingers eruit drukken Gebruik de platte zijde van een tangetje of schroevendraaier.

Ik heb die tekeningen erbij gehad (link staat op deze topic), maar daarop is 't dashboard afwijkend en duidelijk is ie al helemaal niet. Die stiftjes heb ik gevonden, 1 heb ik 5mm op kunnen schuiven en zelfs met een tang en alle kracht die ik kon zetten, kwam ie geen mm verder

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 10 Feb 2008 07:43 pm

Tuning306 schreef: weet niet of je het al gedaan hebt maaruh...

buiten:
haal effe je ruitenwissers eraf...
vervolgens je paravan loshalen
ruitenwissermotor loshalen
...als je dan kijkt zie je 3 moeren zitten van je dashboard.

binnen:
haal de bekleding bij je voeten los(die kappen die onder je dashboard zitten)..hierachter zitten ook bevestigingspunten voor je dashboard(zowel bestuurderskant als bijrijderskant).
Middenconsole moet er zowieso uit, want het dashboard zit met een bout vast achter je asbak Dat voorste stuk middenconsole moet er dus zowieso uit.

More questions? ask me

mzzl Stefan

En dan staat op de officiele peugeot documentatie: haal de ruitenwissermotor los (geen plaatje, geen verdere beschrijving, nix)

Die beugels aan de zijkant heb ik gevonden, maar 't middenconsole is geen beweging in te krijgen. Heb de tunnel los, maar 't deel onder de asbak zit zo vast als een huis.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 10 Feb 2008 07:45 pm

PugZ schreef: Tuning306 schreef: weet niet of je het al gedaan hebt maaruh...

buiten:
haal effe je ruitenwissers eraf...
vervolgens je paravan loshalen
ruitenwissermotor loshalen
...als je dan kijkt zie je 3 moeren zitten van je dashboard.

binnen:
haal de bekleding bij je voeten los(die kappen die onder je dashboard zitten)..hierachter zitten ook bevestigingspunten voor je dashboard(zowel bestuurderskant als bijrijderskant).
Middenconsole moet er zowieso uit, want het dashboard zit met een bout vast achter je asbak Dat voorste stuk middenconsole moet er dus zowieso uit.

More questions? ask me

mzzl Stefan

En dan staat op de officiele peugeot documentatie: haal de ruitenwissermotor los (geen plaatje, geen verdere beschrijving, nix)

Die beugels aan de zijkant heb ik gevonden, maar 't middenconsole is geen beweging in te krijgen. Heb de tunnel los, maar 't deel onder de asbak zit zo vast als een huis.

als je door de radiogleuf naar achteren kijkt, daar zit ook een boutje, m6 sleutel 10

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tuning306
Geplaatst: 10 Feb 2008 07:49 pm

achter de radio zit inderdaad een boutje maar aan de onderkant van je dashboard zit er ook 1. Daar kun je alleen bij als je middenconsole (tunnel) eruit is. Deze bout zit aan de onderkant vast aan je kachelradiateur.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 10 Feb 2008 07:50 pm

Kermit306TCI schreef: als je door de radiogleuf naar achteren kijkt, daar zit ook een boutje, m6 sleutel 10 Heb ik ook al los

Ik krijg dat voorstuk onder de asbak echt niet los, er is ergens een schroef meer te bekennen...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tuning306
Geplaatst: 10 Feb 2008 07:51 pm

ruitenwissermotor zijn toch maar 3 boutjes? als je deze los maakt en je stekker los maakt dan kun je de motor incl armen er zo uit halen

groetjes stefan

ps ben je morgen vrij of moet je werken?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 10 Feb 2008 07:55 pm

Ik zal eens kijken.. morgen moet ik gewoon werken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 10 Feb 2008 08:01 pm

Dan zijn die pinnetjes bij jouw nog nooit uit het scharnier gelicht. Ik heb het vrijdagmiddag nog weer gedaan met 1 van de beugeltjes van de radio
Dat je ze 5 mm kunt opschuiven dat klopt. Daarna moet je aan de andere zijde (platte kop) met een telefoontangetje of platte schroevendraaier verder trekken. Gebruik de rand van het dashboard als geleiding voor je handen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tuning306
Geplaatst: 10 Feb 2008 08:03 pm

PugZ schreef: Kermit306TCI schreef: als je door de radiogleuf naar achteren kijkt, daar zit ook een boutje, m6 sleutel 10 Heb ik ook al los

Ik krijg dat voorstuk onder de asbak echt niet los, er is ergens een schroef meer te bekennen...

hmmm das wel zuur dan
jammer dat je moet werken...pa is namelijk vrij dus die zei al: anders loop ik er wel ff heen..kijken we er samen naar...mocht je er nou niet uitkomen laat het dan even weten...misschien kunnen we helpen
mzzl

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 10 Feb 2008 08:04 pm

Tuning306 schreef: achter de radio zit inderdaad een boutje maar aan de onderkant van je dashboard zit er ook 1. Daar kun je alleen bij als je middenconsole (tunnel) eruit is. Deze bout zit aan de onderkant vast aan je kachelradiateur.

die is toch voor het kachelhuis, die pas later komt?

ik had er 3 aan de binnenkant en 2/3 via de paravan, toen wilde het dashboard los

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 10 Feb 2008 08:12 pm

De ruitenwissermotor krijg ik nog wel los denk ik, maar voor de rest begin ik aardig klem te zitten.. zeker met dat voorste stukkie tunnel. Ik krijg bijna de neiging om een koevoet erbij te pakken Hulp van ervaringsdeskundigen zou fijn zijn

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 10 Feb 2008 08:17 pm

Zo heb ik al twee interieurlampen naar de mieter geholpen, maar om dat nu met een heel dashboard te doen...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tuning306
Geplaatst: 10 Feb 2008 08:42 pm

gozer
zorg effe dat je zometeen rond 21.oo uur bij je garage bent....komt pa effe kijken voor je middenconsole..laat ff weten of dit goed is anders staat ie daar voor jan ***
mzzl

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 24 Feb 2008 06:48 pm

The story continues...

Vandaag de ruitenwissermotor etc. losgehaald. Er zit nu zowaar speling o'p m'n dashboard! Nu de kabelboom los zien te halen.. en voor zover in kan zien is dat al een project op zich zelf. Als die eenmaal los is, dan kan het dashboard hopelijk eindelijk d'r uit

Boys&Girls, do not try this at home! Het begint nu cht een puinhoop te worden...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MonT
Geplaatst: 24 Feb 2008 07:00 pm

goed om te horen!!

Veel succes verders, en houd ons op de hoogte!!!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 24 Feb 2008 10:38 pm

Dankzij hulp van Stefan en z'n vader is EINDELIJK het dashboard eruit!



To be continued....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Andries
Geplaatst: 25 Feb 2008 09:47 am

oenk dit krijg ik dus ook voor de kiezen:P, vervang voor ze zekerheid ook direct radiateur maar:P

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 25 Feb 2008 09:49 am

nice

@ andries,

jij hebt je dash dr toch al uit?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Andries
Geplaatst: 25 Feb 2008 10:03 am

JP2006 schreef: nice

@ andries,

jij hebt je dash dr toch al uit?

Zal zo ff buiten kijken ma vanochtend nog niet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 25 Feb 2008 11:12 am



wat had je dan gespoten?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Andries
Geplaatst: 25 Feb 2008 11:47 am

JP2006 schreef:

wat had je dan gespoten?

Zit nog niet in de wagen ligt nog in de bijkeuken:P

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 25 Feb 2008 08:39 pm

Andries schreef: ...vervang voor ze zekerheid ook direct radiateur maar:P
Smart thinking!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 17 Mrt 2008 06:10 pm

DIT IS 'M DAN!!!



Nieuwe is besteld...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MonT
Geplaatst: 17 Mrt 2008 06:59 pm

De vuilak!

Goed werk man.. hoop dat het inbouwen stukken makkelijker gaat

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harm-Jan XSI
Geplaatst: 17 Mrt 2008 07:08 pm

mooi werk en nu inbouwen maar

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 17 Mrt 2008 07:29 pm

Voor het inbouwen hebben we weer een andere uitdaging: alle stekkers en leidingen weer op de juiste plek zien krijgen en alles weer aansluiten Ik hoop deze week de nieuwe radiator binnen te hebben. Vrijdag heb ik vrijgenomen, dus ik heb een lekker lang weekend om ermee aan de bak te gaan..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harm-Jan XSI
Geplaatst: 17 Mrt 2008 08:00 pm

oh das wel lekker een dagje extra om te hobbyen haha

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 17 Mrt 2008 08:17 pm

PugZ schreef:




links op die foto zie je ook een stekkerblok, waar de draden door het schutbord gaan..vanuit de motorruimte 3 boutjes los en heel die kabelboom had vast kunnen blijven zitten in je dashboard...

had het er zo uitgezien, kon je zo de hele troep terug drukken in 1x

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tuning306
Geplaatst: 17 Mrt 2008 09:31 pm

helaas te laat voor de demontage
misschien wel handiger met het monteren van het dashboard...dan kun je eerst op je gemak alles vastzetten en dan in het geheel het dashboard plaatsen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PugZ
Geplaatst: 17 Mrt 2008 11:22 pm

RON, SPUIT 11! KOMT IE NU MEE!!!


Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft