TopicStarter: Šelorian
TopicDatum: Geplaatst: 17 Jan 2008 11:22 pm
Forum: Techniek
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Šelorian
Mijn peusje heeft de laatste tijd een beetje kuren..

Korte uitleg:

Als je rustig "meerijd" met de rest van het verkeer, en je moet voor een stoplicht remmen, (springt ie weer op groen, dus je kunt weer door) en daarna weer gasgeven dan houd de motor nogal in, bij volgas is het zelfs nog erger. Het is geen bokken, ik krijg meer het idee van teveel benzine...
Verders "als ie er eenmaal door is" trekt ie als een bezetene en mankeert er niks aan.. alleen dus dat ene puntje rond de 2000 toeren....

Anyway, ik heb dus nog steeds een motorstoring, maar dit bokken gebeurt ongeacht of de storing zich voordoet.
Uitgelezen waardes: mengselregeling..
Kortom, het gehele inlaat traject

Nu heb ik 2 jaar trug een nieuwe labda ingebouwd, en in november vorig jaar heeft de auto een grote beurt gehad met alles dr op en aan.
Ook de gehele onsteking (bobine, bougiekabels) is 2 jaar trug vervangen.

Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken....
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SmauG
Geplaatst: 18 Jan 2008 05:37 pm

bij mij lag het aan de verkeerde bougies

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterOfSpeed408
Geplaatst: 19 Jan 2008 08:08 pm

Zoveel mogelijk t hele inlaattraject schoonmaken, ECU resetten en idd ff kijken naar bougies...verder weet ik t ook niet

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Šelorian
Geplaatst: 20 Jan 2008 05:57 pm

bougies zijn nieuw. Resetten helpt niks.En zoals ik al zeg,de auto loopt goed. Ik rij dagelijks 90km en t verbruik is daarbij 1op12 dus dat is ook oké.
Op problemcar hoor ik mensen praten over het compleet vervangen van t gaskleppenhuis. Maar dat ding kost een bult knaken. Ook zit ik zelf te denken aan de labdasonde, maar deze is dus 2 jaar geleden ook vervangen... Tja lastig.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bjorn
Geplaatst: 20 Jan 2008 07:51 pm

het kan ook je bobine zijn of je kabels... Een maat van me had hetzelfde, was ook onsteking..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Šelorian
Geplaatst: 20 Jan 2008 08:06 pm

Zou kunnen, maar kdenk het niet aangezien ik deze vorig jaar vervangen heb. Zowel de boegiekabels, als de bobine.

Ook heb ik de koelvloeistofsensor vervangen, (deze zou t ook kunnen zijn, geeft namelijk door aan de ecu of de motor warm is ja/nee)

Maar ook dit hielp niet.

Bij het uitlezen kwamen de volgende waardes eruit.:

Mengselregeling, en gaskleppositiemeter.
Nou ik heb dat gaskleppos.ding doorgemeten (tis een gewone potmeter/vari weerstand) en hij loopt mooi op/af.
Ook de bedrading erna is in orde.

En tja mengselregeling... omvat zo'n beetje de gehele onsteking.
Nogmaals de auto rijdt verders top, trekt als een beer, verbruikt bijna geen olie en loopt netjes 1 op 12 ongev.
Het enige is dat ie dus soms bokt, inhoud. Dit vrijwel altijd om en nabij de 2000 toeren/min.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harm-Jan XSI
Geplaatst: 20 Jan 2008 08:12 pm

Šelorian schreef:
Nogmaals de auto rijdt verders top, trekt als een beer, verbruikt bijna geen olie en loopt netjes 1 op 12 ongev.
Het enige is dat ie dus soms bokt, inhoud. Dit vrijwel altijd om en nabij de 2000 toeren/min.

ik heb precies het zelfde probleem, bij het uitlezen van de auto is er niks mis alleen een vacuumslang gescheurd en die hebben ze vervangen maar hij blijft bokken naarbij de 2000 toeren.

morgen gaat de auto weer weg na de garage en hopen dat ze nu wel wat kunnen vinden

zal morgenavond posten of ze wat hebben gevonden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SmauG
Geplaatst: 21 Jan 2008 06:22 pm

Šelorian schreef: bougies zijn nieuw. Resetten helpt niks.En zoals ik al zeg,de auto loopt goed. Ik rij dagelijks 90km en t verbruik is daarbij 1op12 dus dat is ook oké.
Op problemcar hoor ik mensen praten over het compleet vervangen van t gaskleppenhuis. Maar dat ding kost een bult knaken. Ook zit ik zelf te denken aan de labdasonde, maar deze is dus 2 jaar geleden ook vervangen... Tja lastig.

Verkeerde nieuwe doen het ook niet goed
Volgens mijn garagist zijn leverancier zouden de bosch 4spark super blabla elende dingen voor mijn auto geschikt zijn.... maar heb onder garantie mooi een setje normale van hem gehad. Probleem opgelost.
Daarvoor is hij een heel weekend bezig geweest mn gasklephuis schoon te maken, met de ecu uitlezen, bobines controleren... nix hielp. Check it out!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Šelorian
Geplaatst: 21 Jan 2008 10:37 pm

bougies zijn platinum 1elektrode dingen en hij rijd er goed op. Tis echt en alleen maar zo om en nabij de 2000. Stationair en volgas is er niks aan de hand. Maar dit gaat volgens mijn broertje niet via de labdaregeling.
Na een tijdje op de zelde snelheid / toeren gaat de motor meten en dan gaat dus ook de motorstoring aan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 22 Jan 2008 07:52 pm

Šelorian schreef: ...Na een tijdje op de zelde snelheid / toeren gaat de motor meten en dan gaat dus ook de motorstoring aan.
Dit gebeurt bij de mijne ook wel eens Het geeft bij mij wel de indruk dat het aan de mengsel samenstelling kan liggen. Met open luchtfilter nooit wat aan de hand, met gesloten filter wel. Dus dan is het mengsel te rijk? (weinig zuurstof, veel brandstof...)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Šelorian
Geplaatst: 22 Jan 2008 08:04 pm

Zou een Air/Fuel Ratio meter uitkomst bieden? offnie?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harm-Jan XSI
Geplaatst: 22 Jan 2008 08:18 pm

zou kunnen als dat het probleem is natuurlijk,
maar dan kan je toch alleen maar aflezen en niet bijstellen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 22 Jan 2008 08:33 pm

Geen idee. Dat bokken waar je het trouwens over hebt, dat komt bij de mijne niet meer voor. Ik doe tegenwoordig probleemloos aan het 'nieuwe' rijden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harm-Jan XSI
Geplaatst: 15 Mrt 2008 05:21 pm

@ Šelorian: heb je al wat gevonden tegen de kuren?

bij mij hebben ze van de garage uit een of ander schoonmaak middel in de brandstof gedaan voor de verstuivers, heeft een tijdje geholpen maar nu heb ik weet het zelfde probleem....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stephan
Geplaatst: 15 Mrt 2008 06:03 pm

Šelorian schreef: Zou een Air/Fuel Ratio meter uitkomst bieden? offnie?

Het eenigste wat deze meter doet is de lambda spanning aangeven. Deze is ook gewoon te meten met de multie meter.

Je kan zo iezo de lambda spanning controleren of deze goed is. de spanning moet tussen de 0.4 volt (arm mengsel) en de 0.9 volt (rijk mengsel) zitten. zou dan ook kijken wat hij aan geeft bij 2000 toeren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Šelorian
Geplaatst: 15 Mrt 2008 06:58 pm

Owkee, thx weet ik dat ook.
Ik zal m is meten...

En Harmo, ik heb er nog niks op gevonden nee..
Keer de accuklemmen eraf gehad... (reset) heeft het wel minder gemaakt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harm-Jan XSI
Geplaatst: 15 Mrt 2008 08:56 pm

heb ik ook al gedaan, alleen geen effect gehad.
is jou toerental bij stationeer ook heel onregelmatig? bij mij was het vanmiddag zo erg dat hij voor het stoplicht afsloeg.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Šelorian
Geplaatst: 16 Mrt 2008 12:59 am

Nope stationair loopt ie top. Een mooie constante waarde.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BigY
Geplaatst: 17 Mrt 2008 04:33 pm

Ontkoppel eens de lambda en rij er dan eens mee...als dan het inhouden weg is, weet je waar het aan ligt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Šelorian
Geplaatst: 17 Mrt 2008 06:32 pm

Ik moet wel zeggen dat mijn pugje vreselijke moeite heeft om door de 4gas
meting heen te komen. (Toooo much fuel in de pijp) (loopt te rijk)

Maar thx voor de tips..

Oja Harmo, ik heb een carterventilatiefilter tussen mijn stappenmotor gemonteerd. Deze haalt de vocht meuk uit dit systeem.
En geloof me, hij zit maandelijks vol. (rij dagelijks 90km).

Als mijn auto begint te bokken, dan moet ik dit vaatje weer legen, daarna loopt ie weer perfect.

Vaatje zie je links naast de luchtinlaat zitten (zie bruine lijn)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harm-Jan XSI
Geplaatst: 17 Mrt 2008 06:34 pm

oh oke zal ik daar maar eens na kijken of daar meuk in zit

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft