TopicStarter: dennis306
TopicDatum: Geplaatst: 23 Feb 2008 07:56 am
Forum: Techniek
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dennis306
hey ik hoop dat jullie me kunnen helpen de dealer iig niet :S ik heb een 306xn 1.4 met een tellerbak met een grote klok ipv een toerenteller. nou mijn vraag is kan ik zo een tellerbak met toerenteller erin zetten en werkt t dan of wat moet ik vervangen ?? kan het uberhaupt wel , bedankt alvast

grtzz dennis
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black Panther
Geplaatst: 23 Feb 2008 10:46 am

Zal niet zo 1,2,3 gaan. Je kan em er wel in zetten maar de toerenteller zal niet werken.
Er zullen dan nog diverse sensoren zoals een toerental sensor geplaatst moeten worden.

Niet even een klusje wat zo gedaan is

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dennis306
Geplaatst: 23 Feb 2008 11:58 am

Black Panther schreef: Zal niet zo 1,2,3 gaan. Je kan em er wel in zetten maar de toerenteller zal niet werken.
Er zullen dan nog diverse sensoren zoals een toerental sensor geplaatst moeten worden.

Niet even een klusje wat zo gedaan is

ok dan zoiets dacht ik al , maar het kon goed wezen dat er al aansluitingen zaten of iets dergelijks t was te poberen
maar iig bedankt voor je reactie , als iemand nog iets anders weet hoor ik het graag ..

grttzzz

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 23 Feb 2008 01:02 pm

heb je een fase 1 of een fase 2/3?

ik dacht ooit gelezen te hebben dat je bij de fase 1 soms al bekabeling voor een toerenteller had liggen achter te tellerbak en dat het bij een fase 2/3 wel gewoon plug en play is.

Fase 1 heeft volgens mij ook maar 1 grote stekker die je achter in de tellerbak klikt en bij de fase 2/3 zit er een 2e stekker waarin dus dacht ik al bekabeling voor een toerenteller in opgenomen zat ook in een xn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dennis306
Geplaatst: 23 Feb 2008 04:15 pm

R schreef: heb je een fase 1 of een fase 2/3?

ik dacht ooit gelezen te hebben dat je bij de fase 1 soms al bekabeling voor een toerenteller had liggen achter te tellerbak en dat het bij een fase 2/3 wel gewoon plug en play is.

Fase 1 heeft volgens mij ook maar 1 grote stekker die je achter in de tellerbak klikt en bij de fase 2/3 zit er een 2e stekker waarin dus dacht ik al bekabeling voor een toerenteller in opgenomen zat ook in een xn.
ok dan nou ikheb een fase 1 uit eind 95 , k wilde nog een foto bij me forumplaatje plaatsen maar kreeg um niet klein genoeg ...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 23 Feb 2008 05:42 pm

kheb ook een XN uit 1995 (september ofzo) maar k heb er helaas geen bekabeling voor liggen (nog niet )

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 23 Feb 2008 06:49 pm

Ik heb ook een fase een en die heeft wel geteld 4 stekkers en niet n

Heb dat ook ooit bij mijn vorige auto gedaan (volvo 440) en dat was wel plug & play. Ik denk dat het namelijk zo kan. Gewoon naar de sloop gaan, tellerbak halen die wel een toerentellen heeft en die kun je hoogstwaarschijnlijk eruit schroeven en bij jou erin schroeven
Let er wel op dat je een toerenteller neemt die jouw toerenbereik heeft.
Een diesel heeft natuurlijk een ander toerenbereik dan de jouwe en een gti'tje neem ik aan ook

Denk dat het zo gedaan is hoor krukassensor zit er toch wel in je auto, waarom zou je dan geen toerenteller kunnen hebbe

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 23 Feb 2008 07:07 pm

hoe zit het trouwens met de km-teller? Stel mijn auto gaat nu tot 180..

ik zet er een klok in met toerenteller, maar tegelijk is de km-teller hiervan tot 220 ... klopt dit dan nog (dus kijkt hij naar het aantal wentelingen ofzo) of moet je een gelijke meter vinden?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 23 Feb 2008 07:23 pm

jaar maakt niet uit heb 93 en heb hem ook
gaat om welke versie het is als de eerste eigenaar een zuinige schrobber was dan heb je het niet

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 23 Feb 2008 10:25 pm

Als je nu een Jeager paneel erin hebt zonder toerentellen, moet je dan ook een Jeager paneel hebben met toerenteller. Vervang deze niet voor een ander model, zoals VDO want dan staat de boel in de brand...

Toerentellersensor is vaak wel aanwezig, een dikke Bougiekabel achtige kabel, die naar achter je versnellingsbak loopt, naar het vliegwiel, anders via de Dynamo.

@JP2006

Het verschil van 180 naar 220 maakt niet uit, past gewoon, en geen snelheid afwijking

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 24 Feb 2008 02:09 pm

Je kunt ook alleen de klok eruit halen en vervangen voor een toerteller.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij kan dat toch echt.

Net wat kermit zegt, wel zelfde type tellerbak

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 24 Feb 2008 03:07 pm

ok ik speel toevallig zelf ook al een jaar met dit idee.. maar omdat ik steeds twijfelde of het zou werken + dat verschil in de km-teller heeft me er telkens van weerhouden (de km-stand kan je gewoon terug draaien ofzo denk k ? )

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 24 Feb 2008 05:43 pm

Dat denk ik niet daarom zeg ik ook alleen de toerenteller vervangen en de rest origineel van je zelf houden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 25 Feb 2008 09:51 am

ah okeej dan snap ik m gaan we gewoon proberen als ik een keer 1 vind is dat makkelijk uit te wisselen? of gewoon probere

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door benny
Geplaatst: 25 Feb 2008 02:21 pm

OK ik zal mijn ervaring eens delen

ik had ook eerst tellers met een debiel klokje en snelheid tot 180.
De gehele unit heb ik vervangen : Met toerenteller en tot 220.
was gewoon plug and play!

pas op het gaat niet zomaar bij elke wagen!
vraag me niet of het bij die van jullie gaat lukken, ik weet enkel dat het bij mij wel ging
Laat je sloper eens kijken of je de sensor hebt enzo...

(fase 1 Diesel '97 dus overgangsjaar tellers omgezet naar fase 1 turbodiesel tellers)
toerenteller en snelheidsmeter werken perfekt.
als je analoge km-stand hebt is die ook zo gewijzigd.
verrol je cijfertjes, doe er tape op zodanig ze op hun plaats blijven en plaats dan het mechanisme terug. Zo lukt het perfekt.
(ik heb er zo een goeie 50 000 km meer ofzo opgezet )

by the way, vervang ook direct ALLE lampjes, ik moest na installatie de unit er opnieuw uithalen omdat de helft niet meer werkte

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 27 Feb 2008 05:34 pm

en werkt die van de fase 2/3 die met de digitale km tellerstand/dagtellerstand nou ook in de fase 1, met standaard de analoge tellers? uitgaande dat je van Jeager naar Jeager gaat, of van VDO naar VDO?

oftewel,, is deze, fase 1 :


te ruilen voor deze, fase 2/3:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 27 Feb 2008 06:05 pm

Dat is iets wat ik ook graag wil weten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 27 Feb 2008 06:38 pm

ik vind persoonlijk fase 1 mooier

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 27 Feb 2008 06:45 pm

om de witte tellerplaten en de chrome ringen rond de tellers of als je orgineel met orgineel vergelijkt?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 27 Feb 2008 06:46 pm

model platen en ringen kunnen in bijde

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 27 Feb 2008 06:50 pm

Sebring4life schreef: model platen en ringen kunnen in bijde

De platen niet, bij de fase 1 zit er een andere uitsparing voor de km-stand. (zijn wel platen te krijgen voor fase 2 daar niet van..)

Maar vind je als je ze orgineel met elkaar vergelijkt de fase 1 mooier?

volgens mij zitten de optische verschillen alleen in een digitaal en een analoog tellertje voor je km-stand en dagteller etc. en dat bij de fase 1 de icoontjes zichtbaar zijn van al die dingetjes ook als het lampje erachter niet brand.

Geen verschil in vorm enzo volgens mij

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 27 Feb 2008 06:54 pm

we gaan lekker of topic

( vergeet het stop lampje niet )

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft