TopicStarter: cel4hir
TopicDatum: Geplaatst: 02 Feb 2008 10:26 pm
Forum: Techniek
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cel4hir
In mijn 306 heb ik zij spiegels die met de hand afgesteld moeten worden.
Nu heb ik electrische M3 spiegels besteld en nu wil ik weten, waarop moet ik de bedrading aansluiten zodat ik me spiegels kan bedienen? en waar haal ik die panelen om de spiegels te besturen vandaan? Iemand suggesties?

Alvast bedankt

edit: ik zou evt naar de sloop kunnen gaan en nieuwe deurpanelen kunnen halen met de benodigde bediening van de spiegels er op, maar ik hoopte dat ik me eigen bekleding kon houden.
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 03 Feb 2008 12:14 am

Volgens mij haal je je nu heel wat aan. Er moet toch wel het 1 en ander voorbreid zijn, anders wordt het er niet makkelijker op. Fase 1: Teneerste moet je de regelunit kunnen plaatsen in de bestuurders deur, en hier zitten twee stekkers op aangesloten. Dus dan zouden die stekkers al ergens achter je deurpaneel moeten zitten. Er moeten drie draden van de bediening naar de spiegel gaan. Een vierde draad (niet via de regelunit) is voor de spiegelverwarming. Op de zekeringbox moet er een aansluiting zitten. En wellicht zit er ook nog ergens een relais tussen..?

Edit: Ik zag dat je de topic met het elektrische schema gevonden hebt. Je heb dus een fase 2. Maar misschien heb je wat aan het schema. Op pagina 13 links onderaan staat het gedeelte van de bediening van de spiegels.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cel4hir
Geplaatst: 03 Feb 2008 12:42 am

SoundBoy schreef: Volgens mij haal je je nu heel wat aan. Er moet toch wel het 1 en ander voorbreid zijn, anders wordt het er niet makkelijker op. Fase 1: Teneerste moet je de regelunit kunnen plaatsen in de bestuurders deur, en hier zitten twee stekkers op aangesloten. Dus dan zouden die stekkers al ergens achter je deurpaneel moeten zitten. Er moeten drie draden van de bediening naar de spiegel gaan. Een vierde draad (niet via de regelunit) is voor de spiegelverwarming. Op de zekeringbox moet er een aansluiting zitten. En wellicht zit er ook nog ergens een relais tussen..?

Edit: Ik zag dat je de topic met het elektrische schema gevonden hebt. Je heb dus een fase 2. Maar misschien heb je wat aan het schema. Op pagina 13 links onderaan staat het gedeelte van de bediening van de spiegels.

Hmmz, ik heb dus iets te makkelijk gedacht... balen.. nou ja moek maar ff bij de sloop kijken of ik deuren met die bedrading en panelen kan vinden.
wel jammer, had nl nieuwe deur met WEL die bedrading gehaald bij de sloop(andere deur was nog goed). de nieuwe deur staat nu bij de spuiterij en gaat maandag gespoten worden in de kleur van me auto, vond t zonde om n deur die nog goed was te vervangen... denk dak nu toch terug moet naar de sloop om de andere deur ook op te halen. Is nl beetje zonde om electrische spiegels te hebben als je ze maar aan 1 kant kan besturen -.-'

Pfft ik maar denken: 'dan trek k tog ff n draadje in me andere deur..>.<'

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 03 Feb 2008 12:51 am

Het is ook niet mogelijk om zo even een draadje te trekken van de auto naar de deur via die rubberen slurf. Dit is namelijk een multi-stekker, dus dan moet je solderen aan draden die niet in gebruik zijn. Als die er al zijn, want er zijn verschillende stekkers. Standaard met minimale bezetting tot maximale bezetting voor de luxe modellen...
Het is dus zo dat de stekker aan de deur meer pinnen heeft bezet (luxe uitvoering) dan de stekker aan de slurf van je auto (standaard). De aansluiting die wel aan de deur zit, die kan dus bij de auto missen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cel4hir
Geplaatst: 03 Feb 2008 12:55 am

SoundBoy schreef: Het is ook niet mogelijk om zo even een draadje te trekken van de auto naar de deur via die rubberen slurf. Dit is namelijk een stekker, dus dan moet je solderen aan draden die niet in gebruik zijn. Als die er al zijn, want er zijn verschillende stekkers. Standaard met minimale bezetting tot maximale bezetting voor de luxe modellen...


pfft veel te leren, k geloof dak morgen of maandag maar is n bezoekje breng aan die sloperij en gewoon die 2e deur haal. wel zonde om een goede deur te vervangen, maar jah....
aan de andere kant heb ik voor 50 euro meer wel een heleboel extra's: elec. ramen, elec spiegels, centr vergr., leer op me bekleding (van de deur dan)

Betekend alleen dak OOK deze deur opnieuw moet laten spuiten, en dat gaat me wat kosten >.< hoopte dit te kunnen voorkomen. Maar jah, zit weinig op.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 03 Feb 2008 12:57 am

Heb even mijn vorige bericht aangepast

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cel4hir
Geplaatst: 03 Feb 2008 01:01 am

SoundBoy schreef: Het is ook niet mogelijk om zo even een draadje te trekken van de auto naar de deur via die rubberen slurf. Dit is namelijk een multi-stekker, dus dan moet je solderen aan draden die niet in gebruik zijn. Als die er al zijn, want er zijn verschillende stekkers. Standaard met minimale bezetting tot maximale bezetting voor de luxe modellen...
Het is dus zo dat de stekker aan de deur meer pinnen heeft bezet (luxe uitvoering) dan de stekker aan de slurf van je auto (standaard). De aansluiting die wel aan de deur zit, die kan dus bij de auto missen.

Crap, das helemaal bagger bericht>.< hoe kan ik zien of ik die aansluiting heb? en hoe kan ik dit veranderen? (erbij maken of iets in die richting?)


Edit: k ga pitten, lees wel verder morgen fijne n8 nog.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 03 Feb 2008 01:37 am

Ik wil je niet ontmoedigen, maar wel laten weten waar je evt aan begint
De bezettingen van de aansluiting op de deur en de stekker kun je zien en met elkaar vergelijken. Ze hebben allebij een vakverdeling, zie foto:



Zoals je ziet is niet elke plek in de stekker bezet. Hoe meer opties hoe meer de stekker bezet is. Ik ga er wel van uit dat elke functie zijn eigen plek heeft op de stekker. Dus als op een bepaalde plek een pin zit voor de spiegelverwarming, dan ga ik er van uit dat op de 306 model zonder speigelverwarming deze plek onbezet, danwel geen andere functie heeft.

Topic over vervangen van deze stekkers: https://team306tuning.forumup.nl/vie...=team306tuning

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cel4hir
Geplaatst: 03 Feb 2008 03:49 pm

bedankt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 03 Feb 2008 04:01 pm

haha ik ben hier vandaag ook mee begonnen, of tenminste, ik heb ook elektrische spiegels gekregen (originele) en wou hier ook ff wat kabels voor trekken ben benieuwd of dat wat makkelijker is, zie hier nu dus dat ik maar 3 kabels nodig heb, aangezien ze niet verwarmt zijn

nu nog zo n bedienings module vinden....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SmauG
Geplaatst: 03 Feb 2008 04:41 pm

Je had je misschien beter vantevoren even kunnen laten informeren door iemand die er verstand van heeft. het is namelijk niet voor niets dat die spiegels worden aangeboden in weetikveel hoeveel verschillende vormen:
t.n. Handmatig, electrisch verstelbaar, electrisch verwarmt, knipperlicht etc.

In jou geval moet er wel meer veranderen, je hebt namelijk ook nog het bedieningspaneeltje nodig voor de spiegels. en die zit bij een fase2 weer ingebouwd met de bediening van de electrische ramen (heb jij die?) in de deur. bij een fase 1 zit dit geloof ik op de middenconsole.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 03 Feb 2008 05:11 pm

na ik had ze niet, maar hebt later ingebouwd (op het moment is er 1 ff dood maar goed )

joah kga ff zo n ding zoeken en dan mss iets met polyster ofzo maken (als het niet makkelijker kan), ga alleen eerst ff op zoek naar originele kabels kheb er inmiddels al zoveel liggen (cruise controle, cv, alarm, ramen ) dat die paar extra ook niet meer uitmaken

ben benieuwd of da gaat lukken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 03 Feb 2008 08:41 pm

Ik heb dus een 306 s16 gesloopt en die had ook elc. spiegels. Die spiegels heb ik er op gezet bij mij omdat die meegespoten waren
Omdak ook het half leren interieur over heb gezet heb ik ook het bedieningspaneeltje over gezet. Kan dan denk ik net zo goed ook maar de elc. ramen aansluiten In de deur zit de regelunit?? Die moet ik dan iig hebben De kabels kan ik even nalopen want in de s16 zit absoluut geen bekleding meer in (alleen het kalen dashboard).
Kan iemand misschien precies vertellen wat ik nodig heb?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 03 Feb 2008 10:03 pm

Bij fase 1 zit de spiegel bediening ook in de deur, samen met de bediening van de ruiten. Dit zijn allemaal losse unit's.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 12 Feb 2008 09:49 am

Vandaag ga ik beginnen met dit projectje misschien heb je r wat aan

heb gister op de sloop een paar schakelaars gehaald en hiermee ga ik vandaag experimenteren Ze komen uit een Crysler (of hoe je het schrijft ) en een andere auto ..

Dus nu ff een adapter dr aan gekoppeld (13.8v, had geen andere en wat trial and error tests gedaan

de knopjes

en het test centrum

en het werkt ! nu nog inbouwen, maar t begint is er

I'll keep you posted

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 12 Feb 2008 11:28 am

toch een uni setje gekocht?
Waar wil je die knop weg gaan werken ??

Succes met inbouwen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 12 Feb 2008 11:40 am

neeh lezen kerel

Citaat: heb gister op de sloop een paar schakelaars gehaald..

Weg werken weet ik ng niet, zit te denken aan IN die handgreep van de deur, maar moet ik ff over denken

ben benieuwd maar kheb nu alles zo duidelijk, dat ze r gewoon morgen mss al inzitten alleen zijn ze dan ng ff tijdelijk zwart

lijkt mij dat t met de M3 spiegels gelijk is, enige nadeel is dat je zelf ff een plugje moet fabriceren

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 12 Feb 2008 11:41 am

sorry ik ben net wakker

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 12 Feb 2008 11:42 am

hahah dacht ik al tis ook pas kwart voor 12

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterOfSpeed408
Geplaatst: 12 Feb 2008 05:00 pm

Respect hoor Jurry kzou dr nooit aan beginne

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cel4hir
Geplaatst: 12 Feb 2008 05:29 pm

JP2006 schreef: hahah dacht ik al tis ook pas kwart voor 12

ben al bijna weer 4 uur aant werk (incl. testen )
heb net die andere ff getest en opgeschreven vond t wel leuk en heb zo n vermoeden dat Cel4hir me gaat mailen

Ik kom net pas thuis van school...*moppert in zichzelf*
waarover zou ik jou mailen dan? ik kan het hier tog ook lezen?
Ohw, en je had t over dat ik zelf 'zon plugje' moest maken, wat voor plugje bedoel je dan?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 12 Feb 2008 06:50 pm

Thnx m8

zo, gelijk ff iets gehobbyt vanaaf

wou het eigenlijk niet zo doen, maar lijkt wel erg strak !


twas me echter iets koud om met de bedrading te beginnen dus daarmee wacht ik ff

@ Cel4hir: over die andere module en met die plug bedoel ik, om de kabels van de deur naar je spiegels te krijgen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterOfSpeed408
Geplaatst: 12 Feb 2008 06:54 pm

Stoer gedaan hoor!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 12 Feb 2008 07:15 pm

die zit er erg netjes in , lijkt net standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 12 Feb 2008 07:20 pm

Alsof het er voor gemaakt is

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 12 Feb 2008 07:29 pm

zou je haast denken eh

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 21 Feb 2008 09:56 pm

om er nog even op terug te komen

ik heb vanavond de laatste kabels door de auto getrokken en alle voorbereiding + het testen is nu klaar

nu nog even wachten op mooier weer, zodat ze in kleur kunnen, en dan kan ik ze gaan gebruiken zou tzt (als het gaat lukken zoals ik wil ) nog even een foto plaatsen van de spiegels, niet veel bijzonders, maar om t plaatje compleet te maken

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft