TopicStarter: REVpuggie
TopicDatum: Geplaatst: 03 Feb 2008 05:34 pm
Forum: Techniek
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door REVpuggie
even het probleem uitleggen ..

wanneer ik ver doortrek in de toeren kan ik niet op schakelen en in kan niet terug schakelen tenzij ik mild geweld gebruik , het in in ALLE versnellingen en gaat de vernelling niet uit en ook niet in , heb gisteren de versnellingsbak olie vervangen maar geeft bijna geen verschil, het peil was aan de lage kant maar hoeveel te weinig weet ik niet , het probleem was er ineens (maandag) weet niet waar het vandaan komt

bak is volledig gereviseerd in april 2006 en heeft sindsdien 30.000 km gelopen ,

t is n 6 bak

iemand n idee wat er aan de hand is
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Geplaatst: 03 Feb 2008 06:40 pm

Drukgroep van je koppeling misschien??

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SmauG
Geplaatst: 03 Feb 2008 07:08 pm

jur! wat rij jij veel

Maar het probleem. ik herken dit een heel klein beetje, ik heb het alleen naar de 2e versnelling, zowel van 1->2 als van 3->2 ik moet heel voorzichtig terugschakelen, ik kan hem niet even in 2 trappen en er volgas vandoor gaan als je begrijpt wat ik bedoel. Ook het opschakelen bij volle toeren is voorzichtigheid geboden. doe ik te ruig, tandenpoetsen en dan heb ik mn koppeling helemaal ingetrapt. Het probleem bij mij is de synchromesh hoogstwaarschijnlijk. Het is vooralsnog niet erg hinderlijk zolang ik maar oplet.

Offtopic: Wat heeft je bakrivisie gekost? want dat staat bij mij ook op de planning wanneer het probleem hinderlijk wordt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door REVpuggie
Geplaatst: 03 Feb 2008 08:24 pm

bakrevisie kostte toendertijd 1600 euro , bij de PCA dealer , het grootste gedeelte was uurloon , lagers en synchromechringen waren nog geen 300 euro de rest was uurloon .... nieuwe bak kost 2200 euro , ik kwam daar later pas achter , was wel een reeele optie geweest , maar als je een 20ton pers achter de hand hebt in een werkplaats is zoiets volgens mij goed te doen

bij mij zijn t waarshcijnlijk niet de synchromeschringen om dat die niet allemaal tegelijk naar de knoppe gaan en vormen alleen een probleem met terugschakelen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fransGTI-6
Geplaatst: 04 Feb 2008 07:11 pm

heb je bij de revisie van je bak ook de drukgroep en koppelingsplaat vervangen??
Het lijkt mij nl typisch op een versleten kopp.plaat.
Als die bijna versleten is kun je hem door de koppeling in te trappen bijna niet meer geheel vrij krijgen waardoor je dus ook bijna niet kan schakelen......
Kijk ook eens naar de onderste bouten waar je bak mee aan de motor hangt als deze los gelopen zijn gaat de bak hangen en krijg je dezelfde verschijnselen........

Greetzzzzz Frans

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door REVpuggie
Geplaatst: 04 Feb 2008 07:55 pm

hey frans

hhmmm ,dat zij de vrachtwagenmonteur bij ons op de zaak vandaag ook al , ik had er moeite mee om het te geloven ,hij had er nog een heel technisch verhaal bij , toch wilde ik er niet helemaal aan geloven
ik zal er eens naar kijken , geen zin in een bakrevisie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fransGTI-6
Geplaatst: 04 Feb 2008 08:09 pm

Nou denk niet dat de bak opnieuw aan revisie toe is gezien dat 30000 km geleden al gebeurd is.
Of je moet welheel erg slecht rijden schakelen maar dat zal wel meevalen neem ik aan
Maar weet je of toen de kopp.plaat ook vervangen is bij de revisie??

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door REVpuggie
Geplaatst: 04 Feb 2008 11:20 pm

nee dat is die toen niet .....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterOfSpeed408
Geplaatst: 05 Feb 2008 12:47 am

Ik zat ook al zoiets te denken het zal echt niet aan je bak liggen versleten koppeling of drukgroep denk ik. Je kan wel proberen je koppelingskabel strakker te zetten, maar dat is volgens mij maar een heel tijdelijke oplossing. Het kan je wel helpen om erachter te komen of het aan de koppeling/drukgroep ligt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SmauG
Geplaatst: 05 Feb 2008 05:34 pm

Koppeling test:

*Auto in de 6e versnelling zetten.
*koppeling op laten komen
1)Motor slaat direct af (Koppelingsplaten nog goed)
2)Motor blijft even draaien maar de auto beweegt niet (Koppelingsplaten versleten)

Heb dit zo ooit eens ergens gelezen, oude forum dacht ik. maar zo kun je even kijken hoe de stand van zaken is.
Dit zegt volgens mij niet veel over de drukgroep, of wel. dat moet iemand met meer verstand van zaken maar even bevestigen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CO3NI3
Geplaatst: 05 Feb 2008 05:49 pm

of je koppeling versleten is kan je ook voelen aan de koppelings pedaal , alssie goed is druk je iets in en issie iets zwaarder en als je over de helft bent dan word ie soepeler , toen hij bij mij versleten was drukte ik hem gewoon in tot achteren en dan was ie behoorlijk zwaar . dit was bij het geval , maar ik had niet egt dat ie heel moeilijk deed schakelen ofsow . alhoewel toen ie vervangen was ging hij wel beter in z'n 1 en 2 maar dit lag volgens mij aan de staafjes van de van de versnellingsbak zeiden ze .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cel4hir
Geplaatst: 08 Feb 2008 03:22 pm

SmauG schreef: Koppeling test:

*Auto in de 6e versnelling zetten.
*koppeling op laten komen
1)Motor slaat direct af (Koppelingsplaten nog goed)
2)Motor blijft even draaien maar de auto beweegt niet (Koppelingsplaten versleten)

Heb dit zo ooit eens ergens gelezen, oude forum dacht ik. maar zo kun je even kijken hoe de stand van zaken is.
Dit zegt volgens mij niet veel over de drukgroep, of wel. dat moet iemand met meer verstand van zaken maar even bevestigen.

is zon test niet verschrikkelijk schadelijk voor de koppelingsplaten?
dat je ze niet juist met de test sloopt?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 08 Feb 2008 03:27 pm

niet als je het 1 of 2 x doet en als ie dus goed is slaat ie af , en als ie nie af slaat was ie tg al stuk

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cel4hir
Geplaatst: 08 Feb 2008 03:41 pm

JP2006 schreef: niet als je het 1 of 2 x doet en als ie dus goed is slaat ie af , en als ie nie af slaat was ie tg al stuk
das waar, maar ik maakte me meer zorgen dat als ik die test deed, dat ik juist daarmee die dingen molde.


ik moet zoiezo ff naar me versnellings bak kijken geloof ik, ik krijg m soms niet in de achteruit... dan moet ik 1st koppeling oplaten komen, weer in doen, proberen in achteruit te zetten en hopen dat ik geen tanden poets(als ik te snel naar het oplaten komen weer er in probeer te doen, poetst ie wel s ze tanden)

dus jah... veel te doen
(ik neem aan dat t gewoon de versnellings bak is die kapot aan t gaan is right?)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 08 Feb 2008 03:44 pm

cel4hir schreef: JP2006 schreef: niet als je het 1 of 2 x doet en als ie dus goed is slaat ie af , en als ie nie af slaat was ie tg al stuk
das waar, maar ik maakte me meer zorgen dat als ik die test deed, dat ik juist daarmee die dingen molde.


ik moet zoiezo ff naar me versnellings bak kijken geloof ik, ik krijg m soms niet in de achteruit... dan moet ik 1st koppeling oplaten komen, weer in doen, proberen in achteruit te zetten en hopen dat ik geen tanden poets(als ik te snel naar het oplaten komen weer er in probeer te doen, poetst ie wel s ze tanden)

dus jah... veel te doen
(ik neem aan dat t gewoon de versnellings bak is die kapot aan t gaan is right?)

Dat moeilijk in zijn achteruit krijgen is een kwaaltje. Dat hebben meerdere 306en. De mijne ook o.a.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 08 Feb 2008 03:55 pm

en mijne komt geloof ik omdat de 'vooruit' versnellingen scheef staan, en die van de achteruit staat recht naar achteren waardoor het soms wat lastig gaat

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cel4hir
Geplaatst: 08 Feb 2008 04:14 pm

valt daar wat aan te doen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black Panther
Geplaatst: 08 Feb 2008 04:38 pm

Stomme vraag misschien maar zit er misschien niet gewoon erg veel speling in je schakelstang waardoor je hem niet geschakeld krijgt??

Als je rijdt en je houdt je pook vast en geeft wat gas bij voel je druk op je pook komen, als je schakelstang dan teveel speling heeft kan ik me voorstellen dat je hem dan ook niet meer in de versnelling krijgt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door REVpuggie
Geplaatst: 15 Feb 2008 08:17 pm

nou , ff update dan .. .
koppeling en drukgroep zijn vervangen en schakelt weer heerlijk ,
vreemd is wel dat het koppelingspedaal heel soepel gaat ,ik voel helemaal geen druk en dat heeft ie in de ruim drie jaar dat ik m heb nooit gedaan .....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterOfSpeed408
Geplaatst: 15 Feb 2008 08:26 pm

Kom je zondag dan toch?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fransGTI-6
Geplaatst: 15 Feb 2008 08:46 pm

en wat heeft het grapje je gekost als ik vragen mag want dan weet ik dat voor als dat bij mij ook gebeuren moet

Greetzzzz Frans

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door REVpuggie
Geplaatst: 16 Feb 2008 12:32 pm

ik was 500 euro kwijt , voor een NIEUWE koppeling en drukgroep (je kunt ook een koppeling krijgen met nieuw opgezette voering ,is goedkoper)er zat ook nog olie bij, kleinmateriaal en koelvloeistof
en mn monteur kost 22,50 euro per uur (is stinkend rijk dus vraagt niet de hoofdprijs, is meer hobbie dan werk)

nieuwe koppeling en drukgroep kost bij peugeot 251 euro (heb ik) en uni van LUC kost 175 euro

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft