TopicStarter: chickenfox
TopicDatum: Geplaatst: 03 Feb 2009 09:05 pm
Forum: Voorstellen
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chickenfox
Hallo, Ik ben Pollo en kom uit het plaatsje Elsloo in Limburg. Ik heb pasgeleden een peugeot particulier gekocht omdat ik het wel een erg mooie leuke auto vind.
Helaas is de koppakking lek wat ik bij aankoop nog niet wist.

Ik hoop hier op het forum wat hulp/informatie te krijgen over het vervangen van de koppakking en evt kosten. Ik wil het zelf doen en heb al het materiaal. Een kennis van me is automonteur en zal me helpen.

Bedankt en succes met jullie peugeotjes
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterOfSpeed408
Geplaatst: 03 Feb 2009 09:51 pm

Welkom hier. Koppakking is inderdaad een bekend probleem van de 1.4

Ben benieuwd naar foto's wat zijn de planne met de wagen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XSI_overruled
Geplaatst: 03 Feb 2009 09:54 pm

Hee man das balen!!! had ik dus ook.

mss dat je hier iets aan hebT??

https://team306tuning.forumup.nl/vie...=team306tuning

En de prijs ervan ligt rond de 200 euro ligt eraan wat je wilt gaan vervangen ik heb alleen de koppakking en kleppendeksel pakking en inlaat spruitstuk pakking en nog wat klein spul vervangen.
Enja ook de nodige hoeveelheid olie en koelwater.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chickenfox
Geplaatst: 04 Feb 2009 01:25 am

XSI_overruled schreef: Hee man das balen!!! had ik dus ook.

mss dat je hier iets aan hebT??

https://team306tuning.forumup.nl/vie...=team306tuning

En de prijs ervan ligt rond de 200 euro ligt eraan wat je wilt gaan vervangen ik heb alleen de koppakking en kleppendeksel pakking en inlaat spruitstuk pakking en nog wat klein spul vervangen.
Enja ook de nodige hoeveelheid olie en koelwater.

JA! bedankt! Het is alleen een andere motor je jij erin hebt liggen. Maar de mijne ziet er gelukkig eenvoudiger uit.
Ik hoorde ook nog van iemand die bij peugeot garage werkt dat koppakking een bekend fenomeen is bij deze auto's. Altijd gaan ze lekken aan de rechter kant waar de distributieriem zit. En dat is nu volgens mij ook het geval. Ook lekt de kleppendeksel.

Enig idee of het erg is als ik nog ff door rij met de lekkende motor? ik heb nog geen liters olie hoeven bijvullen.
Wel komt er steeds wittige rook/dam uit de uitlaat. Ik hoorde dat dit koelvloeistof kan zijn en dus is je koppakking lek..?

Dit is een TOP site/forum!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chickenfox
Geplaatst: 04 Feb 2009 01:30 am

Wat mijn plannen zijn met de 306?

Ik wil natuurlijk eerst dat het motortje weer prima loopt en daar me niet meer druk om hoef te maken.
Daarna nog kleine dingetje oplossen zoals de koplampen elektrisch stellen e.d.
Als ie helemaal ok is.. kijken of ik het allemaal nog kan betalen aangezien hij nu best lijkt te zuipen... 1 op 10 ongv! En dat voor een 1.4?

Opzich heeft hij al een beetje een sportief uiterlijk maar lang niet te vergelijken met die mooie wagens van jullie..

Ik zal zeker foto's gaan maken van het vervangen van de pakkingen e.d. en van de gehele auto Gelukkig kun je hier eenvoudig een foto uploaden! Super

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 04 Feb 2009 08:57 am

Lijkt me niet snugger om door te rijden met een lekke koppakking.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cyberdog1000
Geplaatst: 04 Feb 2009 01:02 pm

Doorrijden lijkt mij ook geen aanrader, koelvloeistof mengt over het algemeen niet echt optimaal met olie . Heb je trouwens ook een soort van Mayo in je koelvloeistofreservior? Dan kun je zien hoe die twee vloeistoffen mengen.

Vervangen van de koppakking is bij een 1.4 vrij gemakkelijk. Het lastigste is om de timing van de distributie vast te houden. Maar als je de blokkeergaten hebt gevonden is dit eigenlijk ook een eitje. Eentje zit op het bovenste tandwiel van de distr. Als je deze er in hebt zitten kun je in het vliegwiel (even goed zoeken) nog een blokkeerpen zetten. Dan distr losgooien en dan kan er eigenlijk niets meer mis gaan, mits je de goede aandraaimomenten gebruikt EN nieuwe kopbouten (aandraaimoment: 20Nm daarna 2x 120 graden nadraaien).

Als je toch de kop los hebt, is het aan te raden om ook meteen de distributieriem, spanrol en waterpomp te vervangen mits dit niet er recent gebeurd is .

Daarnaast is het verstandig om na het vervangen van de koppakking de kleppen te stellen. Dit is mbv. een handboek erg goed te doen en levert niet alleen een beter geluid van de motor op (minder tikken), maar helpt ook aanzienlijk in de prestaties.

suc6, maar dat moet met een kennis als automonteur zeker lukken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 04 Feb 2009 08:58 pm

Welkom om dit handige forum

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chickenfox
Geplaatst: 13 Feb 2009 12:02 pm

cyberdog1000 schreef: Doorrijden lijkt mij ook geen aanrader, koelvloeistof mengt over het algemeen niet echt optimaal met olie . Heb je trouwens ook een soort van Mayo in je koelvloeistofreservior? Dan kun je zien hoe die twee vloeistoffen mengen.

Vervangen van de koppakking is bij een 1.4 vrij gemakkelijk. Het lastigste is om de timing van de distributie vast te houden. Maar als je de blokkeergaten hebt gevonden is dit eigenlijk ook een eitje. Eentje zit op het bovenste tandwiel van de distr. Als je deze er in hebt zitten kun je in het vliegwiel (even goed zoeken) nog een blokkeerpen zetten. Dan distr losgooien en dan kan er eigenlijk niets meer mis gaan, mits je de goede aandraaimomenten gebruikt EN nieuwe kopbouten (aandraaimoment: 20Nm daarna 2x 120 graden nadraaien).

Als je toch de kop los hebt, is het aan te raden om ook meteen de distributieriem, spanrol en waterpomp te vervangen mits dit niet er recent gebeurd is .

Daarnaast is het verstandig om na het vervangen van de koppakking de kleppen te stellen. Dit is mbv. een handboek erg goed te doen en levert niet alleen een beter geluid van de motor op (minder tikken), maar helpt ook aanzienlijk in de prestaties.

suc6, maar dat moet met een kennis als automonteur zeker lukken.

hallo cyberdog en de rest!

Bedankt voor je nuttige en duidelijke informatie.

Ik heb de onderdelen vandaag ontvangen.

Wat ik besteld heb en wat het ongeveer kostte:
-Distri riem + spanrol 79,- (was set)
-koppakking 28.-
-kleppendekselpakking 12.-
-10 kopbouten 45,-
-waterpomp 74,-

Dit alles samen voor een prijs van dus ongev. 250 euro. Dat is een goede prijs aangezien het allemaal origineel van peugeot is. Dit heb ik mooi met wat korting via via kunnen bestellen!

Ik zag dat voor de kopbouten een aparte sleutel nodig is. Deze heeft mijn monteur wel maar daar moet ik nog op wachten.
De aanhaalmomenten krijg ik maandag te horen via de man die werkt bij peugeot. Hij kon die mssn uitprinten zodat ik er 100% zeker van ben. Mochten ze afwijken van jou gegevens, dan laat ik dat zeker weten!!!

Als ik start met de "verbouwing" zal ik foto's maken en deze hier moooi gaan plaatsen!

Hopelijk gaat het goed verlopen allemaal!

Groet!

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft