TopicStarter: JP2006
TopicDatum: Geplaatst: 06 Sep 2007 03:58 pm
Forum: Techniek
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Ik heb een relais gekocht (30A) tbv mn signaal-Sirene van mn alarm.

Nu staat dit er op, en er komt 1 draad vanuit die sirene... Kan iemand mij uitleggen hoe zo n ding werkt? heb er namelijk ng nooit eerder 1 gebruikt en het schijnt nodig te zijn (??) omdat de sirene wanneer hij aan staat constant 100mA gebruikt..


Dank u
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stephan
Geplaatst: 06 Sep 2007 04:05 pm

zal ff uit leggen hoe een relais werkt

op 85 komt een stuurstroompje die via 86 naar massa gaat. Door dat stuurstroompje wordt er in het relais door middel van een spoel een magnetisch veld opgewekt. Daar door wordt er een verbinding gemaakt tussen 30 en 87.

Dus op 85 komt een stuurstroom
86 gaan naar massa.
op 30 komt een constante plus of een geschakelde (wat jij liever heb of wat nodig is)
87 gaan naar het component dat jij wilt aan sturen door middel van het relais

En honderd mA is niet veel.
DUs wat jij waarschijnlijk moet doen is. De draad waar spanning op komt te staan als je alarm afgaat op 85 zetten. en de sirene op 87. en op 30 een constante plus.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 06 Sep 2007 05:20 pm

Ahh okej
dankje!!
maar eigenlijk zeg je dus ook, dat er inprincipe helemaal geen relais tussen hoeft?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fuchsia Freak
Geplaatst: 06 Sep 2007 06:02 pm

hey jur

ik heb ffkes je alarmpie bekeken en jaaa hoor

alles zit erbij dat extra relay wat je hebt gehaald is niet nodig


dus schrap dit topic maar haha

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 06 Sep 2007 06:11 pm

haha dankje! en bedankt je buurman ook maar ffies van mij !
Maar, nu weet ik wel weer een beetje hoe zo n ding eignlijk werkt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 07 Sep 2007 01:13 pm

Ik vroeg het me ook al een tijdje af hoor dus best een nuttig topicje

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 07 Sep 2007 01:34 pm

haha kdan..

Mjah, moest het toch een keer weten!
En als je nu bijv een 5-polige hebt?? Dan het zelfde idee? en dat je dan bijv. die 87 2x hebt?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 07 Sep 2007 07:06 pm

JP2006 schreef: haha kdan..

Mjah, moest het toch een keer weten!
En als je nu bijv een 5-polige hebt?? Dan het zelfde idee? en dat je dan bijv. die 87 2x hebt?

Zoals je zegt:
4 pinnetjes = 1x contact 87
5 pinnetjes = 2x contact 87

Voor het schakelen van 100mA hoef je eigenlijk geen relais te gebruiken. Waarvoor wordt er een relais dan wel gebruikt? Om zware verbruikers (grote vermogens) te schakelen. Eigenlijk is een relais gewoonweg een schakelaar, maar omdat een gewone schakelaar z'n contactpennen snel zouden wegbranden (door de hoge stromen), wordt gebruikt gemaakt van een relais. Een relais kan je namelijk met zeer kleine stroompjes aansturen (bedieningskring 85-86), welke op zijn beurt de (hoogvermogen)verbruikers inschakelt (stuurkring 30-87).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 09 Sep 2007 09:47 am

Dav-E schreef:
Zoals je zegt:
4 pinnetjes = 1x contact 87
5 pinnetjes = 2x contact 87


Dit is in dit geval waar waar, maar dit is meestal anders bij een 5-polig relais. Dan zit er een zogenaamd maak- en verbreekcontact op.

Dan heb je 2 draden om het relais (de spoel) te bekrachtigen. De overige 3 contacten zijn: 1 contact is het common (com) contact, 1 contact is het normally open (NO) en het laatste is het normally closed (NC) contact.

In normale toestand, dus het relais is niet bekrachtigd, dan is het common contact door verboden met het normally closed contact, zodra het relais bekrachtigd word verbreekt dit contact en wordt het common contact door verbonden met het normally open contact.

Hoop dat het zo duidelijk is hoe een relais werkt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 09 Sep 2007 03:42 pm

@ Zitz: jij hebt idd een punt, maar volgens het schema van de TS komt er helemaal geen verbreekcontact aan te pas. Het betreft hier enkel 2 maakcontactjes (parallel). Hier kun je dus 2 'dingen' tegelijkertijd mee aansturen.

Het hangt dus idd allemaal af van welk soort relais je hebt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stephan
Geplaatst: 09 Sep 2007 04:57 pm

officeel het het 87 en 87a volgens de DIN normen.
Dus met dat relais kan je een maak/verbreek verbinding maken (ja/nee) of een of verbinding (of het eene of het andere)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 09 Sep 2007 07:18 pm

Heren bedankt heb weer us wat geleerd !

en dat op zondag avond

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 14 Feb 2008 08:54 pm

Ik weet dat t topic tamelijk oud is, maar had toch nog weer ff een vraagje

namelijk betreft elektrische ramen..

stel ik heb weer dit schema

dan moet op 86 massa, 30 constante plus, en dan....

op mn ramen heb ik nu bijv 1 constante plus (gezekerd uiteraard) en 1 massa.. vandaar word ie met knopjes bedient... maar moet ik dan 85 niet gebruiken, en de kabel die ik nu naar de accu heb liggen, op 87 zetten of..... die kabel onderbreken, het eerste deel op 30 zetten en de rest op 87 of... wil het ff duidelijk hebben voor de zekerheid, omdat ik toch een beetje twijfel over deze..

thnx alvast weer!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 14 Feb 2008 09:01 pm

Je krijgt zeg maar 2 schakelingen. Eentje is de stuurstroom-schakeling en de andere is laststroom-schakeling.

De constante plus gaat naar je schakelaar, omhoog OF omlaag (met 1 relais kun je namelijk maar 1 kant op!)

andere kant van je schakelaar gaat naar 85, 86 gaat naar de massa, dit is het stuurstroom gedeelte.

Het laststroom gedeelte gaat de constante plus op 30, 87 gaat naar de motor, andere kant van de motor gaat naar de massa.

EDIT: ik maak ff een tekening voor je

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 14 Feb 2008 09:07 pm

thnx

op het motortje komen de draadje voor omhoog/naar beneden (constancte plus zit rechtstreeks op die knopjes), dus zouden de plus en min van de knopjes zijn denk k die je bedoeld eh?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 14 Feb 2008 09:12 pm



Dit is het basisschema, maar hier kun je het raam maar 1 kant mee op laten gaan, dus of omhoog of omlaag (dit is afhankelijk van de contacten van de schakelaar je gebruikt)
In je schakelaar zitten in principe 2 schakelaars, 1 voor naar beneden en 1 voor omhoog, waarschijnlijnk heeft je schakelaar 3 pinnen (klopt dit?)

Als je omhoog en omlaag wilt (wat mij wel handig lijkt dan moet je 2 relais gaan gebruiken en ook nog een ander soort relais.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 14 Feb 2008 09:14 pm

najah eigenlijk 5 (+, massa, op, neer en 1 naar de andere kant)

hmmz.. okeej, ben k erg mee geholpen ! kd8, zet er even 1 tussen, maar da werkt dus niet zo

thnx kerel!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 14 Feb 2008 09:17 pm

Ja de motor heeft 2 contacten als het goed is, of zitten hier ook meerdere op?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 14 Feb 2008 09:23 pm

nee klopt die heeft er 2, 1 voor naar beneden, 1 voor omhoog

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 14 Feb 2008 09:25 pm

Of je hebt nog iets ertussen zitten of het is gewoon plus en massa?

Heb jij het over aansluitingen op een kastje of iets dergelijks of direct op de motor?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 14 Feb 2008 09:30 pm

euhm... neeh,

vanaf de schakelaar (de knopjes) gaan er 2 kabels naar het motortje toen.. als ik 1 niet aansluit (dus op het motortje), gaat hij bijv niet omhoog... maar wel naar beneden.. anders om net zo ... of bedoel je dat niet?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 14 Feb 2008 09:34 pm

Hmmm, dan moet er tussen die 2 aansluitingen en motor nog iets van elektronica zitte, want zoals met alles moet een motor een plus en een min krijgen, oftewel de stroomkring moet gesloten zijn. als je 1 draad van de motor haalt zou ie dus niks meer mogen doen.

Maar waarom wil je er dan een relais tussen, de ramen werken nu toch he, of zit ik fout?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 14 Feb 2008 09:36 pm

haha jah ze werken (najah, nu zijn ze ff stuk ivm kabelbreuk) maar dacht dat t slecht was voor de accu als ik zo deed, maar eigenlijk heb je gelijk, zo lang het werkt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 14 Feb 2008 09:39 pm

voor de accu blijft het hetzelfde, die moet toch hetgene wat de motor verbruikt kunnen leveren. Met of zonder relais.

Een relais wordt dan gebruikt wanneer er een grote stroom moet worden geschakelt, schakelaars kunnen vaak geen grote stromen aan.

Maar bij jouw zullen er al ergens relais zitten of andere schakel electronica, omdat je in principe gewoon 2 signaal draadjes hebt (omhoog en omlaag) aan de hand hiervan worden de + en de - op de motor verwisselt en draait de motor de andere kant op.

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft