TopicStarter: Guido
TopicDatum: Geplaatst: 30 Dec 2007 12:19 pm
Forum: Techniek
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guido
Hallo,

Sinds gisteren eigenaar van een 306 1.6 Belfort van 1996 op LPG met 210.000 kms op de teller.
De wagen rijdt fantastisch maar de eerste 10 minuten (koud) is er een snerpend/piepend geluid te horen, toerenafhankelijk. Na 10-15 minuten is het verdwenen.
Volgens de handelaar was het de V-snaar en hij heeft deze strakker gezet maar het geluid is er nog steeds. Toen kwam hij met een verhaal over dat de auto lang had stilgestaan en de lagertjes even moeten 'loskomen' ofzo.
Dit lijkt mij een raar verhaal. Ik heb inmiddels al 250 km gereden en bij de koude start piept hij erop los. Met open motorkap doet het bijna pijn aan de oren, en tijdens de rijden is het irritant.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ik hoor het graag,

Guido
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Geplaatst: 30 Dec 2007 12:27 pm

Zal inderdaad de V-snaar zijn. Strakker zetten helpt meestal niet, vervangen is het beste.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guido
Geplaatst: 30 Dec 2007 03:27 pm

Bedankt Thomas,

Als het inderdaad alleen de V snaar is dan verwacht ik toch dat die na een paar honder meter ophoud met janken en piepen, bij mij duurt het 10 minuten en ongeveer 6 kilometer. Daarna is het ook afgelopen.

Ik ben wat bezorgd dat het wellicht lagers van de poullies zijn.
Het is bij bepaalde toerentallen dat het gepiep begint, maar dit verschilt dan weer per dag. Gisteren al bij stationair rpm en vandaag alleen tussen de 2 - 3 duizen rpm.
Auto gekocht zonder garantie, maar hij zou de V snaar in orde maken om het gepiep eruit te krijgen. En dat gebeurd dus niet.

Poullies vervangen indien nodig klinkt kostbaar.

Guido

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sjon 306
Geplaatst: 30 Dec 2007 03:45 pm

Denk dat het eerder iets is. van een zwaar lopende pouliee..

wat meestal zo is. dat een multisnaar die gaat piepen. of oud is.. of te slap hangt...

Meestal wanneer die gaat piepen. komt het omdat de dynamo bij moet laden. en dan dus zwaar gaat lopen. en de multisnaar gaat slippen..

misschien is er wel ergens een gebruiker in je auto. waardoor je dynamo het bij een koude start moeilijk heeft. en daarom dus de snaar gaat slippen!!

dus ik zou ff alle poulie's controleren of ze zwaar draaien. (ook de dyn) en als alles goed los draait. ff contact aan. en dan ff de dynamo draaien..

wanneer de dynamo echt zwaar draait. betekent het dat er niet zo veel stroom is, waardoor je dynamo hard moet werken!!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guido
Geplaatst: 08 Jan 2008 06:23 pm

Hallo,

Altijd even handig om ergens op terug te komen, kan iedereen weer van leren.
Het snerpende geluid bleek van een vastgelopen spanrol van de distributieriem te komen. De riem jankte dus over de stilstaande rol heen en veroorzaakte het gepiep. Ik heb de oude rol in de handen gehad en inderdaad geen beweging in te krijgen, wel mooi glad inmiddels!
Was natuurlijk kwestie van kilometers geweest tot dat de snaar het begeven had, maar nu is alles weer in orde.
De garagist had inderdaad de multiriemen eraf gehaald om te kijken of het dan zou ophouden en dat deed het dus niet.
Dat wilde ik even melden.

Werd gelukkig nog gerepareerd door de handelaar van wie ik de auto vorgie week kocht, was afspraak bij koop: het gejankt zou eruit zijn.

Guido

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Geplaatst: 08 Jan 2008 10:48 pm

Zo daar heb je mazzel mee! Gelukkig is het netjes opgelost.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterOfSpeed408
Geplaatst: 08 Jan 2008 11:16 pm

Veel mazzel idd, als die riem eraf was gelopen was je nog niet jarig

Nu veel relaxed rijplezier met je 306

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 09 Jan 2008 08:39 am

kijk, das nog us goed nieuws geniet er van

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft