TopicStarter: BigY
TopicDatum: Geplaatst: 09 Jul 2007 09:07 pm
Forum: Techniek
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BigY
Mijn 306 GTi-6 is een lekker pittig ding, maar onder de 3000 toeren is hij wat lui en merk ik wat oneffenheden op in het optrekken. Je voelt dat hij wat inhoudt tijdens het rustig optrekken en als je op de snelweg 120km per uur rijdt, lijkt het af en toe dat je een windvlaag tegen je krijgt. Het is dus maar zeer miniem, dus nog niet echt storend, maar ik ken dit...dat wordt van kwaad tot erger.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Stappenmotor of lambda? bougiekabels?
Aangezien ik nog niet helemaal bekend ben met dit blok, vraag ik het even hier. Enig advies zou top zijn
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peugiepower
Geplaatst: 09 Jul 2007 09:33 pm

Ik heb volgens mij dat probleem ook, maar dan in een xsi. Dat je gas geeft en dat hij even blijft 'hangen' en zijn toeren...iemand een idee?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Glenn
Geplaatst: 10 Jul 2007 10:38 pm

*je kan wellicht eens je stappenmotor schoonmaken

*je lambda stekker loshalen en kijken of je verschil merkt. zonee dan is je lambda aan vervanging toe.

*boegiekabels.. misschien zitten je bobines eraan te komen

succes.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door REVpuggie
Geplaatst: 11 Jul 2007 04:50 am

lijkt me logischer om het hele brandstof systeem eens een goede beurt te geven , alle filters inclusief die in de tank , injectors schoonmaken , enz .

kn ook zijn dat er wat vocht in het inspuit systeem zit wat zou kunnen resulteren dat een of meerdere cilinders af en toe te weinig brandstof krijgt

verder zijn de bobines soms ook een zwak punt ,nooit gehoord bij een gti6 maar wel bij div. citroŽns en peug 406en ,

controleer de bougies ook gelijk even kun je zien of de verbranding goed is in alle cilinders , daarna weet je iig of het aan een of meeredere cilinders ligt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 11 Jul 2007 10:08 am

hek ok last van
was eerst nog erger liep toen nie eens stationair.
heb de stappemotor schoon gemaakt en een nieuwe map sensor erop gezet. was nie goed volgens uitlezen. maar je kunt em ook eerst zuiver maken.
kga vandaag wa nieuwe bougies halen om ter kijke oft soms inhoude over is.
gr wouter

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peugeotfreak
Geplaatst: 11 Jul 2007 05:08 pm

Glenn schreef: *je kan wellicht eens je stappenmotor schoonmaken

*je lambda stekker loshalen en kijken of je verschil merkt. zonee dan is je lambda aan vervanging toe.

*boegiekabels.. misschien zitten je bobines eraan te komen

succes.

stappen motor kan niet die dient enkel voor het toerental stabiel te houden stationair

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BigY
Geplaatst: 12 Jul 2007 10:26 am

Toerental is perfect in orde stationair. Nog nooit zo'n rustige auto stationair gehad.

Mijn vermoeden is de lambda...die ga ik dus maar vevangen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door powergti
Geplaatst: 14 Jul 2007 07:49 am

Glenn schreef: *je kan wellicht eens je stappenmotor schoonmaken

*je lambda stekker loshalen en kijken of je verschil merkt. zonee dan is je lambda aan vervanging toe.

*boegiekabels.. misschien zitten je bobines eraan te komen

succes.

Stappen motor niet.......stationeer regelaar,zoals net al gezegt.

Lambda sonde ook niet......gaat het motordiagnose lampje branden,en dat deed die niet

bougie kabels......gaat die van stotteren en op 3 cilinders lopen


Evt. een uitlaat demper verstopt....maar dan moet die dat in alle toeren doen, het inhouden.
en anders zou ik voor de luchtmassa meter gaan....laat die eens controleren, hier geeft de computer namelijk geen fout code op af en de motor krijgt toch meer of minder lucht terwijl die het niet door heeft.

Succes ermee

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Glenn
Geplaatst: 14 Jul 2007 08:41 pm

^^ goede tips,

alleen het lampje gaat niet branden als je lambda stuk is, bij mij niet i.i.g.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 15 Jul 2007 09:31 am

bij mij ist alleen mar erger aant worde, hij loopt nou alleen nog een beetje fatsoenlijk bij volgas hebbe me verteld dat de lambda nie regelt bij volgas denk dus da die 't is.
heb een nieuwe lambda besteld hoop da 't daarmee gemaakt is begin em kits beu te worde zo.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BigY
Geplaatst: 15 Jul 2007 12:25 pm

Haal je lambda is los (zit als het goed is een stekker tegen je schutbord aan) en rij er dan eens mee.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 16 Jul 2007 05:24 pm

BigY schreef: Haal je lambda is los (zit als het goed is een stekker tegen je schutbord aan) en rij er dan eens mee.
gin zin in heb een nieuwe besteld is miss morge binne en khoop mar da 't da is. anders gaat ie er uit!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterOfSpeed408
Geplaatst: 16 Jul 2007 09:39 pm

Kom, kom, niet meteen opgeven Wouter je hebt dat ding helemaal opgelapt en nu zou dit ineens meteen de doorslag geven om em weg te doen? Geef em dan maar aan mij hoor, geen probleem ik heb nog wel ff een half jaartje de tijd om uit te vissen wat er mis is met je motor

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 17 Jul 2007 05:07 pm

MasterOfSpeed408 schreef: Kom, kom, niet meteen opgeven Wouter je hebt dat ding helemaal opgelapt en nu zou dit ineens meteen de doorslag geven om em weg te doen? Geef em dan maar aan mij hoor, geen probleem ik heb nog wel ff een half jaartje de tijd om uit te vissen wat er mis is met je motor
neej weet 't doek ok nie mar wor er zo moe van, dan loopt ie goed, dan wir helemaal nie, dan loopt ie goed stationair dan wir helemaal nie.
snap er gin zak van mar morge komt de lambda eronder en dan zulle we zien oft beter is anders zoeke we (vrolijk ) verder. kzeg da wel mar ken me eige en doe em tog nie weg jammer rob

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mokka
Geplaatst: 17 Jul 2007 05:58 pm

BigY schreef: Haal je lambda is los (zit als het goed is een stekker tegen je schutbord aan) en rij er dan eens mee.
waar zit die dan?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 17 Jul 2007 05:59 pm

mokka schreef: BigY schreef: Haal je lambda is los (zit als het goed is een stekker tegen je schutbord aan) en rij er dan eens mee.
waar zit die dan?
tege schutbord een zwart blokje met rood.
kan ok achter je hitte schild verstopt zitte

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mokka
Geplaatst: 17 Jul 2007 07:03 pm

hoekske451 schreef: mokka schreef: BigY schreef: Haal je lambda is los (zit als het goed is een stekker tegen je schutbord aan) en rij er dan eens mee.
waar zit die dan?
tege schutbord een zwart blokje met rood.
kan ok achter je hitte schild verstopt zitte
en als je de lambda afkoppelt, wat moet er dan gebeuren?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mokka
Geplaatst: 19 Jul 2007 11:14 am

mokka schreef: hoekske451 schreef: mokka schreef: BigY schreef: Haal je lambda is los (zit als het goed is een stekker tegen je schutbord aan) en rij er dan eens mee.
waar zit die dan?
tege schutbord een zwart blokje met rood.
kan ok achter je hitte schild verstopt zitte
en als je de lambda afkoppelt, wat moet er dan gebeuren?
?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Glenn
Geplaatst: 19 Jul 2007 01:33 pm

dan moet je verschil merken, je engine schiet in een noodprogramering zodat hij ten aller tijde blijft rijden. (zodat jij dus een garage kan opzoeken) en als je niks merkt dan is hij dus kapoet. Capiche?

gr

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mokka
Geplaatst: 19 Jul 2007 02:23 pm

Glenn schreef: dan moet je verschil merken, je engine schiet in een noodprogramering zodat hij ten aller tijde blijft rijden. (zodat jij dus een garage kan opzoeken) en als je niks merkt dan is hij dus kapoet. Capiche?

gr
ok bedankt, maar als ie terug word aangesloten (stekker) dan gaat ie ook weer uit de noodprogramering?
of moeten ze dat bij de garage doen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Glenn
Geplaatst: 20 Jul 2007 04:47 pm

Als je hem weer aansluit dan stuurt je lambda de waardes weer gewoon door. Wel even je accu een paar minuutjes los, zodat je ecu kan resetten.

gr

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BigY
Geplaatst: 20 Jul 2007 06:21 pm

Glenn schreef: dan moet je verschil merken, je engine schiet in een noodprogramering zodat hij ten aller tijde blijft rijden. (zodat jij dus een garage kan opzoeken) en als je niks merkt dan is hij dus kapoet. Capiche?

gr

klopt niet. als je lambda "verstopt" zit en verkeerde waardes doorgeeft dan rijdt hij juist beter zonder lambda. Oftewel, je merkt wel degelijk wat.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 20 Jul 2007 06:25 pm

BigY schreef: Glenn schreef: dan moet je verschil merken, je engine schiet in een noodprogramering zodat hij ten aller tijde blijft rijden. (zodat jij dus een garage kan opzoeken) en als je niks merkt dan is hij dus kapoet. Capiche?

gr

klopt niet. als je lambda "verstopt" zit en verkeerde waardes doorgeeft dan rijdt hij juist beter zonder lambda. Oftewel, je merkt wel degelijk wat.
morge zulle we 't weten sti nou in de garage voor nieuwe lambda dus.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BigY
Geplaatst: 20 Jul 2007 06:37 pm

Heb je ene lambda bij je dealer besteld? Had je hem beter in UK kunnen bestellen....scheelt je 50%

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 20 Jul 2007 06:39 pm

BigY schreef: Heb je ene lambda bij je dealer besteld? Had je hem beter in UK kunnen bestellen....scheelt je 50%
bij de citroŽn dealer. bestel ik altijd al m'n onderdelen. bevalt goed dus

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BigY
Geplaatst: 20 Jul 2007 06:42 pm

Wat betaalde je voor de lambda? Ik moest 149 euro betalen bij de Pug dealer...nu heb ik 79 euro incl. verzenden naar NL betaald vanuit de UK. Erop zetten is makkelijk, dat doe ik dus zelf.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 20 Jul 2007 06:44 pm

BigY schreef: Wat betaalde je voor de lambda? Ik moest 149 euro betalen bij de Pug dealer...nu heb ik 79 euro incl. verzenden naar NL betaald vanuit de UK. Erop zetten is makkelijk, dat doe ik dus zelf.
dak 't nie weet. morge betaal ik pas.
erop zette is wel hendig mar m'n kop staat er nou helemaal nie na om te sleutelen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mokka
Geplaatst: 24 Jul 2007 09:38 am

hoekske451 schreef: mokka schreef: BigY schreef: Haal je lambda is los (zit als het goed is een stekker tegen je schutbord aan) en rij er dan eens mee.
waar zit die dan?
tege schutbord een zwart blokje met rood.
kan ok achter je hitte schild verstopt zitte
hoe ziet ie er precies uit dan en met welke kleur bedrading?
want ik zie niets zitten...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BigY
Geplaatst: 24 Jul 2007 11:18 am

hoekske451 schreef: BigY schreef: Wat betaalde je voor de lambda? Ik moest 149 euro betalen bij de Pug dealer...nu heb ik 79 euro incl. verzenden naar NL betaald vanuit de UK. Erop zetten is makkelijk, dat doe ik dus zelf.
dak 't nie weet. morge betaal ik pas.
erop zette is wel hendig mar m'n kop staat er nou helemaal nie na om te sleutelen

En? Wat moest je betalen?En heeft het gescheeld bij jou?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 24 Jul 2007 03:13 pm

BigY schreef: hoekske451 schreef: BigY schreef: Wat betaalde je voor de lambda? Ik moest 149 euro betalen bij de Pug dealer...nu heb ik 79 euro incl. verzenden naar NL betaald vanuit de UK. Erop zetten is makkelijk, dat doe ik dus zelf.
dak 't nie weet. morge betaal ik pas.
erop zette is wel hendig mar m'n kop staat er nou helemaal nie na om te sleutelen

En? Wat moest je betalen?En heeft het gescheeld bij jou?
ja hij loopt wir as een zonnetje lag daar dus wel degelijk an.
lambda koste 99 euro dus viel veel mee

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 24 Jul 2007 03:17 pm

mokka schreef: hoekske451 schreef: mokka schreef: BigY schreef: Haal je lambda is los (zit als het goed is een stekker tegen je schutbord aan) en rij er dan eens mee.
waar zit die dan?
tege schutbord een zwart blokje met rood.
kan ok achter je hitte schild verstopt zitte
hoe ziet ie er precies uit dan en met welke kleur bedrading?
want ik zie niets zitten...
eeh vier drade kleur week zo ok nie mar bij mij ist een zwart met rood blokje

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mokka
Geplaatst: 24 Jul 2007 03:46 pm

hoekske451 schreef: mokka schreef: hoekske451 schreef: mokka schreef: BigY schreef: Haal je lambda is los (zit als het goed is een stekker tegen je schutbord aan) en rij er dan eens mee.
waar zit die dan?
tege schutbord een zwart blokje met rood.
kan ok achter je hitte schild verstopt zitte
hoe ziet ie er precies uit dan en met welke kleur bedrading?
want ik zie niets zitten...
eeh vier drade kleur week zo ok nie mar bij mij ist een zwart met rood blokje
en je hebt een Gti-6?
zit ie, als je voor de auto staat, links of rechts? ik bedoel: waar precies?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BigY
Geplaatst: 24 Jul 2007 09:21 pm

hoekske451 schreef:
ja hij loopt wir as een zonnetje lag daar dus wel degelijk an.
lambda koste 99 euro dus viel veel mee

Zie je wel....daarom, de mijne is ook binnengekomen...morgen gaat ie erop.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BigY
Geplaatst: 24 Jul 2007 09:23 pm

mokka schreef:
en je hebt een Gti-6?
zit ie, als je voor de auto staat, links of rechts? ik bedoel: waar precies?

Als je voor je openstaande motorkap staat en hij zit nog op de originele plaats, dan moet je naar het schutbord kijken tussen je accu en de motor. Dan zie je een zwart blokje met een rode zijkant. Dat moet hem dan zijn. Anders moet je even onder de auto kijken en de kabel volgen welke dus van je lambda afkomt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BigY
Geplaatst: 25 Jul 2007 03:52 pm

Bij mij was het dus ook de lambda...auto rijdt goed nu.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tutti-frutti
Geplaatst: 25 Jul 2007 04:06 pm

BigY schreef: mokka schreef:
en je hebt een Gti-6?
zit ie, als je voor de auto staat, links of rechts? ik bedoel: waar precies?

Als je voor je openstaande motorkap staat en hij zit nog op de originele plaats, dan moet je naar het schutbord kijken tussen je accu en de motor. Dan zie je een zwart blokje met een rode zijkant. Dat moet hem dan zijn. Anders moet je even onder de auto kijken en de kabel volgen welke dus van je lambda afkomt.

Bij een tu5jp (1.6) gaat het om deze dus lijkt me:



Ik heb zelf ook het idee dat mijn motor laatste tijd wat minder pit heeft. Niet echt een groot verschil, maar toch wel wat minder dan eerst. Ook met vol gas in z'n 2 gaat dat niet met een mooie curve, maar voel ik dat hij op een gegeven moment (hogere toeren) pas beter pakt.
Stationair vind ik dat hij ook beter mag lopen. Toeren blijven wel stabiel, maar heb soms wat lichte schokjes die ik voel. Zou dit ook de lambda kunnen zijn ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dolluh306
Geplaatst: 25 Jul 2007 05:07 pm

ja daar heb ik dus ook last van! dacht dat het aan de nieuwe luchtfilter lag en dat ie dan te veel warme lucht van de motor pakte. zal bij mij ook is gaan checken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 25 Jul 2007 07:14 pm

mokka schreef: hoekske451 schreef: mokka schreef: hoekske451 schreef: mokka schreef: BigY schreef: Haal je lambda is los (zit als het goed is een stekker tegen je schutbord aan) en rij er dan eens mee.
waar zit die dan?
tege schutbord een zwart blokje met rood.
kan ok achter je hitte schild verstopt zitte
hoe ziet ie er precies uit dan en met welke kleur bedrading?
want ik zie niets zitten...
eeh vier drade kleur week zo ok nie mar bij mij ist een zwart met rood blokje
en je hebt een Gti-6?
zit ie, als je voor de auto staat, links of rechts? ik bedoel: waar precies?
yep bouwjaar 98
tusse de motor en accu doorkijke rechts dus, langs het hitte schild je en dan een zwart blokje met rode zijkanten. anders gewoon ff je auto omhoog pampen en lijke waar de kabel heen loopt zal zo ff een foto make. maar da had bigy ok al gezegt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mokka
Geplaatst: 02 Aug 2007 12:29 am

hoekske451 schreef: mokka schreef: hoekske451 schreef: mokka schreef: hoekske451 schreef: mokka schreef: BigY schreef: Haal je lambda is los (zit als het goed is een stekker tegen je schutbord aan) en rij er dan eens mee.
waar zit die dan?
tege schutbord een zwart blokje met rood.
kan ok achter je hitte schild verstopt zitte
hoe ziet ie er precies uit dan en met welke kleur bedrading?
want ik zie niets zitten...
eeh vier drade kleur week zo ok nie mar bij mij ist een zwart met rood blokje
en je hebt een Gti-6?
zit ie, als je voor de auto staat, links of rechts? ik bedoel: waar precies?
yep bouwjaar 98
tusse de motor en accu doorkijke rechts dus, langs het hitte schild je en dan een zwart blokje met rode zijkanten. anders gewoon ff je auto omhoog pampen en lijke waar de kabel heen loopt zal zo ff een foto make. maar da had bigy ok al gezegt
ik heb em gevonden maar ik kan er niet bij om em eens los te trekken...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Glenn
Geplaatst: 02 Aug 2007 09:53 am

je moet hem wel van het schutbord loshalen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mokka
Geplaatst: 02 Aug 2007 10:49 pm

Glenn schreef: je moet hem wel van het schutbord loshalen
ja dat snap ik maar je kunt er maar met 1 hand bij dus je kunt em niet lostrekken (heb je 2 handen voor nodig)
en op een krik en eronder kruipen zal ook niet lukken he...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Glenn
Geplaatst: 03 Aug 2007 09:31 am

je moet hem er toch echt af kunnen halen , anders maak je je hitteschild aan die kant los zodat je wat meer speling hebt. het is even pielen met wat geduld.
hoop dat het je lukt, gr

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tutti-frutti
Geplaatst: 03 Aug 2007 06:32 pm

Heb net mijn lambdasonde losgekoppeld, door de witte en rode stekker eruit te trekken.
Ik merkte eigenlijk weinig verschil... misschien werd het zelfs iets beter, de acceleratie. Heb namelijk de laatste tijd het gevoel dat mn 1.6 zn pit weg is.

Moet je normaal gesproken veel verschil merken tussen een goedwerkende lambda en een losgekoppelde lambda?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tutti-frutti
Geplaatst: 05 Aug 2007 05:30 pm

Gisteren heb ik ook nog eens de lambdasonde losgekoppeld en weer aangesloten terwijl de motor stationair draaide.

Ik hoor totaal geen verschil, geen enkel dipje in toerental of iets als ik hem loskoppel/aansluit.
Heb dus maar direct een nieuwe besteld. En als het geen verschil maakt, verkoop ik die wel weer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tutti-frutti
Geplaatst: 10 Aug 2007 12:55 pm

Vandaag heb ik hem vervangen, en merk vooral in de lagere toeren dattie wat beter oppakt

Dit is de oude lambda sensor, volgens deze website dus niet zo best:



Citaat: Sterke witte of grijze aanslag betekent dat een brandstoftoevoeging werd gebruikt of dat de motor olie verbrandt. Bepaalde componenten in de brandstoftoevoegingen en in de olie vervuilen het sonde element. De oorzaak moet verholpen en de sonde vervangen worden.

Hij verbruikt ook veel olie Wat zou dit kunnen zijn

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_Peelen
Geplaatst: 04 Dec 2007 07:00 pm

zit de lamba sonde bij een XSI aan de achterkant van het blok??

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jor74
Geplaatst: 20 Dec 2007 08:08 pm

Bij mijn GTI-6 zit hij gewoon op de uitlaat (voorpijp) vast...
Heb namelijk ook last van een slechte start met koud vriesweer en af en toe een uitval voor een stoplicht met koude motor...
Ik zal eerst eens de bougies vervangen, want die zitten er ook al te lang in....
Komend weekend dan ook maar me katvervanger eronder plaatsen...
Ik hoop iig dat me lamda niet kapot is...want dat zou het euvel ook nog eens kunnen zijn... ben benieuwd!!

groeten Jorne


Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft