TopicStarter: Dav-E
TopicDatum: Geplaatst: 28 Aug 2007 11:22 pm
Forum: Techniek
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Heb laatst men stappenmotor eventjes afgekoppeld & gereinigd. Tot mijn grote verbazing zat er maar weinig (koolstof)aanslag op (zoveel te beter natuurlijk). Alles terug aangesloten en starten maar (heb tot 3x toe moeten starten vooraleer het stationair toerental weer als voorheen was).

Iemand trouwens een idee wat dat andere look-a-like stappenmotortje is?


Omdat ik toch bezig was, heb ik besloten om ook de luchtfilter er uit te halen en heel het luchtinlaatsysteem te reinigen (tot aan de gasklep).
Nu is mij opgevallen dat er vrij veel smurrie opgevangen wordt in het luchtfilterhuis, komende van de carterontluchting.

Dit is volgens mij toch niet bevordelijk voor de prestaties (oplossing)?


Verder viel me op dat de luchtinlaat (vanaf de grill tot aan het luchtfilterhuis) een raar verloop heeft met alle nodige bochtjes enz. Ook niet bevorderlijk voor de doorstroming.

Mogelijke oplossing is het luchtfilterhuis van een 1.4 plaatsen, mocht dit passen uiteraard. Deze heeft namelijk een recht verloop vanaf de grill. Of heeft iemand andere ideetjes?


Tevens zou ik ook mijn luchtfilter willen vervangen, aangezien de huidige aan vervanging toe is (heb hem voorlopgi even uitgeblazen ). Nu is mijn vraag: gaan voor een origineel (goedkoop) papieren filter of gaan voor een katoenen (duur) vervangingsfilter zoals K&N of Green?
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tutti-frutti
Geplaatst: 29 Aug 2007 09:53 am

Die smurrie zijn de carterdampen, dus dat klopt gewoon. Wat dat look-a-like stappenmotortje is weet ik niet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 29 Aug 2007 05:38 pm

je moet je auto ok nie meteen starten
moet eerst ff het contact aanzette dan zoekt ie zen 0 punt, dan contact uit en dan starten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 29 Aug 2007 09:36 pm

hoekske451 schreef: je moet je auto ok nie meteen starten
moet eerst ff het contact aanzette dan zoekt ie zen 0 punt, dan contact uit en dan starten

Dat heb ik ook gedaan (9sec op contact zetten, zodat de stappenmotor zich terug kan positioneren). Toch heb ik 3x moeten starten, bij elke startpoging zakte het toerental steeds.

Iemand enig idee of ik zonder problemen het luchtfilterhuis van een 1.4 op mijn 1.6 kan plaatsen? Want ik zou hem voor een prikje kunnen kopen, en aangezien deze veel idealer is voor de luchtdoorstroming...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SmauG
Geplaatst: 29 Aug 2007 10:51 pm

Waarom probeer je het niet gewoon kun je gelijk aan onze mede 1.6ers laten zien wat je hebt gedaan en wat de resultaten zijn. kan je vertellen dat er nogal wat 1.6jes in nederland rondsnorren.

P.S. Als rob nou eens een fotowtjes post van zijn luchtfilter uit de 206 van raceland? dat lijkt me tog de beste oplossing. heel direct iig.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterOfSpeed408
Geplaatst: 29 Aug 2007 11:08 pm

Zoek je deze oplossing voor de lucht-doorstroming?
Ik vind deze opstelling ideaal, past ook op jouw auto, en het geeft meer vermogen en het is nog in BelgiŽ verkrijgbaar ook


Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SmauG
Geplaatst: 29 Aug 2007 11:11 pm

muchos grassias.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterOfSpeed408
Geplaatst: 29 Aug 2007 11:13 pm

Sin problemas mi amigo

Ahora pronto back on topic, por favor

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zelanus444
Geplaatst: 29 Aug 2007 11:19 pm

op de 1.8 8 klepper heb je de gasklep voren zitte dus het systeem past nie maja dat wist je al he rob meschien daar nog enig idee voor

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 30 Aug 2007 09:01 am

Dat systeem van Rob is idd een net systeem, maar als ik mij niet vergis is dit een open systeem, waarvan de luchtfilter afgeschermd zit onder dat carbonnen luchtfilterhuisje?

@Rob: die olieafscheider zit er allemaal bij of moet je dat zelf nog fixen? En dat blauwe ding is gewoon een mof als ik mij niet vergis? Hoe wordt dat luchtfilterhuisje eigenlijk vastgemaakt in de 306, want ik kan me niet inbeelden dat er vlak boven de radiator iets qua montage mogelijk is?

En hoe zit het met de prestaties? Trekt ie netter op ofzo?

offmode
SmauG schreef:
P.S. Als rob nou ...

Haha, viel me net ff op
/offmode

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SmauG
Geplaatst: 30 Aug 2007 09:45 am

Graag gedaan maat

Maar het is een complete kit zo.
https://siteground143.com/~raceland/...2f9e019fc3eef8

Wist wel dat het van raceland was En nieteens duur. maargoed, het past dus ook zo in de 306 zoals je bij rob kunt zien.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterOfSpeed408
Geplaatst: 30 Aug 2007 09:00 pm

De olie-afzuiging heb ik inderdaad zelf moeten maken, mede met die blauwe verloopmof van Samco (28 euro)...

De intake-bak ligt gewoon op de radiator inderdaad, in een bepaalde hoek ligt ie precies klem en kan ie nergens heen

Ik heb vanalles van filters en intakes geprobeerd maar ik vond dit het mooist klinken, en vooral het snelst optrekken daar ging t om

@ Zelanus: bij jou past het misschien net aan, maar die bak kun je niet gebruiken en ik weet niet of je zo'n klein filtertje onder je motorkap mooi vind?

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft