Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 28

Onderwerp: Revisie-project Gti-6

  1. Naar Boven | #1
    Tim
    Tim's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2010
    Laatst Online
    28-12-15 om 23:05
    Locatie
    Tilburg
    Leeftijd
    27
    Berichten
    224
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 106 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1995 / TU3JP

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Revisie-project Gti-6

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    En ja hoor, het is weer zo ver. Zoals al zo mooi geplaatst door iemand hier op het forum: The 306 Gti-6 is not a hobby, it's a part-time job.

    Voor de mensen hier die het interessant vinden: ik post hier de complete revisie van de motor van mijn Gti + de reparaties er om heen om de auto weer 100% te krijgen.

    2 weken geleden terug puffend uit Valkenswaard naar Tilburg merkte ik dat de auto raar begon te doen. Gelijk gestopt en er zat een typisch 2 cilinder geluid in (voor de gene die een stationair draaiende 2-cilinder moter wel is gehoord hebben: zo klonk de motor). Naja misschien een bobine probleem dus de laatste kilometer met 10 km/u terug gereden en gelijk door naar de Peugeot dealer waar ik werk (godzijdank) en de werkplaats binnen gereden. Begonnen met bobines wisselen wat niks op leverde dus maar is de bougies er uit lepelen. Van cilinder kamer 2 trokken we dus een weggesmolten bougie er uit (kreeg al gelijk op mijn kop dat er NGK-bougies in gestopt zijn) en al gauw was de conclusie al getrokken. Dan maar gelijk een compressie-test er achter aan en jawel hoor: 0 bar op cilinderkamer 2. Fijn: een verbrande klep...
    10.000km geleden de volledige cilindekop gereviseerd...

    Nou dan maar repareren he. Ik heb maar 's avonds de Pug met de auto-ambulance naar huis gebracht en de garage bij mij thuis in gereden.
    Na lang duimen toch maar besloten om de motor er uit te gaan lepelen en naar het revisie bedrijf te brengen. Nou heb ik het geluk dat:
    A. Het reviesie bedrijf van een kennis van me is (korting).
    B. Ik het blok zelf grotendeels reviseer (geen arbeid).
    C. Ik de onderdelen van de rest van de auto met 30-45% korting kan verkrijgen.
    D. De rest van de reparaties zelf doen scheelt ook veel geld.

    Was dit niet het geval dan had ik het ook zeker niet gedaan.

    En toen begon het project:



    Hier al een groot deel van de auto verwijdert.

    Toen kwamen we dus op het volgende probleem toen we de distributie kap verwijderde.
    Bij de vorige revisie is er op advies van Ron (Leeuwenservice) een zelfspannende spanrol gemonteerd maar blijkbaar is er toen niet op de ruimte van de rol gelet (heb toen zelf niet de reparatie uitgevoerd).
    De spanrol is dus tegen een bevestigingsbout van het waterpomphuis aan gaan lopen. Nu hebben we de oplossing al snel gevonden: Inbus.
    Klein en rond en dat scheelt dus net de ruimte dat de rol niet aan loopt.

    Dus ga je ooit van vaste spanner naar zelf spannende rol:
    -Let op de bevestigingsbout van het waterpomp huis.
    -Let op de kap van de distributie wat ook hier kan de rol tegen aan lopen.

    Hier onder een paar foto's van de spanrol (toch redelijk veel afgekloven):


    Dus deze ronde gaat er alweer een nieuwe spanner + riem op.

    Nou na een paar avonden meer werken is het dus zo ver:
    De motor kon er uit met de versnellingsbak. Mijn collega's hadden me
    al gewaarschuwd dat er echt heel weinig ruimte zou zijn om de motor via boven er uit te halen maar ik was toch eigenlijk niet van plan om ook nog is het subframe eronder uit te halen want deze is nog gewoon goed. Maar toen kwam de oplossing. Een paar maanden daarvoor hadden mijn pa en ik een Evenaar gekocht. Dat is een draai-systeem dat je aan de motor bevestigt samen met de motorbok en de Evenaar kun je dus zo draaien dat de motor schuin in de bok hangt en het dus geen enkele moeite is om de motor+bak er uit te halen


    Versnellingsbak + vliegwiel etc.




    Dus nu was heel de motor uit de Pug, vrije dag genomen en vandaag richting het revisiebedrijf met de motor! (spannende dag).

    8 uur bij het revisie bedrijf en hoppa, de motor gelijk in de motorsteun, bak koffie erbij en aan de gang maar.

    Kleppendeksels verwijderen:

    Distributie-riem er af (hoeft nu niet op tijd gezet te worden) + de plastic bescherm kap.

    En dan de cilinderkop-bouten los halen (10 bouten) en toen kwam de kop eraf met de verbrande uitlaatklep:

    Gelijk maar is in bad:


    Terwijl de cilinderkop ondertussen in bad lag maar is het blok omdraaien en de carterpan verwijderen:



    Als volgende:
    -De beschermkap
    -Oliepomp-unit
    -oliepeilstok buis
    -olieniveau sensor
    Na deze verwijdert te hebben kwam de krukas te voorschijn:


    Nu konden de drijfstangkapjes los gehaald worden (na het merken)
    en de zuigers eruit.
    De 4 gezusters:



    En toen: koffietijd...
    Nee gewoon door, nu de krukas eruit lepelen:



    Ja en dan is de motor toch al snel leeg:


    Nog even een foto van heel het zooitje bij elkaar:


    En nog een foto van mijn nachtmerrie:


    Toen nog een moment der waarheid want de motor begon voor de verbrande klep al een tijd steeds meer olie te verbruiken, op zijn top
    1 liter op 400km.
    We hebben de cilinders inwendig gemeten en hieruit bleek dat op cilinder 3 en 4 het olie probleem zat:
    De zuigers waren 0,1mm te klein en de cilinders 0,1mm te groot dus wat krijg je dan: een ruimte van 0,2mm wat niet bepaald goed is.

    Vanuit hier zijn we op de volgende reparatie gekomen:
    -4x zuigers (nieuw)
    -2x kleppen
    -Drijfstanglager set
    -Hoofdlager set
    -Carterpakkingset
    -Koppakkingset
    -Cilinders Boren
    -Cilinderkop in orde maken.
    Totaal plaatje revisie: 1250,00
    Vanuit deze reparatie zal het blok 100% in orde zijn na revisie.
    Het was wel even slikken maar na al de moeite om de motor er uit te halen toch maar gelijk gekozen voor de complete revisie.

    Maar daar blijft het niet bij, nu we toch bezig zijn ook gelijk alles goed natuurlijk:

    2x aandrijfassen 250,00
    1x D-riem 70,00
    1x Spanrol 50,00
    1x Span+Geleiderol Multie-riem: 50,00
    1x Multieriem 25,00
    1x Motorsteun: 50,00
    1x Koppelingsset: 175,00
    1x Draagarm: 100,00
    4x Bobines: 150,00
    1x Middendemper: 100,00
    4x Bougies: 40,00
    1x Stabilisator stang: 20,00
    Vloeistoffen: 50,00
    Deze prijzen zijn nog niet 100% (richtlijn) zeker op de aandrijfassen na,
    zodra ik de juiste prijzen heb zal ik ze er bij zetten.

    Het totale kosten plaatje van de complete reparatie zal op een slordige 2500 komen...

    En dan nu de oorzaak van de verbrande klep:
    NGK NGK NGK NGK...
    Ik heb contact op genomen met Ron en hem de situatie uitgelegt en hij vond het al heel wat dat ik toch nog 10.000km heb kunnen rijden want hij heeft af en toe Peugeot's binnen staan die na 2000km bougiewissel al een verbrande klep hebben. Blijkbaar gaan Peugeot's en NGK's niet goed samen in verband met de hittegraad van de bougie. Ik heb bij de laatste reparatie niks mee gedaan en heb dus niet geweten dat er NGK's in gezet zijn (dat kon het revisie bedrijf ook niet weten).
    Dus voor een lullig verschil van ong. 10 euro per bougie had ik die probleem niet gehad. Aangeraden zijn de originele bougies die je bij de dealer kunt halen. Dus...

    STOP GEEN NGK IN JE PEUGEOT MOTOR!!!!
    Ron van Leeuwenservice heeft al verschillende keren geschreven naar NGK waarom de Peugeot blokken nog steeds in hun boeken staan en dat ze deze hieruit moeten halen omdat de blokken hierop kapot lopen maar hij heeft nog nooit reactie terug gehad.

    De bougie die we uit cilinderkamer 2 trokken waar ook de verbrande klep zit...



    Verder is het nu sparen en hopen dat alles goed gaat

    Ik hou jullie op de hoogte!
    -Peugeot 306 2.0 16V Gti 167pk Wiseco Exit
    -Peugeot 106 1.6 8v XSi 100pk

  2. Naar Boven | #2
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    02-09-19 om 12:59
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.955
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Revisie-project Gti-6

    Jeetje, het zit jou ook niet mee he?

    Weet je ook de reden van de verbrande klep? Zal toch niet door die bougies komen?
    Wat ga je allemaal vervangen?

    suc6!

  3. Naar Boven | #3
    Tim
    Tim's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2010
    Laatst Online
    28-12-15 om 23:05
    Locatie
    Tilburg
    Leeftijd
    27
    Berichten
    224
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 106 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1995 / TU3JP

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter Topic: RE: Revisie-project Gti-6

    Het zit inderdaad echt niet mee nee maar ik zou het verschrikkelijk
    vinden als de Pug op de sloop terecht komt.

    Ik heb de lijst van te vervangen onderdelen geupdate op mijn post en de verbrande klep komt inderdaad door de bougies
    -Peugeot 306 2.0 16V Gti 167pk Wiseco Exit
    -Peugeot 106 1.6 8v XSi 100pk

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    Gisteren om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Revisie-project Gti-6

    Sjezus Tim wat een bende...

    Heb je die revisie zelf uitgevoerd?

    En EINDELIJK komt het eens op een weliswaar jammerlijke manier boven water wat ik altijd al roep; BIJ DE HOOGTOERIGE PSA MOTOREN NOOOIT GEEN NGK ERIN!!!!

    Een 106 Rallye, 106 XSi, S-16, Mi16, RFS, 1.3 Carbs ed, doen het gewoon waardeloos op die NGK rommel!

    Ten eerste merk je het al tijdens het rijden; tussen de 6 en 7000 Rpm trekt de motor niet goed door (gaat wat moeizaam). Altijd Bosch Super4 plus of de orginele erin!

    De foto van de verbrande klep zegt alles. Ik vind het erg rot voor je wat er gebeurd is, maar ik maak een hele diepe buiging voor het werk en opknappen.
    Die bout bij de distributie is orgineel toch een inbus? Ik denk dat je hier mazzel mag hebben dat er een zelfspanner op zit... Heb je dit zelf gedaan of laten doen?

    Oja, die prijzen van de bobines mag je wel iets meer rekenen als 150. Ze kosten met flinke korting al ergens rond de 90 tientjes per stuk...

    Nogmaals; Respect voor het werk! Ben benieuwd hoe die straks weer gaat rijden. Zo te zien wel best

    Veel suc6 en plezier met sleutelen( al is de reden wat vervelender).


  6. Naar Boven | #5
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2009
    Laatst Online
    04-07-18 om 17:05
    Leeftijd
    33
    Berichten
    85
    Topics
    7

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Revisie-project Gti-6

    Geld dit voor alle ngk bougies? Kan het me haast niet voorstellen. Heb zelf volgens mij Bosch erin zitten.

  7. Naar Boven | #6
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    Gisteren om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Revisie-project Gti-6

    Wat mijn ervaringen betreft wel... Geen risico met die grasmaaier dingen....

    ik heb er ook Bosch Super-4 plus in zitten, en ook in de RFS racer; prima dingen, en motor trekt goed door de versnellingen heen.

  8. Naar Boven | #7
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Revisie-project Gti-6

    tjezus wat een werk en onkosten door die k*t bougies


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark306gti
    Geld dit voor alle ngk bougies? Kan het me haast niet voorstellen. Heb zelf volgens mij Bosch erin zitten.
    Vrees van wel, ik had ook NGK en liep stationair al belabberd.
    Had ze net nieuw, dan maar nieuwe bougiekabels hielp ook niet.
    Las ik hier om er NOOIT geen NGK in te draaien, naar de dealer gereden en originele er in.
    Probleem opgelost.


  9. Naar Boven | #8
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2007
    Laatst Online
    11-09-18 om 08:15
    Locatie
    Hoogvliet (rt)
    Berichten
    309
    Topics
    9
    Auto
    Alfa Romeo 156 SW. 205 CTI Cabriolet
    Motor
    1.9 8v

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Revisie-project Gti-6

    Het is ook mijn ervaring PSA blokken en NGK gaat gewoon niet goed, mijn zwagers BX wou niet stationair lopen met NGK`s, toen bosch of Nippon Denso erin en hij sloeg niet meer af en liep netjes stationair.

  10. Naar Boven | #9
    Tim
    Tim's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2010
    Laatst Online
    28-12-15 om 23:05
    Locatie
    Tilburg
    Leeftijd
    27
    Berichten
    224
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 106 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1995 / TU3JP

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter Topic: RE: Revisie-project Gti-6

    @Muschkie

    Ja ik heb met de eigenaar van het revisiebedrijf afgesproken
    dat ik zelf de motor uit en in elkaar bouw en dingen netals uit boren aan hem over laat. Is een goed leerproject aangezien ik sinds dit jaar aan een opleiding tot autotechnicus ben begonnen

    Het is inderdaad een hele rotte manier om er zo achter te komen maar het zal ook gelijk de laatste keer zijn dat ik hier zo in trap en de spanrol die heb ik toen niet zelf erop gezet, de vorige reparatie in februari dit jaar heb ik vrij weinig aan mee gedaan.

    Ja het zijn ook richtlijnen en het zou goed kunnen dat ze 90 euro per bobine zijn. Heb nog niet geinformeerd naar bobines op mijn werk maar ze dachten dat ze ongeveer 45 euro de stuk zijn.
    Ik heb wat dat betreft geluk dat er waarschijnlijk niks mis is met de injectoren (ga ze wel door meten) want als ik die 4 nieuwe er in zou moeten zetten dan zou er nog een extra 400 euro bij komen

    Ben jij monteur bij een Peugeot dealer toevallig?

    groetjes
    -Peugeot 306 2.0 16V Gti 167pk Wiseco Exit
    -Peugeot 106 1.6 8v XSi 100pk

  11. Naar Boven | #10
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Revisie-project Gti-6

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Angus
    @Muschkie
    Ben jij monteur bij een Peugeot dealer toevallig?
    Zal je verbazen met welk antwoord hij komt

  12. Naar Boven | #11
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    Gisteren om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Revisie-project Gti-6

    Ik werk in de bouw

    Beetje doorgeslagen in de auto/Peugeot GTi wereld, en heb zelf 2x een motorconversie gedaan met een 205 GTi (2.0T en RFS motor). Inmiddels bijna 15 jaar Peugeot ervaring(hobby).

    Laat die injectoren iig wel even op sproeibeeld controleren. Je weet maar nooit waar de rotzooi van die verpulverde bougie terecht is gekomen

    Ik zit net nog even naar je foto van die bougie te kijken... wat een drama!

  13. Naar Boven | #12
    TimmeyNL's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    18-03-15 om 19:57
    Locatie
    Weert
    Leeftijd
    33
    Berichten
    313
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 406 Coupe V6 Pack
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    1998 / ES9J4

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Revisie-project Gti-6

    Nu ik dit lees maak ik me toch een beetje zorgen. Ik heb zo'n 7000 km geleden de bougies vervangen. Er kwamen NGK's uit dus ik heb ze vervangen door dezelfde.
    Ik moet zeggen dat ik geen problemen heb, is er een verschil in 8- en 16-kleppers wat dit betreft? Anders inderdaad snel andere halen...

    Succes met het project, moedig!

  14. Naar Boven | #13
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    Gisteren om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Revisie-project Gti-6

    De 16v en de HOOGTOERIGE 8v hebben er last van.

    Een normale 8v (1.1, 1.4, 1.6, 1.8, 1.9 of 2.0) die doen het bij wijze van nog op elke grasmaaier bougie.

    De Rallye, XSi, S-16 of Mi16 (eigenlijk alles wat een max Rpm van boven de 6000 heeft), draait NIET goed op NGK...

  15. Naar Boven | #14
    dharting's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2008
    Laatst Online
    05-04-16 om 09:29
    Locatie
    Dordrecht
    Leeftijd
    33
    Berichten
    1.628
    Topics
    77
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw - MOGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Revisie-project Gti-6

    Hoe zit het met de 2.0 16v in mijn cabrio? Geen idee wat voor bougies erin zitten, maar volgende week grote beurt dus dan kan ik er in ieder geval op letten.
    Mijn auto: 306 2.0 16v cabriolet '98
    Auto van mijn dame: 206 1.1 XR 5 deurs '01
    ----------------------------------------------------------
    R.I.P.: 306 2.0 16v cabriolet '99 09-11-14

  16. Naar Boven | #15
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    Gisteren om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Revisie-project Gti-6

    Ook voor jou 16v. Ik roep het al heel lang; NGK is echt rommel!, en gebruik ze al jaren niet meer! Vuistregel Peugeot motoren; Dealer! Niet aanwezig? dan Bosch of Champion.

    Champion vind je ook wel eens in de orginele doosjes van de dealer


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Cilinderkop revisie 148.000 km
    Door hrstuiver in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 30-08-11, 23:37
  2. revisie
    Door batle_overruled in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 27-10-10, 23:26
  3. (Blackout) - Revisie gti begin 2006
    Door Team306Tuning in forum Projecten
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  4. (KingJamey473) - 1.6 16v project
    Door Team306Tuning in forum Projecten
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  5. (Mathetje) - remklauw revisie
    Door Team306Tuning in forum Ophanging / Remmen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.