Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 10 van 10

Onderwerp: op 3 cylinders !

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2010
    Laatst Online
    11-03-18 om 17:18
    Leeftijd
    59
    Berichten
    16
    Topics
    4

    Man Gebruiker komt uit: - Topic: op 3 cylinders !

    Sinds enige tijd begint de auto van mijn vrouw steeds onregelmatiger te lopen. De acceleratie is beneden peil en nu loopt de motor op drie cylinders. Ik heb wat fotos van de oude bogies gemaakt ( toen de motor nog correct liep) :




    en de huidige nu hij op drie cylinders loopt:



    Je ziet verschil in kleuren van de diverse bougies. Dat was bij de oude bougies niet het geval!


    Gezien, vanaf de distribitieriem, is de eerste bougie die m.i het probleem oplevert. Bij het losmaken van de bougiekabel vertoont de motor geen enkel verschil en loopt nog op dezelfde wijze onregelmatig.
    Bij de andere bougies is wel een duidelijk verschil waarneembaar. De motor gaat nog belabberder lopen.

    Om uit te sluiten of de bougiekabel van de eerste bougie het probleem zou kunnen zijn heb ik deze omgewisseld met een andere bougiekabel. Maar geen verschil.
    Deze 1e bougie vonkte nog steeds niet.
    Toen een oude bougie gepakt en deze visueel , buiten het motorblok bekeken of deze vonkte..... maar wederom geen vonk waarneembaar.

    Ik zit sterk te denken dat de bobine de boosdoener is....
    Zit ik op het juiste spoor en ...... zijn er nog andere mogelijkheden om deze bobine te testen ? of is mijn diagnose de verkeerde
    Wat kost deze bobine bij de dealer of is een vervanger van de sloop ook een optie?

    Nu roept de bougiekabelset ook wel wat vraagtekens op.
    Er zit n.l. verschil in de 1e bougiekabel en de overige drie.



    Deze bougiekabel heeft tot op heden geen enkel probleem opgeleverd.


    306 1.4 143.000 km 1997.

    Ps: de laatste rit vertelde mijn vrouw dat de auto stonk ( katalysator)
    Maar ik neem aan dat dit te maken heeft met de verkeerde verbranding ivm de drie cylinders.

    ( Vanmiddag bij het opsporen van de diagnose was geen enkele stank ruikbaar)

    Ik hoor het wel....
    Gr Roger

  2. Naar Boven | #2
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: op 3 cylinders !

    Heel makkelijk;

    -Nieuwe bougies; Orgineel van de dealer(zijn ook nog eens goedkoper ook ! Eqyium, en NOOIT geen NGK weer in je Peugeot draaien (zie andere topic hier op het forum voor de gevolgen).
    - Nieuw bougiekabelsetje halen. Een oud setje kan ook op een of ender mement een breukje oid hebben. Ze zijn door te meten, maar als je klachten hebt, zijn dat de eerste dingen die je samen met de bougies moet vervangen.

    Bobine zou ik nog niet te snel aan denken, dat is pas een latere stap. Meestal als de bobine kapot is, dan loopt de motor helemaal niet goed meer, of stopt er gewoon mee.

    EDIT; komen de bougies op volgorde ook zo uit de cilinders? of komt de 2e van links uit de bewuste cilinder?

  3. Naar Boven | #3
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2010
    Laatst Online
    11-03-18 om 17:18
    Leeftijd
    59
    Berichten
    16
    Topics
    4

    Man Gebruiker komt uit: - Topic Starter Topic: RE: op 3 cylinders !

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muschkie
    EDIT; komen de bougies op volgorde ook zo uit de cilinders? of komt de 2e van links uit de bewuste cilinder?
    Hoi, bedankt voor je tips, en antwoord op je vraag : nee de bougies liggen ,gezien vanaf de distributieriemzijde, van links naar rechts.
    De 1e bougie links is degene die geen vonk meer zou geven.

    M.i. lijkt er ook wat onderscheid te zijn in de kracht van de vonken. Als ik de bougiekabels verwijder van de bougies is er een duidelijk onderscheid hoorbaar tussen de kracht van de stroomtoevoer naar de bougies.
    Ik heb de bougiekabel van de 2e bougie (van links) gebruikt om deze te wisselen met de 1e bougiekabel. Dit i.v.m. de kabellengte. Hiermee wou ik controleren of de bougiekabel van de eerste bougie defect was. Maar ondanks de omwisseling weigerde de 1e bougie in alle toonaard een vonk te geven.
    Dus een kabelbreuk in de eerste bougiekabel lijkt me hierdoor onwaarschijnlijk.
    Verder jou tip : Dus NGK bougies zijn af te raden ....


  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: op 3 cylinders !

    Jep, gewoon orginele nemen.

    Bougiekabels kun je erg makkelijk met een multimeter doormeten op weerstand. Alles boven de 0,03 is foute boel. Als er eentje is die niet goed is, zou ik (zeker met de vochtige winter voor de deur) een nieuw setje kabels halen.

  6. Naar Boven | #5
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2010
    Laatst Online
    11-03-18 om 17:18
    Leeftijd
    59
    Berichten
    16
    Topics
    4

    Man Gebruiker komt uit: - Topic Starter Topic: RE: op 3 cylinders !

    de bewuste 1e bougiekabel losgemaakt bij de bobine maar er was geen vonk te zien terwijl dit bij de overigen dat wel het geval was. Toen , als proef op de som, de 1e bougiekabel op een andere plaats op de bobine geplaatst en motor werderom gestart. Bij het losmaken van deze bougiekabel van de bougie gaf een verslechtering van de motor. Dus .....de bougiekabel is m.i oké.
    De bobine geeft gewoon geen spanning aan de eerste bougiekabel door.
    Zijn bobines overigens door te meten ?
    Zo ja,.... hoe en welke waardes moet ik dan uitlezen?

  7. Naar Boven | #6
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: op 3 cylinders !

    Bobine is door gespecialiseerd bedrijf wel door te meten, maar is wel lastig. Als je er van overtuigd bent dat het de bobine is, kun je natuurlijk ook eerst een slopertje gaan proberen.

  8. Naar Boven | #7
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2010
    Laatst Online
    11-03-18 om 17:18
    Leeftijd
    59
    Berichten
    16
    Topics
    4

    Man Gebruiker komt uit: - Topic Starter Topic: RE: op 3 cylinders !

    Vanochtend op zoek naar een bobine bij de sloop , maar zonder succes.
    Dus een nieuwe gekocht en zie ... ze loopt weer netjes op 4 cilinders .
    En dat voor nog geen €50 gerepareerd.

    Hier kan dus een slotje op.
    "Case closed" zullen we maar zeggen.

    Ps: nog bedankt voor alle info !

  9. Naar Boven | #8
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: op 3 cylinders !

    Kijk! Dus toch! Nou mooi dat het is opgelost. Bobine is dus een lastig ding om te controleren of die helemaal 100% werkt. Doormeten is vaak lastig, maar een slopertje van een paar tientjes is dan een goedkoop alternatieve oplossing!

    *schrijft deze ervaring weer bij in het dagboek*

    Eerlijk is eerlijk; voor mij ook een leermomentje hoor dit kapotte bobines komen niet zo heel vaak voor bij Peugeot (behalve af en toe een losse bobine van een RFS of s-16)

  10. Naar Boven | #9
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2011
    Laatst Online
    04-07-14 om 20:15
    Locatie
    Den Bosch
    Leeftijd
    40
    Berichten
    43
    Topics
    3
    Auto
    Peugeot 306 s16 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1994 / XU10J4
    Kleur
    ZWART

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: op 3 cylinders !

    Hallo allemaal

    Een bobine is een apart ding.
    Maar idd moeilijk door te meten.
    Bij deze zit er een zo genoemde DIS-bobine op.
    Deze bobine heeft 4 aansluitingen(secondair) voor de bougie kabels en 3 aansluitingen (primair) voor voeding en aansturing.(1x voeding 12v en 2x aansturing massa geschakeld)
    Wat gebeurt er nou bij deze bobine dat cilinder 1en4 tegelijk vonken en 2en3 tegelijk vonken.
    Nu komt het vaker voor dat de bobine inwendig 'doorslaat' en dan is er 1 cilinder die geen ontsteking meer heeft en is er idd alleen vervanging bobine mogelijk om het probleem op te lossen.
    Het wisselen van de bougies en kabels om te proberen is heel goed gedaan om uit te sluiten dat het idd geen bougie of kabel is.

  11. Naar Boven | #10
    Tim
    Tim's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2010
    Laatst Online
    28-12-15 om 23:05
    Locatie
    Tilburg
    Leeftijd
    27
    Berichten
    224
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 106 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1995 / TU3JP

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: op 3 cylinders !

    En zoals musckie al zei: stop nou geen NGK in je peug...
    Je kunt bij mijn topic zien wat een gevolg er voor kan zijn.
    -Peugeot 306 2.0 16V Gti 167pk Wiseco Exit
    -Peugeot 106 1.6 8v XSi 100pk


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. En nu loopt tie nog maar op 3 cylinders!!! :(
    Door dunlop in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 08-07-08, 23:51

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.