Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 13 van 13

Onderwerp: diesel zuinige(r) laten rijden

  1. Naar Boven | #1
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2011
    Laatst Online
    28-05-19 om 23:13
    Locatie
    brabant
    Leeftijd
    55
    Berichten
    138
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 1.9 XRD fase 1 vf3 XRD select hatchback
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XUD9
    Kleur
    blauw MONQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: diesel zuinige(r) laten rijden

    Beste 306-ers.

    Het verbruik van mijn 1.9 D selection uit 1997 met 391.000 km op de teller is 1:16 a 1:17.

    Hoe kan ik de motor eenvoudig zuiniger laten rijden?

    Tips en trucs zijn welkom.

    Met vriendelijke groet,
    Ger[hr]https://www.306forum.nl/topic-speciaal-voor-dieselrijders-t-4219.html[hr]Rustig gaan rijden, 60 in zijn 5 en max 110 op de snelweg? [hr]Ligt eraan hoe je nu rijdt en hoe de auto is onderhouden.
    Gezien de kilometerstand vindt ik dat ie nog best zuinig is, Je zit boven gemiddeld verbruik

    [hr]Kom op nou, ding kan best 1:25 gaan
    rustig rijden, het is geen GTI,
    goed onderhoud doet wonderen en klokkie rond.[hr]Je kunt de inspuithoeveelheid bijregelen. Doe dit in kleine stapjes om de reactie van de motor te kunnen beoordelen.[hr]ik rij nu 1:18,5 door goed het onderhouds schema te volgen, niet harder dan 2500 toeren met een koude motor en vpower te tanken. let ook op je banden spanning en wat jeroen al zei, je moet er vrede mee hebben dat je auto nou eenmaal 110 prettiger vind dan 130

    gezien je km stand vind ik je verbruiik trouwens prima eigenlijk alle xnd eigenaren die ik tot nu toe heb gesproken rijden tussen de 1:14,5 en de 1:19.[hr]
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bengel
    Kom op nou, ding kan best 1:25 gaan
    rustig rijden, het is geen GTI,
    goed onderhoud doet wonderen en klokkie rond.
    No way dat je dat ooit haalt met de aloude indirect ingespoten XUD.
    Zeer betrouwbaar en niet onderhoudsgevoelig, maar een zuinigheidswonder was het niet en zal het nooit worden wegens de techniek.
    Ik rij al sinds de zomer van '98 uitsluitend PSA diesels, voornamelijk omdat je zo weinig kans op motorisch gelazer hebt.
    Jaarkilometrage tusseen 25- en 30000, ik heb ervaring.
    Het verbruik van m'n P205 was het laagst, zo rond de 1 op 18 a 19, daarna kwam de P309 en Citroen BX en pas daarna de 306'en.
    Niet toevallig is deze volgorde analoog aan het toenemende gewicht...
    Een verbruik van 1 op 16 a 1 op 17 is voor een 306D met zowat 4 ton op de klok erg netjes en alleen te verbeteren door niet in de stad te gaan rijden en op de buitenwegen max. 100

    [hr]
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert 306
    Je kunt de inspuithoeveelheid bijregelen. Doe dit in kleine stapjes om de reactie van de motor te kunnen beoordelen.
    Daar schiet je echt helemaal niks mee op.
    Onderzoeken hebben uitgewezen dat het laagste verbruik wordt bereikt met een constante snelheid en dat je snel moet accelereren om die snelheid te bereiken.
    Ga je de motor knijpen dan duurt het (nog ) langer op een toch al niet overgemotoriseerde auto en doe je elk voordeeltje van dat knijpen teniet.
    Nieuwe verstuivers doen meer en laten de motor ook beter en geruisarmer lopen.
    [hr]Keezx, daarom heb ik hem verwezen naar het diesel-topic.
    En zonder gelul heb ik met mijn 1.8XRD 1:25 gereden.
    gemiddeld 110/120 soepel doorschakelen en goed onderhoud.
    meeting over 3 maanden verbruik.
    en in dat topic kun je ook mijn jaargebruik lezen, 5000 p/m = 60.000 p/j

    ik wil er geen ruzie om maken, het is mogelijk.
    1:20 moet haalbaar zijn

  2. Naar Boven | #2
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 15:38
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.622
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: diesel zuinige(r) laten rijden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gerard19632011

    [hr]Keezx, daarom heb ik hem verwezen naar het diesel-topic.
    En zonder gelul heb ik met mijn 1.8XRD 1:25 gereden.
    gemiddeld 110/120 soepel doorschakelen en goed onderhoud.
    meeting over 3 maanden verbruik.
    en in dat topic kun je ook mijn jaargebruik lezen, 5000 p/m = 60.000 p/j

    ik wil er geen ruzie om maken, het is mogelijk.
    1:20 moet haalbaar zijn
    Als normaal rijdt , dan is 1:20 niet haalbaar.
    Je vergelijkt een 205 van 850kg met een 306 die minimaal 200kg zwaarder is....


  3. Naar Boven | #3
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: diesel zuinige(r) laten rijden

    ik vergelijk niets met een 205
    jij je zin , is niet mogelijk toch ?

    laat maar verder, ik heb kunnen genieten van 1:25 met de 1.8xrd :P


  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 15:38
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.622
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: diesel zuinige(r) laten rijden

    Je hebt het over een 1.8 XRD
    Kan zijn:
    205
    C15D
    Partner/Berlingo
    Visa
    BX (Frankrijk 80er jaren)

    Waar heb je het over?

  6. Naar Boven | #5
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2010
    Laatst Online
    19-01-13 om 17:45
    Leeftijd
    35
    Berichten
    397
    Topics
    15

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: diesel zuinige(r) laten rijden

    nieuwe verstuivers zijn echt geen optie als verbetering van het verbruik als je nog enigzins rekening wilt houden met kosten/baten...gewoon lekker blijven rijden zo.

  7. Naar Boven | #6
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 15:38
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.622
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: diesel zuinige(r) laten rijden

    Ik zou er met zijn verbruik ook niks aan doen, maar ALS je iets wil doen is dat wel het minst onzinnig.
    Je rijgedrag heeft het meeste invloed, maar als een oud wijf gaan rijden brengt niet iedereen op (ik dus ook niet)

  8. Naar Boven | #7
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: diesel zuinige(r) laten rijden

    Tussen de 2000 en 2500 Rpm schakelen.

    Goed onderhoud (en daarbij heeft de brandstoffilter bij een diesel een sleutelrol), en af en toe een busje teflon in de volle tank spuiten. Die oude kale diesel lopen daar fantastisch mee.

    Reeel? Denk het niet meer met bijna 4 ton op de teller. Het verbuik ga je denk ik niet veel zuiniger maken. Hoogstens een kilometer per liter meer.

  9. Naar Boven | #8
    Banderas's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2009
    Laatst Online
    16-08-19 om 21:46
    Locatie
    Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    429
    Topics
    10
    Auto
    Peugeot 306 XSi
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Europa Topic: RE: diesel zuinige(r) laten rijden

    Je kunt ook op slaolie gaan rijden als je toch zuinig wilt rijden :P

  10. Naar Boven | #9
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: diesel zuinige(r) laten rijden

    Als je de brandstofpomp wil wisselen wel, maar slaolie is in de supermarkten ook sinds een jaar of 2 veeeeel duurder geworden. Gek he

  11. Naar Boven | #10
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2011
    Laatst Online
    28-05-19 om 23:13
    Locatie
    brabant
    Leeftijd
    55
    Berichten
    138
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 1.9 XRD fase 1 vf3 XRD select hatchback
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XUD9
    Kleur
    blauw MONQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter Topic: RE: diesel zuinige(r) laten rijden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muschkie
    Tussen de 2000 en 2500 Rpm schakelen.

    Goed onderhoud (en daarbij heeft de brandstoffilter bij een diesel een sleutelrol), en af en toe een busje teflon in de volle tank spuiten. Die oude kale diesel lopen daar fantastisch mee.

    Reeel? Denk het niet meer met bijna 4 ton op de teller. Het verbuik ga je denk ik niet veel zuiniger maken. Hoogstens een kilometer per liter meer.
    Forumers, ik log net pas weer in na het plaatsen van het topic. Dank voor de vele reacties!,

    De 306 rijd bij 120 km/uur 1:15-16.
    Bij 80-100 is het 1:17.
    (PS die nieuwste zuinigse middenklassers diesels van de ANWB site hebben in praktijk een verbruik van 1:18,3!, dan ben ik tevreden over mijn 306 verbruik)

    De volgende oplossingen heb ik o.a, gehoord voor zuiniger dieselen
    -110 rijden (bij 80 km/hr minste luchtweerstand) ipv 120

    -verstuivers vervangen, wat kwa kosten baten niet interessant is.
    Wat zijn de kosten? Wat de baten?

    -1 bus teflonspray in de olie bijspuiten
    Wie heeft hier nog meer ervaring mee?

    Groet,
    Gerard




    [hr]
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gerard19632011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muschkie
    Tussen de 2000 en 2500 Rpm schakelen.

    Goed onderhoud (en daarbij heeft de brandstoffilter bij een diesel een sleutelrol), en af en toe een busje teflon in de volle tank spuiten. Die oude kale diesel lopen daar fantastisch mee.

    Reeel? Denk het niet meer met bijna 4 ton op de teller. Het verbuik ga je denk ik niet veel zuiniger maken. Hoogstens een kilometer per liter meer.
    Forumers, ik log net pas weer in na het plaatsen van het topic. Dank voor de vele reacties!,

    De 306 rijd bij 120 km/uur 1:17
    Bij 80-100 is het 1:15-16.
    (PS die nieuwste zuinigse middenklassers diesels van de ANWB site hebben in praktijk een verbruik van 1:18,3!, dan ben ik tevreden over mijn 306 verbruik)

    De volgende oplossingen heb ik o.a, gehoord voor zuiniger dieselen
    -110 rijden (bij 80 km/hr minste luchtweerstand) ipv 120

    -verstuivers vervangen, wat kwa kosten baten niet interessant is.
    Wat zijn de kosten? Wat de baten?

    -1 bus teflonspray in de olie bijspuiten
    Wie heeft hier nog meer ervaring mee?

    Groet,
    Gerard





  12. Naar Boven | #11
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2011
    Laatst Online
    28-05-19 om 23:13
    Locatie
    brabant
    Leeftijd
    55
    Berichten
    138
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 1.9 XRD fase 1 vf3 XRD select hatchback
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XUD9
    Kleur
    blauw MONQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter Topic: RE: diesel zuinige(r) laten rijden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muschkie
    Tussen de 2000 en 2500 Rpm schakelen.

    Goed onderhoud (en daarbij heeft de brandstoffilter bij een diesel een sleutelrol), en af en toe een busje teflon in de volle tank spuiten. Die oude kale diesel lopen daar fantastisch mee.

    Reeel? Denk het niet meer met bijna 4 ton op de teller. Het verbuik ga je denk ik niet veel zuiniger maken. Hoogstens een kilometer per liter meer.
    Waar zit die brandstoffilter bij de 306 1.9 D type 2?
    Moet je het water aftappen of het filter in zijn geheel vervangen?
    Groet,
    gerard

  13. Naar Boven | #12
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 15:38
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.622
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: diesel zuinige(r) laten rijden

    Bij type 2 kan je zowel de oudere XUD als wel de nieuwere DW8 (start in '99)
    hebben.
    Bij de XUD zit het filter aan voorzijde van de motor boven de startmotor, als je voor de auto staat iets rechts van het midden.
    Is een zwarte cylinder (ook bij de DW8) , het deksel kan je eraf schroeven en zo het filter wisselen.
    Water aftappen met schroef aan onderzijde, hoeft niet vaak.

    Maak je geen illusies over zuiniger rijden door een nieuw filter.

  14. Naar Boven | #13
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: diesel zuinige(r) laten rijden

    Ennuh die teflon moet je NIET bij de olie inspuiten, maar gewoon bij de diesel zelf in de tank, en ook alleen maar bij een volle tank!


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Cabrio dak laten vervangen
    Door Rallyeries in forum Cabrio
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 11-12-11, 00:53
  2. motor slaat af bij gas los laten
    Door jorg306 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 24-10-10, 21:47
  3. (remco150) - laten uitlezen
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.