Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 14 van 14

Onderwerp: Water of Koelvloeistof

  1. Naar Boven | #1
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Water of Koelvloeistof

    Zoals de titel al zegt

    Wat is verstandig om te gebruiken?
    Water bij de koelvloeistof is idem als water bij de wijn doen of als limonadesiroop een verdunning, zo U wilt verdunningsmiddel om het niveau op pijl te krijgen en ergo er alleen water zich in het systeem bevind.
    Teveel toevoeging van water tast de beschermende werking aan die de koelvloeistof heeft.



  2. Naar Boven | #2
    fab306's Schermafbeelding
    De 405 Whisperer

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 23:34
    Locatie
    Hoofddorp
    Leeftijd
    44
    Berichten
    5.047
    Topics
    53
    Auto
    Peugeot 306 cabrio cabrio 1.8 16v
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Water of Koelvloeistof

    In koelvloeistof zit een olie-achtige substantie die een smerende werking heeft, water niet. Water uit de kraan zal kalk afzetten.

    Ik gooi er alleen in nood water in of bij, als ik langs de kant van de weg sta bijvoorbeeld. Is maar 1 x gebeurd.

  3. Naar Boven | #3
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Water of Koelvloeistof

    NOOIT geen water. Water kookt bij 100 graden. Ook onder druk. Dit geeft lucht en condens. Ook zal dit corrosie in je koelsysteem veroorzaken met roest als gevolg. Gebruik altijd koelvloeistof. Dit kookt nl pas bij 130+graden. En meestal worden onze 306en wel warmer als 100 graden. De gevolgen laten zich dus raden.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    26-02-12 om 19:20
    Berichten
    101
    Topics
    4

    Topic: RE: Water of Koelvloeistof

    Als je zo nodig water er bij wilt doen gebruik dan geen kvs. maar antivries, dat kun je ongestraft verdunnen met water maar dan daalt wel de grens van de bescherming, oftewel hij bevriest sneller.
    Meestal zit er een tabel op de bus hoeveel water erbij kan om een bepaalde bescherming te krijgen.

  6. Naar Boven | #5
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter Topic: RE: Water of Koelvloeistof

    Brummax

    spreek je jezelf niet een beetje tegen ?
    "ongestraft verdunnen" en dan je pleidooi.

  7. Naar Boven | #6
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    26-02-12 om 19:20
    Berichten
    101
    Topics
    4

    Topic: RE: Water of Koelvloeistof

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bengel
    Brummax

    spreek je jezelf niet een beetje tegen ?
    "ongestraft verdunnen" en dan je pleidooi.
    Nee ik bedoel ermee dat er dan geen enge dingen gebeuren alleen hoe meer water hoe eerder bevriezen that's all.

  8. Naar Boven | #7
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Water of Koelvloeistof

    En dat kan vrij vlot gaan

  9. Naar Boven | #8
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    26-02-12 om 19:20
    Berichten
    101
    Topics
    4

    Topic: RE: Water of Koelvloeistof

    hoop dat het toch nog wel een maandje duurt

  10. Naar Boven | #9
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Water of Koelvloeistof

    Dat zou moeten lukken, tenzij het volgende week ineens 10 graden begint te vriezen...

  11. Naar Boven | #10
    dharting's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2008
    Laatst Online
    05-04-16 om 09:29
    Locatie
    Dordrecht
    Leeftijd
    33
    Berichten
    1.628
    Topics
    77
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw - MOGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Water of Koelvloeistof

    als ik hier even op in mag haken,

    Ik heb een tijdens de vakantie water bij de kvs gedaan omdat het peil te laag was. Nu wil ik voor de vorst de koelvloeistof vervangen met nieuw.

    Kan ik dat zelf doen en zoja, weet iemand waar dat eventueel ergens in het forum beschreven staat?
    Heb het zelf nog nooit gedaan, dus graag tips over wat te doen (en misschien ook juist wat niet te doen)



    Mijn auto: 306 2.0 16v cabriolet '98
    Auto van mijn dame: 206 1.1 XR 5 deurs '01
    ----------------------------------------------------------
    R.I.P.: 306 2.0 16v cabriolet '99 09-11-14

  12. Naar Boven | #11
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Water of Koelvloeistof

    Even een How-To dan;

    - Kachel helemaal open zetten.
    - Dop van radiateur en vulreservoir openen.
    - Aftapper op de radiateur open zetten (wel een flinke bak eronder waar een liter of 7 in kan.
    - Ontluchtingsventielen van de kachelslangen en thermostaahuis openzetten
    - Rustig leeg laten lopen.

    Wat je nu kunt doen is de tuinslang erop zetten, en met warm water de boel even flink spoelen.

    Thermostaathuis los draaien, en een nieuwe thermostaat erin (dingetje kost maar een paaar euro, en je hebt het hele spulletje nu los).

    - Vervolgens de radiatoraftapper weer dicht zetten en de radiator vullen via het reservoir! Zodra er vloeistof uit de radiator komt, de dop eropdraaien.
    - Nu zou het zo moeten zijn dat er vervolgens vloeistof uit de ontluchtingsnippels komt. draai deze vervolgens ook dicht, en breng het vloeistof op het juiste niveau in het overloop tankje.

    je bent nu ergens rond de 5 a 6 liter kwijt.

    - Laat de dop van het vultankje eraf.
    - Start de motor, en geef een paar keer gas.
    Naar verwachting zal er in het tankje allerlei lucht beginnen te borrelen. Dit is lucht wat in het circuit zit, en door de waterpomp hier geloost wordt.
    - Laat de motor nog NIET op temperatuur komen, maar wacht tot de lucht bellen iets minder worden of al helemaal verdwijnen.
    - Ga nu met draaiende motor de ontluchtingnippels los draaien. Doe dit 1 voor 1, en begin met de laagste. ws die bij het themostaathuis. ws zal er niet heel erg veel lucht meer inzitten, maar als er een normaal straaltje uit komt, is dit prima.
    - Draai de nippel weer voorzichtig vast, en doe hetzelfde trucje bij het ontluchtingsnippel op het kachelhuis.
    - Geef nog even een paar keer gas, en controleer het niveau van de vultank. Is dit niveau te laag, vul dan bij tot gewenste hoogte.
    - Laat de auto stationair draaien, en wacht tot de koelfan aanslaat. Hou gedurende deze periode je temperatuurmeter GOED in de gaten. Zodra je meter ruim over het punt komt waar de koelfan zou moeten inslaan en hij doet dit niet, dan zit er nog lucht in het thermostaathuis, waar de temperatuursensor ook in zit. Als dit zo is, moet je nogmaals ontluchten. Slaat de koelfan gewoon netjes in op de juiste temperatuur, dan ben je klaar.

    Let op. er zijn diverse combi's van radiator en vul/overlooptank. Bij een GTi-6 zit de vultank bijvoorbeeld aan de radiator vast.

    Hou de eerste week wel even het niveau van je koelvloeistof in de gaten. Er kan nl. nog lucht in het systeem zitten, wat door de roulatie via de waterpomp naar de vultank wordt ontlucht. Hierdoor zal je niveau nog iets kunnen zakken. Opnieuw even op peil brengen is voldoende.


  13. Naar Boven | #12
    dharting's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2008
    Laatst Online
    05-04-16 om 09:29
    Locatie
    Dordrecht
    Leeftijd
    33
    Berichten
    1.628
    Topics
    77
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw - MOGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Water of Koelvloeistof

    Bedankt voor de duidelijke uitleg Muschkie!

    Enkele vragen:
    Waarom moet de thermostaat vernieuwd worden?
    Zou ik als Noob het geheel kunnen verneuken? Heb zelden wat aan mijn auto zelf gedaan op motorisch gebied...
    Mijn auto: 306 2.0 16v cabriolet '98
    Auto van mijn dame: 206 1.1 XR 5 deurs '01
    ----------------------------------------------------------
    R.I.P.: 306 2.0 16v cabriolet '99 09-11-14

  14. Naar Boven | #13
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Water of Koelvloeistof

    Die thermostaat wil nog wel eens wat gaan haperen. Omdat je het hele koelsysteem open legt, is dit een hele simpele reparatie, die je preventief kunt uitvoeren. Ik doe het wel altijd iig, omdat compleet nieuw koelvloeistof icm een nieuwe themostaat simpelweg een hele lange tijd geen omkijken meer behoeft. Een thermostaat is ook maar een paar euro, dus daarom neem ik die altijd even mee .

    Vertrouw je jezelf er niet mee? Laat dan een ander even meekijken. Je kunt in principe niet zoveel fout doen, maar verkeerd ontluchten, of iets vergeten te ontluchten kan je een lekke koppakking opleveren.

  15. Naar Boven | #14
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 23:41
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.621
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Water of Koelvloeistof

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muschkie
    NOOIT geen water. Water kookt bij 100 graden. Ook onder druk.
    Echt niet.

    Hoe hoger de druk, hoe hoger de kooktemperatuur.
    Een simpel fysisch gegegeven, zie voor het verband:

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Kookpunt



 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Water in de kofferruimte
    Door nssn_306 in forum Exterieur
    Reacties: 23
    Laatste bericht: 18-11-18, 15:39
  2. 306 te water
    Door fab306 in forum Gespot
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 26-01-12, 22:47
  3. water op bodem bijrijderzijde
    Door Abz in forum Interieur
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 20-04-09, 23:35
  4. Help! Water in de wagen... :s
    Door Funky in forum Exterieur
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 08-03-09, 13:06
  5. Water in brandstoffilter
    Door SanderS in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 04-01-08, 14:04

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.