Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 13 van 13

Onderwerp: Olie in luchtfilter....

  1. Naar Boven | #1
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2011
    Laatst Online
    26-03-12 om 18:23
    Locatie
    Laren GLD
    Berichten
    40
    Topics
    4

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Olie in luchtfilter....

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Hallo Allen,

    Ik heb een dringende vraag m.b.t carterontluchting.
    Ik heb de zoek functie al gebruikt, maar daar kon ik er niks over vinden.

    De vraag:
    sinds kort liep mijn auto slecht afslaan, wisselend toerental, moeilijk starten e.d, toen heb ik zoals gelezen op het forum stappenmotor, mapsensor, massa, gaskleppenhuis vervangen/ schoongemaakt.

    Maar afgelopen week begon hij weer met het gek*t...
    ik dus weer dingen na lopen, op een gegeven moment haal ik mijn luchtfilter huis er af!! stroomt er olie uit(direct de gedachten dat is niet goed....) de olie in mijn luchtfilter loopt dus ook naar gaskleppenhuis en stappenmotor, waardoor deze verstopt gaan zitten. de olie is afkomstig vanaf de carterontluchting...

    hoe kan dit? is het schadelijk. en hoe kan ik het oplossen.....


  2. Naar Boven | #2
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    10-10-19 om 13:34
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Olie in luchtfilter....

    Het kan zijn dat je door verstopte olieleidingen een hoge carterdruk hebt gekregen. Ook kan het zijn dat door achterstallig onderhoud of het rijden van korte stukjes, een aantal leidingen verstopt raken.

    Door die hoge carterdruk spuugt hij de olie door de ontluchting naar buiten. En dit komt in je luchtfilter terecht. Hoge carterdruk kan ook voorkomen bij motoren met een erg hoge kilometerstand. Als bijvoorbeeld de zuigerveren (met name de onderste olieschraapveer) hun werking gaan verliezen zul je een hoge carterdruk krijgen, en zal er olie op de verkeerde manier verplaatst worden. Vaak zie je dan ook dat er olie verbrand wordt, en zie je een blauwe pluim uit de uitlaat komen. Dit is een serieuze revisie, die aardig wat doeko's kost.

    Rookt de motor verder niet blauw, en is het onderhoud op peil, dan zou ik een compressietest laten uitvoeren. Deze wijst namelijk wel uit of er inderdaad versleten delen zijn. Mocht de compressietest niet goed uitvallen, kun je aansluitend ook nog een cilinderlektest laten uitvoeren. Op die manier kom je erachter of de kleppen (cilinderkop) of de zuigerveren (onderblok) versleten zijn.

    Hoe is het met het onderhoud van de motor gesteld? Wanneer heeft hij een goede grote beurt gehad? Is dit al lang geleden?

    Als dit inderdaad het geval is zou ik hier eerst eens mee beginnen; Haal de carterventilatie en het luchtfilterhuis helemaal los en uit elkaar. Maak de slangen schoon en monteer het hele zaakje weer. Haal een beurt pakket, en 2 flesjes engine cleaner. Kieper de flesjes in de motor, en ga even 20 minuten lekker rondrijden. Tap de olie af, en voer de beurtwerkzaamheden uit.

    Suc6 met de speurtocht

  3. Naar Boven | #3
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    07-10-19 om 00:20
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.919
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Olie in luchtfilter....

    je hebt een 1.4 of 1.6 zeker????

    heel normaal had die van mij ook alleen heb ik uiteindelijk het roostertje tussen de karterontluchting slang en luchtfilter er uit gehaald omdat ie steeds vol zat met witte zooi (komt door vochtige lucht die de motor aan zuigt)
    stappenmotor en map sensor vinden schoonmaken vaak niet leuk en gaan vaak vlak daarna stuk.

    kan ook een gescheurde vacuum slang zijn en slechte massa kabel naar je v-bak je kunt eens met remreiniger op de vacumm slangetjes spuiten tijdens een draaiende motor verandert er dan iet kwa lopen van de motor heb je een lek slangetje...

    beste is uitlezen voor het over gaan tot vervangen van een sensor, stappenmotor is bijv bijna 200 euro excl btw.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2011
    Laatst Online
    26-03-12 om 18:23
    Locatie
    Laren GLD
    Berichten
    40
    Topics
    4

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter Topic: RE: Olie in luchtfilter....

    Klopt ik heb een 1.6.

    maar ik heb laast de slang die naar mijn stappenmotor loopt van het luchtfilter afgehaald en drukte daar mijn vinger op. toen viel hij dus uit!!

    en ik neem aan als er een lek zit in een van de vacuümslangen dat hij dan niet direct uitvalt toch?

    Massa kabel heb ik al eens na gekeken maar die kreeg ik niet los onder aan de v-bak want er zit nog van alles voor, accu + bak al er af maar daaronder zit volgens mij een motor steun die ik er niet zomaar af ga draaien daardoor kon ik bij het onderste bevestigingspunt er niet bij. is er een ander manier om er bij de te komen?


  6. Naar Boven | #5
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2011
    Laatst Online
    28-05-19 om 23:13
    Locatie
    brabant
    Leeftijd
    55
    Berichten
    138
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 1.9 XRD fase 1 vf3 XRD select hatchback
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XUD9
    Kleur
    blauw MONQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Olie in luchtfilter....

    Hoe is dit afgelopen?

  7. Naar Boven | #6
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Olie in luchtfilter....

    denk dat je weinig antwoord krijgt
    laatste inlog 23-06-2011

  8. Naar Boven | #7
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    10-10-19 om 13:34
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Olie in luchtfilter....

    Hoe kan dat dan, als hij de startpost bijna 2 maanden later aanmaakt als zijn laatste inlogdatum???

  9. Naar Boven | #8
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Olie in luchtfilter....

    foutje
    Gisteren 23.11

  10. Naar Boven | #9
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    10-10-19 om 13:34
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Olie in luchtfilter....

    Volgens mij ben jij door dat gekke weer buiten, een beetje mistig in je hoofd geworden...

  11. Naar Boven | #10
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2011
    Laatst Online
    26-03-12 om 18:23
    Locatie
    Laren GLD
    Berichten
    40
    Topics
    4

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter Topic: RE: Olie in luchtfilter....

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gerard19632011
    Hoe is dit afgelopen?
    Het is helaas nog niet afgelopen.

    Ik ben nog steeds aan het puzzelen, de motor drukt nog steeds olie het luchtfilter in, hij valt nog steeds uit schommelt ook nog steeds ik toeren.

    Onlangs gedaan,
    - Massa na gekeken( en extra bij aangelegd)
    - stappenmotor schoongemaakt, mapsensor vervangen, gaskleppen huis vervangen.
    - vacuümslangen nagekeken(niks gevonden)

    Dus ik zit met mijn handen in het haar, zou nu zelf niet meer weten wat het is.

    Dus als iemand het weet, ik kan u hulp hard gebruiken.


  12. Naar Boven | #11
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    10-10-19 om 13:34
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Olie in luchtfilter....

    Heb je hem al eens uitgelezen op storingen?

    En loop nou eerst even het stappenplan van mijn eerste post door...

    Dan kom je naar mijn idee absoluut wel iets tegen.

  13. Naar Boven | #12
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2011
    Laatst Online
    26-03-12 om 18:23
    Locatie
    Laren GLD
    Berichten
    40
    Topics
    4

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter Topic: RE: Olie in luchtfilter....

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muschkie
    Het kan zijn dat je door verstopte olieleidingen een hoge carterdruk hebt gekregen. Ook kan het zijn dat door achterstallig onderhoud of het rijden van korte stukjes, een aantal leidingen verstopt raken.

    Door die hoge carterdruk spuugt hij de olie door de ontluchting naar buiten. En dit komt in je luchtfilter terecht. Hoge carterdruk kan ook voorkomen bij motoren met een erg hoge kilometerstand. Als bijvoorbeeld de zuigerveren (met name de onderste olieschraapveer) hun werking gaan verliezen zul je een hoge carterdruk krijgen, en zal er olie op de verkeerde manier verplaatst worden. Vaak zie je dan ook dat er olie verbrand wordt, en zie je een blauwe pluim uit de uitlaat komen. Dit is een serieuze revisie, die aardig wat doeko's kost.

    Rookt de motor verder niet blauw, en is het onderhoud op peil, dan zou ik een compressietest laten uitvoeren. Deze wijst namelijk wel uit of er inderdaad versleten delen zijn. Mocht de compressietest niet goed uitvallen, kun je aansluitend ook nog een cilinderlektest laten uitvoeren. Op die manier kom je erachter of de kleppen (cilinderkop) of de zuigerveren (onderblok) versleten zijn.

    Hoe is het met het onderhoud van de motor gesteld? Wanneer heeft hij een goede grote beurt gehad? Is dit al lang geleden?

    Als dit inderdaad het geval is zou ik hier eerst eens mee beginnen; Haal de carterventilatie en het luchtfilterhuis helemaal los en uit elkaar. Maak de slangen schoon en monteer het hele zaakje weer. Haal een beurt pakket, en 2 flesjes engine cleaner. Kieper de flesjes in de motor, en ga even 20 minuten lekker rondrijden. Tap de olie af, en voer de beurtwerkzaamheden uit.

    Suc6 met de speurtocht
    Nou Muschkie,

    Ik heb de auto eens een flinke beurt gegeven, nou hopen dat het goed gaat tot nu toe wel. over een week kijk ik weer eens alles na hoe het ervoor staat.

    In ieder geval allen bedankt voor de hulp.

  14. Naar Boven | #13
    SoundBlaster's Schermafbeelding
    Master in MDF

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 10:20
    Berichten
    3.752
    Topics
    46
    Auto
    Peugeot 306 XSi Belfort Hatchback
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1997
    Kleur
    M0NQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Olie in luchtfilter....

    Er zijn aftermarket vaatjes verkrijgbaar die je tussen de slang van de carterontluchting en de aanzuigbuis zet. Deze vangt de oliedrap op, zodat dit iig niet in de aanzuigbuis terecht komt. Ik heb ook wel eens gezien dat dit soort vaatjes ook bij nieuwe auto's gemonteerd zijn af fabriek.
    If you play music loud enough, the demons will stay away


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. luchtfilter
    Door firejelle in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 04-08-11, 09:13
  2. luchtfilter
    Door tim in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 01-11-07, 17:08
  3. luchtfilter
    Door Twister in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 02-10-07, 17:49
  4. (Ik-Wil-Weg) - Luchtfilter @ RFS
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.