Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 17

Onderwerp: Cilinderkop revisie 148.000 km

  1. Naar Boven | #1
    Donateur

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    31-12-14 om 21:54
    Leeftijd
    51
    Berichten
    88
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot

    Man Gebruiker komt uit: - Topic: Cilinderkop revisie 148.000 km

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Hi all,

    Ik heb vorige week 2 ''schroot'' koppen verkregen van Sander (TU3-kop multipoint) en Dennis (XU-kop).
    Ik heb zelf een TU3 peugeot 1.4. met exact de kop welke ik dus van Sander kreeg.
    Ik heb de XU kop ook meegenomen om verschillen in mijn handen te hebben.
    Bedoeling is mij enigzins voor te bereiden op operatie cilinderkop, want puggie verbruikt olie (niet schokkend, maar houdt me dus wel bezig).
    Vorige lekkage was kleppendeksel, is vervangen en scheelde meteen een slok op een borrel.

    Ik heb het dan over :
    Kleppen stellen.
    Koppakking wisselen.
    Klepseals
    Klepgeleiders.
    Nokkenas, wil ik eigenlijk alleen de keerring vervangen,maar waarschijnlijk wordt het toch ook lagers meenemen.

    En dan afhankelijk van eventuele reacties, kop revisie uitbesteden/zelf doen/een combinatie van deze 2.

    Kleppen stellen,
    gaat wel lukken

    Koppakking
    Klopt het dat ik dan de ''dikkere'' moet nemen? Ik ga even uit van vlakken van de kop.

    Klepseals
    Heb ik dus nog zo'n speciaal stuk veerklep gereedschap voor nodig of wat ik ook zie lijmtangen met een zelfgefabriceerd hulsptukje om de veer op de juiste manier in te kunnen drukken. Kleppen demonteren om seals te vervangen gaat ook nog wel lukken.

    Tja en dan heb je de klep in je handen en krijg je dus het slijpwerk.
    Ik kan dit nog niet goed inschatten - wel een hoop filmjes bekeken op Youtube over inslijpen van klep en de zitting - Gevoelsmatig lijkt me machine werk beter, maar heb met een monteur op de hobbyclub zitten kletsen en die had het toch over handwerk. Met zo'n zuignapje ahw vuurtje maken.
    Iemand ervaringen hiermee, kan me voorstellen dat het slijpen afhangt van wat je aantreft.

    Klepgeleiders
    Heb ik niet veel over kunnen vinden. Hoe moet je deze onderdelen controleren?
    Demonteren gaat lukken, maar nieuwe terugmonteren is wellicht andere koek. Wellicht uitbesteden?
    Doen de bedrijven evt. aan zo'n gedeeltelijke revisie.

    Conditie kleppen
    Fotoos post ik later, maar gaat me dan even om, wat jullie uit de fotoos kunnen afleiden.

    Shoot at it zou ik zeggen, zie jullie reactie graag.

    PS:
    D.riem moet blijkbaar weer nieuwe op ( is pas 1700 km oud), waterpomp/thermostaat zijn ook 1700 km gelee vervangen.

  2. Naar Boven | #2
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Cilinderkop revisie 148.000 km

    Nokkenaslager hoeft niet. Dit zijn verharde schalen die in de kop zijn geperst, en waar een oliekanaaltje in is geboord. Als die versleten zijn, is je motor ook naar de galemiezen .

    Koppakking kun je ook gewoon normale dikte nemen; Dit resulteerd ws. in een iets hogere compressie; resultaat in theorie iets meer vermogen

    Het opnieuw inslijpen van de kleppen zou ik persoonlijk gewoon laten doen en uitbesteden aan een revisiebedrijf.

    Trouwens vlakken en afpersen van de kop zou ik ook laten doen. Ik heb een aantal jaren geleden eens een XU kop laten reviseren;

    - kleprubbers
    - kop vlakken
    - kleppen stellen uiteraard
    - afpersen (testen op haarschuren tpv de klepzittingen)
    - kleppen inslijpen

    Dit totaal pakketje kostte me toen iets van 350 euries; resultaat een nieuwe kop waar alle slijtage onderdelen waren vervangen.

  3. Naar Boven | #3
    Sander's Schermafbeelding
    Beun de Haas

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2006
    Laatst Online
    Gisteren om 21:09
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    40
    Berichten
    4.710
    Topics
    364
    Auto
    Peugeot 206 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / TU3JP
    Kleur
    Bleu de Chine / EGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Cilinderkop revisie 148.000 km

    Klepverentang unviverseel:

    https://www.autogereedschap.com/a-18976106/zuiger-en-kleppen-gereedschap/klepverentang-klepverenlichter-universeel-laser-tools

    of wat meer profi

    https://www.autogereedschap.com/a-19163913/zuiger-en-kleppen-gereedschap/klepverentang-bgs-multi-voor-normale-en-diepliggende-kleppen

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Sander's Schermafbeelding
    Beun de Haas

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2006
    Laatst Online
    Gisteren om 21:09
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    40
    Berichten
    4.710
    Topics
    364
    Auto
    Peugeot 206 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / TU3JP
    Kleur
    Bleu de Chine / EGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Cilinderkop revisie 148.000 km

    Trouwens hier nog een leuke how-to gevonden van kleppen slijpen

    https://www.chaosboyz.nl/rubriek/dagboek/totalchaos/totalchaos24.htm

    welliswaar niet op een peugeot, maar dat maakt nie uit, aangezien het volledig gedocumenteerd is met fotos

  6. Naar Boven | #5
    Donateur

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    31-12-14 om 21:54
    Leeftijd
    51
    Berichten
    88
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot

    Man Gebruiker komt uit: - Topic Starter Topic: RE: Cilinderkop revisie 148.000 km

    Ja, staan een hoop gerelateerde filmpjes op Youtube. Die how to met die fotoos is echt OK.
    Dacht eerst, wat is dat nou weer?
    [attachment=626]
    Ziet er niet echt uit als rocket science, vind ik. Zal ik uiteraard weer moeten inslikken, als puntje bij paaltje komt.
    Koppie komt nu mooi uit om uit te proberen.

    Liet iemand me een Facom tang zien, kon ik van hem huren. Mooi gereedschap, maar huurgedeelte mij te omslachtig.
    ging om deze :
    [attachment=627]
    Nieuwprijs van het gereedschap? Kan je koprevisie al een heel eind voor uitbesteden, denk ik.


    Bijgevoegde afbeeldingen Bijgevoegde afbeeldingen

  7. Naar Boven | #6
    Sander's Schermafbeelding
    Beun de Haas

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2006
    Laatst Online
    Gisteren om 21:09
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    40
    Berichten
    4.710
    Topics
    364
    Auto
    Peugeot 206 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / TU3JP
    Kleur
    Bleu de Chine / EGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Cilinderkop revisie 148.000 km

    33 euro heb je een tang :P

    na gebruik verkoop je die gewoon weer (Tenzij je hem vaker wil gebruiken)

  8. Naar Boven | #7
    Donateur

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    31-12-14 om 21:54
    Leeftijd
    51
    Berichten
    88
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot

    Man Gebruiker komt uit: - Topic Starter Topic: RE: Cilinderkop revisie 148.000 km

    Doen we dat maar.
    Is de handigste optie.

  9. Naar Boven | #8
    Donateur

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    31-12-14 om 21:54
    Leeftijd
    51
    Berichten
    88
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot

    Man Gebruiker komt uit: - Topic Starter Topic: RE: Cilinderkop revisie 148.000 km

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hrstuiver
    Conditie kleppen
    Fotoos post ik later, maar gaat me dan even om, wat jullie uit de fotoos kunnen afleiden.
    Uitlaatkleppen van 1e en 2e zijn duidelijk anders van kleur, wat kan hier de oorzaak van zijn ?
    Waar moet ik bij revisie op letten om dit te voorkomen?
    [attachment=629]


    Fotoos van cylinder 1 en 2 :
    [attachment=630]

    Fotooos van cylinder 3 en 4 :
    [attachment=631]



    Bijgevoegde afbeeldingen Bijgevoegde afbeeldingen

  10. Naar Boven | #9
    Donateur

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    31-12-14 om 21:54
    Leeftijd
    51
    Berichten
    88
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot

    Man Gebruiker komt uit: - Topic Starter Topic: RE: Cilinderkop revisie 148.000 km

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hrstuiver

    Klepgeleiders
    Heb ik niet veel over kunnen vinden. Hoe moet je deze onderdelen controleren?
    Demonteren gaat lukken, maar nieuwe terugmonteren is wellicht andere koek.

    Klep is los en ik kijk nu tegen het volgende aan.
    [attachment=632]

    Klepseal en bovenkant klepgeleiders, deze moet ik er nog uit zien te krijgen.




    Bijgevoegde afbeeldingen Bijgevoegde afbeeldingen

  11. Naar Boven | #10
    Sander's Schermafbeelding
    Beun de Haas

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2006
    Laatst Online
    Gisteren om 21:09
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    40
    Berichten
    4.710
    Topics
    364
    Auto
    Peugeot 206 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / TU3JP
    Kleur
    Bleu de Chine / EGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Cilinderkop revisie 148.000 km

    heb je nu die kleppentang besteld ?

    en waar heb je de klepslijp set gekocht ?


  12. Naar Boven | #11
    Donateur

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    31-12-14 om 21:54
    Leeftijd
    51
    Berichten
    88
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot

    Man Gebruiker komt uit: - Topic Starter Topic: RE: Cilinderkop revisie 148.000 km

    Heb de allergoedkoopste/allereenvoudigste tang aangeschaft via de marketplace. Geen high-tech of precisie-spul.
    Maar heel functioneel, klep was er zo uit.

    Plaatsen
    [attachment=633]

    Aandraaien/Veer indrukken
    [attachment=634][attachment=635]

    Weet-niet-hoe-die-dingetjes-heten eruit halen.
    [attachment=636]

    Klep eruit en wat ik tot nu toe los heb.
    [attachment=637][attachment=638]

    Klepsealtje heb ik eraf, maar is daarbij overleden/gescheurd.
    Zit nu dus tegen die klepgeleider aan te kijken en daar loop je denk ik vast.
    Haynes geeft op, dat je dit karweitje moet uitbesteden, ivm speciaal gereedschap. Das nou jammer, dat was nou net niet de bedoeling.

    Slijpsetjes variŽren in prijs van euro 4 tot euro 10.
    Slijppasta kost ook niet zoveel.





    Bijgevoegde afbeeldingen Bijgevoegde afbeeldingen

  13. Naar Boven | #12
    Sander's Schermafbeelding
    Beun de Haas

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2006
    Laatst Online
    Gisteren om 21:09
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    40
    Berichten
    4.710
    Topics
    364
    Auto
    Peugeot 206 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / TU3JP
    Kleur
    Bleu de Chine / EGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Cilinderkop revisie 148.000 km

    Wat heb jij voor die tang betaald ?

    ik zie die setjes @ ebay.co.uk voor rond de 30 euro incl. verzendkosten

    https://www.ebay.de/itm/7PC-VALVE-SPRING-COMPRESSOR-KIT-/260842413079?pt=UK_Hand_Tools_Equipment&hash=item3 cbb6b5c17

  14. Naar Boven | #13
    Donateur

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    31-12-14 om 21:54
    Leeftijd
    51
    Berichten
    88
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot

    Man Gebruiker komt uit: - Topic Starter Topic: RE: Cilinderkop revisie 148.000 km

    Ze kosten hier ongeveer Euro 25 excl. verzend.
    Had geen zin om te wachten, dus heb ik 'm zelf opgehaald. Kon ik meteen even rondneuzen, leuke zaak voor hobby-sleutelaars.



  15. Naar Boven | #14
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    02-09-19 om 12:59
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.955
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Cilinderkop revisie 148.000 km

    Ik heb nog een complete kop revisie setje liggen voor de xu kop (mocht ik hem kunnen vinden in de schuur :P ).
    Alleen de koppakking en inlaatpakking zijn eruit.
    Daar zitten nog wat kleine pakkingen/keerringen en klepseals +wat extra dingen voor de kop in.

    Wil je die hebben om te oefenen? Hoef je alleen de verzendkosten te betalen..

  16. Naar Boven | #15
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2007
    Laatst Online
    05-07-19 om 10:10
    Locatie
    Dirksland
    Leeftijd
    39
    Berichten
    427
    Topics
    42
    Auto
    Peugeot

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Cilinderkop revisie 148.000 km

    is het voor een 2.0 8v ook?

    anders heb ik daar ook wel interesse in voor mijn 2.0 turbo blok


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Revisie-project Gti-6
    Door Tim in forum Project Showcase
    Reacties: 27
    Laatste bericht: 29-08-12, 09:08
  2. revisie
    Door batle_overruled in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 27-10-10, 23:26
  3. (Blackout) - Revisie gti begin 2006
    Door Team306Tuning in forum Projecten
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  4. (Mathetje) - remklauw revisie
    Door Team306Tuning in forum Ophanging / Remmen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.