Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 17

Onderwerp: aankoop 306 break 1.4

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2010
    Laatst Online
    09-09-11 om 09:44
    Berichten
    6
    Topics
    1

    Topic: aankoop 306 break 1.4

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Beste mensen, ik ben Frank en heb al wat rondgezocht op dit forum aangezien ik een 306 break wil gaan kopen.

    Vermoedelijk wordt het een 1.4 van bouwjaar 2000 of later. Ik weet dat deze uitvoering wat ondergemotoriseerd is, echter valt deze net in de wegenbelastingcategorie tot 1050 kg.
    Ik rij maar 12k per jaar en heb nu ook geen pk-wonder dus kan wel leven met een 1.4-tje denk ik.

    Ik doe graag zelf wat onderhoud voor zover dat gaat op straat en niet te moeilijk voor mij wordt, maar dingen als remblokken/remschijven wisselen, olie verversen of zelfs een distibutieriempje doen (vrij simpel bij mijn huidige fiatje) kan ik best zelf.

    Vraag: wat is het onderhoudsinterval voor de distributie van de 1.4, ik kwam ergens tegen 120k of 5 jaar, klopt dat? Is dit de TU3 motor?
    2e vraag: ik krijg de indruk dat zelf de distributie vervangen bij deze motor ook niet heel moeilijk is; kan het zonder speciaal gereedschap?
    3e vraag; de aan te schaffen auto heeft waarschijnlijk ook airco en misschien abs(weet ik eigenlijk niet?) Is het dan nog steeds een klusje dat zelf uit te voeren is?

    Overige tips over waar op te letten bij aankoop zijn uiteraard ook welkom; ik ben benieuwd waar jullie mee komen.

    Staat er trouwens ergens een onderhoudsschema met alle intervallen op dit forum?
    Ben hier nog niet zo thuis dus misschien zie ik het over het hoofd.

  2. Naar Boven | #2
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2010
    Laatst Online
    19-11-11 om 18:47
    Leeftijd
    58
    Berichten
    406
    Topics
    12

    Topic: RE: aankoop 306 break 1.4

    hallo puntje ,allereerst welkom op het forum
    een 1400 is een beetje te licht ookal ben je geen pk wonder
    ik heb zelf een 1600 xt break die goed aan de verwachting doet ,er zit wel geen airco in maar wel abs
    qua gewicht zit hij ook op het zelfde als de 1400
    de 14 is ook wat royaler omdat hij met minder vermogen hetzelfde gewicht voortduwt
    onderhoud is goed zelf te doen
    kijk bij aankoop of de bedrading tussen de deuren goed is [alles moet goed werken]
    voor de rest is een 1600 een plezierige wagen met weinig onderhoud

  3. Naar Boven | #3
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    02-09-19 om 12:59
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.955
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: aankoop 306 break 1.4

    Ik zou ook de 1.4 laten staan, want die paar euro die je bespaar op je wegen belasting gaan ten koste van het verbruik. De 1.6 is zuiniger omdat deze motor het wel gewoon aankan.

    Punt is ook dat een 1.4 met airco minder snel word aangeboden. De 1.4 was de goedkoopste en veel mensen hebben toendertijd de dure optie achterwegen gelaten


  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2010
    Laatst Online
    09-09-11 om 09:44
    Berichten
    6
    Topics
    1

    Topic Starter Topic: RE: aankoop 306 break 1.4

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen
    De 1.6 is zuiniger omdat deze motor het wel gewoon aankan.
    Dat geloof ik eigenlijk niet; als ik op spritmonitor naar de praktijkcijfers van beide motoren kijk haalt de 1.4 7,2 liter/100km en de 1.6 verbruikt daar 7,7 liter.

    Ik zit stiekem ook te denken aan een 2.0 HDI, wel veel duurder in de wegenbelasting maar dan is 5,5 liter wel haalbaar; ik denk niet dat ik zo heel ver van het omslagpunt zit.

    Alleen schrik ik terug voor het onderhoud waar ik waarschijnlijk weinig zelf aan zal kunnen doen en ook aardig in de papieren kan gaan lopen.

    Eigenlijk zou ik eens een proefritje moeten maken in die 1.4 om te zien of het nog een beetje vooruit wil.

    Maar heeft iemand eigenlijk nog antwoorden op de technische vragen die ik hierboven stelde?

  6. Naar Boven | #5
    Gerben's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    25-07-12 om 14:51
    Leeftijd
    35
    Berichten
    1.768
    Topics
    30
    Auto
    Opel Astra Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: aankoop 306 break 1.4

    toch is de 1.4 niet zuiniger dan de 1.6 de 1.4 moet harder werken om hetzelfde resultaat te krijgen dan de 1.6 zeg maar.

    Volgens mij is de D-riem goed zelf te doen
    remmen vervangen met ABS is goed te doen, kijk alleen waar het systeem zit. bij mijn audi zaten ze voor in de fuseekogels, maar achter in de schijfremmen. weet niet hoe dit bij peugeot zit.
    Airco is wat lastiger...


  7. Naar Boven | #6
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    02-09-19 om 12:59
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.955
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: aankoop 306 break 1.4

    Ohja, let erop dat je een xt of liefst een xs koopt.

    De xr is het basis model, de xt de luxe en de xs de iets minder luxe maar optisch wat mooier (lichtmetaal en side skirts)

  8. Naar Boven | #7
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2010
    Laatst Online
    19-11-11 om 18:47
    Leeftijd
    58
    Berichten
    406
    Topics
    12

    Topic: RE: aankoop 306 break 1.4

    qua verbruik lig de mijne een 1600 op 1:16 en als ik een lange rit op de snelweg rij heb ik al 1:18,9 gehaald bij 110 km ph
    klingt ongeloofelijk maar het is zo
    onderhoud heb ik bijna niet
    1400 is toch te weinig voor zon auto geloof me maar

  9. Naar Boven | #8
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2010
    Laatst Online
    09-09-11 om 09:44
    Berichten
    6
    Topics
    1

    Topic Starter Topic: RE: aankoop 306 break 1.4

    Bedankt voor alle input tot nog toe.

    Vandaag wezen kijken naar een 1.4 tje uit 2000 met 180k op de klok, testritje gemaakt.
    Was op het eerste gezicht wel een mooie auto; buitenkant nog helemaal strak, werkende airco. Op het tweede gezicht zaten er wel wat minpuntjes aan; 2 banden bijna versleten, remschijven ook aan vervanging toe, stoel zat wat los, pookknop zat los en het stuur was verschrikkelijk versleten. Is dat een kwaal bij de 306? Schuimrubber van het stuur zat zeg maar helemaal los om het metalen binnenste. Kan waarschijnijk allemaal wel redelijk goedkoop opgelost worden maar het is best wat werk dat eraan zit.
    Prijs was er ook wel naar ,1350 euro, maar de distributie moest eigenlijk ook direct gedaan worden, en dat ziet er niet erg eenvoudig uit met die airco.
    Is hem dus niet geworden.

    Ik ben specifiek aan het kijken naar bouwjaar vanaf 2000 omdat dat uitloopmodellen zijn die allemaal(?) airco, sideskirts en allerlei extra's hebben, en met metallic lak zien ze er eigenlijk schitterend uit.

    Wat me wel een beetje tegenvalt is hoe de auto aanvoelt; dat is toch minder dan hoe het oogt; beetje hol en blikkerig allemaal.

    De 1.4 motorisering viel me niet tegen in de zin dat het is wat ik nu ook gewend ben. Tot 80 km/u kan hij gewoon vlot met het verkeer mee, daarna wordt het martelen. Die laatste kilometers versnellen van 80 naar 100 heb ik pas het gevoel dat hij tekort komt.

    Als het toch een 1.6 wordt dan zeker een uit 2001/2002.
    Dat is waarschijnlijk een 16-klepper (denk ik) want deze heeft aanzienlijk meer pk's (98) en is een slok zuiniger dan de oudere 1.6-jes.
    Kent iemand die motor; is daar wat meer over te vertellen?

  10. Naar Boven | #9
    marco 306xs's Schermafbeelding
    keurslager

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2011
    Laatst Online
    08-06-17 om 23:50
    Locatie
    Delfgauw
    Leeftijd
    42
    Berichten
    345
    Topics
    6
    Auto
    Peugeot 306 xs Hatchback
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: aankoop 306 break 1.4

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puntje


    Als het toch een 1.6 wordt dan zeker een uit 2001/2002.
    Dat is waarschijnlijk een 16-klepper (denk ik) want deze heeft aanzienlijk meer pk's (98) en is een slok zuiniger dan de oudere 1.6-jes.
    Kent iemand die motor; is daar wat meer over te vertellen?
    1.6 is alleen geleverd in een 8 klepper.Het is gewoon een TU blok,net als de 1.4 blokken.

    De 1.6 16klepper is pas in de 206 gekomen.

  11. Naar Boven | #10
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2010
    Laatst Online
    09-09-11 om 09:44
    Berichten
    6
    Topics
    1

    Topic Starter Topic: RE: aankoop 306 break 1.4

    Wat is dan de reden dat de oudere 1.6jes 89 pk hebben, maar vanaf bouwjaar 2001 opeens 98 pk en daarbij significant zuiniger is volgens RDW gegevens?

  12. Naar Boven | #11
    marco 306xs's Schermafbeelding
    keurslager

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2011
    Laatst Online
    08-06-17 om 23:50
    Locatie
    Delfgauw
    Leeftijd
    42
    Berichten
    345
    Topics
    6
    Auto
    Peugeot 306 xs Hatchback
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: aankoop 306 break 1.4

    Dit komt van service box af:

    Vanaf serienummer , Wordt de TU1M+ motor voorzien van een nieuw draaiend gedeelte en wordt het de gemoderniseerde TU1M+.

    Het is gewoon een andere compressie verhouding.
    Je had voor serienummer 2616142 de 90 pk versie,en daarna de 100 pk.
    Maar het zijn alle 2 gewoon TU motoren met 8 kleppen.

  13. Naar Boven | #12
    TimmeyNL's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    18-03-15 om 19:57
    Locatie
    Weert
    Leeftijd
    33
    Berichten
    313
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 406 Coupe V6 Pack
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    1998 / ES9J4

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: aankoop 306 break 1.4

    Daarbij vind ik 8-kleppers lekkerder rijden bij dagelijks gebruik. Met m'n 8v xsi kan ik veel schakel-luier rijden dan met de oude 406 1.8 16v van m'n ouders. Die moest je meer op toeren houden. Maar da's misschien persoonlijk

  14. Naar Boven | #13
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 20:09
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.518
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: aankoop 306 break 1.4

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TimmeyNL
    Daarbij vind ik 8-kleppers lekkerder rijden bij dagelijks gebruik. Met m'n 8v xsi kan ik veel schakel-luier rijden dan met de oude 406 1.8 16v van m'n ouders. Die moest je meer op toeren houden. Maar da's misschien persoonlijk
    Dat vind ik dus ook een groot voordeel van de 2.0 8klappert.

    50 in z'n 5 en dan optrekken naar 120 is geen probleem en gaat nog vlot en zonder strubbelingen ook.

    Trek soms in z'n 3 op vanuit stilstand omdat ik vergeten ben om 'm weer in z'n 1 te zetten :P

  15. Naar Boven | #14
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2010
    Laatst Online
    09-09-11 om 09:44
    Berichten
    6
    Topics
    1

    Topic Starter Topic: RE: aankoop 306 break 1.4

    Maar is die "nieuwere" 1.6 nu echt krachtiger en zuiniger in de praktijk dan de oudere 1.6 ?
    Of is het alleen een rekensom op papier van peugeot?

  16. Naar Boven | #15
    Chris de Gas Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2009
    Laatst Online
    10-03-19 om 23:14
    Berichten
    73
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: aankoop 306 break 1.4

    Nee dat klopt wel, de latere zijn van de L4 norm (nieuwe injectiesysteem) en hebben inviduele injectoraansturing ipv seqentieel (2 om 2), plus nog wat truukjes e.d. De 8 pk extra merk je overigens niet echt wel dat hij een stukje zuiniger is.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Aankoop, maar.....
    Door bartv70 in forum Aankoopadviezen
    Reacties: 31
    Laatste bericht: 14-06-11, 09:19
  2. Aankoop S16 Blok
    Door dsraljanssen in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 02-06-11, 09:50
  3. 306 gti van aankoop tot heden
    Door Rallyeries in forum Project Showcase
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 23-03-11, 22:33
  4. Aankoop Peugeot 306
    Door Walt in forum Aankoopadviezen
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 26-10-10, 10:04
  5. aankoop radio cd speler
    Door henkiehengel in forum Aankoopadviezen
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 06-12-09, 23:02

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.