Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
Gesloten Onderwerp
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 20

Onderwerp: Een 306 kopen, waar op te letten.

  1. Naar Boven | #1
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    02-09-19 om 12:59
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.955
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Een 306 kopen, waar op te letten.

    Typische 306 kwaaltjes:
    -Lekke kachelradiateur. Beslaan de ramen snel met de verwarming aan enof een muffig geurtje?
    -Radiateur verroest Deze wil na 10-15 jaar weleens erg versleten zijn. Kijk of je groenige aanslag zie op de radiateur.
    -Kapotte verwarming (blower blaast niet of er zijn verschillende standen kapot) Kachelweerstand of relais kapot, de blower is redelijk bullet proof (uitzonderingen daar gelaten).
    - onregelmatige stationair lopen De stappen motor moet schoon gemaakt worden of vervangen worden (onderdeel kosten bij de dealer 150 euro).
    -roest een 306 roest bijna niet, tenzij er schade is gereden en deze niet goed is gemaakt. (
    Bij het linkerachterwiel. Mocht er geen modderkuip aanwezig zijn, zal daar vuil gaan ophopen en vervolgens gaan rotten.
    Het vlakke staal onder de koplampen wil wel eens gaan roesten

    -niet elektrisch dak van een cabrio Laten staan, de kosten kunnen flink in de kosten lopen.
    -Scheve achterasGa achter de auto staan en kijk of de wielen rechtstaan. staat er 1 wat naar binnen is de kans groot dat je prijs hebt: l----\ of /----l
    -rubbers ophangingomdat de 306 onderhand op leeftijd is, zijn stuurkogels, fusé kogels, stibilisatorstangen, draagarm rubbers en stabilisatorstang rubbers vaak niet de beste meer, let daar goed op, zijn ze reeds vervangen en aantoonbaar is er niks aan de hand, anders kun je er op rekeken dat ze een keer gaan komen (rubbers verdrogen nu een maal en ja de rest slijt door beweging)



    De standaard dingen:

    De binnenkant van de auto

    - Kijk goed naar het interieur van de auto. Ziet de bekleding er nog netjes uit of is deze
    afgesleten?
    - Controleer de pedalen, zijn deze afgesleten? Slijtage aan de buitenkant van de auto is
    relatief makkelijk te verbergen, maar slijtage aan de binnenkant een stuk minder.
    - Voel onder de vloermatten of hier geen vocht zit. Vocht kan duiden op roest en lekkage.
    - Test of alle elektrische functies goed te werken. (Knipperlichten, remlichten,
    alarmsysteem, ruitenwissers, elektrische ramen, achterruitverwarming, koplampen,
    airconditioning, et cetera)
    - Controleer of de kachel in orde is, zoet of een ander onaangenaam geur kan duiden op
    lekkage, waarbij de hele dashboard er af moet.
    - Controleer de kofferbak, zoek onder de 'mat' naar barsten enz. als die er zijn, is de auto
    waarschijnlijk van achter aangereden of ergens tegenaan gestoten.


    De buitenkant van de auto

    - Bekijk de dorpels onder de deur en controleer op roest
    - Controleer kofferbak op vocht
    - Controleer op kleurverschil in het lakwerk. Als een auto na schade en gespoten is dan is
    een bepaald onderdeel vaak wat lichter of donkerder.
    - Controleer de auto altijd bij daglicht en droog weer. Als er regendruppels op de auto
    liggen dan zie je geen krassen of deuken.
    - Loop om de auto heen en speur naar eventuele restjes olie die op de grond liggen. Dit
    kan wijzen op olie lekken.
    - Bekijk de uitlaat van de auto, controleer deze op roest en of deze nog goed vastzit.
    - Bekijk de kleur van de uitlaat, grijs is goed maar zwart niet. Een zwarte kleur duidt op
    olie verbruik. Let wel op, een oudere auto zal altijd wat olie gebruiken waardoor de
    uitlaat
    enigszins zwart kan zijn.
    - Bekijk de banden. Indien de slijtage ongelijkmatig is kan dit duiden op versleten
    schokdempers of een niet goed werkend remsysteem.
    - Controleer of een reservewiel aanwezig is, en controleer ook deze op slijtage.
    - Duw en trek aan de banden. speling is niet goed.
    - Controleer of de connectie katalysator/midden demper er goed uitziet


    Onder de motorkap

    - Schroef de oliedop los en kijk of hier schuim inzit. Indien er schuim te zien is dan duidt dit
    op een scheur in het motorblok. Het koelwater heeft zich dan vermengd met de olie
    - Controleer het niveau van de vloeistoffen onder de motorkap. Indien dit niet voldoende
    is, vraag dan naar de oorzaak
    - Kijken onder de motor en versnellingsbak. Als daar olie resten zitten, dan betekent dit
    dat er sprake is van lekkage
    - Controleer of de motor koud is. Als je zo meteen een proefrit gaat maken en de auto
    start, dan wil je er zeker van zijn dat de auto ook goed start met een koude motor
    - Controleer het koelwater. Het koelwater mag een kleurtje hebben maar het mag absoluut
    geen sporen van olie bevatten. Dit duidt namelijk op ernstige problemen met de motor
    - Controleer of het chassisnummer en het identiteitsplaatje van de auto overeenkomen
    met de gegevens op het kentekenbewijs
    - Controleer of het kenteken ook in de ruiten gegraveerd is. Zo niet, vraag naar de reden


    De auto starten en een proefrit maken

    - Controleer de uitstoot na een koudstart, blauwe rook duidt vaak op olie verbruik.
    - Probeer om in de vijfde versnelling op te trekken. De auto moet onmiddellijk blokkeren.
    Is dit niet het geval dan is de koppeling versleten.
    - Zet de auto stil met draaiende motor en in de tweede versnelling. Trap de rem in en laat
    de koppeling rustig opkomen. De auto moet direct afslaan.
    - Voel je tijdens het rijden een trilling in het stuur, dan zijn de wielen niet in balans.
    - Rij in de derde of vierde versnelling, trap stevig op rem en trek Gelijk weer op. Indien de
    auto soepel optrekt dan zijn de motorsteunen in orde.
    - Zet tijdens de proefrit de radio uit, zo kun je eventuele rare geluiden snel opmerken.
    - Rij 50 km/h en houdt het stuur losjes in je handen. Vervolgens trap je stevig op de rem.
    Indien het stuur naar links of naar rechts trekt is dit geen goed teken.
    - Doe een hellingproef. Trek de handrem aan, de auto moet nu stil blijven staan.
    - Controleer de wiellagers door het stuur helemaal naar links of naar rechts te bewegen en
    langzaam te rijden. Schokken, trillen of kraken duidt op versleten lagers/homokineten.
    - Kijk of je soepel kan schakelen en nadat de auto warm is gereden hou de koppeling
    ingedrukt, zodra je een gezoem hoort, kan het zijn dat de druklager niet meer goed is.
    - Hoor je een gepiep/gescheur bij een koudstart, kan het zijn dat de V-snaar niet meer
    goed is.


    Administratief

    - Maak een afspraak bij de verkoper thuis en niet op een andere locatie. Zo weet je altijd
    waar je moet wezen ingeval van onduidelijkheden.
    - Controleer of te verkopen tevens ook de eigenaar is van de auto. Dit kun je zien op het
    kentekenbewijs. De gegevens op het deel twee moeten overeenkomen met de
    gegevens van de legitimatie van de verkopen.
    - Het kentekenbewijs moet volledig zijn. Dit betekent: deel een, deel twee, over scheiding
    bewijs, en het kentekenbewijs moet voorzien zijn van een watermerk.
    - Controleer of het chassisnummer en het identiteitsplaatje van de auto overeenkomen
    met de gegevens op het kentekenbewijs.
    - Bekijk het onderhoudsboekje (kilometerstand en APK) vraag eventueel naar het originele
    aankoopbewijs.
    - Onderhoudsboekje vragen en inzien wat er wanneer is vervangen enz..
    - Aankoopbonnetjes vragen
    - Kijk of de auto NAP (Nationale Auto Pas) geregistreerd is, zo niet kan het betekenen dat
    de km stand niet meer helemaal klopt.
    - Koop je hem bij een dealer vraag naar de garantie voorwaarden indien van toepassing
    - Laat de auto eerst op jouw naam zetten bij het postkantoor voordat je betaalt.


    [size=large]graag extra aanvulling voor typische 306 kwaaltjes[/size][/size]

  2. Naar Boven | #2
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 22:29
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.901
    Topics
    129
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Een 306 kopen, waar op te letten.

    uhm jeroen een kleine misvatting:
    Schroef de oliedop los en kijk of hier schuim inzit. Indien er schuim te zien is dan duidt dit
    op een scheur in het motorblok. Het koelwater heeft zich dan vermengd met de olie

    dit kan ook gebeuren wanneer er veel korte afstanden gereden word, dan conderseert het blok hevig en mengt condens water zich met olie en dan krijg je het zelfde.

    beste term vind ik zelf trouwens mayo op de dop (daar heeft het het meeste van)


    de 306 roest wel!!!!!
    kijk goed in de linker achter wielkuip om de 1 of andere vage reden zit daar vaak geen kunstof kap in en gaat hij helemaal boven in richting de kofferbak lopen rotten, best klote om dat weer goed te krijgen als het ver heen is....

    stand van de achterwielen, de wiellagers gaan nogal snel stuk bij een sportieve rijstijl (en ook de achter as naald lagers)
    staat 1 van de wielen scheef zoek dan goed uit wat het is, het wiellager zelf valt wel mee maar als het de as is ben je verder van huis....

    omdat de 306 onderhand op leeftijd is, zijn stuurkogels, fusé kogels, stibilisatorstangen, draagarm rubbers en stabilisatorstang rubbers vaak niet de beste meer, let daar goed op, zijn ze reeds vervangen en aantoonbaar is er niks aan de hand, anders kun je er op rekeken dat ze een keer gaan komen (rubbers verdrogen nu een maal en ja de rest slijt door beweging)

  3. Naar Boven | #3
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    02-09-19 om 12:59
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.955
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter Topic: RE: Een 306 kopen, waar op te letten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TvH
    uhm jeroen een kleine misvatting:
    Schroef de oliedop los en kijk of hier schuim inzit. Indien er schuim te zien is dan duidt dit
    op een scheur in het motorblok. Het koelwater heeft zich dan vermengd met de olie

    dit kan ook gebeuren wanneer er veel korte afstanden gereden word, dan conderseert het blok hevig en mengt condens water zich met olie en dan krijg je het zelfde.

    beste term vind ik zelf trouwens mayo op de dop (daar heeft het het meeste van)

    klopt, had er ook al aan gedacht, maar zit jij op zo'n auto te wachten die alleen maar korte ritjes heeft gereden?


    de 306 roest wel!!!!!
    kijk goed in de linker achter wielkuip om de 1 of andere vage reden zit daar vaak geen kunstof kap in en gaat hij helemaal boven in richting de kofferbak lopen rotten, best klote om dat weer goed te krijgen als het ver heen is....

    lijkt me vreemd, de 306 is volledig verzinkt, geen kuip aanwezig en roest lijkt mij toch echt een gevalletje schade. Waarom is die kuip er anders uit?

    stand van de achterwielen, de wiellagers gaan nogal snel stuk bij een sportieve rijstijl (en ook de achter as naald lagers)
    staat 1 van de wielen scheef zoek dan goed uit wat het is, het wiellager zelf valt wel mee maar als het de as is ben je verder van huis....

    klopt en bedenk me net dat de achteras ook een kwaal is

    omdat de 306 onderhand op leeftijd is, zijn stuurkogels, fusé kogels, stibilisatorstangen, draagarm rubbers en stabilisatorstang rubbers vaak niet de beste meer, let daar goed op, zijn ze reeds vervangen en aantoonbaar is er niks aan de hand, anders kun je er op rekeken dat ze een keer gaan komen (rubbers verdrogen nu een maal en ja de rest slijt door beweging)
    thnx, zal de boel ff updaten[/i]

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    27-02-11 om 12:49
    Berichten
    5
    Topics
    1

    Topic: RE: Een 306 kopen, waar op te letten.

    handig om te weten!

  6. Naar Boven | #5
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2009
    Laatst Online
    17-04-11 om 20:59
    Berichten
    5
    Topics
    1

    Topic: RE: Een 306 kopen, waar op te letten.

    egt een top uitleg zit er namelijk over na te denken om een 306 of een 106 te kopen zal hem ook zeker printen als ik ergens ga kijken

    is dit ook van toepassing op de 106?

  7. Naar Boven | #6
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    07-06-12 om 15:22
    Berichten
    357
    Topics
    14
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998

    Man Topic: RE: Een 306 kopen, waar op te letten.

    De 106 zal ook wel enige model specifieke kenmerken hebben waar je op moet letten maar deze lijst helpt je toch al een flink eind op weg op de zoektocht naar een goede auto!

  8. Naar Boven | #7
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2009
    Laatst Online
    04-07-18 om 17:05
    Leeftijd
    33
    Berichten
    85
    Topics
    7

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Een 306 kopen, waar op te letten.

    De kabelboom in de deuren gaan snel stuk en kunnen voor kortsluiting zorgen. Duur geintje om te repareren, tenzij je erg handig bent.

  9. Naar Boven | #8
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2011
    Laatst Online
    23-04-12 om 21:16
    Berichten
    13
    Topics
    2

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Een 306 kopen, waar op te letten.

    Hoi,

    Ik was hiervoor seniormemberlid bij 106xclusive.nl
    Maar ik heb al mn 106jes weggedaan en Ga deze week een 306 1.8 cabrio kopen.

    Erg handig die aankoop tips jongens! Thanks!
    Wist al heel veel over 106jes en kwam toch nog wat handige tips tegen voor de aankoop van een 306. Dat van de kleur uitlaat en olie verbruik wist ik bijvoorbeeld niet.

    Nog een vraag van mij:
    Hoe kun je controleren of de kap van een cabriolet goed sluit en (de stof) waterdicht is? Is een lelijk achterruit zelf goed te vervangen als je héél handig bent? En waar kun je die krijgen?

    Wat een echte kwaal bij peugeot 106jes is is een lekke kering in t motorblok achter de koppeling. Dan zie je olie onder de versnellingbakpakking vandaan komen.
    Is dat ook vaak het geval bij 306jes??

    Grtjs Chieltje!

  10. Naar Boven | #9
    dharting's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2008
    Laatst Online
    05-04-16 om 09:29
    Locatie
    Dordrecht
    Leeftijd
    33
    Berichten
    1.628
    Topics
    77
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw - MOGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Een 306 kopen, waar op te letten.

    Hallo Chieltje,

    Een wijs besluit om een 306 cabriolet te kopen, heerlijke auto's!
    Waar je op moet letten is dat de rubbers rond de ramen en het dak in goede staat zijn, die willen nog wel eens flink uitdrogen.
    Controleer of de kap netjes op de ramen sluit en de voorstijl.
    Over het waterdicht zijn, je kan direct onder de stof van de kap kijken naar vochtplekken (als er een binnenhemel in zit, kap half open zetten, dan kan je tussen de 2 lagen stof kijken. )
    Bekijk het interieur goed langs de wanden, of er daar ooit wat gelekt heeft, dat zie je dan wel.
    let ook goed op op de afdekplaat van de kap goed sluit wanneer de kap naar beneden is. Dit is een bekend probleem bij de cabrio's .

    Veel succes ermee!
    David
    Mijn auto: 306 2.0 16v cabriolet '98
    Auto van mijn dame: 206 1.1 XR 5 deurs '01
    ----------------------------------------------------------
    R.I.P.: 306 2.0 16v cabriolet '99 †09-11-14†

  11. Naar Boven | #10
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2011
    Laatst Online
    23-04-12 om 21:16
    Berichten
    13
    Topics
    2

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Een 306 kopen, waar op te letten.

    Hardstikke bedankt voor de tips! Hier heb ik zeker wat aan!

    Grtjs Chieltje!

  12. Naar Boven | #11
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2011
    Laatst Online
    04-07-11 om 22:07
    Berichten
    1
    Topics
    0

    Topic: RE: Een 306 kopen, waar op te letten.

    Prima info
    Ik zal er gebruik van maken

  13. Naar Boven | #12
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2011
    Laatst Online
    11-12-11 om 19:35
    Berichten
    30
    Topics
    2

    Topic: RE: Een 306 kopen, waar op te letten.

    In het bovenstaande staat dat je er ook op moet letten dat de afdekplaat goed sluit als de kap naar beneden is. Wat te doen als deze niet geheel strak sluit maar iets open staat. Kun je dit bijstellen?

  14. Naar Boven | #13
    dharting's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2008
    Laatst Online
    05-04-16 om 09:29
    Locatie
    Dordrecht
    Leeftijd
    33
    Berichten
    1.628
    Topics
    77
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw - MOGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: RE: Een 306 kopen, waar op te letten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert 306
    In het bovenstaande staat dat je er ook op moet letten dat de afdekplaat goed sluit als de kap naar beneden is. Wat te doen als deze niet geheel strak sluit maar iets open staat. Kun je dit bijstellen?
    Dag Bert,

    Je kan het niet of nauwelijks bijstellen, want waarschijnlijk zit het probleem in deze sluitplaat:



    Het gebeurt vaak dat een plaatje met een hoekje op het eind afbreekt of buigt. deze zie je aan de onderkant van de plaat zitten en moet achter een beugeltje blijven hangen bij het sluiten. Als de hoek gebogen is, sluit de plaat wel, maar na het sluiten komt hij direct weer iets omhoog.

    Je kan proberen het hoekje weer op de originele positie te buigen, maar als je het niet voorzichtig doet breekt hij af.
    Als het hoekje bij jou gebogen is laat het dan even weten, Ik heb er nog een liggen, moet alleen kijken of die hoek nog goed is.
    Mijn auto: 306 2.0 16v cabriolet '98
    Auto van mijn dame: 206 1.1 XR 5 deurs '01
    ----------------------------------------------------------
    R.I.P.: 306 2.0 16v cabriolet '99 †09-11-14†

  15. Naar Boven | #14
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    21-11-11 om 23:43
    Leeftijd
    27
    Berichten
    5
    Topics
    2

    Topic: RE: Een 306 kopen, waar op te letten.

    airco testen hoor vaker dat de airco van meer 306jes kapot.
    waaronder mijne, condensor kapot kost 400 euro om te laten repareren
    lampje brand wel relay klikt ook maar geen koude lucht

  16. Naar Boven | #15
    Schneider1992's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2012
    Laatst Online
    16-04-13 om 07:20
    Locatie
    Heteren
    Leeftijd
    27
    Berichten
    41
    Topics
    8

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Vaak verklapt het interieur en exterieur al hoe de auto is onderhouden...

    Originele velgen + krassen op de (voor) velgen = (meestal) van een vrouwelijke bestuurster geweest
    Vrouwelijke bestuurster + Lage kilometerstand = Vaak alleen korte ritjes mee gemaakt. +
    ___________________________________________

    Kan je op termijn veel geld gaan kosten (nieuwe startmotor, kleine dingetjes bla bla enz.)


    Aan de andere kant kun je allerlei theorieën gaan bedenken over hoe de auto is onderhouden en wat er het eerste kapot zal gaan maar de aanschaf van een auto (cabrio) die ruim 11 a 12 jaar is, blijft het altijd gokken.
    Bij de ene cabrio heb je meer geluk dan de andere...


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Nieuwe velgen kopen, waarop te letten.
    Door Sander in forum Aankoopadviezen
    Reacties: 57
    Laatste bericht: 06-05-13, 16:22
  2. wacht ff met kopen
    Door Bengel † in forum Gespot
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 24-11-11, 10:10
  3. SLR kopen
    Door Joep in forum Gespot
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 27-06-11, 09:59
  4. Distributie riem vervangen, waar op te letten
    Door Rob67ert in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 31-05-09, 14:58

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.