Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 5 van 5

Onderwerp: Storing electrische kap.

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2010
    Laatst Online
    02-10-11 om 22:02
    Berichten
    7
    Topics
    4

    Topic: Storing electrische kap.

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Hallo Peugeot-vrienden,

    Nogmaals bedankt voor de reactie's en hierbij de storing. Toen ik de cabrio kocht functioneerde de kap goed!!! Er bleken geen achtergordels in te zitten en tevens werkten de electrische ramen achter niet. Nadat ik dit alles had hersteld, functioneerde de kap niet meer. Wat doet de kap nu? De kap is open, cabrioletdeksel zit goed dicht, evenals het kofferdeksel. Contact op stand 1, schakelaar indrukken, geen reactie. Cabrioletdeksel met sleutel nr. 19 ontgrendelen en wederom op de schakelaar drukken, geen reactie. Nu houd ik de schakelaar ingedrukt en beweeg met mijn hand het cabrioletdeksel omhoog. Wanneer het deksel bijna rechtop staat begint de pomp te draaien en blijft het deksel omhoog staan. Vervolgens komt de kap naar boven toe en "valt" naar voren. De pomp blijft lopen, maar het achterste gedeelte van de kap met de achterruit komt niet omhoog. Ook niet bij loslaten en vervolgens weer indrukken van de schakelaar. Wanneer ik vervolgens de schakelaar op sluiten druk, dan vouwt de kap zich weer terug en blijft het cabriodeksel omhoog staan, pomp blijft lopen. Wanneer ik de schakelaar loslaat blijft het deksel rechtop staan. Zodra ik het contact uitschakel, zakt het cabriodeksel terug.

    Er zit voldoende olie in de pomp. Bij het handmatig openen van de kap hoor je de bekende piepjes. Ik heb alle stekkers op corrosie gecontroleerd, was er niet, maar toch maar even ingespoten met contactspray. Han Willeboordse uit Terneuzen van Windkracht 306 heb ik gebeld en hij wist het ook even niet. Een Peugeotdealer bij mij in de buurt had nog nooit van een dergelijke storing gehoord en gaf al aan dat het een puzzel zou worden. Ik denk hier al weken over na en ik kom er maar niet achter, heel frustrerend. Wellicht hebben jullie een oplossing, al was het maar een goede garage of dealer. Handmatig resetten heb ik geprobeerd met het contact uit, maar ik las nu in de How To dat dit met het contact op stand 1 moet. Indien resetten op deze wijze de oplossing zou zijn heb ik daar ook nog vragen over, maar ik laat het hier eerst even bij

    Ik wacht jullie reactie(s) af.

    Fijne avond verder.

    Groeten,

    Rolf.

  2. Naar Boven | #2
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    02-09-19 om 13:59
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.955
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Er zitten in de kap overal microswitches, lijkt net dat er 1 of 2 niet goed functioneren of dat er een signaalkabel beschadigd is met het monteren van je gordels en achterramen.

    Ik kan je even niet helpen waar de switches allemaal zitten, maar er zullen vast tekeningen zijn hiervan.

  3. Naar Boven | #3
    robsterdnbobster's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2007
    Laatst Online
    17-03-18 om 13:16
    Berichten
    146
    Topics
    14
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    2001 / XU7JP4
    Kleur
    Gris Hades

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Rolf,

    Hier eerst een link naar een webpagina voor het debuggen van kapproblemen.
    Je vind hier uitleg over de signalen die de kap ECU moet krijgen om de open/sluitcyclus van de kap te kunnen afwerken.

    https://pugs.van-huijgevoort.nl/hoodoperation/index.htm

    Je hebt het pinpointen van de problemen goed aangepakt volgens mij
    Stap voor stap kijken wat er gebeurt.
    Na het lezen van je verhaal lijken de volgende conclusies mogelijk:

    De microswitch boven de bijrijder (microswitch) en de schakelaar in de kofferbak (bootswitch) lijken me in orde.
    Deze schakelaars geven groen licht gezien de beweging die je in de kap krijgt na zelf wat handelingen gedaan te hebben.

    Op het moment dat beide schakelaars groen licht geven komen de eindschakelaars in de hydraulische cylinders in beeld.
    Aan het einde van zowel de in- als de uitslag van elke cylinder zitten sensoren die de ECU van informatie voorzien over het bereiken van het einde van de betreffende slag.
    Jouw verhaal lezende zijn een aantal van deze sensoren niet goed meer, of de kabeltjes die van de sensoren naar de kap ECU lopen zijn gebroken.
    De ECU weet dan niet in welke positie de cylinders zich bevinden en dan gaat het hele circus niet van start.

    Heb even wat gesnuffeld in de servicebox van Peugeot, maar heb niets kunnen vinden.

    Mogelijke oplossing zou kunnen zijn om de kabeltjes door te meten m.b.v. onderstaan schema.

    De signalen van de cylinders zijn:
    Cover: signalen van de cylinder van kapafdekplaat (zit in de breedte van de auto).
    Main Hood: signalen van de cylinder(s) die de kap helemaal naar achteren/voren brengen.
    Rear part: signalen van de cylinder die het achterste deel van de kap omhoog/omlaag klapt.

    Mocht je er niet uitkomen laat maar even wat weten.
    Grtz.
    Rob.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    02-09-19 om 13:59
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.955
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Hmm, ik was altijd in de veronderstelling dat er meer switches waren... Weer wat geleerd

  6. Naar Boven | #5
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2010
    Laatst Online
    02-10-11 om 22:02
    Berichten
    7
    Topics
    4

    Topic Starter Topic: Electrische storing cabrioletkap vervolg!

    Hallo Peugeot-vrienden en in het bijzonder Rob, ik ga je schema zeker even uitprinten, bedankt,

    Vanmiddag zat ik in de schuur naast de cabrio en dacht om alvorens eea door te gaan meten eerst eens even proberen. En wat denk je!!! De kap stond al een aantal weken gewoon normaal open en met sleutel nr. 19 afgesloten. Ik zet het contact op stand 1 en druk de schakelaar in en daar gaat het dak electrisch dicht. Het lijkt Christine van Stephen King wel, een auto die zichzelf kan repareren! Oké, er is nog een kleine storing. De kap is dicht en bij het willen openen van de kap gaat dit nu tot zover goed: kap ontgrendelen en naar boven drukken en daar zijn de bekende piepgeluiden, contact op stand 1, schakelaar indrukken en het kapdeel met achterraam gaat omhoog naar verticaal, het cabriodeksel gaat omhoog en het kapdeel met achterraaam gaat naar beneden. Dan blijft de pomp lopen, maar het dak komt niet verder omhoog. Schakelaar ingedrukt blijven houden en het dak met de hand wat verder omhoog drukken. Schakelaar nog steeds ingedrukt houdende stopt de pomp. Dan schakelaar loslaten, opnieuw indrukken en de pomp slaat weer aan en daarna opent het dak zich verder electrisch en aan het eind van de cyclus sluit alles zich, ook het deksel van de cabriokap. Snappen jullie het nog, ik niet meer!

    Nog tips voor deze storing?

    Ik wacht de reactie(s) af.

    Fijne avond verder.

    Groeten,

    Rolf.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Cilindersensor storing?
    Door SanderZeelenberg in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 22-08-11, 11:31
  2. cabrio kap storing
    Door foxspeed in forum Interieur
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 03-07-10, 11:56
  3. Storing in de motor
    Door johan in forum Electronica
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 19-01-07, 06:59
  4. (Claudia306) - Ruitenwissers storing
    Door Team306Tuning in forum Electro
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 03:00

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.