B1DG10K1 - 306N3 MOTOR XU10J4RS

UITBOUWEN - INBOUWEN CILINDERKOP

1 - SPECIAAL GEREEDSCHAP

[1] hijsbalk (-).0102 D .

[2] Ketting (-).0102 M .

[3] Vacu├╝mpomp .

[4] Pennen voor naven van nokkenassen (-).0153 AB .

[5] hefbomen (-).0153 Q .

2 - UITBOUWEN

tap het koelsysteem af .

Laat de druk in de benzinetoevoerbuis van de verstuivers (1) dalen met behulp van de pomp [3] .

Haal de voedingsdraadbundel van de verstuivers (2) uit de klemmen en maak de stekkers los .

Maak los :

* de carterventilatieslangen (3)
* de benzineslangen (4) van de benzineverdeelbuis (1)
* de slang (5) van de vacu├╝mpomp
* de gaskabel (6)
* het luchtkanaal

Verwijder de elektroklep van het absorptievat uit de motorruimte .

Verwijder :

* de aandrijfriem van de accessoires
* de klem van de uitlaat
* de bevestiging van de reactiegaffel van het silentbloc

Maak de metalen koelvloeistofleiding los van de cilinderkop (verbinding waterverdeelstuk/verwarmingsaggregaat) .

Verwijder :

* de bobine-afdekking (7)
* de sierkap (8)
* de bobines (9)
* de oliepeilstaaf (10) en zijn geleidebuis
* de distributieriem
* de nokkenaspoelies
* het hitteschild (11)

Plaats de motor stationaire regeling (12) uit de buurt van het inlaatspruitstuk (13) .

Maak los :

* de koelvloeistofretourslang (14)
* de koelvloeistofslangen van het thermostaathuis
* de inlaatdruksensor (15)
* de referentiesensor (16)
* de 3 stekkers (17)

Verwijder het inlaatspruitstuk (13) .


Verwijder :

* de 6 bouten (18)
* de distributiekap (19)
* de spanrol (20)

VOORSCHRIFT : draai de bouten van elk kleppendeksel geleidelijk en in spiraalvorm los; begin aan de buitenzijde .

Verwijder :

* de kleppendeksels (21)
* de olieleidingen


Ondersteun de motor met een krik en breng hierbij een stuk hout tussen motor en krik aan .

Verwijder de rechter motorsteun (22) .

VOORSCHRIFT : draai de cilinderkopbouten geleidelijk en in spiraalvorm los; begin aan de buitenzijde .

Verwijder de cilinderkopbouten .

Laat de motor langzaam zakken met de krik .

Monteer :

* de gereedschappen [1] - [2]
* gereedschap [5]

Kantel de cilinderkop en maak hem los met het gereedschap [5] .

Breng de cilinderkop en het uitlaatspruitstuk omhoog met de gereedschappen [1] en [2] .

Verwijder de cilinderkop en zijn pakking .

Reinig de pakkingvlakken met een goedgekeurd oplosmiddel, Gebruik geen scherp of krassend gereedschap, De pakkingvlakken mogen geen putten of groeven vertonen .


Reinig de gaten (A) tussen de cilinders .

3 - VLAKHEID CONTROLEREN

Maximum vervorming = 0,05 mm .

4 - CONTROLE VAN DE OPNIEUW TE GEBRUIKEN CILINDERKOPBOUTEN

(X) moet kleiner zijn dan 112 mm .

5 - INBOUWEN


Reinig de schroefdraad voor de kopbouten in het motorblok met behulp van een draadtap .

Controleer of de centreerbussen aanwezig zijn (23) .

Breng de nieuwe koppakking aan met het uitsteeksel (B) aan koppelingszijde .

Monteer de cilinderkop; nokkenastandwiel geblokkeerd [4] .

Breng het uiteinde (C) van de distributiekap correct aan .

Smeer de schroefdraad en de onderkant van de boutkoppen in met MOLYKOTE G RAPIDE PLLUS vet .

6 - AANTREKKEN CILINDERKOPBOUTEN


VOORSCHRIFT : draai de cilinderkopbouten vast in de aangegeven volgorde .

Aantrekkoppel (voorspannen): 3.5 daN.m .

Aantrekkoppel: 7 daN.m .

Draai 160┬░ verder aan met behulp van het gereedschap type FACOM D 360 .

7 - INBOUWEN (VERVOLG)

VOORSCHRIFT : vul de uithollingen boven de hydraulische klepstoters met olie .

breng de distributieriem aan .

monteer de aandrijfriem accessoires .

Monteer de motorsteun rechts (22) .

Smeer de bouten (24), de moeren (25), de moer (26) en de rubber aanslag in met LOCTITE FRENETANCH lijm .

Zet vast :

* de bouten (24) met 6 daN.m
* de moeren (25) met 4.6 daN.m
* de moer (26) met 4.5 daN.m
* de aanslag met 2 daN.m
* de bouten (27) met 3 daN.m

LET OP : de bevestigingen en ligging van de verschillende draadbundels en leidingen moeten strikt worden aangehouden .

N.B. : reinig de opening van de geleidebuis van de peilstaaf in het motorblok .

Breng het inlaatspruitstuk aan met een nieuwe pakking .

Breng de geleidebuis van de peilstaaf aan na hem eerst te hebben ingesmeerd met LOCTITE FRENETANCH .

Zet vast :

* de bouten (28) met 2 daN.m
* de moeren (29) met 2 daN.m
* de bout (30) met 1 daN.m

Monteer :

* de kleppendeksels (21), na de pakkingen en pakkingvlakken te hebben gereinigd

N.B. : de kleppendeksels zijn voorzien van een kunststof pakking die meerdere malen kan worden gebruikt, als de pakking beschadigd is, kan deze worden gerepareerd m.b.v vloeibare pakking AUTO JOINT OR .


Zet de bouten vast met 1 daN.m in de aangegeven volgorde : Van (1) tot (6) .

Monteer :

* de bobines (9) : aantrekkoppel daN.m
* de bobine-afdekking (7)

Sluit de slangen, kabels en draadbundels op de cilinderkop aan .

LET OP : de bevestigingen en ligging van de verschillende draadbundels en leidingen moeten strikt worden aangehouden .

Ga verder met de montage in omgekeerde volgorde van uitbouwen .

vul en ontlucht het koelsysteem .