Vervangen koppakking: TU1M,TU3-2, TU5JP en TU3MC

B1DG00K1 - 306N3 MOTOR TU1M MOTOR TU3-2 MOTOR TU5JP MOTOR TU3MC

UITBOUWEN - INBOUWEN CILINDERKOP

1 - SPECIAAL GEREEDSCHAP


[1] cilinderbusklemmen (-).0132 A1Z .

[2] (-).0132 A3Z bouten M10 x 150 .

[3] blokkeerpen nokkenastandwiel (-).0132 R .

[4] hefbomen (-).0153 Q .

2 - UITBOUWEN

Maak de accukabel los .

Tap het koelsysteem aftap het koelsysteem af


Verwijder :

* de distributieriem
* het complete luchtfilter
* de bout (1) van de oliepeilstaafhouder (volgens uitvoering)


Maak de stroomdraden, slangen en kabels die op de cilinderkop zijn aangesloten los en leg ze terzijde .

Maak de BDP-sensor (2) los van zijn steun (volgens uitvoering) .

Maak de voorste uitlaatpijp los van het uitlaatspruitstuk en van het koppelingscarter .

Verwijder :

* het kleppendeksel
* de twee afstandsstukken (3)
* de spatplaat (4)

Draai de cilinderkopbouten geleidelijk en in spiraalvorm los; begin aan de buitenzijde .

Verwijder :

* de cilinderkopbouten
* het tuimelaarmechanisme



Maak de cilinderkop los door hem te kantelen met behulp van de hefbomen [4] .

Verwijder de cilinderkop en zijn pakking .

INJECTIE TU ALUMINIUM MOTORBLOK


Breng de cilinderbusklemmen [1] aan met de bouten [2] .

ALLE TYPEN

Reinig de pakkingvlakken met een goedgekeurd oplosmiddel .

Gebruik geen scherp of krassend gereedschap .

De pakkingvlakken mogen geen putten of groeven vertonen .

3 - VLAKHEID CONTROLEREN


Maximum vervorming = 0,05 mm .

4 - INBOUWEN

Controleer of de nokkenas vrij kan draaien in zijn lagers .

Zet de zuigers van de cilinders nr. 1 en 4 in het BDP .

INJECTIE TU ALUMINIUM MOTORBLOK

Verwijder de cilinderbusklemmen [1] .

ALLE TYPEN

Reinig de draadgaten in het motorblok m.b.v. een tap M10x150 .


Controleer of de twee centreerbussen (5) en (6) aanwezig zijn .

Breng een nieuwe koppakking aan; de inscriptie van de fabrikant moet naar boven zijn gekeerd .

Monteer de cilinderkop; nokkenastandwiel geblokkeerd [3] .

Monteer :

* het tuimelaarmechanisme
* de cilinderkopbouten, nadat deze zijn ingesmeerd met MOLYKOTE G RAPID PLUS

5 - AANTREKKEN CILINDERKOPBOUTEN

INJECTIE TU ALUMINIUM MOTORBLOK

Deze bewerking wordt in 2 fasen uitgevoerd .

Ga bout voor bout en in de aangegeven volgorde te werk :

* voorspannen met 2 daN.m
* draai 240° verder aan met behulp van het gereedschap type FACOM D360

INJECTIE TU GIETIJZEREN MOTORBLOK

Deze bewerking wordt in 3 fasen uitgevoerd .

Ga bout voor bout en in de aangegeven volgorde te werk :

* voorspannen met 2 daN.m
* eerste keer 120° verder aantrekken met FACOM gereedschap D 360
* 2e keer 120° verder aantrekken

ALLE TYPEN

monteer de distributieriem .

Stel de klepspeling af .

Sluit de stroomdraden, slangen en kabels weer aan op de cilinderkop en zet ze vast .

vul en ontlucht het koelsysteem .