Een werkplaats handleiding voor het vervangen van de koppakking.
Ik had zelf de kopbouten voor de zekerheid vervangen, die kosten 3x niks namelijk.
Ik heb zelf de motorsteunen niet losgeschroefd, dat staat hier wel beschreven


B1DG01K1 - 306N3 MOTOR XU7JP MOTOR XU10J2

UITBOUWEN - INBOUWEN CILINDERKOP

1 - SPECIAAL GEREEDSCHAP


[1] cilinderbusklemmen (-).0132 A1Z .

[2] bout M11x150x60 (-).0153 J .

[3] blokkeerpen nokkenastandwiel (-).0132R .

[4] hefbomen (-).0153Q .

[5] haak (-).0102G .

2 - UITBOUWEN

tap het koelsysteem af .

Maak de stroomdraden, slangen en kabels die op de cilinderkop zijn aangesloten los en leg ze terzijde .

Maak de uitlaatpijp los van het spruitstuk .


Verwijder de leiding (1) .

Draai de bouten (2) los .

Druk de twee klemmen (3) omhoog .



Verwijder het deksel van het luchtfilter .



Verwijder het filterelement .

Maak los :

* de slangen van het kleppendeksel/luchtfilter
* de brandstofslangen (4)


Verwijder de tien bouten van het kleppendeksel/luchtfilter .


Verwijder het kleppendeksel/luchtfilter .


Verwijder de moer (5) en de bout .


Verwijder de moer van de bovenste motorsteun rechts .

Hang de motor aan het hijsoog op .

Verwijder de bouten (6) .

Plaats de motor op het silentbloc .


Verwijder :

* het inlaatspruitstuk en zijn bevestigingen
* de distributieriem

Draai de cilinderkopbouten geleidelijk en in spiraalvorm los; begin aan de buitenzijde .

Verwijder de cilinderkopbouten .



Maak de cilinderkop los door hem te kantelen met behulp van de hefbomen [4] .

Verwijder de cilinderkop en zijn pakking .

ALUMINIUM MOTORBLOK

Breng de cilinderbusklemmen [1] aan met de bouten [2] .

ALLE TYPEN

Reinig de pakkingvlakken met een goedgekeurd oplosmiddelGebruik geen scherp of krassend gereedschapDe pakkingvlakken mogen geen putten of groeven vertonen .

3 - VLAKHEID CONTROLEREN

Maximum vervorming = 0,05 mm .

4 - CONTROLE VAN DE OPNIEUW TE GEBRUIKEN CILINDERKOPBOUTEN


MOTOR XU7JP

(X) moet kleiner zijn dan 176,5 mm .

MOTOR XU10J2

(X) moet kleiner zijn dan 122 mm .

ALLE TYPEN

5 - INBOUWEN

Controleer of de nokkenas vrij kan draaien in zijn lagers .

ALUMINIUM MOTORBLOK

Verwijder de cilinderbusklemmen [1] .

ALLE TYPEN

Reinig de draadgaten in het motorblok m.b.v. een tap .



Controleer of de twee centreerbussen (8) en (9) aanwezig zijn .

Breng de nieuwe koppakking aan met het uitsteeksel (10) aan koppelingszijde .



Monteer de cilinderkop; nokkenastandwiel geblokkeerd .

Vul de uithollingen (11) in de cilinderkop met olie .



Smeer de schroefdraad en de onderkant van de boutkoppen in met MOLYKOTE G RAPIDE PLUS vet .

6 - AANTREKKEN CILINDERKOPBOUTEN


VOORSCHRIFT : draai de cilinderkopbouten vast in de aangegeven volgorde .

MOTOR XU7JP

Aantrekkoppel (voorspannen): 6 daN.m .

Bout voor bout :

* geheel losdraaien
* vastdraaien met: 2 daN.m
* draai 300° verder aan met behulp van het gereedschap type FACOM D 360

MOTOR XU10J2

Aantrekkoppel (voorspannen): 3.5 daN.m .

Aantrekkoppel 7 daN.m .

Draai 160° verder aan met behulp van het gereedschap type FACOM D 360 .

ALLE TYPEN

7 - INBOUWEN (VERVOLG) :


Hang de motor aan het hijsoog op .

Zet de bout(en) (6) vast met 4.5 daN.m .

Plaats de motor op het silentbloc .

Zet de motorsteun vast met 4.5 daN.m .



Zet de moer (5) vast met 7 daN.m .

monteer de distributieriem .





Breng het kleppendeksel/luchtfilter weer aan met een nieuwe pakking .

Zet de tien bouten in de aangegeven volgorde vast met 1 daN.m .

Breng het inlaatspruitstuk weer aan met nieuwe pakkingen Aantrekkoppel 2 daN.m .

Ga verder met de montage in omgekeerde volgorde van uitbouwen .

Sluit de stroomdraden, slangen en kabels weer aan op de cilinderkop en zet ze vast .

vul en ontlucht het koelsysteem .