Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 9 van 9

Onderwerp: [Onderhoud] Uitvoeren Onderhoud

  1. Naar Boven | #1
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    24-08-19 om 16:03
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.888
    Topics
    129
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: [Onderhoud] Uitvoeren Onderhoud

    wat vervang je zoal:

    luchtfilter
    bougies
    oliefilter
    carterstopring
    brandstoffilter
    olie
    V-bak olie (gemiddeld word rond de 50000 km verversing geadviseerd)
    alle andere vloeistoffen af peilen/bijvullen en eventueel verversen (als dit gewenst is, voor koelvloeistof, rem vloeistof en stuurbekrachtigings vloeistof is geen standaard vervang tijdstip bekend bij mij)


    wat reinig en smeer je zoal:

    remmerij rond om demonteren reinigen en bewegende delen smeren met kopervet (zorg er voor dat er niks op de schijf of de remvoering komt)
    en uiteraard even controleren wat de staat van de blokken is (zijn de voeringen nog dik genoeg?)


    wat inspecteer je zoal:

    uitlaat, rem leidingen en kabels visueel inspekteren op gebreken
    alle delen van de ophanging visueel inspecteren op gebreken of vergaande staat van slijtage

    spanning van V-snaren controleren (moet ongv 2cm elke kant op kunnen vanuit rust positie gezien)

    airco controleren op goeie werking

    geheel testen van verlichting (groot, dim en stadslicht / achterlicht / mistlichten voor en achter / achteruit rij licht / knipperlichten / waarschuwings lampen

    reservewiel inspekteren en weer op spanning brengen


    wat is handig om ook ff te checke:

    tevens zou ik het vacuum systeem na lopen en de massakabels controleren aangezien dit vaak tot problemen leid bij de 306...


    en als laatste:

    de beurten interval teller resetten.


    dit is het hele verhaal in tekst, nu de foto's nog...

  2. Naar Boven | #2
    ilja306's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2013
    Laatst Online
    21-03-14 om 23:05
    Locatie
    Vlissingen
    Leeftijd
    28
    Berichten
    47
    Topics
    6
    Auto
    Peugeot 306 1.8 16v sport
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / LFY
    Kleur
    Silver grijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Is er ergens een handleiding of een uitleg over hoe je zelf bougies kunt vervangen en of reinigen?
    Ik heb er 0 ervaring mee.
    Bedankt voor de moeite.

  3. Naar Boven | #3
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2010
    Laatst Online
    07-07-15 om 14:11
    Locatie
    Medemblik
    Berichten
    155
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 S16 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1994 / XU10J4

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Bougies is simpel weg de stekkers er af trekken (wel ff in de goede volgorde houden) en dan los draaien met een bougie sleutel of ratel met lange dop. Reinigen kan je doen met een staal borstel maar voor 20 euro heb je 4 nieuwe. Monteren is gewoon met de hand er in draaien en dan met je sleutel of ratel ff aantrekken. Vast is vast!!

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.1; nl-nl; HTC_Desire_X Build/JRO03C) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    10-09-19 om 14:32
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    En denk erom, we hebben het al zo vaak gezegd; GEEN NGK in een 16v... Het vlampunt van een NGK bougie ligt dichter naar de zuigerkop, wat in een aantal gevallen al tot een gat in de zuiger heeft geleid. Ook trekt de motor met de NGK bougies niet lekker door. Let op; dit geldt alleen voor de 16v motoren (XU). Met name een RFS (GTi-6) is hier erg gevoelig voor.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  6. Naar Boven | #5
    ilja306's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2013
    Laatst Online
    21-03-14 om 23:05
    Locatie
    Vlissingen
    Leeftijd
    28
    Berichten
    47
    Topics
    6
    Auto
    Peugeot 306 1.8 16v sport
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / LFY
    Kleur
    Silver grijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Okey bedankt voor jullie snelle reacties. Maar wat bedoelen jullie met NGK bougies en vallen deze daar ook onder:
    https://www.stroevemotorsport.nl/Bou...Denso-Bougies/

  7. Naar Boven | #6
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Met NGK word het merk bedoeld.
    Muschkie omschrijft eigenlijk het tegenovergestelde,
    De hittegraad van deze bougies is te hoog, doordat bij de XU motoren de afstand tussen de zuiger en de bougie kleiner is KAN er een gat in de zuiger branden.
    Hittegraad 7 of minder zit je goed.


    Maar waarom niet gewoon Champion bij de dealer, koop je er 4 waar je er nu 1 voor hebt.
    1>3 % meer vermogen ? Dan is er iets anders mis in je ontstekings-circuit.
    Langere levensduur met een ruimte van 20% in aantal km ?


  8. Naar Boven | #7
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2010
    Laatst Online
    07-07-15 om 14:11
    Locatie
    Medemblik
    Berichten
    155
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 S16 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1994 / XU10J4

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Tog wel vreemd dat mijn S16 alleen goed loopt op NGK. Had er eerst Bosch in zitten toen champion en liep niet lekker. Peugeot garage adviseerde me zelf NGK en bij de onderdelen boer stond NGK ook als standaard in het systeem. Nog geen problemen gehad maar zal me zuigers eens grondig inspecteren als het blok uit elkaar gaat.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.1; nl-nl; HTC_Desire_X Build/JRO03C) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

  9. Naar Boven | #8
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Zal me ook niets verbazen als dat gewoon goed gaat met NGK Andy.
    Dat hele NGK verhaal betreft natuurlijk wel de wereld waar de blokken van gekieteld zijn en veel meer dan "normaal" gebruik te verduren hebben.
    Vaak ook daar de D-riem die "maar" 50dK mee gaat ipv de gebruikelijke 80dk.

    Niets mis met goede onderdelen/onderhoud, je kan natuurlijk ook overdrijven in je dagelijkse auto, dat heeft niets met goedkoop is duurkoop te maken.


  10. Naar Boven | #9
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    10-09-19 om 14:32
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Nee dat blok van tim die vorig jaar geknalt is in die rode fase 1 gti, had dat probleem ook. Ik heb het ook gehad bij beide RFS motoren. Je merkt het tussen de 6 en 7000 rpm. Daar trekt hij totaal niet goed door, en spuugt er zwarte rook uit. Daarna heb ik Bosch super4 plus bougies gemonteerd, en nooit geen last weer gehad. Bij mijn 106 XSi exact hetzelfde probleem, en daarbij ook stationair zeer onregelmatig draaiende motor. Na montege van originele dealer bougies nooit geen last weer gehad.

    Goedkoop is echt niet altijd duurkoop, maar gewoon goed kijken naar de ervaringen en waarschuwingen. Toegegeven; de ene motor is er gevoeliger voor als de andere, maar het is algemeen bekend dat de hoogtoerige motoren (XSi 16v, S16 en de GTi) er erg goelig voor zijn, alsook de hoogtoerige 8v motoren van PSA ( oa. 106 rallye, XSi en GTi).

    Dit zijn gewoon de kleine lettertjes die normaal overgeslagen worden, maar er echt wel bij horen.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Onderhoud HDI
    Door Chiel in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 24-05-11, 13:10
  2. Onderhoud
    Door Goliath in forum Project Showcase
    Reacties: 39
    Laatste bericht: 29-03-10, 21:45
  3. Onderhoud Cabriokap
    Door ron2009 in forum Cabrio
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 13-09-09, 12:44

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.