Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 16

Onderwerp: klepspelling bij een gereviseerde motor

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2009
    Laatst Online
    11-12-09 om 04:40
    Berichten
    13
    Topics
    4

    Topic: klepspelling bij een gereviseerde motor

    in mijn vorige topic vroeg ik hoe je precies de timing hoorde te zetten van je nokkenas en krukas i.v.m het tikken in de motor en geschommel.
    kwam dus achter de conclusie dat mijn kleppen gesteld moeten worden...

    mijn vraag is dus moet bij een gereviseerde motor de klepspelling minder zijn dan normaal omdat de kop ook is gevlakt???

    en moet de nokkenas eraf om de klep stel plaatjes te kunnen veranderen??

  2. Naar Boven | #2
    shenkie's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2008
    Laatst Online
    14-12-17 om 07:52
    Locatie
    Winsum
    Leeftijd
    32
    Berichten
    3.483
    Topics
    92
    Auto
    Toyota Celica Coupe
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Re: klepspelling bij een gereviseerde motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stylo1984
    mijn vraag is dus moet bij een gereviseerde motor de klepspelling minder zijn dan normaal omdat de kop ook is gevlakt???

    en moet de nokkenas eraf om de klep stel plaatjes te kunnen veranderen??
    volgens mij kan de speling het zelfde blijven het is maar een paar milimeter...

    je kan een soort tang tussen de nokkenas en het blok doen, dan komt het stelplaatje vrij te liggen en kan je die vervangen...

    hoe het precies heet, ik heb geen idee...

  3. Naar Boven | #3
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    24-08-19 om 16:03
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.888
    Topics
    129
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    hangt er weer vanaf welk type motor je hebt, kan best zijn dat je hydraulische klep stoters hebt en dan valt er niks te stellen..

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2009
    Laatst Online
    11-12-09 om 04:40
    Berichten
    13
    Topics
    4

    Topic Starter

    nee moeten wel worden gesteld is een xu motor heb al naar de garage gebeld en zeiden juist dat de nikkenas eraf moet, lijkt me opzich ook makkelijker dan met een magneetje of zoiets die plaatjes weg te halen

  6. Naar Boven | #5
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2008
    Laatst Online
    11-12-12 om 13:38
    Leeftijd
    30
    Berichten
    121
    Topics
    1

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Re: klepspelling bij een gereviseerde motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henky306
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stylo1984
    mijn vraag is dus moet bij een gereviseerde motor de klepspelling minder zijn dan normaal omdat de kop ook is gevlakt???

    en moet de nokkenas eraf om de klep stel plaatjes te kunnen veranderen??
    volgens mij kan de speling het zelfde blijven het is maar een paar milimeter...
    :roll: paar tiende milimeter.

    wat voor xu motor heb je?

  7. Naar Boven | #6
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    de kleppen zitten op de kop, wat er onder zit en gevlakt word heeft geen invloed op de kleppen.
    de kleppen behoren normaal afgesteld te worden meer niet, en idd hydraulische kleppen stellen zichzelf af.

  8. Naar Boven | #7
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2008
    Laatst Online
    11-12-12 om 13:38
    Leeftijd
    30
    Berichten
    121
    Topics
    1

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Re: klepspelling bij een gereviseerde motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stylo1984
    in mijn vorige topic vroeg ik hoe je precies de timing hoorde te zetten van je nokkenas en krukas i.v.m het tikken in de motor en geschommel.
    kwam dus achter de conclusie dat mijn kleppen gesteld moeten worden...

    mijn vraag is dus moet bij een gereviseerde motor de klepspelling minder zijn dan normaal omdat de kop ook is gevlakt???

    en moet de nokkenas eraf om de klep stel plaatjes te kunnen veranderen??
    ik heb de vraag helemaal niet goed gelezen. nee dat hoeft helemaal niet. hoe kom je eigenlijks aan de vraag?

    groeten

  9. Naar Boven | #8
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Re: klepspelling bij een gereviseerde motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bartjan

    ik heb de vraag helemaal niet goed gelezen. nee dat hoeft helemaal niet. hoe kom je eigenlijks aan de vraag?

    groeten
    bedoel je "de vraag niet goed begrepen" ?
    je antwoord is ook heel duidelijk omschreven " nee dat hoeft helemaal niet"
    aan die vraag komt hij dus doordat er een schommeling in de motor zit welke hem bracht naar de klepinstelling zo simpel is het, juist door dit soort antwoorden word je op het verkeerde been gezet.
    Niet iedereen heeft de know how, geef gericht antwoorden/oplossingen met een omschrijving (al zal het ene antwoord niet DE oplossing zijn)

  10. Naar Boven | #9
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    24-08-19 om 16:03
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.888
    Topics
    129
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    nokkenas eraf voor klepspeling stellen :S, sorry hoor maar dat lijkt mij toch echt van niet.
    je nokkenas drukt de halve maantjes aan die op hun beurt weer de kleppen weg drukt en aan die halve maantjes zit een stel schroef (bij een TU motor tenminste)

    zal even kort uitleggen hoe het bij een TU motor in zijn werk gaat als zal een XU motor zo 1 als die van jou dus waarschijnlijk anders in zijn werk gaat..

    kleppen stellen bij een TU motor:

    zet een ratel met passende dop op je krukas poelie bout
    draai de krukas en de goeie draai richting rond
    kijk of de eerste klep uiters vrij staat (opstelling kleppen TU motor :::: elk puntje is een klep, 1ste klep is links boven aan, 4de klep is rechts boven aan, 5de klep is links onderaan en 8ste klep is rechts onderaan)
    dit wil zeggen zorg en voor dat het halve maantje is zijn uiterst bovenste positie is.
    steek een voeler maatje onder de klep (bovenste rij kleppen 0,15 a 0,20 mm) en onderste rij (0,30)
    draai de contra moer op het stel boutje los
    draai het stelboutje strak tegen je voelermaatje (niet muur vast draaien, voeler maatje moet je er nog onderweg kunnen trekken maar er niet verder onder kunnen drukken)
    draai de contra moer weer vast en ga naar de 2de klep (begin nu weer boven aan)

    als een XU motor net zo inelkaar zit kwa kleppen stellen ben je in 20 min alwel klaar en stelt het echt niks voor..

    ik weet nog van mijn koppakking vervangen dat na het er opnieuw opzetten van de kop er niks meer klopte can mijn klepspeling aangezien de nokken als vast zit in beugels en door die beugels gaan de kopbouten en ja na verloop van tijd gaan die wel eens iets losser zitten (uitrekken)

  11. Naar Boven | #10
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    07-08-10 om 21:23
    Berichten
    56
    Topics
    1

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TvH
    nokkenas eraf voor klepspeling stellen :S, sorry hoor maar dat lijkt mij toch echt van niet.
    je nokkenas drukt de halve maantjes aan die op hun beurt weer de kleppen weg drukt en aan die halve maantjes zit een stel schroef (bij een TU motor tenminste)

    zal even kort uitleggen hoe het bij een TU motor in zijn werk gaat als zal een XU motor zo 1 als die van jou dus waarschijnlijk anders in zijn werk gaat..
    Overbodig verhaal.
    Bij een XU motor zitten de stelplaatjes ONDER de stoters, de nokkenas zit direct boven de stoters ,DUS MOET de nokkenas eruit.

  12. Naar Boven | #11
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    07-08-10 om 21:23
    Berichten
    56
    Topics
    1

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TvH
    ik weet nog van mijn koppakking vervangen dat na het er opnieuw opzetten van de kop er niks meer klopte can mijn klepspeling aangezien de nokken als vast zit in beugels en door die beugels gaan de kopbouten en ja na verloop van tijd gaan die wel eens iets losser zitten (uitrekken)
    Totale nonsens.
    Waarom hele verhalen als je geen benul hebt?

  13. Naar Boven | #12
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2009
    Laatst Online
    11-12-09 om 04:40
    Berichten
    13
    Topics
    4

    Topic Starter

    je moet idd de nokkenas er wel af halen bij een xu motor, alleen je hebt een volgorde hoe de kleppen van te voren moeten worden opgemeten. ik wil dus graag weten hoe die volgorde is.

  14. Naar Boven | #13
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2007
    Laatst Online
    11-09-18 om 08:15
    Locatie
    Hoogvliet (rt)
    Berichten
    309
    Topics
    9
    Auto
    Alfa Romeo 156 SW. 205 CTI Cabriolet
    Motor
    1.9 8v

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Cilinder 1 op tuimelen cil 4 meten.
    Cilinder 3 op tuimelen cil 2 meten.
    Cilinder 4 op tuimelen cil 1 meten.
    cilinder 2 op tuimelen cil 3 meten.

    Om de motor op het BDP te zetten zit er een gat achter de startmotor waarin een pen van (dacht 7mm) gestoken kan worden. Dit geld alleen voor cil 1 en 4.

    Je hebt ook een verkorte versie van klepstellen.

    Cil 1 op tuimelen dan 4 meten, 2 inlaat meten, 3 uitlaat
    Cil 4 op tuimelen dan 1 meten 3 inlaat meten, 2 uitlaat meten
    (zou ook net anders om kunnen zijn weet het zou niet meer uit mijn hoofd).

    Antwoord op je eerste vraag klepspeling hoeft niet minder te zijn bij een gereviseerde motor, alleen na ongeveer 1000km hebben alle onderdelen zich gezet en zou de speling dus veranderd kunnen zijn.(vooral bij oudere motoren)

    groeten xavier,

  15. Naar Boven | #14
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2009
    Laatst Online
    11-12-09 om 04:40
    Berichten
    13
    Topics
    4

    Topic Starter

    heb de klepspeling iets anders gemeten dan je aangeeft werd gek van lang w88 op reacties en kan bijna nergens iets erover vinden,

    heb nu dus gewoon iedere klep opgemeten wanneer de nok helemaal naar boven staat oftwel vrij van de klepstoter, kan het wel op deze manier of...?

    maten komen wel redelijk overeen met de goede gegevens ( inlaat 0,25/20 uitlaat tussen de 0,40 en 1 uitschieter van 0,55 die klep heeft dus teveel speling maar als je een klep hoort tikken neem ik aan dat ie te weinig speling heeft....?

  16. Naar Boven | #15
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    24-08-19 om 16:03
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.888
    Topics
    129
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    als sij tikt betekend het dat de stoter teveel speling heeft ten opzichte van de klep..
    je moet de stoterin de uiterst vrije positie etten en vervolgens een voelermaatje (de juiste maar mbt speling) er tussen drukken als deze er makkelijk tussen gaat en nog speling heeft moet je de klep afstellen...
    elke tiende milimeter is 1 teveel (geloof mij als hij perfect staat afgesteld loopt je motor veel mooier)..

    maar idd al je plaatjes er tussen moet doen dan is het idd je klep weg drukken en met magneetje plaatjes vissen (klere klus)

    als de garage een betere/snellere/simpellere manier heeft zou ik die doen...


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. klepspelling opmeten??
    Door stylo1984 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 08-12-09, 22:31
  2. Klepspelling
    Door RicardoFayd in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 29-10-09, 19:00
  3. plaatsen van een sloop/gereviseerde versnellingsbak
    Door marijn_kort in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 14-03-09, 19:37

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.