Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 15 van 15

Onderwerp: Raad en tips bij plaatsen versterker

  1. Naar Boven | #1
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2008
    Laatst Online
    10-10-11 om 18:55
    Leeftijd
    33
    Berichten
    145
    Topics
    17

    Topic: Raad en tips bij plaatsen versterker

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Halo,

    ik zou graag een versterker plaatsen in mijn 306. Nu had ik toch de vraag waar de versterker zoal geplaatst kan worden. Ik zou graag zo weinig mogelijk plaats verliezen in mijn koffer. Zijn er mss andere plaatsen mogelijk?

    Ook zou ik graag weten waar je de kabels best laat lopen en hoe.

    Over de aansluiting van vertserker op baterij vroeg ik mij af of hierdoor de baterij niet leegraakt indien wagen uren stilstaat (aangezien versterker toch blijft aanstaan als hij rechtstreeks op de baterij staat). Hoe sluiten julie dit aan?

    Lijken mss allemaal domme vragen maar ben een complete leek op het vlak van audio instal in wagen ops:

    Oh ja, het gaat om de sedan versie van de 306 bouwjaar 2000 (phase 3) :wink: Maar is grotendeels identiek aan de hatchback.

  2. Naar Boven | #2
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2008
    Laatst Online
    18-01-10 om 23:24
    Berichten
    32
    Topics
    1

    de versterker neemt niet veel ruimte on hoor de plus draad moet van de accu komen en dan moet je de blauwe draad van de radio aansluiten op de remote van de verserker tenmiste bij mijn radio dat is een schakelaar die de versterker uit schakeld asl de radio ook uit gaat zodat ie niet de accu leeg trekt succes er mee

  3. Naar Boven | #3
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    20-07-09 om 00:16
    Berichten
    62
    Topics
    6

    Je kan de versterker zelf in je kofferbak doen zoals hiervoor gezegd is. Meestal neemt de sub de meeste ruimte in beslag. Verder trekt je versterker je accu niet leeg omdat hij geactiveerd wordt door je remote die je of op je radio kunt aansluiten of op een gewone schakelaar (zo doe ik het altijd, maar deze kan je natuurlijk vergeten waardoor je doe volgende dag een lege accu hebt).

    De Plus kabel kan je door je schutbord laten lopen op verschillende manieren (hier staan veel topics over op het forum) eigenlijk zijn er twee manieren: het gat bij de bijrijderszijde vlak bij het raam (zie je als je motorkap opent) of een gaatje rechtsboven de rembekrachtiger.
    Ik heb de eerste optie genomen (makkelijker) zorg wel dat je na het boren het gaatje even afvijlt, daarna spuiten, drogen, draad erdoor en afwerken met flink wat kit. (heb je veel minder kans op roest)

    Vervolgens kan je de kabels simpelweg onder je bekleding door laten lopen. Eerst het onderste deel van je deurrubber eraf trekken en dan kan je zo je bekleding optillen. als je een massa punt zoekt kan je dit het beste bij een dikke bout doen op de carrosserie zoals bij je gordels. (ik heb deze onder de achterbank gebruikt) daar zit een bout waar de zitting omheen valt..

    Als je het netjes doet gaat er wel een beetje tijd in zitten maar resultaat is zeer goed.! kijk ook op 12vhifi.nl voor handige tips.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.. succes

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Gerben's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    25-07-12 om 15:51
    Leeftijd
    35
    Berichten
    1.768
    Topics
    30
    Auto
    Opel Astra Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Misschien ten overvloede, Maar let erop dat je signaalkabels en je stroomkabels gescheiden lopen. dus de rode draad links en de blauwe tulpstekker draden rechts. Anders krijg je storingen.

    Ze mogen elkaar wel een keer kruisen, maar niet parralel lopen langs elkaar.

    Verder je versterker niet ergen 'onder' bouwen. Hij moet zijn warmte kwijt kunnen, dus ook niet afdekken.

    En een condensator ertussen voorkomt leegtrekken van de accu, mocht de versterker dat doen, want zoals hierboven vermeld voorkomt de remote kabel dit.

    Succes!
    VW Golf II 1988 1.4 60 PK --> Exit
    Nissan 100 NX 1991 1.6 93 PK--> Exit
    Opel Astra F 1993 1.4 75 PK --> Exit
    Opel Astra F 1994 1.4 75 PK --> Exit
    Peugeot 306 1998 1.9D 74 PK --> Exit
    Audi A4 1995 1.6 101 PK --> Exit
    Opel Astra G 1999 1.6i sport 75 PK

  6. Naar Boven | #5
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    28-10-19 om 21:47
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.932
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R RFV
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    nou je hebt meerdere opties, ik heb die van mij onder de hoedenplank hangen (tis heel makkelijk en met het oog op kabels ook redelijk makkelijk (loopt niks over de grond)

    marja jij hebt een sedan en geen hatchback, opzich een goeie optie is als je een sub gaat plaatsen om de sub te fixeren en op de achterkant van de sub behuizing je versterker te monteren zo voor kom je veel gaten.

    je kabels:
    plus kabels via linker kant van de auto (zit links boven je rempomp eeen doorvoer) samen met je remote kabeltje (deze hoeft maar heel dun te zijn).

    de tulp stekkers via de rechterzijde van de auto

    als je de deur rubbers onderin los haalt kun je de kabels zo onder de bekleding leggen als je speaker kabels terug naar voren legt leg die dan midden door (tis wel even een gepruts zonder de bekleding er uit te halen maar het wil)

    wil je je versterker het maximale leven gegeven en het maximale er uit halen zet dan een condensator tussen de plus kabel en je versterker, deze vlakt namelijk de spanning af waardoor er een constante spanning nar de versterker gaat en de versterker dus ook een constante uitgang geeft (dus niet dat de bas toon tijdens het rijden oid varieert bijv terwijl het exact dezelfde toon hoort te zijn)

    je remot sluit je aan op de antenne aanstuurkabel van je radio (blauw draadje over het algemeen)

    verder is het soms ff uitkijken omdat somige radios een instelbare tulp uitgang hebben (alleen lage tonen of alleen hoge of alle toon frequenties) maar als dat zo is is dat dus in te stellen op de radio zelf..

  7. Naar Boven | #6
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2008
    Laatst Online
    18-01-10 om 23:24
    Berichten
    32
    Topics
    1

    een condensator voor komt niet het leeg trekken van de accu maar die zorgt er voor dat de versterker constanter stroom krijgt dus niet tussen de 12 en 15 volt maar constant bv 13 volt en dat zorgt weer voor mooier geluid.

  8. Naar Boven | #7
    Gerben's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    25-07-12 om 15:51
    Leeftijd
    35
    Berichten
    1.768
    Topics
    30
    Auto
    Opel Astra Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lenny111
    een condensator voor komt niet het leeg trekken van de accu maar die zorgt er voor dat de versterker constanter stroom krijgt dus niet tussen de 12 en 15 volt maar constant bv 13 volt en dat zorgt weer voor mooier geluid.
    Klopt, maar hij zorgt er wel degelijk voor dat je accu niet word leeg getrokken.
    VW Golf II 1988 1.4 60 PK --> Exit
    Nissan 100 NX 1991 1.6 93 PK--> Exit
    Opel Astra F 1993 1.4 75 PK --> Exit
    Opel Astra F 1994 1.4 75 PK --> Exit
    Peugeot 306 1998 1.9D 74 PK --> Exit
    Audi A4 1995 1.6 101 PK --> Exit
    Opel Astra G 1999 1.6i sport 75 PK

  9. Naar Boven | #8
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    28-10-19 om 21:47
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.932
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R RFV
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gerben
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lenny111
    een condensator voor komt niet het leeg trekken van de accu maar die zorgt er voor dat de versterker constanter stroom krijgt dus niet tussen de 12 en 15 volt maar constant bv 13 volt en dat zorgt weer voor mooier geluid.
    Klopt, maar hij zorgt er wel degelijk voor dat je accu niet word leeg getrokken.
    uhm nee daar zorgt ie echt niet voor, zet je auto maar eens een uur uit met radio aan (met gehele audio instal en dan met redelijk volume) en start dan maar eens en doe dan maar eens het zelfde met een condensator er tussen..

    hij zal zelfs waarschijnlijk met condensator meer gebruiken, want ja die moet opladen vervolgens geeft hij pas door, nu zal hij uiteindelijk met condensator extra gebruiken omdat het laden van een condensator piek stromen tot gevolg heeft..

    de spanning die je conensator afgeeft zit rond de 12.5 a 12.6 volt aangezien de versterker gemaakt is voor 12 volt en met 12.6 moeten kabel en component verliezen er nog af..

  10. Naar Boven | #9
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2008
    Laatst Online
    10-10-11 om 18:55
    Leeftijd
    33
    Berichten
    145
    Topics
    17

    Topic Starter

    Ik denk dat ik TvH moet gelijk geven. Ik heb vroeger op school nog elektromechanica "gestudeerd" en condensator laad inderdaad op om daaarna stroom af te geven 8) Mijn grootste probleem zit 'm uiteindelijk in de bekabeling.

  11. Naar Boven | #10
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2008
    Laatst Online
    18-01-10 om 23:24
    Berichten
    32
    Topics
    1

    een condensator kun je zien als een batterij maar dan heel kortstondig zoals ik al eerder zei de installatie verbruikt nu ook meer omdat de condensator ook wat verliest maar dat is niet veel. als je een gewoone versterker hebt met een paar simpele boxen of een sub is een condensator niet eens nodig hoor alleen een mooi verkoop praatje is dat alleen bij iets ddurdere systemen zou ik het doen en anders lekker het geld in zak houden. Ik heb al maar dan 10 jaar een versterker in de auto en nog nooit een condensator erin gehad en ook nog nooit gemist .

  12. Naar Boven | #11
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    07-11-10 om 14:01
    Berichten
    337
    Topics
    5

    Juist bij de duurdere systemen zou ik het niet doen
    Gewoon zorgen voor bekabeling moet de juiste diameter, en niet denken dat je alles wel aan kan met een 6mm² kabel kitje, zoals heel veel mensen denken ( of in ieder geval doen ) :P

  13. Naar Boven | #12
    Gerben's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    25-07-12 om 15:51
    Leeftijd
    35
    Berichten
    1.768
    Topics
    30
    Auto
    Opel Astra Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Kijk zo leer je weer eens wat bij :mrgreen:

    Mijn hoofdkabel heeft een dikte van 25 mm2 en komt een herstelzekering in van 100 Ampere...

    Dat zijn de leukere waardes

    Kheb alles ff laten uitrekenen bij de lokale autoshop hier in harderwijk.
    VW Golf II 1988 1.4 60 PK --> Exit
    Nissan 100 NX 1991 1.6 93 PK--> Exit
    Opel Astra F 1993 1.4 75 PK --> Exit
    Opel Astra F 1994 1.4 75 PK --> Exit
    Peugeot 306 1998 1.9D 74 PK --> Exit
    Audi A4 1995 1.6 101 PK --> Exit
    Opel Astra G 1999 1.6i sport 75 PK

  14. Naar Boven | #13
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    07-11-10 om 14:01
    Berichten
    337
    Topics
    5

    Wat voor set komt erin? 25mm² kan zeker voldoende zijn.
    Zou alleen wel wat lichter afzekeren, 100A kom je nooit aan, zowel dan zijn je kabels alweer te dun :mrgreen:

  15. Naar Boven | #14
    Gerben's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    25-07-12 om 15:51
    Leeftijd
    35
    Berichten
    1.768
    Topics
    30
    Auto
    Opel Astra Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    2 versterkers zijn samen 90 ampere afgezekerd, beetje marge inbouwen en je zit op 100 ampere. En 25 mm2 kabel mag maximaal 100 ampere hebben..

    Natuurlijk zijn mijn versterkers ook nog apart gezekerd. maar het gaat erom dat als er iets 'really bad'' gebeurt, dat dan de installatie het wel kan opvangen.
    VW Golf II 1988 1.4 60 PK --> Exit
    Nissan 100 NX 1991 1.6 93 PK--> Exit
    Opel Astra F 1993 1.4 75 PK --> Exit
    Opel Astra F 1994 1.4 75 PK --> Exit
    Peugeot 306 1998 1.9D 74 PK --> Exit
    Audi A4 1995 1.6 101 PK --> Exit
    Opel Astra G 1999 1.6i sport 75 PK

  16. Naar Boven | #15
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    28-10-19 om 21:47
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.932
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R RFV
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    80 ampere gaat het ook wel houden, je moet wel heel gek doen om aan die 90 te komen.

    mijn versterkertje is 35 of 45 amperen gezekerd weet het zo niet meer. maar mijn hoofd zekering is dan dus 25 of 35 ampere (10 ampere lager) en heb hem nog nooit door gekregen..


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Reacties: 38
    Laatste bericht: 01-01-12, 22:07
  2. Welke velgen? Tips?
    Door MTS in forum Aankoopadviezen
    Reacties: 36
    Laatste bericht: 19-09-11, 20:25
  3. Tips schilderen lip
    Door silverlion306 in forum Exterieur
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 08-12-08, 23:30
  4. Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 03:00

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.