Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 4 van 4

Onderwerp: Distrubutieriem vervangen en multieriem

  1. Naar Boven | #1
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2006
    Laatst Online
    15-06-09 om 23:56
    Berichten
    63
    Topics
    13

    Topic: Distrubutieriem vervangen en multieriem

    Hallo,

    Kan iemand mij vertellen of het goed zelf te doen is om een distrubutieriem en multiriem te vervangen bij een 306 ?
    Het gaat om een 1.8 8v uit 1996.
    Eventueel een stap voor stap uitleg zou makkelijk zijn of een aantal pagina's uit een haynes manual zijn natuurlijk ook welkom.
    Alvast bedankt mede 306 rijders!!

  2. Naar Boven | #2
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    07-08-10 om 21:23
    Berichten
    56
    Topics
    1

    Peugeot 306 benzine- en dieselmodellen 2. Benzinemotoren 2.3.2 Distributieriem uit- en inbouwen (XU7/XU10J2)


    Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


    Spanrol 20 (2,0)
    Krukaspoelie 110 (11,0)


    Let op! Vervangingstermijn distributieriem 120.000 km.

    Speciaal gereedschap Peugeot


    Blokkeerpen nokkenas (-).0132 R
    Blokkeerpal vliegwiel 9765.54
    Blokkeerpen krukas (-).0153 G
    Krukaspoelietrekker (-).0174
    Riemspanningsmeter Seem C.Tronic 105 of 105.5


    Uitbouwen


    - Verwijder het rechter voorwiel.
    - Verwijder de spatplaat in de wielkast.
    - Maak de accukabels los.
    - Verwijder de aandrijfriem van de dynamo.
    - Maak de brandstofslangen (1) naar de inspuitgalerij los en leg deze terzijde, maak de bovenste kap (2) los (zie figuur 2.27).


    Figuur 2.27: Brandstofslangen (1) en bovenste kap (2) verwijderen

    - Draai de motor aan de krukaspoeliebout rechtsom rond tot deze in de stand staat aangegeven in figuur 2.28 of figuur 2.29 en breng de blokkeerpen voor de krukas aan.

    Figuur 2.28: Krukaspoelie (oude uitvoering)



    A Gat voor krukasblokkeerpen (8 mm)
    1 Balanceergaten (9 mm)
    2 Gaten voor krukaspoelietrekker (6,5 mm)


    Figuur 2.29: Krukaspoelie (nieuwe uitvoering)



    A Gat voor krukasblokkeerpen (8 mm)
    3 Balanceergat (7 mm)




    - Blokkeer het nokkenasriemwiel met behulp van de blokkeerpal (zie figuur 2.30).
    - Verwijder de onderste afsluitplaat van het koppelingshuis.
    - Blokkeer het vliegwiel met de blokkeerpal (zie figuur 2.30).


    Figuur 2.30: Vliegwielblokkeerpal



    - Verwijder de krukasblokkeerpen.
    - Draai de krukaspoeliebout los en verwijder de krukaspoelie met behulp van een krukaspoelietrekker.
    - Verwijder de vliegwielblokkeerpal.
    - Zie figuur 2.31: Verwijder de distributieriemkappen (2 en 3), plaat (4) en spanrolbout (5). Verwijder de distributieriem.
    - Controleer of de spanrol vrij kan draaien (geen zware punten).


    Figuur 2.31: Distributieriem verwijderen



    1 Blokkeerpen nokkenasriemwiel
    5 Distributieriemkap
    6 Distributieriemkap
    7 Plaat
    8 Spanrolbout


    Inbouwen


    - Blokkeer het nokkenasriemwiel.
    - Controleer met de krukasblokkeerpen of de krukas in de juiste positie staat en verwijder de pen weer.
    - Breng de distributieriem aan. Let hierbij op de montagerichting en eventuele merktekens. Houd de distributieriem aan de lange zijde gespannen en breng de riem achtereenvolgens aan over het nokkenasriemwiel, het krukasriemwiel, het waterpompriemwiel en de spanrol.
    - Draai de spanrol linksom zodat de distributieriem licht wordt gespannen en zet de moer handvast.
    - Monteer de plaat (7) uit figuur 2.30 en de krukaspoelie.
    - Breng op de lange zijde van de distributieriem de riemspanningsmeter (speciaal gereedschap Seem C.Tronic 105) aan.
    - Draai de spanrol tegen de wijzers van de klok in tot de riemspanningsmeter een voorspanning van 30 ±2 SEEM-eenheden aangeeft.
    - Zet de distributieriemspanrol met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.
    - Verwijder de riemspanningsmeter en de nokkenasblokkeerpen en verdraai de krukas twee omwentelingen in de draairichting van de motor. Breng de blokkeerpen weer in het nokkenasriemwiel en de krukaspoelie aan.
    - Meet nogmaals de distributieriemspanning met de riemspanningsmeter op de langste zijde van de distributieriem. De meter moet nu 42 tot 46 SEEM-eenheden aangeven (zie figuur 2.32). Draai indien nodig de moer van de spanrol los en verdraai de spanrol linksom totdat de meter de vereiste waarde aanwijst. Zet de moer van de spanrol vast.


    Figuur 2.32: Distributieriem spannen



    1 Blokkeerpen nokkenasriemwiel
    2 Riemspanningsmeter Seem C.Tronic 105




    - Blokkeer het vliegwiel weer met de pal.
    - Breng de kappen van de distributieriem aan.
    - Monteer de krukaspoelie en zet deze met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.
    - Verwijder de vliegwielblokkeerpal.

    De rest van het inbouwen gaat in de omgekeerde volgorde van het uitbouwen.

  3. Naar Boven | #3
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2009
    Laatst Online
    25-03-09 om 20:19
    Berichten
    26
    Topics
    6

    ... en dat is de reden dat ik het in de garage heb laten doen...

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2006
    Laatst Online
    15-06-09 om 23:56
    Berichten
    63
    Topics
    13

    Topic Starter

    Ik weet genoeg ....OOK NAAR DE GARAGE toch bedankt


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. distrubutieriem vervangen
    Door italiaantje in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 24-04-09, 17:39

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.