Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 48

Onderwerp: Hoog benzineverbuik

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    12-02-09 om 23:55
    Berichten
    6
    Topics
    3

    Topic: Hoog benzineverbuik

    Beste forum'ers,

    Weet iemand misschien wat de oorzaak zou kunnen zijn van een veel te hoog benzineverbuik in een 306 XSI 2.0 Air-Line? Ik heb uitgerekend dat mijn auto ongeveer 1 op 6 rijdt.

    - Ik rij rustig, dus ik heb geen zware voet
    - Ik zie geen lekkages
    - Ik ruik geen benzine

    Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met het vinden van de oorzaak.

    Greets msnijder

  2. Naar Boven | #2
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 22:23
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.350
    Topics
    240
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    1 : 6!? Hmmm... dan zou je bijna denken dat er ergens iets aan loopt waardoor ie meer vermogen nodig voor normale snelheden... Ik zou het niet weten. Rij je miss. veel korte stukjes met koude motor? Of veel elektronica aan?

    Ik rij ook in een XSi 2.0 en haal 1 : 10 a 1 : 12... Voornl. snelweg met 130 km/h. Bijna geen bebouwde kom.

  3. Naar Boven | #3
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2008
    Laatst Online
    22-08-09 om 14:25
    Berichten
    62
    Topics
    8

    ik rij een xsi 2.0 uit 94 en het zuinigst haalbare voor mij is 1:11. als ik echt ga planken komt ie uit op 1:7 1:6 maar als je gewoon normaal rijd en hij verbruikt dan zo veel heb ik erg medelijden met je!
    ik zou verder ook niet weten waardoor dat zou kunnen komen

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 22:23
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.350
    Topics
    240
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik heb ooit een keer van iemand gehoord dat z'n verbruik hoog was. Bleek de automatische choke te blijven hangen zodat er continu bij stil staan veel benzine ingespoten werd... Weet niet of dat mogelijk is? Ik ben niet heel technisch...

  6. Naar Boven | #5
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2009
    Laatst Online
    20-04-09 om 21:29
    Berichten
    7
    Topics
    3

    heb dit probleem zelf ook gehad ( bij de peugeot van me vriendin ) heb de olie, oliefilter, benzine filter, bougies en bougie kabels, lambda sonde vervangen en toen was het allemaal over, en motor loopt ook een stuk beter. weet niet of je er iets aan heb

  7. Naar Boven | #6
    shenkie's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2008
    Laatst Online
    14-12-17 om 07:52
    Locatie
    Winsum
    Leeftijd
    32
    Berichten
    3.483
    Topics
    92
    Auto
    Toyota Celica Coupe
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    als de banden spanning niet goe is kan het verbruik ook een beetje omhoog gaan, maar 1 : 6 is wel een beetje extreem..

  8. Naar Boven | #7
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    12-02-09 om 23:55
    Berichten
    6
    Topics
    3

    Topic Starter

    Hey mensen bedankt voor de reacties. Ik zorg ervoor dat mijn bandenspanning altijd tussen de 2.3 en 2.5 is. Oliefilter, gaspendaal en koppelingsplaat + drukgroep zijn allemaal pas vervangen.

    Ik denk dat de oorzaak misschien zou kunnen zijn dat er een grote scheur in een slang zit. Het is de slang die lucht van de radiator ergens heen brengt, weet niet precies waarheen eigenlijk. Ik heb deze scheur met ducktape dichtgetaped maar ik dacht misschien is het toch de oorzaak? Weet iemand waarvoor deze dient?

    Ik denk dat ik anders morgen even langs de peugeot garage rij en vraag wat het zou kunnen zijn.

    ---
    Edit:

    Heb zojuist een plaatje van een motor gevonden waar de slang ook te zien is.

    https://www.club-306.com/assets/images/info/engines/diesel/XUD9TE.jpg

    De slang rechtsonderin met het witte tyreppie. Misschien maakt dat meer duidelijk.

  9. Naar Boven | #8
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    15-03-11 om 23:36
    Berichten
    93
    Topics
    17

    Ik had ook veel verbruik bij aankoop, toen ik mijn lambda sonde had vervangen was het probleem weg. Nu rij ik 1 op 10 a 1 op 13.

  10. Naar Boven | #9
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2009
    Laatst Online
    19-03-09 om 21:18
    Berichten
    10
    Topics
    1

    Die buis is de aanzuigbuis van je luchtoevoer naar de motor.
    Ik denk niet dat dit de oorzaak is. Ik zou de wagen even bij de dealer laten uitlezen op gebreken. Lambdasonde zou heel goed kunnen. Als dit zo is, hoop ik dast het niet al lang zo is, de katalysator kan niet tegen benzinedampen en is dan vermoedelijk ook kapoet. En daar wordt je wagen op afgekeurd bij de apk. 1:6 is teveel, tenzij dat je alleen maar korte stukjes in de stad rijdt.

  11. Naar Boven | #10
    Grietje's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    16-10-15 om 10:45
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    445
    Topics
    19
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1996
    Kleur
    geel

    Vrouw Gebruiker komt uit: Nederland

    Als je lambda sonde overleden is rijd je auto op noodloop en spuit ie veelsteveel in.

    Inderdaad gaat je kat dan ook naar de ***
    Bij een garage kunnen ze de lambda waarde (meestal verhouding onverbrande benzine in de uitlaatgassen) zo nameten.
    maar er zijn nog wel meer sensoren die de inspuiting beinvloeden maar de lambda heeft er een heel groot aandeel is. Je kan de auto ook even uit (laten) lezen, misschien komt daar iets uit.
    Het kan natuurlijk ook een andere sensor zijn die zijn werk niet doet
    Verder kan hoog verbruik worden veroorzaakt door aanlopende remmen, maar dat heb je vast wel door :P

    Wat misschien wel leuk is om te vragen, wat is het verbruik van de 306jes? En dan ben ik vooral benieuwd naar de 1.6 TU'tjes

  12. Naar Boven | #11
    Gerben's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    25-07-12 om 14:51
    Leeftijd
    35
    Berichten
    1.768
    Topics
    30
    Auto
    Opel Astra Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    koelwatersensor kan kapot zijn.. Dan geeft ie willekeurig een temperatuur aan en dan reageert de auto daarop door meer benzine aan te sturen. (als desensor een lage temp doorgeeft)
    Had ik bij mijn vorige auto. vervangen en het was over
    VW Golf II 1988 1.4 60 PK --> Exit
    Nissan 100 NX 1991 1.6 93 PK--> Exit
    Opel Astra F 1993 1.4 75 PK --> Exit
    Opel Astra F 1994 1.4 75 PK --> Exit
    Peugeot 306 1998 1.9D 74 PK --> Exit
    Audi A4 1995 1.6 101 PK --> Exit
    Opel Astra G 1999 1.6i sport 75 PK

  13. Naar Boven | #12
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2009
    Laatst Online
    13-09-10 om 09:18
    Berichten
    80
    Topics
    8

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grietje
    Wat misschien wel leuk is om te vragen, wat is het verbruik van de 306jes? En dan ben ik vooral benieuwd naar de 1.6 TU'tjes
    Weet niet wat je met "TU'tjes" bedoeld, maar ik heb een 1.6 XR en die verbruikt gemiddeld 1:14/1:15

  14. Naar Boven | #13
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 22:23
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.350
    Topics
    240
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yo-ep
    1 : 6!? Hmmm... dan zou je bijna denken dat er ergens iets aan loopt waardoor ie meer vermogen nodig voor normale snelheden... Ik zou het niet weten. Rij je miss. veel korte stukjes met koude motor? Of veel elektronica aan?

    Ik rij ook in een XSi 2.0 en haal 1 : 10 a 1 : 12... Voornl. snelweg met 130 km/h. Bijna geen bebouwde kom.
    De laatste 4 tankbeurten euro98 getankt. Dat scheelt toch wel behoorlijk in verbruik. De laatste tank heb ik zelfs 1:11,5 gereden met sportief rijden (tot 130 in z'n 3 plankgas optrekken) en veelal zwaarder beladen dan dat ik normaal rij. Toen ik nog euro95 tankte, en ik reed sportief was het meer 1:9...

    Nu ff een tank rustig en normaal rijden... kijken of dat dan nog zuiniger dan 1:12 gaat...

    Maar om even terug te komen op het probleem bij de XSi van de TS? Is dat al opgelost?

    Edit: ff van 230, 130 gemaakt... 230 in z'n 3 is, gok ik zo even, in een standaard XSi niet mogelijk :P

  15. Naar Boven | #14
    Grietje's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    16-10-15 om 10:45
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    445
    Topics
    19
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1996
    Kleur
    geel

    Vrouw Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rtzr
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grietje
    Wat misschien wel leuk is om te vragen, wat is het verbruik van de 306jes? En dan ben ik vooral benieuwd naar de 1.6 TU'tjes
    Weet niet wat je met "TU'tjes" bedoeld, maar ik heb een 1.6 XR en die verbruikt gemiddeld 1:14/1:15
    306jes uitgerust met een TU motorblok ipv het meer voorkomende/modernere XU

    maaruh dan moet de mijne toch nog ff wat zuiniger worden 1 op 13.5 vink dan niet goed genoeg, die moet ook 1 op 15 halen dan

  16. Naar Boven | #15
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    07-11-10 om 13:01
    Berichten
    337
    Topics
    5

    Hmm, even in de gaten houden dit topic, aangezien t verbruik mij ook wel erg tegen valt.

    Rij op 1 volle tank 350km, en dan rij ik wel echt op m`n ``reserve``.
    Wel redelijk wat stadsverkeer, maar wel zo zuinig mogelijk gereden (niet boven 2.5/3k uitkomen etc.)

    Zou uitkomen op 1:8.3 was het geloof ik, en met zuinig rijden is dat toch niet zon mooie score


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. hoog stationair
    Door GPL in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 15-08-11, 20:06
  2. hoog toerental
    Door hansvh1967 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 22
    Laatste bericht: 04-06-11, 14:05
  3. temperatuur wordt te hoog
    Door benny1983 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 24-01-11, 19:28
  4. Hoog bezineverbruik 306 cabrio ?!
    Door Robertje in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 19-01-09, 00:41

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.