Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 15 van 15

Onderwerp: verbruik 1.8 16V (break)

  1. Naar Boven | #1
    aha
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2009
    Laatst Online
    24-05-09 om 23:09
    Berichten
    3
    Topics
    2

    Topic: verbruik 1.8 16V (break)

    Nieuwe 306-rijder hier...vorige maand een break 1.8 16V uit 2001 gekocht, mijn eerste serieuze auto na een klein lichtgewicht oud brikkie. Het rijdt allemaal perfect! Maar ik schrik wel erg van het verbruik.

    Ik haal met 80-90% buiten/snelweg de 1 op 10 niet eens, terwijl het boekje zegt dat buiten bebouwde kom 6,1-6,4 (1 op 16) en gemengd 8,1-8,4 (1 op 12) mogelijk zou moeten zijn. Vooraf had ik via autoweek/trader enzo ook wel cijfers in die richting gezien.

    Ik rijd 'nieuw' , echt geen op/doortrekker, en de auto lijkt goed onderhouden...maar misschien zie ik iets over het hoofd. Zijn hier mensen met dezelfde auto die iets over het verbruik kunnen zeggen?

  2. Naar Boven | #2
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2007
    Laatst Online
    11-09-18 om 08:15
    Locatie
    Hoogvliet (rt)
    Berichten
    309
    Topics
    9
    Auto
    Alfa Romeo 156 SW. 205 CTI Cabriolet
    Motor
    1.9 8v

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Kijk eens naar het verbruik met het oude rijden, dus niet zo super snel overschakelen en laag in de toeren rijden.

    Laag in toeren hoeft niet altijd te zeggen dat je zuiniger rijdt. Voorbeeld collega heeft een 1.9 tdi die rijdt volgens de boordcomputer bij 80 in zijn 4 zuiniger dan bij 80 in zijn 5. dit heeft weer met eidiagrammen te maken en met het koppelverloop van de motor. Meestal is het zo dat je in de buurt van het maximale koppel van de motor het zuinigst rijdt.

    groeten xavier,

  3. Naar Boven | #3
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2008
    Laatst Online
    31-05-09 om 21:40
    Berichten
    34
    Topics
    5

    In veel gevallen kan ook het soort brandstof verschil maken in het verbruik.
    Benzine van een witte pomp is meestal niet van gelijke kwaliteit (de ene keer krijg je
    Teaxco, de andere keer Shell en de daarop volgende keer Tamoil etc).

    Ik tank zelf al een jaar lang Totall Excellium en ik rijd nu 1:15 ipv 1:12.
    Excellium bevat verschillende additieve waaronder wrijvingsverminderaars en
    detergenten (detergenten zorgen ervoor dat de motor niet verkoold/vervuild van binnen).
    Hierdoor gaat de auto schoner en zuiniger lopen omdat de motor in betere conditie blijft.

    Mijn auto was erg lui (altijd door oudere mensen gereden) en daar is nu niks meer van te merken !!

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    10-04-19 om 16:58
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    9.776
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    nouja zijn alle filter en de bougied onderhand a eens vervangen???
    kan ook iets in die richting zijn natuurlijk, of een sensor die verkeerde waarden geeft kan ook lijden tot een hoger verbruik..

  6. Naar Boven | #5
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2008
    Laatst Online
    06-06-10 om 12:16
    Berichten
    26
    Topics
    5

    ik heb ook een 1.8 break alleen een 8klepper.

    op LPG met 98% snelweg en 140 a150km/h haal ik net de 1 op 9. nu weet ik niet wat ik precies op benzine verbruik maar dat moet minder zijn. ik heb kleine stukken proficiaanse weg eens bijgehouden toen kwam ik op 1op10 a 10.5 op benzine.

    1.8jes hebben wel dorst, maar net als xnon zei nieuwe rijden hoeft niet zuiniger te zijn.

  7. Naar Boven | #6
    aha
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2009
    Laatst Online
    24-05-09 om 23:09
    Berichten
    3
    Topics
    2

    Topic Starter

    Bedankt voor de reacties allemaal. Dat merk benzine kan uitmaken wist ik niet. De sensor-tip is te technisch voor me, dat moet ik eens bij garage/verkoper navragen. En de staat van filters/bougies weet ik niet, zal ik nakijken.

    Anderzijds, als de opgave zegt 1:12 tot 1:16 voor gemengd tot buitenweg, kan ik me bijna niet voorstellen dat een vies filter daar 1:8-9 van maakt ? Dat haal je blijkbaar zelfs op LPG met 140 p/u nog terwijl dat altijd meer slurpt dan benzine.

    En over de "dorstige" 1.8: ik dacht dat het economische van de 16V qua verbruik het zwaardere van de 1.8 weer wat zou moeten dempen, is dat niet zo dan?

    En interssant xnon', om dat 'oudere' rijden te proberen, ik dacht dat dat hele nieuwe rijden nou juist altijd zuiniger was. Ik neem aan dat voor het snelwegrijden 120 in zijn 4 wat dat betreft niet de oplossing is..maar hoe weet je dan wel wat dat 'maximaal koppel' is bij bepaalde snelheid/versnelling? Kan ik dat ergens vinden, of moet dat op gevoel/geluid/experiment ?

  8. Naar Boven | #7
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    17-06-09 om 18:50
    Berichten
    247
    Topics
    10

    het nieuwe rijden verkloot je auto, wat dacht je van je baklagers....die hebben het behoorlijk zwaar bij te lage toeren in een te hoge versnelling,
    alles kan nooit eens lekker schoonbranden omdat ie nooit lekker heet wordt etc etc..
    ook kan hij indd meer gaan verbruiken omdat hij er nogal aan moet trekken omdat de versnelling te hoog is voor het aantal toeren..

    hij is niet gemaakt voor het nieuwe rijden ,dus ook niet doen..

    een 1.8 16v is een behoorlijk rap motortje, daar is ie voor gemaakt..dus ook voor gebruiken.

    het nieuwe rijden is in het leven geroepen door een regering die verre van technisch is....het is dezelfde regering die ook de aftermarket roetfilters beschikbaar stelden.
    pas achteraf kwam aan het licht dat het ding zo goed als niks filterde...

  9. Naar Boven | #8
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 13:34
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.207
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    De vraagstelling en antwoorden hier heb ik een beetje gevolgd... Ik zelf heb ook het idee dat voor snellere motoren het nieuwe rijden niet goed is. Ik rijd nu zelf pittiger door in hogere toeren en heb het idee dat het verbruik nu (nog) lager is. Ik zit gemiddeld op een 1:12 met een 2.0 8-klepper, wat ik erg zuinig vind voor een pittige sportieve rijstijl

    Ben benieuwd of dat zuiniger wordt als ik Euro98 ga tanken...

  10. Naar Boven | #9
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    17-06-09 om 18:50
    Berichten
    247
    Topics
    10

    die zuinigheid wordt dan weer teniet gedaan door de hogere literprijs yo-ep....

    gewoon de goedkoopste brandstof tanken, ook die van de witte pompen is niks mis mee..
    het komt allemaal uit rotterdam...uit dezelfde bulk....de tank auto;s van o.a bp, shell, texaco maar ook de merklozen vullen hun tank allemaal uit dezelfde bulk.

    de tijd dat witte pompen de restjes kregen van de grote maatschappijen is al jaren verleden tijd..

  11. Naar Boven | #10
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 13:34
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.207
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ow, maar ik tank in Belgie... Is het maar 2 ct duurder dan Euro95 Scheelt me maar een euro per tank.

    Euro98 is daar nog goedkoper dan Euro95 bij een witte pomp in NL.

  12. Naar Boven | #11
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2007
    Laatst Online
    11-09-18 om 08:15
    Locatie
    Hoogvliet (rt)
    Berichten
    309
    Topics
    9
    Auto
    Alfa Romeo 156 SW. 205 CTI Cabriolet
    Motor
    1.9 8v

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sjaakvanderheide
    die zuinigheid wordt dan weer teniet gedaan door de hogere literprijs yo-ep....

    gewoon de goedkoopste brandstof tanken, ook die van de witte pompen is niks mis mee..
    het komt allemaal uit rotterdam...uit dezelfde bulk....de tank auto;s van o.a bp, shell, texaco maar ook de merklozen vullen hun tank allemaal uit dezelfde bulk.

    de tijd dat witte pompen de restjes kregen van de grote maatschappijen is al jaren verleden tijd..
    Alleen met het verschil dat er bij de merkbrandstoffen nog een kleine dosering dopes aan wordt toegevoegd tijdens het vullen van de tank en dat die dan dus het prijsverschil bepalen.

    Maar om eerlijk te zijn(mijn mening) lekker goedkoop tanken en dan om de zoveel tank beurten een flesje(diesel/benzine)reininger(zelfde effect als de dopes van de merkbrandstoffen) in de tank gooien om alles toch een beetje schoon te houden.

    groeten xavier,

  13. Naar Boven | #12
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2007
    Laatst Online
    11-09-18 om 08:15
    Locatie
    Hoogvliet (rt)
    Berichten
    309
    Topics
    9
    Auto
    Alfa Romeo 156 SW. 205 CTI Cabriolet
    Motor
    1.9 8v

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aha
    Bedankt voor de reacties allemaal. Dat merk benzine kan uitmaken wist ik niet. De sensor-tip is te technisch voor me, dat moet ik eens bij garage/verkoper navragen. En de staat van filters/bougies weet ik niet, zal ik nakijken.

    Anderzijds, als de opgave zegt 1:12 tot 1:16 voor gemengd tot buitenweg, kan ik me bijna niet voorstellen dat een vies filter daar 1:8-9 van maakt ? Dat haal je blijkbaar zelfs op LPG met 140 p/u nog terwijl dat altijd meer slurpt dan benzine.

    En over de "dorstige" 1.8: ik dacht dat het economische van de 16V qua verbruik het zwaardere van de 1.8 weer wat zou moeten dempen, is dat niet zo dan?

    En interssant xnon', om dat 'oudere' rijden te proberen, ik dacht dat dat hele nieuwe rijden nou juist altijd zuiniger was. Ik neem aan dat voor het snelwegrijden 120 in zijn 4 wat dat betreft niet de oplossing is..maar hoe weet je dan wel wat dat 'maximaal koppel' is bij bepaalde snelheid/versnelling? Kan ik dat ergens vinden, of moet dat op gevoel/geluid/experiment ?
    Voornamelijk op gevoel motor lekker soepel laten lopen,dit betekent dus dat bij een bepaalde snelheid hij nog lekker vlot op het gaspedaal reageert.

    Belangrijkste van zuinig rijden is een constante snelheid kunnen rijden/houden. dan is zelf met een 1.8 16v ,1op14 mogelijk bij 140km/uur constante snelheid, alleen is dit in nederland bijna niet meer te doen (constante snelheid rijden).

    groeten xavier,

  14. Naar Boven | #13
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2008
    Laatst Online
    06-06-10 om 12:16
    Berichten
    26
    Topics
    5

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yo-ep
    Ow, maar ik tank in Belgie... Is het maar 2 ct duurder dan Euro95 Scheelt me maar een euro per tank.

    Euro98 is daar nog goedkoper dan Euro95 bij een witte pomp in NL.
    je moet naar maasmechelen (ik weet niet waar in limburg je woont) maar in Maasmechelen scheelt de benzine prijs echt veel. dacht dat vandaag de benize rond de 1.10 stond.
    LPG was 34.5 cent in tegenstelling tot de nederlandse 49tot59 cent.

  15. Naar Boven | #14
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 13:34
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.207
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roger Franssen
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yo-ep
    Ow, maar ik tank in Belgie... Is het maar 2 ct duurder dan Euro95 Scheelt me maar een euro per tank.

    Euro98 is daar nog goedkoper dan Euro95 bij een witte pomp in NL.
    je moet naar maasmechelen (ik weet niet waar in limburg je woont) maar in Maasmechelen scheelt de benzine prijs echt veel. dacht dat vandaag de benize rond de 1.10 stond.
    LPG was 34.5 cent in tegenstelling tot de nederlandse 49tot59 cent.
    Aangezien ik in Maastricht woon heb ik idd gezocht naar een goedkope pomp in o.a. Maasmechelen. Die zijn al een stuk goedkoper dan NL, maar in Lanaken is een pomp die nog goedkoper is. Staat altijd een rij gierige Nederlanders, en daar sluit ik dan netjes achter aan :P

    de pomp heet Cailliau en ligt op ca. 8 km. van Maastricht.

    Prijs is gisteren weer enkele ct.-en omhoog gegaan.

  16. Naar Boven | #15
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2008
    Laatst Online
    06-06-10 om 12:16
    Berichten
    26
    Topics
    5

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yo-ep
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roger Franssen
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yo-ep
    Ow, maar ik tank in Belgie... Is het maar 2 ct duurder dan Euro95 Scheelt me maar een euro per tank.

    Euro98 is daar nog goedkoper dan Euro95 bij een witte pomp in NL.
    je moet naar maasmechelen (ik weet niet waar in limburg je woont) maar in Maasmechelen scheelt de benzine prijs echt veel. dacht dat vandaag de benize rond de 1.10 stond.
    LPG was 34.5 cent in tegenstelling tot de nederlandse 49tot59 cent.
    Aangezien ik in Maastricht woon heb ik idd gezocht naar een goedkope pomp in o.a. Maasmechelen. Die zijn al een stuk goedkoper dan NL, maar in Lanaken is een pomp die nog goedkoper is. Staat altijd een rij gierige Nederlanders, en daar sluit ik dan netjes achter aan :P

    de pomp heet Cailliau en ligt op ca. 8 km. van Maastricht.

    Prijs is gisteren weer enkele ct.-en omhoog gegaan.
    bedankt voor de tip dan zal ik daar morge avond mijn auto ook vol gooien. ik rij rond de 800km per week dan scheelt die paar cent enorm veel op een langere periode


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Verbruik.
    Door 306XND in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 07-05-10, 23:38
  2. (Christiaan) - Verbruik TD
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.