Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 9 van 9

Onderwerp: Euro98 i.p.v. Euro95

  1. Naar Boven | #1
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 22:23
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.350
    Topics
    240
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Euro98 i.p.v. Euro95

    Zojuist was ik even de brandstofprijzen in Belgie aan het bekijken en zag dat daar bij sommige pompen Euro98 maar 2ct per liter duurder is dan Euro95. Nu was ik mij af aan het vragen: is Euro98 beter voor de motor dan Euro95? Is dat bijv. zuiniger? Ik heb wel eens gehoord dat het niet al te verstandig is om Euro95 te gieten in een motor die Eur098 nodig heeft, maar hoe zit dat andersom?

    Als ik nl. m'n motor kan sparen door Euro98 te tanken dan vind ik dat wel de moeite. En als het de auto zuiniger maakt (al is het maar een beetje) dan helemaal.

    Iemand ervaring met Euro98 in een XSi 2.0 8v uit '96?

  2. Naar Boven | #2
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    17-07-19 om 20:53
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    elke auto motor is ontworpen op 98 (ook wel super) vooral de wat ouderre en snellere.. 98 motoren kunnen in principe prima over 95 en 95 motoren wat minder over 98 ivm met de kat, maar in principe kan het niet heel erg veel kwaat maar je moet er niet altijd op gaan rijden...

  3. Naar Boven | #3
    shenkie's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2008
    Laatst Online
    14-12-17 om 07:52
    Locatie
    Winsum
    Leeftijd
    32
    Berichten
    3.483
    Topics
    92
    Auto
    Toyota Celica Coupe
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    het octaan gehalt in 98 is wat hoger dan in 95. daardoor ontbrand/verbrand 98 wat beter.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 22:23
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.350
    Topics
    240
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Het is toch zo dat 98-motoren minder goed op euro95 lopen en 95-motoren (mits een klopsensor) beter op euro98?

    Betere verbranding zorgt dat niet voor een soepeler lopende motor en dus minder slijtage?

    Als m'n tank weer leeg is ga ik het eens proberen. Kijken/voelen/horen wat het verschil is. Kost me maar een euro meer bij de pomp :P

  6. Naar Boven | #5
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    17-07-19 om 20:53
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    zoals ik al zij zijn vooral de wat snellere motoren ontworpen om op 98 te rijden en idd heeft 98 een octaan gehalte van 98% en 95 van 95% (das het hele verschil) waarom denk je dat V-power of dergelijke brandstoffen ook in elke auto kunnen...
    het word pas gevaarlijk voor je huidige motor als er lood in zit dan moet je het absoluut niet gaan tanken!!!!

    ohw trouwens het verhaal van de kat klopt niet helemaal sorry, dat geld voor super plus (is tegenwoordig nerges meer te krijgen aan de pomp maar daar zit lood in en dat is schadelijk voor de kat) en super plus werd juist veel gebruikt voor de oudere motoren (haal weer eens dingen door elkaar sorry)

  7. Naar Boven | #6
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2008
    Laatst Online
    31-05-09 om 21:40
    Berichten
    34
    Topics
    5

    Ik tank al een jaar lang Totall Excellium.

    Mijn 1.4 uit 2000 loopt hier een stuk stiller en zuiniger op.
    ik rijd nu 1:15 ipv 1:12. Excellium is alleen wel 6 cent per liter duurder dan Euroloodvrij.
    Maar omdat ik nu gemiddeld 100 km meer rijdt op een tank is het uiteindelijk goedkoper.
    Excellium bevat namelijk verschillende additieve waaronder wrijvingsverminderaars en
    detergenten (detergenten zorgen ervoor dat de motor niet verkoold/vervuild van binnen).

    Het zelfde resultaat behaalde ik ook al met mijn Citroen Saxo 1.1i uit 1996, in het
    instructieboekje werd zelfs geadviseerd om op RON 98 te rijden!

  8. Naar Boven | #7
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 22:23
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.350
    Topics
    240
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Nu bijna 300 km op euro98 gereden... Dacht dat de motor zich er eerst op in moest stellen en dat het wel wat tankbeurten zou duren, maar nu loopt de motor al soepeler. Verder is het geluid zwaarder geworden Heerlijk die nog hardere plofjes in de uitlaat bij gas los!

  9. Naar Boven | #8
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    12-12-10 om 08:31
    Berichten
    8
    Topics
    2

    Ik tank vanaf de aankoop van mijn S16 al V-Power. Het schijnt dat je er vooral profijt van hebt als je een opgevoerd blok hebt. M.a.w. hoe hoger het specifiek vermogen, hoe meer voordeel.
    Na een tijdje begon de auto mooier te lopen en had iets meer trekkracht onderin. Niets wereldschokkends, maar wel merkbaar.
    Als je een 1.4tje hebt, zou ik de 5 cent extra besparen. Met jouw 2.0 zou ik er zeker Euro98 (v-power, exellium, etc) ingooien.

  10. Naar Boven | #9
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    12-12-10 om 08:31
    Berichten
    8
    Topics
    2

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bartrijnders
    Mijn 1.4 uit 2000 loopt hier een stuk stiller en zuiniger op.
    ik rijd nu 1:15 ipv 1:12.
    Het zelfde resultaat behaalde ik ook al met mijn Citroen Saxo 1.1i uit 1996, in het
    instructieboekje werd zelfs geadviseerd om op RON 98 te rijden!
    Daar verbaas ik me dus nogal over.
    Dat zou een besparing betekenen van 25%!
    Zoiets kan niet alleen aan de Excellium liggen...

    Stiller kan ik me trouwens wel voorstellen.
    Iedereen die in het buitenland wel eens slechte brandstof heeft getankt ws ook.


 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.