Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 20

Onderwerp: Pingelende motor / weinig vermogen

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2008
    Laatst Online
    30-12-09 om 16:25
    Berichten
    11
    Topics
    2

    Topic: Pingelende motor / weinig vermogen

    Hallo Iedereen!

    Ik heb sinds kort het probleem dat bij het accelereren de motor begint te pingelen. Het pingelen start bij een laag toerental (en een gaspedaal wat plm voor de helft is ingedrukt) en verdwijnt naarmate het toerental oploopt. Ook is het vermogen wat de motor levert minder als voorheen. Tevens is het brandstofverbruik aardig gestegen...

    De vliegwielsensor en de bougies zijn al vervangen.

    Heeft iemand een idee of een suggestie waardoor het pingelen (ik neem even aan dat de andere klachten hiermee direct in verbinding staan...) wordt veroorzaakt, of liever; wat ik eraan kan doen om het te verhelpen?

    Alvast bedankt voor het meedenken!

    Model : 1.4 Hatchback Bouwjaar : Augustus 1996

  2. Naar Boven | #2
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2008
    Laatst Online
    30-12-09 om 16:25
    Berichten
    11
    Topics
    2

    Topic Starter

    ..iemand?..

  3. Naar Boven | #3
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2008
    Laatst Online
    21-04-11 om 16:52
    Berichten
    257
    Topics
    9

    Oorzaken pingelen..
    Inwendige vervuiling(gloeiende deeltjes)
    verkeerde afstelling v/d motor
    Brandstofsoort??
    toestand aangezogen lucht
    mengverhouding

    Dus wat ik zou proberen:
    Kleppenstellen
    luchtfilter vervangen en goed monteren
    bougies vervangen>> is al gedaan
    zeker weten dat de distrubutie op tijd staat
    goede brandstof erin(evt fiulter ook vervangen)

    Dit zijn de simpelste dingen om te controleren..heb je dit gedaan... dan nog mar eens posten en testen
    Hoeveel heeft je auto gelopen?? als ik vragen mag!

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    14-07-19 om 12:07
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    heeft ik dik 2ton op de teller???
    kan de electrische module van je ontsteking ook zijn (bombine) of de bougie kabel die door slaan...

  6. Naar Boven | #5
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2008
    Laatst Online
    21-04-11 om 16:52
    Berichten
    257
    Topics
    9

    Maar das geen pingelen?!!
    Maar wel vermogen verlies en gestotter..
    Misschien ook nog eoa injectiereiniger gebruiken?

    Laat eens weten wat je gedaan hebt en de bevindingen zijn

  7. Naar Boven | #6
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    14-07-19 om 12:07
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    neej oké das geen pingellen maar goed moet toch ergens beginnen..

    bedoel kunnen ook de injectoren/kleppen zijn en misschien nog wel erger...

  8. Naar Boven | #7
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2008
    Laatst Online
    21-04-11 om 16:52
    Berichten
    257
    Topics
    9

    Ja das idd niet te hopen..

    Nou nja ff afwachten wat zijn bevindingen zijn!
    Mss heeft Xnon nog tips

  9. Naar Boven | #8
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    14-07-19 om 12:07
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    maybe, xnon heeft over het algemeen wel tips die recht in de roos zijn (das mijn mening)

    nouja hoop dat het iets simpels is...

  10. Naar Boven | #9
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2007
    Laatst Online
    11-09-18 om 08:15
    Locatie
    Hoogvliet (rt)
    Berichten
    309
    Topics
    9
    Auto
    Alfa Romeo 156 SW. 205 CTI Cabriolet
    Motor
    1.9 8v

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duncan
    Oorzaken pingelen..
    Inwendige vervuiling(gloeiende deeltjes)
    verkeerde afstelling v/d motor
    Brandstofsoort??
    toestand aangezogen lucht
    mengverhouding

    Dus wat ik zou proberen:
    Kleppenstellen
    luchtfilter vervangen en goed monteren
    bougies vervangen>> is al gedaan
    zeker weten dat de distrubutie op tijd staat
    goede brandstof erin(evt fiulter ook vervangen)

    Dit zijn de simpelste dingen om te controleren..heb je dit gedaan... dan nog mar eens posten en testen
    Hoeveel heeft je auto gelopen?? als ik vragen mag!
    Inderdaad dit proberen.

    (als het pingelen in 1 keer is ontstaan(dus niet gelijdelijk) kan je ook het onderstaande proberen)

    Je kan ook de vacuumslangen van je inlaatspruitstuk naar je brandstofdrukregelaar en naar je MAP/MAF sensor te controleren als hier een lekje in zit heeft dit namelijk direct invloed op je ontsteking en brandstofdruk.

    MAP sensor zit bij de linker veerpoot, en uit mijn hoofd zit hier ook de brandstofdruk regelaar voor auto`s uit dat bouwjaar.

    Als het geleidelijk is ontstaan luchtfilter en/of brandstoffilter.

    groeten xavier,

    P.S. ik hoop dat dit geluid alleen bij belasting te horen is en niet tijdens stil stand en onbelast gasgeven, want dan is het een kompleet ander probleem.

  11. Naar Boven | #10
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2008
    Laatst Online
    30-12-09 om 16:25
    Berichten
    11
    Topics
    2

    Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duncan
    Oorzaken pingelen..
    Inwendige vervuiling(gloeiende deeltjes)
    verkeerde afstelling v/d motor
    Brandstofsoort??
    toestand aangezogen lucht
    mengverhouding

    Dus wat ik zou proberen:
    Kleppenstellen
    luchtfilter vervangen en goed monteren
    bougies vervangen>> is al gedaan
    zeker weten dat de distrubutie op tijd staat
    goede brandstof erin(evt fiulter ook vervangen)

    Dit zijn de simpelste dingen om te controleren..heb je dit gedaan... dan nog mar eens posten en testen
    Hoeveel heeft je auto gelopen?? als ik vragen mag!
    Zo, wat een hoop vragen! Bedankt alvast voor het meedenken!

    M`n 306 heeft nu plm 102d km gelopen

    Ik tank altijd euro 95 bij de witte pomp vandaan.

    Sinds ik het pingelen hoor is het volgende gedaan / vervangen:

    - Bougies (NGK warmtegraad conform spec Peugeot)
    - Bougiekabels
    - Luchtfilter
    - Olie :wink:
    - Vliegwielsensor
    - Een aantal 2dehands MAP sensoren geprobeerd (gecontroleerd op juiste type), geen resultaat.
    - Vacuumslang -> MAP sensor vervangen met passende klemmen op beide uiteinden.

    Ik heb `m inmiddels ook uit laten lezen door de dealer (45 euro), de computer gaf 0 storingen of andere verdachte zaken aan...

    @xnon: je noemt ook de distributie als mogelijke oorzaak, maar is het niet zo dat als deze slechts één tand versprongen is de motor slecht loopt? Op zich draait ie best lekker behalve dan dat pingelen bij lage toeren bij redelijke motorbelasting...

    Ik heb er een aantal dagen geleden vóórdat ik ging tanken een flesje Wynns injectorreiniger in de tank gedaan (daarna vol gegooid), op die dag ook nog wat gerommeld aan de brandstofaansluitingen op het injectorhuis en ook de vacuumslang tussen het inlaatspruitstuk (motorzijde) en het luchtfilter vastgezet (zat niet geweldig goed vast). Wat blijkt: sinds dit moment loopt ie weer `ouderwets` zuinig (plm 400km op een halve tank), het gepingel is nog steeds aanwezig (is iets minder geworden).

    Ik ga op korte termijn doen:
    - brandstofilter vervangen
    - vacuumslang naar de brandstofdrukregelaar vervangen

    Als ik meer bevindingen heb (of geen resultaat) meld ik mij weer!

    Laatste vraag: hoe groot is de kans dat de bobine de oorzaak is en hoe kom je erachter?

    Laters

  12. Naar Boven | #11
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2007
    Laatst Online
    11-09-18 om 08:15
    Locatie
    Hoogvliet (rt)
    Berichten
    309
    Topics
    9
    Auto
    Alfa Romeo 156 SW. 205 CTI Cabriolet
    Motor
    1.9 8v

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    @xnon: je noemt ook de distributie als mogelijke oorzaak, maar is het niet zo dat als deze slechts één tand versprongen is de motor slecht loopt? Op zich draait ie best lekker behalve dan dat pingelen bij lage toeren bij redelijke motorbelasting...

    eigenlijk noemt duncan dit, maar ik kan me er iets bij voorstellen, als je nokkenas namelijk 1 tand is versprongen wordt ook de vullingsgraad van je cilinders anders en kan er meer of minder mengsel ontstoken worden door de bougie`s. Met rare bijgeluiden tot geolg erbij.

    En een motor hoeft niet slechter stationair te lopen met een versprongen nokkenastandwiel, kan zelfs netter lopen, alleen heb je dan wel last van vermogensverlies boven in.

    groeten xavier,

  13. Naar Boven | #12
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2008
    Laatst Online
    30-12-09 om 16:25
    Berichten
    11
    Topics
    2

    Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xnon
    @xnon: je noemt ook de distributie als mogelijke oorzaak, maar is het niet zo dat als deze slechts één tand versprongen is de motor slecht loopt? Op zich draait ie best lekker behalve dan dat pingelen bij lage toeren bij redelijke motorbelasting...

    eigenlijk noemt duncan dit, maar ik kan me er iets bij voorstellen, als je nokkenas namelijk 1 tand is versprongen wordt ook de vullingsgraad van je cilinders anders en kan er meer of minder mengsel ontstoken worden door de bougie`s. Met rare bijgeluiden tot geolg erbij.

    En een motor hoeft niet slechter stationair te lopen met een versprongen nokkenastandwiel, kan zelfs netter lopen, alleen heb je dan wel last van vermogensverlies boven in.

    groeten xavier,
    Ah, dan ga ik ook de dsitributie controleren, ik neem aan dat er `gewoon` controletekens op zowel de nokkenas- als de krukaspoelie staan?

  14. Naar Boven | #13
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2007
    Laatst Online
    11-09-18 om 08:15
    Locatie
    Hoogvliet (rt)
    Berichten
    309
    Topics
    9
    Auto
    Alfa Romeo 156 SW. 205 CTI Cabriolet
    Motor
    1.9 8v

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Helaas op je nokkenastandwiel staat wel een merkteken, maar op je krukas poelie niet.

    Je kan hem wel op tijd zetten tussen je uitlaat en versnellingsbak zit een gat van 6mm bijna tegen het blok aan(nee niet dat grootte gat van 16mm maar nog iets meer naar achteren en omhoog), hier kan je een boor van 6mm instoppen die dan blokkeert in een gleuf op het vliegwiel, dan staat de motor op het bovenste dode punt.

    Nokkenas kan je het beste eigenlijk ook blokkeren met een bout of boor van 10mm.

    groeten xavier.

  15. Naar Boven | #14
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2008
    Laatst Online
    21-04-11 om 16:52
    Berichten
    257
    Topics
    9

    Je kan ook de vacuumslangen van je inlaatspruitstuk naar je brandstofdrukregelaar en naar je MAP/MAF sensor te controleren als hier een lekje in zit heeft dit namelijk direct invloed op je ontsteking en brandstofdruk.

    MAP sensor zit bij de linker veerpoot, en uit mijn hoofd zit hier ook de brandstofdruk regelaar voor auto`s uit dat bouwjaar.

    maar als dit een speldenknopje lek is verneem je dit tog ook al maar is het moeilijk op te sporen?? Of waren het deze die je vervangen hebt?

  16. Naar Boven | #15
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2008
    Laatst Online
    30-12-09 om 16:25
    Berichten
    11
    Topics
    2

    Topic Starter

    Goed, we gaan verder:

    Ik heb het volgende gedaan:

    - distributieafstelling gecontroleerd en ok bevonden.

    - brandstoffilter vervangen.

    - vacuumslang vanaf inlaatspruitstuk -> brandstofdrukregelaar gecontroleerd en ok bevonden (enkel het stukje rubbere slang bij het injectorhuis uit voorzorg vervangen.

    - vacuumslang -> vanaf inlaatspruitstuk -> MAP had ik al vervangen.

    - vacuumslang -> rembekrachtiger gecontroleerd en ok bevonden (we waren toch bezig).


    maar helaas, het gepingel is nog steeds aanwezig...

    graag jullie mening over het volgende:
    - in hoeverre is het mogelijk dat de bobine de oorzaak is?

    - hetzelfde voor de koelwatersensor (met de groene stekker), ik heb gelezen in de Haynes vraagbaak dat die ook bepalend is voor het ontstekingstijdstip.

    Wederom bedankt voor het meedenken!


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Vermogen valt weg tijdens rijden.
    Door Yoghurt in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 26-11-10, 12:45
  2. Meer vermogen 306
    Door mjlbakker in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 09-04-08, 01:22
  3. (pug306jaz) - Meer vermogen
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.