Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 17

Onderwerp: overlopende koelvloeistof

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    13-11-11 om 11:46
    Berichten
    17
    Topics
    5

    Topic: overlopende koelvloeistof

    Na een rit blijkt dat de koelvloeistof uit de overloop van het voorraadvat is gelopen.
    De vloeistof stond voor de rit op enige cm onder de overloop / dop.
    Na de rit stond de vloeistof tegen de dop en na openen van de dop (een half uur na de rit, de vloeistof was nog zeerwarm) liep de vloeistop boven over de rand van het reservoir.
    dus het niveau was gestegen.
    Na 3 uur was het niveau gezakt tot ongeveer 4cm onder de overloop
    De motor loopt prima, trekt goed en onder het rijden varieert de temperatuur tussen 80 en 90 graden.
    Enige tijd geleden is wel een pakkingring op de onderste aansluiting van de koelslang naar de radiator vervangen, hierbij liep toen alle koelvloeistof weg en na reparatie is de koelvloeistof bijgegoten.
    Ik hoop niet dat het de koppakking is, hoe kan je dit zelf eventueel testen.
    Een foto van het vat zie je in dit forum bij: Sportluchtfilter op een Peugeot Trike
    oktober vorig jaar.

    Groeten Cor

  2. Naar Boven | #2
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2008
    Laatst Online
    24-01-10 om 12:51
    Berichten
    7
    Topics
    2

    Het kan zijn dat je ventilator niet aanslaat, vandaar het verlies van vloeistof.
    Als je een lekke koppakking hebt, zul je merken dat de olie aan je peilstok melkachtig wordt door het emulgeren met de koelvloeistof.
    Het is mogelijk om bij een garage het koelsysteem onder druk te zetten, dan heb je het lek waarschijnlijk boven.
    Suc6!

  3. Naar Boven | #3
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2008
    Laatst Online
    21-04-11 om 16:52
    Berichten
    257
    Topics
    9

    Heb je het koelsysteem wel goed ontlucht?

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2007
    Laatst Online
    11-09-18 om 08:15
    Locatie
    Hoogvliet (rt)
    Berichten
    309
    Topics
    9
    Auto
    Alfa Romeo 156 SW. 205 CTI Cabriolet
    Motor
    1.9 8v

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Je koelvloeistofdop NOOIT openen, als de vloeistof nog warm is koelsysteem werkt met overdruk ongeveer 1,3 bar.Vandaar dat die warm overstroomt.

    Om je koppakking te testen heb je speciale vloeistof die verkleurt als er uitlaat gassen in het koelwater zitten.

    groeten xavier,

  6. Naar Boven | #5
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    14-07-19 om 12:07
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    ik had het zelfde probleem alleen werd mijn motortemp bij ongv 10 a 20 km per uur (vandaag op een enorm rot zandpaatje) al 90 graden. heb het systeem ff van druk laten komen door de dop een heel klein beetje losser te doen zodat er wat vloeistof kon ontsnappen hierna is de motor temp nog niet weer op de 90 geweest (alleen bij ongv 150 km/h)

    kan koppaking zijn maar kan de sensor oid ook zijn.

    zakt bij jou de temp ook weer heel snel af zodra je de koppeling in trapt en de motor stationair laat draaien?

    bij welke snelheid loopt de temp op?

    bij ongv 50 km/h is die van mijn <80 (ongv 77)
    bij ongv 80 km/h is die van mij >80 (ongv 83)
    bij 100 km/h is die van mij <90 (ongv 87)
    bij 120 was die van mij >90 (ongv 93)
    en vanaf daar liep de temp alleen maar op.
    (heb hem al op 100 graden gehad (maar toen reed ik 185 km/h wat bij mij eigenlijk nooit gebeurd)

  7. Naar Boven | #6
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    31-03-09 om 21:03
    Berichten
    28
    Topics
    6

    goed ont luchten helpt heel veel had nadat ik me kachel radiator verving ook last van verdwijnend koelvloeistof omdat dehete lucht die er in zit al t waterer uit gooit en niet goed koelt ;
    start jemotor dan begin je met de dop die rechts op de radiator zit draai em open tangetje kan je daar ook voor gebruiken open later tot er water uit blijft stromen daar na op de motor zelf een schroef open draaien is een torx schroef rechts voor niet te ver draaien anders ben je em kwijtook tot et water de uiit komt nadat je die dicht heb gedraait delaatste t kleine "ventieldopje"op de slangen die t schutbord door gaan zelfde principe ,let op als je je dopje laat vallen gewoon van je band af draaien is precies de zelfde als t goed is moet je dan geen problemen meer hebben ik iedergeval niet

  8. Naar Boven | #7
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    14-07-19 om 12:07
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    oké das het proberen waard, kun je even een foto maken van waar de ontluchtschroefje zit dan (die ventieldopje weet ik wel tevinden)..

    maar ik heb er waarschijnlijk een probleem bij er verdwijnt nu een klein beetje olie en ik weet dat de tu motoren een rubberren oliekanaal in de koppaking hebben die na verloop van tijd gaar word en je olie heel rustig je blok uit loopt ....

    maar ik zal dat ontluchten eens proberen (had zelf ook al zoiets in gedachten)

  9. Naar Boven | #8
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2008
    Laatst Online
    21-04-11 om 16:52
    Berichten
    257
    Topics
    9

    ZIt een ontluchtingsnippel op je radiateur, thermostaat en tegen het schutbord. Trouwens heb je de thermostaat al getest?
    Makkelijk om ontuchten is auto warm laten draaien en dan de voorkant zeg ma op de helling te zetten alle lucht komt dan naar het hoogstepunt in dit geval de radiateur.. succes

  10. Naar Boven | #9
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    31-03-09 om 21:03
    Berichten
    28
    Topics
    6

    klopt niet helemaal hoor duncan dacht ik ook maar als je die 2 andere opendraait komt en toch nog een heel zooitje uit zetten

  11. Naar Boven | #10
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    14-07-19 om 12:07
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    ik ga dit weekend ook maar eens onluchten, stond vandaag bij het stoplicht stil toen mn temp opliep naar de 95 stond nog geen 2 minuten stil ... ik zet die van mij gewoon op de weg (vlak) gebeurd bij de garage ook op de brug dus dan moet het op een vlake weg ook goed gaan.

  12. Naar Boven | #11
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2007
    Laatst Online
    13-11-11 om 11:46
    Berichten
    17
    Topics
    5

    Topic Starter

    Ik heb een geheel andere radiator dan jullie, maar is het niet zo dat de lucht in het koelsysteem vanzelf het hoogste punt zoekt en dan via de overloop onder de dop verdwijnt.
    de overlopende koelvloeistof kan nooit meer zijn dan de lucht in het systeem.
    Een foto van het vat met de overloop zie je in dit forum bij: Sportluchtfilter op een Peugeot Trike oktober vorig jaar.
    Misschien is dit te symplitisch gedacht???

    Groeten Cor

  13. Naar Boven | #12
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    14-07-19 om 12:07
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    kan wel meer zijn.

    word de motor extreem warm?
    anders vermoed ik ook lucht, en nee peugeot heeft geen zelfontluchtend systeem (alle franse auto's niet trouwens), dus je zult het systeem altijd zelf moeten ontluchten.

  14. Naar Boven | #13
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2008
    Laatst Online
    21-04-11 om 16:52
    Berichten
    257
    Topics
    9

    klopt niet helemaal hoor duncan dacht ik ook maar als je die 2 andere opendraait komt en toch nog een heel zooitje uit zetten..

    Klopt wel, het is ontluchten dus moet er koelvloeistof uitstromen zodat je weet dat er geen lucht in zit

    en idd vlak gaat ook goed maar duurt vaak net iets langer..iig de motor wel lkkr warm stoken =- 85/90 graden en dan ontluchten, is dat gebeurt kijk dan eens bij welke temp je vin aanslaat(als die aanslaat) Check ook je thermostaat en als je dstributie vervangen moet worden wel gelijk de waterpomp vervangen die heeft ook geen eeuwig leven

    Als je twijvelt aan je ontluchtings kunsten laat het dan bij een garage doen (die kan ehm volgens mij onder druk zetten en dan ontluchte)

  15. Naar Boven | #14
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    14-07-19 om 12:07
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    het systeem van peu staat onder 1.3 bar overdruk dus staat altijd onder druk, toch nog enige tips:

    onluchten doe je altijd met een warme motor, zet altijd de temperatuur regeling van je kachel op max (zet de ventilator wel uit), zet de auto op een vlak stuk weg, het systeem circuleert en de slang aansluitingen zitten niet altijd helemaal boven dus op een helling heeft echt geen nut, plus dat je dan de kans hebt dat de olie bij je pomp weg stroomt dus smeert de motor niet goed meer.

    dus:
    1: rij de auto goed warm
    2: zet de kachel temp op max en ventilator uit (anders word je auto een broeikas)
    3: zet de auto op een zo'n vlak mogelijk stukje asvalt
    4: werk van voor naar achteren (eerst de radiateur, dan op je thermostaat en dan het ventieldopje bij je schudbord)
    5: laat de motor dan weer afkoelen
    6: vul koelvoeistof bij
    7: begin weer van voor af aan

    herhaal dit een paar keer (6 a 7 keer) en wacht tot dat er een constante hoeveelheid vloeistof uit de ontluchtgaten komt, komt er niks bij je radiateur onlucht punt omhoog vervang dan je thermostaat, die kan dan wel eens de geest gegeven hebben.

  16. Naar Boven | #15
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2008
    Laatst Online
    21-04-11 om 16:52
    Berichten
    257
    Topics
    9

    Idd TvH koelvloeistof circuleert maar de lucht gaat na een paar min wel degelijk op het hoogste punt zitten, overigins is de pomp er ook op gemaakt om onder een hoek te kunnen werken dus de motorsmering is niet zon probleem

    De reden waarom garages ehm onder druk zetten is dat dan de lucht er zeker weten uit is.

    voor de rest heb je idd helemaal gelijk:P

    eigenwijs ben ik hea


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. koelvloeistof dik en bruin
    Door pascal20 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 04-12-11, 22:59
  2. Water of Koelvloeistof
    Door Bengel in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 02-11-11, 15:39
  3. Koelvloeistof
    Door 306_306 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 22
    Laatste bericht: 18-06-11, 02:54
  4. Koelvloeistof
    Door Rouge-Gti6 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 16-04-10, 21:11
  5. Koelvloeistof
    Door Luikie in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 16-12-09, 17:16

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.