Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 9 van 9

Onderwerp: Koelproblemen / Temp. schommelt

  1. Naar Boven | #1
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2007
    Laatst Online
    13-10-08 om 12:41
    Berichten
    41
    Topics
    10

    Topic: Koelproblemen / Temp. schommelt

    Vorige week is mijn koppakking gesneuveld. De temperatuurmeter ging erg op en neer en na een kleine inspectie bleek de koelvloeistof van tussen de kop en het blok te sijpelen.
    Na demontage bleek idd dat er een grote scheur van zo'n 7 cm in de pakking zat.
    Nou, vervangen, riemen meteen vervangen, kleppen gesteld etc.

    Nu is het volgende aan de hand: hij verliest geen druppel koelvloeistof meer. Alles wordt ook goed warm en de fans slaan keurig in etc.
    Alleen de temp.meter schommelt nog steeds erg. Hoe harder de motor moet werken des te hoger klimt de meter. Rij ik daarna bijv netje 90km/h dan zakt de meter meteen onder 90 graden. Bij 120km/h gaat-ie steevast naar de 100 gr.
    De radiator is helemaal warm. Toch lijkt hij koelvermogen tekort te komen.

    Iemand bekend met zoiets?

  2. Naar Boven | #2
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2007
    Laatst Online
    13-10-08 om 12:41
    Berichten
    41
    Topics
    10

    Topic Starter

    Niemand??

    Gebeurt het wel eens dat het zendertje dat de meter aanstuurd kuren gaat vertonen? En welke sensor is dat precies (er zitten er een paar rondom de thermostaat).
    Wat ik dus nog niet vervangen heb zijn de waterpomp (zou ik vreemd vinden als dat de oorzaak is), thermostaat (gaat wel open) en de radiator (is helemaal gelijkmatig warm).
    Iemand een idee/tip?

  3. Naar Boven | #3
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2006
    Laatst Online
    20-11-15 om 12:45
    Leeftijd
    33
    Berichten
    927
    Topics
    114

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    sorry ken ik je niet mee helpen

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    23-04-19 om 22:28
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    9.779
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    heb met zowel mn oude 1.4 en mn huidige 1.6 het zelfde alleen stijgt mijn temp van ongv 80 na ongv 90 graden.
    vanaf 100 kilometer per uur begint hij bij mij te stijgen (heb met de1.4 trouwens ruim 1 jaar in rond gereden zonder hier problemen mee te krijgen, de oorzaak heb ik in samen werking met de garage echter niet kunnen vinden)

  6. Naar Boven | #5
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2007
    Laatst Online
    13-10-08 om 12:41
    Berichten
    41
    Topics
    10

    Topic Starter

    Even mijn oude topic uit het stof halen

    Meer dan een jaar geleden is bovenstaand allemaal gebeurd. Het schommelen van de temperatuur heb ik toen maar voor lief genomen. Het werd overgens na vele maanden minder en toen ging de kachel het ook heel goed doen. Heeft dus nog ergens een luchtbel gezeten.

    Nu is het echter weer mis. De kachel wordt nu absoluut niet meer warm. Er is geen druppel koelvloestof verloren. Maar erger nog: de temperatuurmeter loopt nu echt in het rode. Alleen bij heel rustig rijden is de temp enigzins uit het rode te houden (maar uiteraard nog steeds veel te hoog: 100gr).

    Mijn eigen vermoeden gaat nu toch echt uit naar de thermostaat (blijft dicht staan?). Deze ga ik nu dus sowieso eruit halen en vervangen.
    Mijn vraag is nu eigenlijk: het eniga andere onderdeel dat er mijnsinziens iets mee te maken kan hebben is de waterpomp. Maar ja, wat moet er aan kapot gaan? (behalve lekkage). Even jullie meningen: gaat de waterpomp vaker kapot bij TU-tjes?

    P.s.: de auto doet het verder uitstekend. Starten, rijden, alles goed. Zowel op benzine als lpg

  7. Naar Boven | #6
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2007
    Laatst Online
    11-09-18 om 08:15
    Locatie
    Hoogvliet (rt)
    Berichten
    309
    Topics
    9
    Auto
    Alfa Romeo 156 SW. 205 CTI Cabriolet
    Motor
    1.9 8v

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Schoepen wiel kan kapot gaan door cavitatie zeker gezien de temperaturen waar jij het over hebt.En dus kans op het afbreken van een schoepje. Of het schoepwiel zit niet meer goed vast op het tandrad waardoor hij bij hogere toeren niet gelijk meedraait maar vertraagt.

    Of de waterpompen bij TU motoren kapot gaan weet ik niet, maar heb er wel een paar met cavitatie gezien.

    groeten xavier,

  8. Naar Boven | #7
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    23-04-19 om 22:28
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    9.779
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    het zou heel best je thermostaat kunnen zijn, want als die dicht blijft wath aast nooitvoorkomt (meestal als ie stuk is staat ie open) kan het koelwater niet circuleren en word het dus niet gekoeld dus wordje motor enorm heet, je kunt deze testen door in een pannetje met water t leggen en dan het water verhitten als ie open gaat is ie goed (kan wel zijn dat hij slecht reageerd)

    en het zou idd ook best je waterpomp kunnen zijn, heb je die toen niet gelijk mee vervangen????

  9. Naar Boven | #8
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    06-11-10 om 11:26
    Berichten
    533
    Topics
    7

    als je de theromastaat eruit haalt en open staat kun je er haast vanuit gaan dat deze kapot is.
    ik zou hem zoiezo vervangen, reden: ding kost geen ruk en als dat niet helpt kun die uitsluiten en verderzoeken (bijv. waterpomp)

  10. Naar Boven | #9
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2007
    Laatst Online
    13-10-08 om 12:41
    Berichten
    41
    Topics
    10

    Topic Starter

    Ja, ik ga komend weekend sowieso de thermostaat vervangen. Ben benieuwd wat dat doet.
    De waterpomp heb ik anderhalf jaat geleden idd niet vervangen. Ik ben vroeger automonteur geweest (maar niet bij Peugeot), maar heb een hekel om aan m'n eigen auto's te sleutelen. Dus als het niet perse hoeft....
    Maar dan is het koelsysteem toch leeg, dus ik denk dat ik de distributie en waterpomp er dus toch maar even af haal. Kijken wat er loos is.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Temp diesel?
    Door afol12v in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 39
    Laatste bericht: 12-09-12, 08:31
  2. Temp sensors welke?
    Door jasperj in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 20-09-11, 10:14
  3. Klokje/Temp. meter
    Door Gido in forum Electronica
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 29-07-11, 22:16
  4. Stationair toerental schommelt en motor slaat soms af
    Door Jorn in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 06-09-07, 13:25
  5. (mike306) - bij warme moter schommelt stationair
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.