Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 5 van 5

Onderwerp: Contactslot reviseren

  1. Naar Boven | #1
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 08:51
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    28
    Berichten
    562
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Contactslot reviseren

    Omdat mijn contactslot een aantal weken geleden ineens niet meer terug veerde en ik geen zin had om 2 verschillende sleutels te hebben of een startknop in te bouwen heb ik besloten het slot uit elkaar te halen.
    Natuurlijk is dit niet de enige reden om het slot uit elkaar te halen, stroef lopen kan o.a. ook een reden zijn.

    Om te beginnen, een waarschuwing:
    WAARSCHUWING:
    Het contactslot is niet bedoeld om uit elkaar te halen en het materiaal waarvan het slot is gemaakt is zeer broos. Hierdoor is het zeer aan te raden om dit zo min mogelijk te doen!

    Wat heb je nodig:
    • Goed verlichte, ruime, schone en opgeruimde werkplek (als er iets wegspringt moet je het weer terug kunnen vinden)
    • Kruiskop schroevendraaier
    • Platte schroevendraaier
    • Hamer
    • Workmate/bankschroef/griptang
    • Pincet/klein tangetje
    • Kogellager- of vergelijkbaar vet. (geen vaseline of iets anders wat wateroplosbaar is, absoluut geen WD40/siliconespray)
    • Wattenstaafjes
    • Keukenrol
    • Een vaste hand
    • Geduld
    Voorbereiding
    Zorg dat eventuele vervangende onderdelen aanwezig zijn.
    Bouw het contactslot uit de auto en leg het op de werkbank.
    Lees eerst de hele tutorial door, dan voorkom je foutjes.


    Aan de slag!
    Nu heb je dit voor je liggen



    Het achterste deel bestaat uit een geleiding voor het stuurslot en de schakelaar zelf.
    Deze is te demonteren door de 2 kruiskop schroeven los te draaien en het metalen deel en de schakelaar er af te nemen.
    Leg de schroeven, het metalen geleidertje en de schakelaar aan de kant, die hebben we voorlopig niet nodig.


    Nu heb je het slot zelf voor je liggen. Zet het rechtop (dus op het sierplaatje):



    Het slot zit vast geklonken met 2 klinknagels aan weerszijden van het stuurslot.
    Soms zijn ook een aantal "lipjes" aan de overzijde van het stuurslot omgebogen.

    Nu komt het lastige gedeelte: het losmaken van de klinknagels.
    Met een beetje gewrik wil het achterplaatje vaak wel over de klinknagels, maar in sommige gevallen is dit lastiger
    Uitboren is dan de enige optie, maar dat is niet zo'n probleem als het lijkt aangezien de metalen geleiding van het stuurslot en de schakelaar zelf het achterplaatje vastdrukken.

    Probeer niet met grof geweld het plaatje los te krijgen, als deze te ver vervormt kan het zijn dat deze niet meer past of erger, breekt!
    Een beetje verbuigen is niet erg, dat is later te corrigeren met een tangetje.

    Nu kun je voorzichtig het plaatje verwijderen (let op het kogeltje!), maak het plaatje en kogeltje even schoon met wat keukenpapier en leg het weg.

    Als je het plaatje hebt verwijderd zit het slot verder in elkaar geschoven. Je ziet de cilinder en het stuurslot zitten



    Om de cilinder te verwijderen moet de sleutel in het slot zitten en moet je misschien de cilinder een klein stukje draaien.
    Hierbij helpt het, indien mogelijk, om de baard uit de sleutel te halen. Deze past dan precies door de opening heen en komt er met cilinder en al uit.

    Let goed op de positionering en werking van het lipje en veertje in de achterkant van de cilinder. Het is lastig uit te leggen en fotograferen hoe dit exact moet zitten, maar slijtageplekken en viezigheid/oud vet verraden het aardig.
    Simpel gezegd is het lipje een soort grendeltje wat in de sleuf van de sleutel valt en het stuurslot ontgrendelt (dus uit laat springen) als je de sleutel uit het slot trekt.

    Zorg dat de cilinder er in één vloeiende beweging uit komt, als je halverwege blijft steken is het erg lastig om verder te komen. Een goede truuk hiervoor is de sleutel in het slot te drukken en dan in één vloeiende beweging deze door te drukken.

    Werk voorzichtig en vlak boven je werkblad, op dit punt zullen de kleine palletjes en veertjes die in het slot zitten er uit vallen.
    In het slot zitten 6 palletjes en 6 veertjes. Als je er minder op je werkbank hebt liggen zitten er nog een paar in het slot, tik voorzichtig op je werkblad met het slot zodat deze er ook uit vallen.
    Bewaar de palletjes en veertjes goed!
    Let ook goed op dat de palletjes niet uit de cilinder vallen, deze zitten hier prima en hoeven niet verwijderd te worden.

    Nu kun je het stuurslot en de bijbehorende veer verwijderen. Ook kun je het lipje wat het stuurslot tegenhoudt verwijderen.

    Dan heb je alle onderdelen uit het slot, wat er ongeveer zo uitziet:



    Midden bovenin zie je het gebroken veertje wat het slot terugduwt uit de startstand, deze hoort in de opening rechtsbovenin op de foto hieronder, met de lange kant naar de buitenkant van het slot (dus links boven)



    Maak alle onderdelen schoon met een stuk keukenpapier en veeg het slot zelf ook goed schoon, eventueel met een wattenstaafje voor de lastigere plekken.
    Niet al het vet hoeft er uit, als het maar redelijk schoon is. Onthoud goed waar vet hoort te zitten (of maak een foto!) dit is bij het in elkaar zetten handiger.

    Nu het moeilijke gedeelte: weer in elkaar zetten.

    Voordat je een onderdeel terug plaatst dient het goed ingevet te zijn op de loop/contactvlakken.
    Met goed ingevet bedoel ik een laagje vet op delen die strak tegen elkaar aan zitten en niet helemaal vol smeren.

    Begin met het grendeltje van het stuurslot terug te plaatsen. Deze heeft aan de onderkant een gaatje zitten wat over een veertje in de behuizing valt. Hierdoor "klikt" het grendeltje heen en weer. Controleer goed of dit werkt, anders schiet het contactslot uit op het moment dat je je contact uitzet.



    Nu word het priegelwerk. Al die kleine veertjes en pinnetjes moeten terug waar ze vandaan kwamen. Maar waar was dat ookalweer?
    Een handigheidje met sloten biedt hier uitkomst.

    De palletjes in de cilinder (het draaiende deel dus) zijn een negatief van de sleutel. Om te matchen met de andere kant, en dus de cilinder te kunnen draaien, moet de andere kant een positief zijn van de sleutel. Dus: Leg je sleutel neer en leg de palletjes op volgorde. De palletjes bij het uiteinde van de sleutel moeten achterin het slot komen.



    De onderkanten van de palletjes liggen gelijk met elkaar.

    Als je de binnenkant van de behuizing waar de cilinder in draait goed hebt ingevet kun je alle veertje terug plaatsen in de gaten. Door het vet zullen deze licht plakken.
    Daarna kun je met een pincet (en eventueel een loep) de palletjes terug plaatsen. Let hierbij goed op de onder- en bovenkant. De bovenkant zal wat beschadigder en ronder zijn dan de onderkant.
    Zet het palletje in het juiste gaatje en druk deze even zacht aan en laat voorzichtig los.
    De palletjes vallen een klein stukje in het gat en zullen door het vet licht blijven plakken.

    Als alle palletjes er in zitten schuif je het stuurslot met bijbehorende veer terug in de achterkant van de behuizing.
    Pak nu de cilinder, met de sleutel er in en "veeg" met je vinger over de palletjes, zodat ze allemaal ingedrukt zijn.

    Nu schuif je de cilinder in de behuizing terwijl je met een pincet de palletjes in de behuizing ingedrukt houdt. Probeer in één beweging alles in elkaar te schuiven, waarschijnlijk moet je ook de veer van het stuurslot een stukje indrukken.

    Als de cilinder op zijn plek zit draai je eventueel de sleutel naar de "uit" stand zodat het stuurslot ontspant. Haal de sleutel er niet uit!

    Nu moet het haakje van het stuurslot terug. Deze haak je van binnen naar buiten door de sleutel heen, daarna kan het veertje terug op zijn plek.
    Trek nu je sleutel er voorzichtig en rustig uit.

    Nu zijn we weer hier beland:



    Vet ook dit vlak goed in, er mag best wat in de holtes zitten bij wijze van voorraad.

    Zet het veertje en kogeltje terug op de goede plek en druk het achterplaatje terug op zijn plek.
    Eventueel kun je de klinknagels een tikje geven zodat alles weer vast zit, maar dit is niet noodzakelijk.

    Ook kun je tijdelijk de metalen geleiding van het stuurslot terugschroeven en de behuizing langs de lage kant iets inbuigen (voorzichtig!!):



    Nu hoeft alleen de schakelaar en de metalen geleiding van het stuurslot terug op zijn plek.

    Inbouwen, sleutel omdraaien en rijden.

    Mocht je er zelf niet uitkomen na het lezen van deze how-to: Stuur een PB!
    Durf je het écht niet aan? Niet aan beginnen! Ken je grenzen, het is een enorm gepriegel en eist dus veel geduld en precisie. (en nee, ik neem geen bestellingen aan )
    Bijgevoegde afbeeldingen Bijgevoegde afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door fust; 01-06-16 om 19:28. Reden: Opmaak/afbeeldingen fixen

  2. Naar Boven | #2
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 08:51
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    28
    Berichten
    562
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Helaas het meeste in bold​ omdat de forum software niet meewerkt

    --

    Gefixt
    Laatst gewijzigd door fust; 01-06-16 om 19:30.

  3. Naar Boven | #3
    SoundBlaster's Schermafbeelding
    Master in MDF

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 20:59
    Berichten
    3.467
    Topics
    39
    Auto
    Peugeot 306 XSi Belfort Hatchback
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1997
    Kleur
    M0NQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    How to ziet er keurig uit. Bedankt!

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    lukas92's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2013
    Laatst Online
    22-04-17 om 14:36
    Locatie
    Prov. Groningen
    Leeftijd
    25
    Berichten
    37
    Topics
    3
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    1995 / XU10J2

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Helemaal top, zal het binnenkort gaan proberen, aangezien bij mij hetzelfde veertje afgebroken/lam is.

    Alleen zijn er 2 foto's helaas niet zichtbaar.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.3; nl-nl; HUAWEI G6-U10 Build/HuaweiG6-U10) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

  6. Naar Boven | #5
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 08:51
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    28
    Berichten
    562
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar / MC
    2000 / RHY (DW10TD, 2.0 HDi)
    Kleur
    Bleu de provence

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Foto's en opmaak gerepareerd, weer een stukje duidelijker zo.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Reviseren van een remcilinder
    Door Cabbie306 in forum Onderstel
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 14-11-13, 14:40
  2. Reviseren van een achteras
    Door Cabbie306 in forum Onderstel
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 20-04-13, 15:44
  3. Achteras kopen en reviseren
    Door kay81290 in forum Onderstel
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 09-02-13, 11:26
  4. Achteras: Vervangen of reviseren?
    Door dennis_schaap in forum Onderstel
    Reacties: 14
    Laatste bericht: 26-07-11, 19:37
  5. (Tim) - Kosten reviseren blok 1.6
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2018 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.