Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 15 van 15

Onderwerp: aanjager relais gesmolten

  1. Naar Boven | #1
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2014
    Laatst Online
    04-07-16 om 21:12
    Leeftijd
    24
    Berichten
    42
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 12v
    Bouwjaar / MC
    2000 / DW10TD

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: aanjager relais gesmolten

    Laats was de aanjager relais verbrand. Deze was zowat vast gesmolten aan de relaishouder en kon ik met moeite eraf trekken.
    Nieuwe relais er op en aanjager deed het weer. Het viel me eigenlijk al op dat deze 'nieuwe' relais ook erg warm ( heet zelfs) wordt. Zelfs als de aanjager uit staat en niks doet, wordt de relais warm. Iemand enig idee?



  2. Naar Boven | #2
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    10-04-19 om 16:58
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    9.776
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Relais voet ook vervangen.
    De verbindingen worden namelijk slecht door hitte.
    Bekend probleem bij de bediening met airco. Deze is namelijk niet in stappen maar is een soort regelbare weerstand.
    Dit wil wel voor extra hitte zorgen in het relais.

    Heb exact hetzelfde gehad met mijn xs hatchback destijds.
    Na vervangen van relais en voetje na 3 jaar nog probleemloos.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  3. Naar Boven | #3
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2014
    Laatst Online
    04-07-16 om 21:12
    Leeftijd
    24
    Berichten
    42
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 12v
    Bouwjaar / MC
    2000 / DW10TD

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Wat wordt er minder dan aan de voet? het enig wat ik me kan voorstellen is dat de contacten uitzetten na verloop van tijd, zodat de geleiding met de relaispinnen niet optimaal is en daardoor een vlamboog optreedt? Dat zou een logische verklaring kunnen zijn maar ik zie geen vonk in het donker en ook bij dit verschijnsel zou de isolatie van de bekabeling onder de voet moeten wegsmelten. Dat is ook niet het geval. Wel wordt de relais intern erg heet.

    Kan het niet zo zijn; dat "by design" de voet een te grote overgangsweerstand heeft? Of kan het komen doordat de aanjager is verouderd en de interne weerstand is toegenomen, zodat de relais een te grote stroom moet schakelen? Naar mijn idee draait ie niet meer zo soepel als vroeger en ik mis bepaalde standen lijkt het. Hij schuurt een beetje zelfs in laagste stand.

    Kan iemand met airco checken hoe warm deze wordt? Het is deze relais:


    IMG_1516.jpg

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    10-04-19 om 16:58
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    9.776
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dat bepaalde standen niet werken komt omdat de sleepcontacten van je kachelbediening op bepaalde punten niet goed meer zijn.

    Het voetje van het relais word wel degelijk slechter door hitte.
    Het feit dat jij hem er amper uit krijgt zegt mij al meer als genoeg.
    Door hitte word de weerstand tussen de relais pennen en de stekkers in de voet groter met als gevolg dat hij op dat punt al meer stroom gaat trekken.
    Het materiaal van de stekkers word namelijk uitgehard door die hitte, hierdoor veranderen de geleidende eigenschappen van die stekker.
    Daarnaast verandert het koper van de draden naar de voet ook (gaan slechter geleiden) als ook de verbinding tussen de draad het de stekker.

    Je mag het van me aannemen of niet, maar uit ervaring kan ik ik je zeggen dat je vroeg of laat verbrand plastic/rubber gaat ruiken en dan is de boel echt goed aan het smelten.

    Ik heb mijn relais toen namelijk uiteindelijk met voet en al uit het dashboard kunnen halen en een groot deel van de kabels kunnen vervangen omdat of de isolatie danwel het koper zelf verbrand was.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  6. Naar Boven | #5
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 13:34
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.207
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Hoe kom je aan zo'n voetje?

    Zou ook wel eens het probleem bij mijn GTI kunnen zijn.

    Van de bovenste rij groene blokjes krijg ik het rechtse blokje er niet af...
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  7. Naar Boven | #6
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    10-04-19 om 16:58
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    9.776
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Gewoon naar de sloop gaan en er 1 uit een 306 halen.

    Het voetje incl zo veel mogelijk draad.

    Dan haal je het voetje incl relais uit je eigen 306. Beoordeel je de bedrading en knip je weg wat nodig is.
    Vervolgens soldeer je het "nieuwe" voetje aan de bedrading van jou eigen auto.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  8. Naar Boven | #7
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 13:34
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.207
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Het relais zag er zo uit als in de OP.

    Voetje is ook beetje zwart en zal ik dus moeten vervangen.

    Alleen hoe krijg je dat voetje er uit? Ik kan er op geen enkele manier aan de achterkant bij...
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  9. Naar Boven | #8
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2014
    Laatst Online
    04-07-16 om 21:12
    Leeftijd
    24
    Berichten
    42
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 12v
    Bouwjaar / MC
    2000 / DW10TD

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Hier idem. Ik kan er niet bij aan de achterkant. Wat ook vaag is; is dat de relais warmer wordt naarmate de aanjager stand lager staat. Daarnaast kan ik niet verklaren waarom de relais op stand accu niet warm wordt. Je zou zeggen dat de aanjager op de accu stand op dezelfde manier gevoed wordt.
    Wordt gloeiheet bij draaiende motor en aanjager op laagste stand.

  10. Naar Boven | #9
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    10-04-19 om 16:58
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    9.776
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dat kan idd wel kloppen.
    De aanjager regeling is dmv een regelbare weerstand bij modellen met airco, hoe hoger de weerstand (dus hoe lager de draaisnelheid) hoe hoger de stroom die door het relais loopt. Hij bijproduct hier van is hitte.

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  11. Naar Boven | #10
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2014
    Laatst Online
    04-07-16 om 21:12
    Leeftijd
    24
    Berichten
    42
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 12v
    Bouwjaar / MC
    2000 / DW10TD

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Maar dat is toch vaag dan? Volgens de wet van Ohm :

    I = U/R

    stroom = spanning/ weerstand

    bijv. : 2A = 12V / 6 Ohm
    Als we de weerstand verhogen naar 12 Ohm krijgen we 12/12 = 1 A . Dus hoe hoger de weerstand , hoe lager de stroom?

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Ohm

  12. Naar Boven | #11
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 13:34
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.207
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  13. Naar Boven | #12
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    10-04-19 om 16:58
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    9.776
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Vergeet p=u*i niet.
    Bij een gelijkblijvend vermogen loopt de stroom op naarmate de spanning lager word.
    Dat is precies wat de kachelknop doet.
    Deze regelt de spanning die naar de aanjager toe gaat.

    Als de aanjager 120W is en de spanning 12V dan is de te verwachten stroom 10A echter als de spanning maar 6V is dan is de te verwachten stroom 20A.
    Dus zodra de spanning 1V is op de aanjager loopt er tussen de knop en de aanjager een stroom van 120A.


    Nu verandert de spanning voor de regelknop niet maar wat er na de regelknop gebeurd is wel van belang op de stroom die er voor gaat lopen.
    Met simpel de wet van ohm kom je er in dit geval niet

    Daarnaast zal het relais vermoedelijk tussen de regelknop en de aanjager zelf zitten dus je begrijpt wel dat deze nogal hoge stromen te verwerken krijgt en voornamelijk als de aanjager langzaam draait.
    Ik vermoed dat als de knop echt recht omhoog staat (dus precies tussen binnen en buitenlucht regeling) dat het relais dan word afgeschakeld maar overal er naast dat het relais ingeschakeld staat en dus spanning levert aan de aanjager (hoe klein deze spanning ook mag zijn)

    Mozilla/5.0 (Linux; Android 5.0; SAMSUNG SM-G900F Build/LRX21T) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) SamsungBrowser/2.1 Chrome/34.0.1847.76 Mobile Safari/537.36

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  14. Naar Boven | #13
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2014
    Laatst Online
    04-07-16 om 21:12
    Leeftijd
    24
    Berichten
    42
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 12v
    Bouwjaar / MC
    2000 / DW10TD

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Theoretisch klopt het verhaal echter zal een 12V fan met regelbaar toerental nimmer een constante vermogen opnemen. Hoe lager het vermogen, hoe lager het toerental. De knop bedient middels een regelbare weerstand (potmeter) het toerental. De variabele is hier dus de weerstand en niet de spanning.

  15. Naar Boven | #14
    Hicoly's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 09:52
    Leeftijd
    41
    Berichten
    1.124
    Topics
    39
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R / RFV
    Kleur
    Rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Beste sjaak14. Door de regelbare weerstand verandert wel degelijk de spanning op de fan. Je krijgt dan nl weerstanden in serie en dus een spanningsdeling.
    Doordat de totale weerstand van de in serie staande weerstanden groter of kleiner wordt, verandert ook het vermogen en dus ook de stroom. De totale spanning blijft altijd 12v die dan verdeelt wordt over de fan en de regelbare weerstand.

    Het warm worden van het relais heeft meestal te maken met slechte contacten.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 8_4 like Mac OS X) AppleWebKit/600.1.4 (KHTML, like Gecko) Version/8.0 Mobile/12H143 Safari/600.1.4
    Preview

    Ik pṛbeer mensen echt te helpen met eigen ervaring.
    (schermafbeelding met dank aan Car2oonz)

  16. Naar Boven | #15
    Willart's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2015
    Laatst Online
    Vandaag om 09:52
    Locatie
    Grootegast
    Leeftijd
    56
    Berichten
    932
    Topics
    34
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU7JP4
    Kleur
    Lucifer Rouge

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hicoly Bekijk Berichten
    Beste sjaak14. Door de regelbare weerstand verandert wel degelijk de spanning op de fan. Je krijgt dan nl weerstanden in serie en dus een spanningsdeling.
    Doordat de totale weerstand van de in serie staande weerstanden groter of kleiner wordt, verandert ook het vermogen en dus ook de stroom. De totale spanning blijft altijd 12v die dan verdeelt wordt over de fan en de regelbare weerstand.

    Het warm worden van het relais heeft meestal te maken met slechte contacten.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 8_4 like Mac OS X) AppleWebKit/600.1.4 (KHTML, like Gecko) Version/8.0 Mobile/12H143 Safari/600.1.4
    Inderdaad.

    Het opgenomen totale vermogen zal bij het gebruik van een regelbare weerstand nooit hoger worden dan bij het rechtstreeks voeden van de aanjager.
    M.a.w. ondanks de stijging van de warmteontwikkeling in de regelweerstand zal de totale vermogensopname toch afnemen. Vergelijk dit met de klassieke lampendimmer.

    De impedantie (ohmse weerstand) van het hele circuit bepaalt altijd het totale opgenomen vermogen. U is een constante. P=U*I en U=I*R. Dan geldt dus ook P=(I*R)*I

    De waarde van de stroom verandert dus als gevolg van de impedantie (totale weerstand van het circuit)
    Deze impedantie is de optelsom van: de ohmse weerstand van de aanjager + de regelweerstand + bedradingsweerstand en de overbruggingsweerstanden in de stekker-verbindingen en verbindingen binnenin het relais.

    De bedrading kan je hierbij wegstrepen. Originele bedrading is voldoende dik uitgevoerd, dat de verliezen hierbij te verwaarlozen zijn.

    Enige 2 variabelen, die in de loop der jaren negatieve invloed uitoefenen, zijn de stekker verbindingen en de interne contacten in het relais. Die zorgen er dan ook voor dat de boel rond het relais te heet gaat worden.

    Los hiervan kan de aanjager natuurlijk ook a.g.v. gesmolten isolatie van de wikkelingen zorgen voor een lagere impedantie. Maar dat merk je meteen in de werking en in de lucht die er vanaf komt.


    Gr. Willart


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. de relais
    Door henkb in forum Elektronica
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 12-08-10, 14:17
  2. de relais
    Door henkb in forum Electronica
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 12-08-10, 14:17
  3. relais van aanjager/airco
    Door TvH in forum Electronica
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 06-04-09, 14:08
  4. Relais
    Door 2x-treme4u in forum Electronica
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 08-01-08, 20:24
  5. (Frank 306 GTi) - Relais
    Door Team306Tuning in forum Electro
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.