Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 21

Onderwerp: Handmatige spanner vervangen door dynamischa spanner

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2014
    Laatst Online
    22-07-16 om 17:37
    Leeftijd
    25
    Berichten
    6
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1997

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Handmatige spanner vervangen door dynamischa spanner

    Beste forum leden,

    Laatst heb ik een leuke Peugeot 306 cabrio gekocht met een 2.0L 16V motorblok uit de tweede helft van 1997.
    Deze auto heeft voor de distributieriem een handmatige spanner maar ik vroeg mij af of deze voorzien kan worden van een dynamische spanner (ofwel automatische spanner).

    Is er iemand op dit forum die daar iets vanaf weet?

    Bij voorbaat dank,
    Tilo

  2. Naar Boven | #2
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 09:47
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.579
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dat kan vast wel, maar het is riskant om bij dit soort dingen de ontwerpkeus van de fabrikant te negeren.
    Je kent de reden niet waarom er een bepaald type spanner in zit.
    Als er een soortgelijk motortype is (met 2 nokkenassen dus) met een automatische spanner kan je het overwegen, maar anders niet.

  3. Naar Boven | #3
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2014
    Laatst Online
    22-07-16 om 17:37
    Leeftijd
    25
    Berichten
    6
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1997

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Riskant? Op latere bouwjaren zijn dynamische spanners gebruikt, in het Haynes boek wat ik hier heb liggen wordt dat zelfs besproken. Het boek behandelt de bouwjaren 1993 tot 2002. Als ik kijk naar de afbeeldingen zien de motorblokken er hetzelfde uit, zie afbeelding hieronder. Volgens het boek moeten de tandwielen op de nokkenassen worden getimed, geborgd, los gedraaid, op spanning gezet, en vervolgens weer vastgedraaid. Hier heb ik helemaal geen zin in.


  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Froggie's Schermafbeelding
    Draaiorgel

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 15:32
    Locatie
    Etten-Leur
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.607
    Topics
    35
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP
    Kleur
    bleu de chine (M0GE)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    In een tandaandrijving heeft een stak part en een slap part waar de spanner zit, op een 16v komen grote krachten het slappe part zou de veer terug kunnen drukken bij een grote versnelling en kan de riem erover heen schieten. De lengte van de riemen kunnen verschillen. Tevens heeft een veerspanner maar een korte slag, bij de Gti blokken zit een lange slag spanner kijk even bij je kenteken gegevens welk systeem geadviseerd wordt, dit kun je het beste toepassen.
    Laatst gewijzigd door Froggie; 16-12-14 om 19:17.
    1e auto Peugeot Expert 2.0 Hdif 2008 velgen arctique 17"
    2e auto Peugeot 308 CC 1.6 THP 2010. sportpack, velgen Lincancabur 18"
    auto Peugeot 306 1.6 cabrio 1998 blauw/ verkocht 5-2017

  6. Naar Boven | #5
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Die manuele is niet zo moeilijk af te stellen, kan ook weinig mee mis gaan.
    De zelfstellende moet (wat je niet verwacht) wel degelijk eerst op de juiste spanning gebracht worden, vergelijk dat met een derailleur op je fiets.
    Wat froggie al omschrijft, gaat de riem "klapperen" heb je een probleem.

    Manuele spanner = riem 104 tanden
    Dynamische spanner = riem 107 tanden


  7. Naar Boven | #6
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    11-04-19 om 11:08
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    38
    Berichten
    7.329
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Daarnaast is het zo dat je de nokkenas tandwielen wel degelijk op die manier moet timen. In 99% van de gevallen komt de krukaspoulie namelijk nooit meer op de juiste stand tov je nokkenas poulies. Dit komt door de rubberen kern van de krukaspoulie. Die "draait" namelijk binnen zijn as, en daarmee draait ook het ijk punt. De krukaspoulie moet je dus loshalen, en je zou dan een 8v poulie kunnen gebruiken om hem goed te ijken met de juiste spiebaanafstand. Poulie vervangen is ook gewoon een optie, maar zijn redelijk prijzig. Het staat er niet voor niets in. Een GTi (RFS) is hier uitermate gevoelig voor, dus wees op je hoede. Het verhaal van de dynamische (excentrische) spanner is hier reeds veelvuldig voorbij gekomen.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  8. Naar Boven | #7
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 09:47
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.579
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Froggie Bekijk Berichten
    In een tandaandrijving heeft een stak part en een slap part waar de spanner zit, op een 16v komen grote krachten het slappe part zou de veer terug kunnen drukken bij een grote versnelling en kan de riem erover heen schieten. De lengte van de riemen kunnen verschillen. Tevens heeft een veerspanner maar een korte slag, bij de Gti blokken zit een lange slag spanner kijk even bij je kenteken gegevens welk systeem geadviseerd wordt, dit kun je het beste toepassen.
    Een automatische spanner werkt alleen bij het monteren van een riem, daarna wordt ie gefixeerd.

    ========== Post samengevoegd op 01:59 ========== De vorige post was op 01:55 ==========

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tilothijs Bekijk Berichten
    Riskant? Op latere bouwjaren zijn dynamische spanners gebruikt, in het Haynes boek wat ik hier heb liggen wordt dat zelfs besproken. Het boek behandelt de bouwjaren 1993 tot 2002. Als ik kijk naar de afbeeldingen zien de motorblokken er hetzelfde uit, zie afbeelding hieronder. Volgens het boek moeten de tandwielen op de nokkenassen worden getimed, geborgd, los gedraaid, op spanning gezet, en vervolgens weer vastgedraaid. Hier heb ik helemaal geen zin in.

    Je hebt wel zin een nieuw motorblok zoeken en inbouwen?
    Je hebt mijn zegen, het is gelukkig mijn motor niet.
    Ik zie het probleem van even handmatig spannen niet zo, hoe vaak moet je dat nou doen?

  9. Naar Boven | #8
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 13:34
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.207
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Heeft een automatische spanner niet alleen meerwaarde bij een RFS?

    Even wat ik het afgelopen jaar begrepen heb w.b.t. RFS:
    1 - Met automatische spanner is de levensduur van de riem 80k km (volgens fabrikant 120k) of 5 jaar. Bij circuitgebruik slechts 50k. Handmatige spanner slechts 50k km.
    2 - Riemen zijn tegenwoordig ook van betere kwaliteit.
    3 - Automatische spanner vangt wel degelijk klappen op.

    Bij mijn GTI met automatische spanner wordt de riem na 5 jaar vervangen (nog geen 80k km).

    Bij mijn XSI met RFS zit er een handmatige spanner op. Aangezien ik niet verwacht 50k km binnen 5 jaar te halen, is dat geen probleem. Zeker niet als de riemen ook van betere kwaliteit geworden zijn.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  10. Naar Boven | #9
    Froggie's Schermafbeelding
    Draaiorgel

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 15:32
    Locatie
    Etten-Leur
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.607
    Topics
    35
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP
    Kleur
    bleu de chine (M0GE)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Hier heb ik helemaal geen zin in
    Is al helemaal de niet de juiste instelling om aan deze klus te beginnen. Er zijn nog meer dingen zoals de motorsteun die in de weg zit (als ik me niet vergis) moet je het motorblok ook nog blokken anders kantelt hij, en dan nog het ontluchten van het koelsysteem. Mijn advies is vraag een prijs aan bij Peug.service center en Ron de Groot en laat het alsjeblieft doen als het niet je dagelijks werk is
    1e auto Peugeot Expert 2.0 Hdif 2008 velgen arctique 17"
    2e auto Peugeot 308 CC 1.6 THP 2010. sportpack, velgen Lincancabur 18"
    auto Peugeot 306 1.6 cabrio 1998 blauw/ verkocht 5-2017

  11. Naar Boven | #10
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2014
    Laatst Online
    22-07-16 om 17:37
    Leeftijd
    25
    Berichten
    6
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1997

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    @Muschkie,
    Dat is inderdaad het probleem wat deze auto ook heeft. Grappig is dat deze precies 180gr gedraaid is. Persoonlijk vind ik het vreemd dat dit kan gebeuren, typisch franse kwaliteit?

    @Keezx,
    Nee, een dynamische spanner blijft continu de riem op de juiste spanning houden. Hij moet ook gemonteerd en afgesteld worden zoals Bengel dat verteld heeft, daarna een paar keer rondgedraaid en op dezelfde spanning weer uitkomen (hiervoor zijn instrumenten te krijgen).
    Nou... t was niet helemaal mijn idee om er een ander motorblok in te plaatsen, zeker niet als er op deze dynamische spanners zijn gebruikt.

    @Froggie,
    Het probleem is niet dat wij het niet kunnen (ik sleutel samen met mijn vader), maar ik vind deze methode een beetje... omslachtig... Het kan veel makkelijk als je gebruik maakt van een dynamische spanner. Ik wilde het mijzelf makkelijker maken voor de volgende keer.
    edit; bij mij kan de motorsteun gewoon blijven zitten


    Verder iedereen bedankt voor de reacties. Hier kan ik wel wat mee
    Laatst gewijzigd door tilothijs; 17-12-14 om 14:17.

  12. Naar Boven | #11
    Froggie's Schermafbeelding
    Draaiorgel

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 15:32
    Locatie
    Etten-Leur
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.607
    Topics
    35
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP
    Kleur
    bleu de chine (M0GE)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Bedankt voor de feed-back gaat helemaal goedkomen
    1e auto Peugeot Expert 2.0 Hdif 2008 velgen arctique 17"
    2e auto Peugeot 308 CC 1.6 THP 2010. sportpack, velgen Lincancabur 18"
    auto Peugeot 306 1.6 cabrio 1998 blauw/ verkocht 5-2017

  13. Naar Boven | #12
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2014
    Laatst Online
    22-07-16 om 17:37
    Leeftijd
    25
    Berichten
    6
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1997

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muschkie Bekijk Berichten
    In 99% van de gevallen komt de krukaspoulie namelijk nooit meer op de juiste stand tov je nokkenas poulies. Dit komt door de rubberen kern van de krukaspoulie. Die "draait" namelijk binnen zijn as, en daarmee draait ook het ijk punt.
    Is er een manier waarop je vast kunt stellen wanneer de krukas op de juiste positie staat? Kan het kloppen dat zuigers allemaal halverwege staan wanneer de nokkenassen op tijd staan? We hebben merktekens gezet op de (verdraaide) poulie en de motor liep goed, maar hoe kan ik het 100% zeker weten.
    Laatst gewijzigd door tilothijs; 17-12-14 om 20:00.

  14. Naar Boven | #13
    co-Piloot

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    Gisteren om 21:02
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    55
    Berichten
    4.469
    Topics
    258
    Auto
    CitroŽn C2 Hatchback
    Motor
    1.1 8v
    Bouwjaar
    2004

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Zeg ben je n beetje zuinig op die motor Tilo? ;-)

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 8_1_2 like Mac OS X) AppleWebKit/600.1.4 (KHTML, like Gecko) Version/8.0 Mobile/12B440 Safari/600.1.4

  15. Naar Boven | #14
    Froggie's Schermafbeelding
    Draaiorgel

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2014
    Laatst Online
    Vandaag om 15:32
    Locatie
    Etten-Leur
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.607
    Topics
    35
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP
    Kleur
    bleu de chine (M0GE)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Het is aan te bevelen om de krukaspoelie te vervangen als deze al jaren oud is, deze dempen de trillingen die ontstaan van de motor en airco. De poelie bestaat uit een buiten,- en binnen ring met daar tussen een volkern van rubber. Dit rubber verhard en droogt uit het rubber komt er tussenuit als een zwarte teerachtige stof wat je vaak bij de dieselmotoren ziet, waarbij het vernieuwen zeker nodig is na een jaar of 5. Het feit dat het ijkpunt 180 graden verdraaid is zegt al genoeg dat heeft niets te maken met de Franse kwaliteit je poelie is helaas aan vervangen toe. Ook de coating die het slippen van de Multi V-riem vermindert is er ondertussen wel afgesleten.
    Nu ga je een grote gok maken omdat je het ijkpunt mist. En de waterpomp heb je daar ook al aan gedacht om die te vernieuwen ??
    Laatst gewijzigd door Froggie; 18-12-14 om 15:09.
    1e auto Peugeot Expert 2.0 Hdif 2008 velgen arctique 17"
    2e auto Peugeot 308 CC 1.6 THP 2010. sportpack, velgen Lincancabur 18"
    auto Peugeot 306 1.6 cabrio 1998 blauw/ verkocht 5-2017

  16. Naar Boven | #15
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2014
    Laatst Online
    22-07-16 om 17:37
    Leeftijd
    25
    Berichten
    6
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1997

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Dat ben ik zeker Paul-Ivo

    @froggie,
    de waterpomp wordt inderdaad meegenomen ja.
    oke,oke, dan geen franse kwaliteit, laten we dan zeggen: frans ontwerp
    want knullig is t wel


    eens kijken of een sloper nog een goede poelie heeft liggen. Valt te betwijfelen natuurlijk...
    ach ja, hij kan altijd nog terug of dezelfde positie, we hebben m gemerkt.

    Maar is er iemand die concreet kan zeggen: de spie moet X graden met de klok mee t.o.v. verticaal/12uur staan?


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Reacties: 25
    Laatste bericht: 04-05-14, 21:25
  2. Richtingaanwijzers vervangen door LED's
    Door VantageR in forum Electronica
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 31-12-12, 13:19
  3. Rechter airbag vervangen door dashboardkastje
    Door Ruud 306 Cabrio in forum Interieur
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 20-03-11, 12:11
  4. Reacties: 0
    Laatste bericht: 04-09-10, 17:39
  5. automatische spanner van de multiriem
    Door theunheebink in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 25-09-07, 21:23

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.