Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 10 van 10

Onderwerp: koelings probleem: beetje ten einde raad

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    03-11-14 om 19:30
    Berichten
    4
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1996

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: koelings probleem: beetje ten einde raad

    beste mensen,
    Ik heb een probleem en hoop dat iemand me kan helpen. het gaat over een Peugeot 306, 1,4 8v, 1997, 152000 km.
    Het is de auto van een kennis die ik graag wil helpen.
    De koppakking was lek waarschijnlijk vanwege een te hoge temperatuur. Oorzaak door ANWB ingeschat op thermostaat en die dus verwijderd, waarna doorgereden is. Veel smurrie in de koelvloeistof.

    Met behulp van wat filmpjes en eerdere ervaring met een koppakking vervangen de koppakking vervangen en weer in elkaar geschroefd. Alles werkt, dus dat leek in orde. Nieuwe Thermostaat gemonteerd en in eerste instantie leek alles in orde. Na twee ritjes echter weer hoge temperatuur en veel koelvloeistof verloren.
    Gecontroleerd op lekkage, maar geen gevonden. ook geen witte rook uit de uitlaat. wel nog steeds veel smurrie. Het leek er echter op alsof er een verstopping zat in het systeem. Waterpomp gedemonteerd, maar in orde.

    Ik verdacht de thermostaat en heb die gecontroleerd in een bakje heet water: was in orde. Toch een nieuwe gemonteerd omdat hij wellicht verstopte door de smurrie. Werkte ook niet.
    Vanavond het systeem drie maal gespoeld met een vaatwasblokje erin en stukjes gereden zonder thermostaat om lekkere doorstroming te krijgen. Temperatuur komt niet boven de 80 graden volgens de meter. Daarna systeem nog paar keer gespoeld met gewoon water en gevuld met koelvloeistof. Ondertussen ook weer de schoongemaakte thermostaat erin. Ook de thermoschakelaar op de radiator gecontroleerd (in een bakje kokend water en kijken of hij daadwerkelijk schakelde: top)
    Toen rijden en dikke ellende. het lijkt wel of in het blok druk wordt opgebouwd, waardoor er geen water meer bij de thermostaat komt en die dus niet opent. Was wel goed ontlucht in eerste instantie. kwam mooi straaltje water uit, ook uit ontluchting bij verwarming.
    Toen temperatuur opliep en de nippel op thermostaathuis nog eens open gedraaid, kwam daar alleen stoom uit. Dop van expansievat naast radiator gedraaid en die ontplofte zowat. Spoot aan alle kanten vloeistof eruit.
    Motor loopt overigens mooi.

    Wat kan hier nu aan de hand zijn? Zonder thermostaat loop alles goed, maar met werkende thermostaat wordt er druk opgebouwd in het motorblokgedeelte van het koelsysteem. betekent dit dat de koppakking toch niet goed zit? of zie ik iets over het hoofd?
    Zou leuk zijn als iemand een tip heeft.

    Groeten
    Jan

  2. Naar Boven | #2
    Froggie's Schermafbeelding
    Draaiorgel

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2014
    Laatst Online
    03-07-19 om 09:41
    Locatie
    Etten-Leur
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.637
    Topics
    35
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP
    Kleur
    bleu de chine (M0GE)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Een 306 is moeilijk te ontluchten dit kan eenvoudig het probleem zijn. Op dit Forum kun je het terug vinden hoe je dit kunt oplossen
    1e auto Peugeot Expert 2.0 Hdif 2008 velgen arctique 17"
    2e auto Peugeot 308 CC 1.6 THP 2010. sportpack, velgen Lincancabur 18"
    auto Peugeot 306 1.6 cabrio 1998 blauw/ verkocht 5-2017

  3. Naar Boven | #3
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    03-11-14 om 19:30
    Berichten
    4
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1996

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter Topic: Ontluchten en verder

    Dank voor de tip. Ik heb al door dat het ontluchten een probleem kan zijn en lees nu ook een verhaal over een LPG verdamper probleem. De verschijnselen zijn wel gelijk, maar ik heb geen LPG.
    Het stukje over ontluchten met een cola fles is ook aardig, ga ik in ieder geval nog maar een keer proberen (kost wel heel veel koelvloeistof zo )
    Hoe krijg je die fles een beetje fatsoenlijk op de dop gemonteerd, zodat die niet staat te lekken (en nog steeds geen hoger niveau geeft)

    Ik zat nog aan iets anders te denken. Soms zie je in een thermostaat een klein gaatje zitten, waardoor er een soort constante 'lekkage' ontstaat. Hierdoor kan ook de lucht ontsnappen. Is dat wel eens toegepast?
    Ik kom er ook op, omdat ik voor het schoonmaken van het systeem een oude opengeknipte thermostaat heb gebruikt (die oorspronkelijk als boosdoener werd aangemerkt en door de ANWB open geknipt). Toen was er hoegenaamd geen probleem; temperatuur bleef natuurlijk laag (rond de 80 graden) maar geen drukopbouw
    Verder is bij mij ook de ontluchtingsnippel op het thermostaathuis afgebroken (schrok me rot, maar was er gelukkig makkelijk uit te pielen) Heb daar nu een boutje ingedraaid. Voor het ontluchten moet die er wel helemaal uitgedraaid worden.

    Kleine vraagjes nog:
    Die nippel bij het verwarmingssysteem is de hoogste nietwaar? die moet dus als laatste worden gesloten.
    De nippel op de radiator kan pas dicht als de thermostaat open gaat, of kan die al vanuit het reservoir worden gevuld.

    Nogmaals dank voor de tips.
    Jan

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    17-07-19 om 20:53
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Is de kop destijds wel gevlakt?

    Even over de cola fles, hals intapen ductape oid tot hij met moeite in de radiateur past.

    je hebt het overigens over een expansievat echter zit die bij de 306 aan de radiateur vast.
    Het is redelijk normaal als er nog kvs lekt de eerste rit(ten) omdat de radiateur altijd over vol is nu zo'n klusje.

    als ik het allemaal zo lees verdenk ik dan wel een kromme of gescheurde kop en anders gewoon lucht achter de thermostaat.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.3; nl-nl; GT-I9300 Build/JSS15J) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  6. Naar Boven | #5
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    03-11-14 om 19:30
    Berichten
    4
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1996

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Dank voor het meedenken.
    De kop was gevlakt en de motor loopt gewoon erg mooi. Ik denk dus niet dat de kop nog een probleem is.
    Ik zou een scheur wellicht niet herkennen; dit is pas de derde kop die ik in handen heb, dus niet veel ervaring.

    Er hoopt zich dus lucht op achter de thermostaat en dat is het probleem. Het lijkt erop dat de thermostaat niet open gaat als er lucht achter staat, hoe heet die ook is.
    Wat denk je van het idee om er een klein gaatje in te boren zodat de lucht kan ontsnappen naar de radiator en het expansievat; inderdaad naast de radiator. Of werkt het niet zo?

    Ik waardeer het meedenken
    Groeten
    Jan

  7. Naar Boven | #6
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 12:40
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.352
    Topics
    240
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Gewoon even de thermostaat weg halen en kijken of alles dan wel werkt.

    Als druk op bouwt achter de thermostaat, zou ik zeggen: thermostaat naar de vaantjes...
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  8. Naar Boven | #7
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    17-07-19 om 20:53
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    In theorie moet je hem ook ontluchten met warme motor, dus kvs vullen met alle nippels open en dan van laag naar hoog sluiten, daarna warm laten lopen en weer vullen/ontluchten.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.3; nl-nl; GT-I9300 Build/JSS15J) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  9. Naar Boven | #8
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2014
    Laatst Online
    03-11-14 om 19:30
    Berichten
    4
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1996

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter Topic: Hoop dat het nu werkt

    Gisteren alles zorgvuldig gevuld en warm gedraaid. Ook tijdens warme motor af en toe ontluchtingsnippel open gedraaid en daar bleef kvs uit komen. op een moment werd er wat kvs uitgegooid, maar bleef ruim voldoende inzitten. Bovenste radiatorslang (na de thermostaat) werd ook warm en wat harder; ook radiator werd warm.
    De koelvin sloeg niet aan, maar de thermostaatschakelaar was ook nieuw en die heb ik getest in een pannetje water: bij kookpunt ging die keurig open, dus die werkt ook.
    Stukje gereden en weer vloeistofniveau gecontroleerd: was prima op orde (beetje lager, maar er was wat uitgegooid).
    De thermostaat werkt ook goed (ook in een pannetje gecontroleerd). Ik heb wel een klein gaatje geboord in de flens van de thermostaat. Nu is er een klein 'lekje' ontstaan, waardoor geen lucht kan ophopen voor de thermostaat
    Kortom: het lijkt in orde nu allemaal en we gaan de auto weer gebruiken. Wel een fles kvs mee voor als het weer uit de hand loopt.

    groeten
    Jan

  10. Naar Boven | #9
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 10:19
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.605
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Waarom duur spul erin als je niet weet of ie goed is?
    Water koelt ook goed (kvs is sowieso grotendeels water) om te testen.

  11. Naar Boven | #10
    Froggie's Schermafbeelding
    Draaiorgel

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2014
    Laatst Online
    03-07-19 om 09:41
    Locatie
    Etten-Leur
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.637
    Topics
    35
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP
    Kleur
    bleu de chine (M0GE)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Goed dat je verder bent gekomen, zo zie je maar dat het niet meevalt een 306 te ontluchten, in de kachel radiator kan veel lucht ophopen omdat het hoger ligt dan de motor.
    1e auto Peugeot Expert 2.0 Hdif 2008 velgen arctique 17"
    2e auto Peugeot 308 CC 1.6 THP 2010. sportpack, velgen Lincancabur 18"
    auto Peugeot 306 1.6 cabrio 1998 blauw/ verkocht 5-2017


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Reacties: 38
    Laatste bericht: 01-01-12, 21:07
  2. Einde 306...
    Door Charlyfoxtrot in forum Algemene Discussie
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 27-08-11, 14:48
  3. Raad en tips bij plaatsen versterker
    Door silverlion306 in forum Audio Installs
    Reacties: 14
    Laatste bericht: 01-04-09, 19:59
  4. (JPO) - Puggie 306 XSi >Het einde is nabij :(<
    Door Team306Tuning in forum Voorstellen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  5. Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.