Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 6 van 6

Onderwerp: koelfans slaan niet aan.

  1. Naar Boven | #1
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2014
    Laatst Online
    04-07-16 om 21:12
    Leeftijd
    24
    Berichten
    42
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 12v
    Bouwjaar / MC
    2000 / DW10TD

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: koelfans slaan niet aan.

    Sinds lange tijd heb ik het probleem dat de koelfans niet worden aangestuurd als de koelwatertemp. de 97 graden heeft bereikt.
    Doordat de HDI motor in ons vlakke landje eigenlijk nooit warmer wordt dan 75 graden ( filerijden op warme dagen soms 85 graden), heb ik hier tot op heden niets aan gedaan maar ik ben bang dat de motor straks in Spaanse bergpassen of tijdens filerijden onder de bakkende zon, aan de kook raakt . Auto heeft airco en met ingeschakelde airco draaide altijd de rechterfan op hoge snelheid maar airco is nu lek, dus nu geen enkele vorm van koeling meer bij filerijden.

    Tot op heden volgende getest :

    - bekabeling en centrale stekker fan unit gecontroleerd op schade/corrosie en ziet eruit als nieuw.
    - beide fans draaien soepel met de hand.
    - auto aan laptop gehangen en de fans aangestuurd met pp2000 lage stand en hoge stand --> je hoort de relais klikken maar fans gaan niet draaien
    - blauwe koelwater temperatuur sensor losgetrokken --> de rechterfan draait op vol vermogen.
    - draadbruggetje gelegd over pin 3 en 5 schakelcontact linkerfan en pin 3 en 4 schakelrelais, zodat de fans in serie worden aangestuurd ( langzame stand) --> linkerfan gaat heel langzaam draaien en maakt daarbij een schurend geluid, rechterfan draait ook heel langzaam maar dan met tussenpozen.

    het meest vreemde vind ik dat de linkerfan een schurend geluid maakt in de langzame stand maar met de hand deze wel soepel draait. Laten we voor het gemak stellen dat deze inwendig defect is en dat daardoor de langzame stand niet goed werkt, waarom slaat de rechterfan dan niet in de test met pp2000 bij de hoogste stand test? Hoe kan ik zeker weten dat de rechterfan zal worden ingeschakeld bij 107 graden?

  2. Naar Boven | #2
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 18:51
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    697
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Auto stationair laten lopen tot die temp. bereikt is , als je geen rijwindkoeling hebt moet de fan een keer aanslaan iig loopt de temp wel door naar het kookpunt maar dat kan wel even duren het snelst is om even een kort stukkie te rijden met papier of karton voor de radiator om hem voor te verwarmen en daarna stevig stationair.

  3. Naar Boven | #3
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2014
    Laatst Online
    04-07-16 om 21:12
    Leeftijd
    24
    Berichten
    42
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 12v
    Bouwjaar / MC
    2000 / DW10TD

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Testen tot 107 graden doe ik liever niet brumbrum. . Heb geen zin in een proefondervindelijke ervaring met een lekke koppakking en daarnaast duurt het een eeuwigheid, ook met karton voor de radiator. Ik heb het diagnose apparaat PP2000 juist voor dit soort zaken aangeschaft . Deze bezit namelijk de mogelijkheid om de fans aan te sturen.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 18:51
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    697
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Alle sensors in een bak met kokend water hangen dan kun je zien en meten wat er gebeurt, ik heb het niet zo op die elektronica die iets simuleren, voor mij moet echt werken en dat lukt alleen als het heet word.

  6. Naar Boven | #5
    Fedze's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2013
    Laatst Online
    13-08-14 om 10:48
    Locatie
    Almelo
    Leeftijd
    61
    Berichten
    3
    Topics
    0
    Auto
    Peugeot 306 Break
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / TU5JP (NFT)
    Kleur
    Grijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Beste Sjaak14, ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad met mijn 306Xt '01. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer der van ;-)

    Laat je airco controleren en zonodig repareren en je zal zien dat daarmee het koelprobleem opgelost is. Over hert schurende geluid van de ventilator(-en); het zou betst kunnen datde lagers versleten zijn. misschien op de sloop rondneuzen? Overigens heeft het vervangen van de koelwatersensor geen enkel effect.

    Vr.Gr, Fedze

  7. Naar Boven | #6
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2014
    Laatst Online
    04-07-16 om 21:12
    Leeftijd
    24
    Berichten
    42
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    2.0 12v
    Bouwjaar / MC
    2000 / DW10TD

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Airco is inderdaad leeg/stuk maar laten maken loont niet. Condensor en een leiding zijn lek, maar droger en compressor moeten ook vervangen worden omdat deze een lange tijd hebben stilgestaan. De kosten laten zich wel raden

    Ik ben net terug van vakantie. Rijden in de bergen is eigenlijk geen probleem zonder draaiende koelfans. De temp loopt iets op tijdens het klimmen maar tijdens de daling zakt de temp gelijk weer naar normaal. Komt niet eens in de buurt van de 95 graden. Bij een enkele keer filerijden onder de bakkende zon steeg de temp wel redelijk snel maar de ramen maximaal naar beneden en de verwarming op max, zorgde ervoor dat de temp stabiel bleef.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Gloeilampje brand niet, auto wil niet starten.
    Door HenkMeijers in forum Electronica
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 30-01-13, 23:38
  2. En we gaan/slaan door
    Door Bengel in forum Meeting Talk
    Reacties: 25
    Laatste bericht: 28-11-12, 13:27
  3. dringend probleem koelfans slaan niet aan 306 2L xsi 98
    Door Diederik in forum Electronica
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 25-02-12, 19:05
  4. Warmte dat de koelvin aan zou moeten slaan?
    Door Bugless! in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 21
    Laatste bericht: 08-05-09, 12:12
  5. Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.