Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 16

Onderwerp: motor wordt te warm, gaat richting rode vlak bij 100 km

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2014
    Laatst Online
    05-05-14 om 00:44
    Berichten
    5
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 break Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: motor wordt te warm, gaat richting rode vlak bij 100 km

    beste peugeot vrinden
    ik heb een 306 stationwagen van april 1998, net nieuwe apk gekregen en nu wordt ineens de motor te warm bij hogere snelheid.
    Er zit een stekker direkt boven de thermostaat, rechts aan het motorblok. Als ik die stekker lostrek slaan mijn beide ventilatoren aan.
    Ik heb vervolgens een heel stuk gereden met losse stekker en draaiende ventilatoren, maar nochtans wordt de motor te heet.
    Toen heb ik de thermostaat eruit gehaald en in heet water gedompeld. De thermostaat gaat normaal open, dus daar kan het ook niet aan liggen
    Ik denk nu dat de radiator verstopt zit of kan het nog iets anders zijn, bv. de waterpomp ?
    Graag een tip of advies !
    bedankt alvast.

  2. Naar Boven | #2
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 13:34
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.207
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Lekke koppakking?

    Te weinig KVS?

    Lucht in het KVS circuit?

    Waterpomp?
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  3. Naar Boven | #3
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2014
    Laatst Online
    05-05-14 om 00:44
    Berichten
    5
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 break Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    bedankt voor de reactie
    lekke koppakking ? lijkt me niet, motortje trekt goed door en ik verlies ook geen koelvloeistof,
    rechts op de radiator zit een ontluchtingsventiel waarmee ik het systeem heb ontlucht. Het vreemde is dat ik de ventilatoren ook niet hoor aanslaan als de motor over verhit is. Wijst dat op een sensor kwestie ? Maar de ventilatoren slaan wel direkt aan als ik dat stekkertje lostrek.
    kun je mij vertellen waar ik de waterpomp kan vinden ?

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    co-Piloot

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    Gisteren om 21:02
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    55
    Berichten
    4.469
    Topics
    258
    Auto
    CitroŽn C2 Hatchback
    Motor
    1.1 8v
    Bouwjaar
    2004

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Behalve thermostaat heb je ook nog een thermoschakelaar. Maar goed, die zal t niet direct zijn aangezien je schrijft dat ie ook te heet wordt als je ventilatoren draaien. Kan wel begin Vd ellende zijn geweest: thermoschakelaar defect: motor te heet, waterpomp overleden etc etc.
    Loop lijstje v Joep ff af en wacht er niet mee.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 7_1 like Mac OS X) AppleWebKit/537.51.2 (KHTML, like Gecko) Version/7.0 Mobile/11D167 Safari/9537.53

  6. Naar Boven | #5
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 13:34
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.207
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Er zijn als het goed is 3 ontluchtingsventielen. Van hoog naar laag:
    1: op kachel
    2: bij thermostaat
    3: op radiator
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  7. Naar Boven | #6
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2014
    Laatst Online
    05-05-14 om 00:44
    Berichten
    5
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 break Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ik ben nog vergeten te vermelden dat ik op LPG rijd. Dus in het koelsysteem is ook de verdamper opgenomen. Bij een ander topic op dit forum Topic: Koelprobleem, urgent! staat een heel verhaal over lekkage in de verdamper. Het wordt nu wel heel ingewikkeld.
    Ik wil nu met een testrit eerst uitproberen of de radiator ueberhaupt wel warm wordt, want dat zou op een defecte waterpomp wijzen ?
    Is er een trucje om snel de waterpomp te testen en waar vind ik de waterpomp ?

  8. Naar Boven | #7
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 09:47
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.579
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Nee, daar is geen truuk voor.
    Als je alle mogelijke oorzaken hebt uitgesloten en er is geen circulatie dan ZOU het de waterpomp kunnen zijn.
    De pomp wordt door de distributie aangedreven, dus niet even in een verloren uurtje te doen, zit aan de rechterkant van de motor achter het midden.
    http://img269.imageshack.us/img269/4992/peugeote.jpg

    Stukje rijden om te kijken of de radiateur heet wordt is sowieso een goed idee, hoe meer info, hoe beter.
    De beschrijving duidt op een thermostaat die niet of maar half opent en/of een defecte waterpomp.
    Laatst gewijzigd door Keezx; 18-04-14 om 22:45.

  9. Naar Boven | #8
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2014
    Laatst Online
    05-05-14 om 00:44
    Berichten
    5
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 break Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    tot dusver iedereen bedankt voor de reacties
    ik heb vanmorgen stukje gereden, de radiator wordt warm en de waterslang tussen blok en radiator voelt -na het stukje gereden te hebben- 'harder' aan dan in koude toestand. mijn conclusie : thermostaat gaat open en waterpomp werkt.
    Ik heb intussen ook alle drie ontluchtingsventielen gevonden en daar komt inderdaad lucht uit, dus de ontluchting was ook niet goed.
    Nu moet ik eerst nieuwe koelvloeistof halen en ga dan een langere testrit maken.

  10. Naar Boven | #9
    co-Piloot

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    Gisteren om 21:02
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    55
    Berichten
    4.469
    Topics
    258
    Auto
    CitroŽn C2 Hatchback
    Motor
    1.1 8v
    Bouwjaar
    2004

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ok, thermostaat gaat open, maar doet de thermoSCHAKELAAR het ook? Oftewel: als je motor heet wordt, springen je fans dan aan? Thermoschakelaar kost geen drol en vervangen is makkelijk. Evt kunnen je fans zelf ook kapot zijn.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 7_1 like Mac OS X) AppleWebKit/537.51.2 (KHTML, like Gecko) Version/7.0 Mobile/11D167 Safari/9537.53

  11. Naar Boven | #10
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 09:47
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.579
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Bij hogere snelheden doen de fans niks.

  12. Naar Boven | #11
    co-Piloot

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    Gisteren om 21:02
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    55
    Berichten
    4.469
    Topics
    258
    Auto
    CitroŽn C2 Hatchback
    Motor
    1.1 8v
    Bouwjaar
    2004

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Zeg ik dat? ;-)
    Na een flink stuk rijden, als de auto stilstaat en motor stationair draait, DAN zouden je fans aan moeten slaan.

    Zo beter Keezx? :-)

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 7_1 like Mac OS X) AppleWebKit/537.51.2 (KHTML, like Gecko) Version/7.0 Mobile/11D167 Safari/9537.53

  13. Naar Boven | #12
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 09:47
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.579
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Zoals de TS beschrijft wordt de motor te warm bij hoge belasting.
    De fans spelen geen rol, logies tog?

  14. Naar Boven | #13
    1nsane's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2012
    Laatst Online
    11-12-18 om 15:41
    Locatie
    Den Haag
    Leeftijd
    34
    Berichten
    762
    Topics
    52
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Op hogere snelheid is het normaal dat de motor ietsje warmer kan worden maar je moet het echt zoeken in de efficiŽntie van je koelsysteem, verstopping, slecht werkende waterpomp, lucht in het systeem, bedenk het maar

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 6_1_3 like Mac OS X) AppleWebKit/536.26 (KHTML, like Gecko) Version/6.0 Mobile/10B329 Safari/8536.25

  15. Naar Boven | #14
    Sweetdebje23's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2012
    Laatst Online
    09-04-18 om 21:45
    Leeftijd
    30
    Berichten
    71
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    2000

    Vrouw Gebruiker komt uit: Nederland

    Klink heel stom heb het laatste ook gehad maar een nieuwe radiateur dop kan zomaar de oplossing zijn dat was bij mij het geval probeer het is en het kost uiterlijk een 10tje in clusief tip ;-) ..... Succes

  16. Naar Boven | #15
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2014
    Laatst Online
    05-05-14 om 00:44
    Berichten
    5
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 break Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Sorry, het heeft even geduurd voordat ik een wat langere rit kon maken, maar is inmiddels achter de rug. Ik ben nog niet helemaal tevreden maar de meter blijft nu toch een stuk verder weg van het rode vlak, ook bij hogere snelheid. Ik vind wel dat de meter sterk reageert op wijzigende snelheden. Het enige wat ik eigenlijk gedaan heb is het koelsysteem een aantal keren ontluchten in de volgorde die Joep83 heeft geadviseerd (nog bedankt!) Ik heb daarna toch wel een halve liter koelvloeistof bijgevuld. Het kan dus zijn dat ik ergens een lek heb in mijn koelsysteem. Ik hou dit de komende tijd in gaten. Maar voorlopig rijd ik weer zonder zorg en bedank iedereen voor de adviezen. vr. gr. Albert.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Auto wordt snel warm en lekt!
    Door BKForever in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 27
    Laatste bericht: 24-05-11, 13:24
  2. Peugeot 306 (1994) slaat af als motor warm wordt
    Door gittan123 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 21
    Laatste bericht: 13-04-10, 22:33
  3. Motor wordt te warm en koelven maakt raar geluid.
    Door magicsoul in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 02-12-09, 22:19
  4. Reacties: 14
    Laatste bericht: 05-11-09, 13:36
  5. (jorg306) - motor gaat stotteren als die warm wordt
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.