Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 10 van 10

Onderwerp: Rare problemen 1.6 TU5JP

  1. Naar Boven | #1
    Batsgeit's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2012
    Laatst Online
    15-12-18 om 08:24
    Leeftijd
    27
    Berichten
    25
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 XS
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Rare problemen 1.6 TU5JP

    Sinds een tijdje heb ik de volgende problemen met mijn 306 ('98, 185k op de teller):

    Zo af en toe (niet altijd) rookt hij flink blauw uit de uitlaat, er zit sludge op de oliedop, het olieverbruik ligt nu rond de 1:1000km, en hij loopt stationair niet helemaal lekker meer. Daarnaast ploft hij in de uitlaat als je het gas los laat (vanaf ~2000tpm tot 1200tpm hoor je plofjes). Dan had ik zaterdag nog een ander probleem, namelijk dat hij uit zichzelf naar de 3000 toeren klom, en niet meer terug wou. Was een erg rare ervaring.


    Zaterdag nog een ander probleem: na wat hevig bochtenwerk zet ik de auto even stil om af te laten koelen. Na een minuutje hoor ik een geratel uit de motorkap, alsof ie te weinig olie heeft. Motor gelijk uit, olie peilen: zat 0 olie meer op de stok. Erg raar, gezien hij net een beurt had gehad en ik voor vertrek nog had gepeild. Na een minuutje nog een keer gepeild, en toen zat er ineens weer olie in.

    Ik zat toen in BelgiŽ, dus ik kneep hem al even dat ik niet thuis zou komen. Later startte ik hem weer, en er was helemaal niets aan de hand. Geen blauwe rook, niets. Sindsdien loopt ie ook weer prima, behalve dan dat hij nog steeds ploft in de uitlaat. Nouja, het blokje zou wel een keer gaar zijn denk ik, helemaal gezien hij nu koelvloeistof begint te lekken.

    Ik had even gekeken wat het gaat kosten om het blok weer in orde te krijgen: volgens mij moet, aan de hand van de symptomen, sowieso de koppakking vervangen worden. Daarnaast lekt hij olie bij het kleppendeksel, dus moet die seal ook direct meegepakt worden, en als alles toch los ligt kan net zo goed de D-riem + waterpomp meegenomen worden. Dan heb ik de olie- en koelvloeistof problemen opgelost, denk ik, zijn jullie het daarmee eens?

    Wat betreft de plofjes in de uitlaat en het wat onregelmatige stationaire lopen verdenk ik de stappenmotor en/of het gasklephuis. Schijnt wel vaker kapot te gaan bij dit type motor. Al met al zit er dus behoorlijk veel onderhoud aan te komen, en ik twijfel echt of de auto dit nog wel waard is.


  2. Naar Boven | #2
    jurjenvduijn's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2012
    Laatst Online
    19-07-19 om 21:59
    Locatie
    Zwolle
    Leeftijd
    25
    Berichten
    509
    Topics
    40
    Auto
    Renault Laguna 3 2.0dci Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2009 / M9R-802

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Jou gedachten zijn helemaal goed! Koppakking en klepdekselpakking en distributie meepakken. En stappenmotor vervangen en gasklep reinigen. Wel een dagje werk, maar dan tackle je gelijk alle problemen.

  3. Naar Boven | #3
    Batsgeit's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2012
    Laatst Online
    15-12-18 om 08:24
    Leeftijd
    27
    Berichten
    25
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 XS
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Hmm ja, zit alleen even te kijken wat dat dan allemaal gaat kosten. Nieuwe stappenmotor kost 150-250 euro, koppakking, driem, kleppendekselseal en waterpomp ongeveer 300 euro (via mister-auto.nl, kweenie of dat wat is), en dat is dan nog exclusief montage. Ik ben zelf ook niet heel handig, dus ik moet sowieso de distributieriem laten doen. Vraag me af of de auto dit nog waard is, ik zie genoeg 306'jes met gelijke KM stand voor ~1000 euro langskomen. Kan ook gewoon een nieuwe kopen als deze het begeeft natuurlijk :P

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Nebuchadnezzar's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2013
    Laatst Online
    21-03-19 om 19:13
    Locatie
    Heerenveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    357
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 2-deurs
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XUD9 TD04
    Kleur
    Noir Onyx

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    mister-auto.nl heeft sinds vandaag een hele slechte review erbij, dus of het verstandig is om daar vandaan iets te bestellen, da weet'k nie...

    een blokwissel niet het makkelijkst/goedkoopst...?
    No Smoke No Poke... 306DēTurbo

  6. Naar Boven | #5
    Batsgeit's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2012
    Laatst Online
    15-12-18 om 08:24
    Leeftijd
    27
    Berichten
    25
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 XS
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nebuchadnezzar Bekijk Berichten
    mister-auto.nl heeft sinds vandaag een hele slechte review erbij, dus of het verstandig is om daar vandaan iets te bestellen, da weet'k nie...

    een blokwissel niet het makkelijkst/goedkoopst...?
    Dan kan ik denk ik net zo goed een nieuwe 306 halen. Mijn kabelboom en achteras zijn ook niet helemaal jofel meer :P

  7. Naar Boven | #6
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    17-07-19 om 15:51
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.360
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dan zou ik een rigoreuze knoop doorhakken

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  8. Naar Boven | #7
    Batsgeit's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2012
    Laatst Online
    15-12-18 om 08:24
    Leeftijd
    27
    Berichten
    25
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 XS
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muschkie Bekijk Berichten
    Dan zou ik een rigoreuze knoop doorhakken

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1
    Gedaan, 206 gekocht! Meer info volgt binnenkort

  9. Naar Boven | #8
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 23:02
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.355
    Topics
    240
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Met een goede achteras hoop ik... lees dat daar nog al wat problemen mee zijn.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  10. Naar Boven | #9
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    17-07-19 om 15:51
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.360
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Peugeot heeft weinig geleerd van de 205 ... bij de 106/206/306/Partner zijn de problemen (al zij het in mindere mate) gewoon gebleven.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  11. Naar Boven | #10
    Batsgeit's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2012
    Laatst Online
    15-12-18 om 08:24
    Leeftijd
    27
    Berichten
    25
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 XS
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / TU5JP

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joep83 Bekijk Berichten
    Met een goede achteras hoop ik... lees dat daar nog al wat problemen mee zijn.
    Ja. Deze 206 komt van onze vaste monteur. Hij heeft ongeveer een jaar in een schuur gestaan, en onze monteur heeft 'm volledig opgeknapt. Het volgende is er allemaal aan gebeurd:

    - Nieuwe achteras
    - Nieuwe koppakking (erg fijn, gezien het een TU3JP blokje is)
    - Nieuw instrumentarium
    - Lak overgespoten bij motorkap en kofferbak
    - Compleet nieuwe uitlaat en katalysator

    Tevens is de 206 voorzien van een schuifdak en airco. Erg fijn allemaal :P. M'n ouders kennen de monteur al een jaar of 35, dus ik heb er wel vertrouwen in. Wat foto's:





    De 306 gaat niet weg trouwens, die doe ik naar mijn broertje/moeder. M'n moeder heeft nu een Swift diesel, alleen kan dat ding totaal niet tegen kleine stukjes. Gaat ie kutten met de roetfilter enzo. De 306 wordt straks dus gebruikt als veredeld boodschappenautootje/eerste auto voor m'n broertje. Ik zal hier zo af en toe nog wat updates posten .


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. cylinderkop TU5JP
    Door daobra in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 23-01-14, 21:05
  2. Rare problemen
    Door scopei in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 04-12-13, 21:37
  3. Rare problemen
    Door FaNuCeDeX in forum Electronica
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 13-09-12, 12:12
  4. ProblemCar - 306 met rare problemen
    Door RoelG in forum Electronica
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 03-09-12, 09:01
  5. Stotterende 1.6 met TU5JP/L3 (NFZ), ook wel N5
    Door fransezaken in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 02-10-07, 20:41

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.