Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 11 van 11

Onderwerp: Sport Kat.

  1. Naar Boven | #1
    ilja306's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2013
    Laatst Online
    21-03-14 om 23:05
    Locatie
    Vlissingen
    Leeftijd
    27
    Berichten
    47
    Topics
    6
    Auto
    Peugeot 306 1.8 16v sport
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / LFY
    Kleur
    Silver grijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Sport Kat.

    Dag heren,

    Zojuist ben een zeer interessant nieuwtje tegen gekomen ( althans voor mij ).
    Een zogenaamde sport kat die maar 200 cellen heeft en dus veel minder weerstand bied maar wel aan de uitstoot eisen voldoet.
    Effect zou + minimaal 10% vermogen zijn ten opzichte van een goede functioneren de nieuwe "normale" kat zijn.
    Dat getal kan oplopen als je een als bijv. een wat oudere kat vervangt.

    Dit zijn de links waar ik mijn info vandaan heb:
    http://www.pmperformance.nl/informatie.html#katalysator
    http://www.tuning-gids.nl/sportkatalysator.htm
    http://www.nmparts.nl/catalysators.htm
    http://www.serviceplaats.nl/katalysa...talysator.html

    Heeft 1 van jullie hier ervaring mee? Want ik vind het wel zeer interessant klinken.

  2. Naar Boven | #2
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 13:34
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.207
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Weet dat bij een RFS er te weinig tegendruk is en de motor niet optimaal presteert. Heb ik gehoord van de RFS dokter

    Hoe dat bij andere blokjes is weet ik niet.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  3. Naar Boven | #3
    ilja306's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2013
    Laatst Online
    21-03-14 om 23:05
    Locatie
    Vlissingen
    Leeftijd
    27
    Berichten
    47
    Topics
    6
    Auto
    Peugeot 306 1.8 16v sport
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / LFY
    Kleur
    Silver grijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Okey. Enig idee hoe een gechipte 1.8 16v daarop reageert. Hij krijgt woensdag 125pk en 175nm.
    En wat bedoel je met niet optimaal presteren. Raakten ze juist vermogen kwijt?
    Laatst gewijzigd door ilja306; 26-01-14 om 19:45.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    jurjenvduijn's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2012
    Laatst Online
    Gisteren om 17:29
    Locatie
    Zwolle
    Leeftijd
    25
    Berichten
    509
    Topics
    40
    Auto
    Renault Laguna 3 2.0dci Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2009 / M9R-802

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Een atmosferische motor heeft tegendruk in het uitlaatsysteem nodig om optimaal te kunnen presteren. Een turbo motor heeft dat juist weer niet.

    Nog even een aanvulilng.
    Als je het van plan bent om toch een sport-kat eronder te zetten, doe dit dan VOOR het chippen. Zo kan de chipper er rekening mee houden.
    Ik neem aan dat je wel een goede chipper hebt uitgekozen? één die het op de vermogensbank doet?

    10% vermogens stijging vind ik erg veel. Het is meestal andersom, een auto zonder kat die en kat krijgt (205 gti bijvoorbeeld) levert een pk of 7 a 8 in. Andersom is dat denk ik minimaal, voornamelijk omdat die ontworpen zijn mét kat.
    Laatst gewijzigd door jurjenvduijn; 26-01-14 om 21:53.

  6. Naar Boven | #5
    ilja306's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2013
    Laatst Online
    21-03-14 om 23:05
    Locatie
    Vlissingen
    Leeftijd
    27
    Berichten
    47
    Topics
    6
    Auto
    Peugeot 306 1.8 16v sport
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / LFY
    Kleur
    Silver grijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    De tuner is Unlimitedtuning Amersfort. En bedankt voor je reactie. Ik zat zelf aan deze te denken: http://www.pmperformance.nl/katalysators.html en dan de pmpowercat 50 of 60. Ligt eraan wat ze aanbevelen voor mijn motor.

  7. Naar Boven | #6
    ilja306's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2013
    Laatst Online
    21-03-14 om 23:05
    Locatie
    Vlissingen
    Leeftijd
    27
    Berichten
    47
    Topics
    6
    Auto
    Peugeot 306 1.8 16v sport
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / LFY
    Kleur
    Silver grijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    De sport kat ligt er onder. Het verschil is goed merkbaar. De auto heeft vooral een betere gas response.
    Onderin heb ik het idee zo'n 5 a 10Nm te hebben gewonnen waardoor de auto vlotter aanvoelt in het normaal verkeer.
    Wil je echter de sport optimaal benutten dien je ook te chippen en minimaal een high performance inleg filter of openlucht filter te installeren. De schatte vermogens winst van dit alles is bij mijn auto 25 a 30pk en +-35Nm

  8. Naar Boven | #7
    Nebuchadnezzar's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2013
    Laatst Online
    21-03-19 om 19:13
    Locatie
    Heerenveen
    Leeftijd
    31
    Berichten
    357
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 2-deurs
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XUD9 TD04
    Kleur
    Noir Onyx

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jurjenvduijn Bekijk Berichten
    Een atmosferische motor heeft tegendruk in het uitlaatsysteem nodig om optimaal te kunnen presteren. Een turbo motor heeft dat juist weer niet.
    10% vermogens stijging vind ik erg veel. Het is meestal andersom, een auto zonder kat die en kat krijgt (205 gti bijvoorbeeld) levert een pk of 7 a 8 in. Andersom is dat denk ik minimaal, voornamelijk omdat die ontworpen zijn mét kat.
    dit is niet helemaal juist...

    iedere 4-taks motor dient zo weinig mogelijk tegendruk te hebben voor optimale prestaties van het blok, of dit nu een atmosferisch of een turbo motor is, dat maakt niet uit...
    een 2-taks motor daarintegen heeft wel tegendruk nodig, vanwege de snelheid waarmee het mengsel wordt aangezogen, dit ook daadwerkelijk te laten verbranden en niet direct door uitlaatpoorten te laten ontsnappen...
    een onregelmatige loop van een motorblok bij stationair is een kans die je oploopt door tegendruk weg te gaan halen, maar uiteindelijk behaal je vele hogere prestaties...

    ik lees al een paar keer dat je van plan bent je 1.8 16v te gaan chippen Ilja, en wel naar 125pk en 175nm koppel.
    als ik jou was, zou ik om garantie vragen, dat wanneer deze getallen niet worden gehaald, je je geld terug krijgt...
    het chippen van een benzine motor heeft hele lage winsten, en is eigenlijk NOOIT de moeite waard...
    dus: voor het chippen op de testbank en na het chippen op de testbank...!

    nog eens 10% getallen zijn altijd wel hele mooie verkoop verhaaltjes, en kan mij voorstellen dat er enig iets in te behalen valt...
    alleen de test auto's die zij voor de test hebben gebruikt, die haalt dan HEEEEL misschien die 10%, de rest valt daar ruim onder...

    maare, wat kost dat geintje precies? oowkal zou je er 2pk mee winnen, samen met de chip van 3pk, heb je er toch 5 bij...!
    No Smoke No Poke... 306DTurbo

  9. Naar Boven | #8
    ilja306's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2013
    Laatst Online
    21-03-14 om 23:05
    Locatie
    Vlissingen
    Leeftijd
    27
    Berichten
    47
    Topics
    6
    Auto
    Peugeot 306 1.8 16v sport
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / LFY
    Kleur
    Silver grijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Het chippen is 275euro en wordt gedaan op de testbank voor finetunen. Maar volgens de tuner was + 10pk en 15Nm juist aan de veilige kant en reageren sommigen zelfs beter.
    Zeker met een sport kat en open lucht filter is +20pk en 30Nm haalbaar maar ligt ook aan de technische staat van je motor. De kosten van de kat liggen aan je las skills en of je het materiaal hebt.
    Dat ding kost 150 om in Nederland te krijgen. Dus als je het zelf doet ben je voor 150 klaar. Maar mijn originele kat was ook aan vervanging toe dus was voor mij zeker het geld waard.
    Het laten doen is +-250 euro. Das de marge van de tuner op het onderdeel en 1.5 uur aan werk.

  10. Naar Boven | #9
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 13:34
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.207
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nebuchadnezzar Bekijk Berichten
    dit is niet helemaal juist...

    iedere 4-taks motor dient zo weinig mogelijk tegendruk te hebben voor optimale prestaties van het blok, of dit nu een atmosferisch of een turbo motor is, dat maakt niet uit...(...)
    Toch zijn er genoeg RFSen waarvan bekend is dat het vermogen af nam na montage sport kat/open kat. Op rollerbank getest.
    Vorig jaar nog aan Ron gevraagd of dat meer vermogen zou genereren. Hij zei dat dit juist het tegenovergestelde effect heeft: vermogens afname.
    Ron en Ferdinand zullen dat wel weten vanuit LS racing...


    Vanuit m'n HTS Autotechniek periode weet ik ook nog dat ook een 4-takt een bepaalde optimale tegendruk nodig heeft. Was nl. opdracht om een 4-takt honda motortje te tunen. Een van de mogelijkheden bleek het knijpen van de uitlaat te zijn.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  11. Naar Boven | #10
    ilja306's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2013
    Laatst Online
    21-03-14 om 23:05
    Locatie
    Vlissingen
    Leeftijd
    27
    Berichten
    47
    Topics
    6
    Auto
    Peugeot 306 1.8 16v sport
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / LFY
    Kleur
    Silver grijs

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Denk dat joep wel gelijk heeft. Maar door de emissie eisen van tegenwoordig denk ik dat door een katalysator de tegendruk juist te groot wordt. Oude auto's reden zonder kat ook goed. En het spruitstuk en heel de uitlaat verzorgen ook al wat tegen druk. Die extra druk van een kat kan dus wel weg. Waardoor je een vermogens winst hebt.

  12. Naar Boven | #11
    Nebuchadnezzar's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2013
    Laatst Online
    21-03-19 om 19:13
    Locatie
    Heerenveen
    Leeftijd
    31
    Berichten
    357
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 2-deurs
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XUD9 TD04
    Kleur
    Noir Onyx

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Tegendruk is niet echt helemaal het juiste woord, aangezien de druk in een uitlaatlijn continu varieert. In een uitlaatlijnen lopen namelijk continu drukpulsen heen en weer...

    Wat je wilt hebben is dat er een drukpuls aan de uitlaatklep vertrekt net op het moment dat deze opent. Die drukpuls trekt als het waren aan de uitlaatgassen, zodat deze veel makkelijker de cilinder ontsnappen. En hierdoor kan de versie lucht of het verse mengsel de cilinder ook makkelijker instromen...

    Jammer genoeg veranderen die drukpulsen met het toerental van de motor, en dus verandert dus ook het moment wanneer ze aan de uitlaatkleppen vertrekken. Een 2 takt heeft geen kleppen en kun je dus de cilindervulling zeer makkelijk aanpassen door te spelen met de uitlaat en als gevolg de drukpulsen erin. En zo kun je het koppel in een bepaald toerentalgebied verbeteren door de uitlaat een andere vorm te geven. Bij verliezen van druk door middel van een lek in de uitlaat bijvoorbeeld, werken de drukpulsen in de lagere toerentallen een goede cilindervulling tegen, vandaar het trager accelereren. Maar de drukpulsen in zo'n verklote uitlaat worden dan weer een goede cilindervulling bij hogere toerentallen in de hand...

    Nu bij een 4takt zijn er kleppen, en heeft het veranderen van de drukpulsen in de uitlaatlijn minder uitgesproken gevolgen voor de cilindervulling en dus het koppel van de motor. Daarenboven hebben automotoren meerdere cilinders, waardoor de drukpulsen in de verschillende buizen van het uitlaatspruitstuk elkaar gaan tegenwerken of versterken. Hierdoor krijg je een ingewikkeld kluwen van drukpulsen en wordt het een pak moeilijker die naar je hand te zetten zodat de cilindervulling in alle cilinders verbeterd in een bepaald toerentalgebied...

    Vandaar dat je soms ook vreemd gevormde uitlaatspruitstukken tegenkomt, of uitlaatspruitstukken die niet direct alle uitlaatbuizen van de verschillende cilinders laten samenstromen, maar eerst de uitlaatbuizen van 2 cilinders laten samenkomen dan pas alles naar 1 uitlaatbuis laten samenkomen. Het spel van drukpulsen verklaart dus ook waarom sommige joekels van uitlaten niet perse een koppel of vermogenwinst boeken...

    Kort samengevat door met de uitlaat te spelen verander je het koppel in een bepaald toerentalgebied. Nu is het wel zo dat omwille van geluidsnormen, emissienormen en productiekost, uitlaatsystemen van een alledaagse wagen niet echt optimaal werken, zodat je een aftermarket producent niet al te veel moeite moet doen om wat extra koppelwinst te boeken bij deze auto's...

    Gezien de kosten die het met zich mee brengen om zo'een sportkat te laten monteren, (laat ik vooropstellen dat 100,- euro voor laswerk echt idioot duur is voor 2 lasrandjes, en dat de garagehouder ook nog eens een boel geld opstrijkt van de oude kat), ik in dit geval toch meer geld zou zetten op betere prestaties boven in het toerengebied (gezien het hier om een 16v gaat) met het vervangen van de kat door een loze holle buis, dan iedere restrictie die je er tussen zou kunnen zetten...

    Met het steeds strenger worden van de emissie eisen van vandaag de dag, is het sowieso heel lastig geworden voor de autofabrikanten een product op de markt te brengen met laag verbruik en goede prestaties...
    Waar dit veelvuldig wel wordt bereikt, toont zich al snel motorstoringen die, na uitlezen, 9 van de 10 keer een verstopte katalysator is, die of goed schoongeblazen dient te worden door even te gaan trappen als een gek,
    of helaas tot het vervangen van de katalysator wat op de nieuwere auto's echt een godsvermogen kost, maar valt gelukkig nagenoeg altijd binnen de garantie periode...

    Het knijpen van de uitlaat kan eigenlijk alleen maar resulteren in het verlies van koppel onderin, maar wanneer er toch vermogenswinsten bovenin haalbaar blijken,
    toont dit eigenlijk dat het uitlaatspruitstuk de drukpulsen niet op een hele fijne manier kunnen verwerken, en dient eigenlijk hier naar gekeken te worden...
    Bij Honda over het algemeen is het plaatsen van een andere uitlaatspuitstuk bijna het eerste wat iedereen doet, indien zij de motor willen gaan tunen...

    Wel ben ik heel nieuwsgierig geworden naar de daadwerkelijke vermogenswinsten die gehaald kunnen worden met de sportkat en de chip samen, wellicht is de 125pk/175nm dan wel haalbaar.
    Een uitgebreide test van MCM laat in ieder geval uitwijzen dat het monteren van een openluchtfilter niet samen gaan met vermogenswinsten, veelal alleen vermogens verlies...
    wel haalden zij een 3pk vermogenswinst door de luchtfilter VOOR de grill op de auto te plaatsen, door middel van een mooi buizensysteem...
    Ik zal even kijken of ik het filmpje nog kan vinden, humoristisch om te aanschouwen, maar het onderwerp was zeker het testen waard, als zo blijkt...

    Succes ilja! ik wacht de resultaten af...


    ========== Post samengevoegd op 09:12 ========== De vorige post was op 09:10 ==========

    AH! super...!



    ========== Post samengevoegd op 09:22 ========== De vorige post was op 09:12 ==========

    ow, en deze is met dat mooie buizensysteem...

    No Smoke No Poke... 306DTurbo


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. 106 sport
    Door kawouter in forum Algemene Discussie
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 10-02-11, 20:45
  2. 306 1.8 16v Sport
    Door Rtzr in forum Showroom
    Reacties: 26
    Laatste bericht: 03-08-10, 20:16
  3. sport filter plaatsen
    Door bviper21 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 30-12-07, 15:34
  4. (Pug306cC) - sport demper
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.