Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
Gesloten Onderwerp
Pagina 1 van 9 123456789 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 130

Onderwerp: 5e Diesel-as (versnelling)

  1. Naar Boven | #1
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: 5e Diesel-as (versnelling)

    Onderhand heb ik toch wel wat vraagjes over de versnellingsbak.

    GTi6 jes waar je een 5bak van een diesel in moet zetten bijv:
    Waarom een 5bak als je er 6 hebt ?
    En waarom een dieselbak, wat is het verschil met een benzinebak ?
    Andersom, een 6bak in je 5bak zetten kan dan natuurlijk ook (niet)


  2. Naar Boven | #2
    jurjenvduijn's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2012
    Laatst Online
    22-04-19 om 17:29
    Locatie
    Zwolle
    Leeftijd
    25
    Berichten
    509
    Topics
    40
    Auto
    Renault Laguna 3 2.0dci Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2009 / M9R-802

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    en wat is precies je vraag? :P

  3. Naar Boven | #3
    Sander Swinkels's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2008
    Laatst Online
    18-10-18 om 10:43
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    1.106
    Topics
    67
    Auto
    Ford Mondeo ST220 Station
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar
    2002
    Kleur
    Zilver

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Een 5-bak en 6-bak is intern en extern heel verschillend..

    Wat je achter een 306 GTi zet maakt niet uit.. Bij een 5-bak hoef je in principe minder te schakelen.. Maar de totale overbrengingen is beide bakken gelijk.. Het is niet zo dat je met een 6-bak harder kunt.. Geen verschil..

    Wat men bij een 2.0 turbo 8v in een 205/309 vaak doet is dat men de 5e versnelling van een diesel monteerd, zodat je echt een overdrive hebt en je een hogere topsnelheid hebt.. Omdat zo'n blok meestal voldoende pk's heeft om dat toch wel te kunnen trekken..

    Compleet een dieselbak achter een benzinemotor hangen is niet zo verstandig.. Denk dat je daar niet helemaal begrepen hebt wat je gehoord hebt.. Denk dat men het eerder over alleen de 5e heeft zoals hierboven omschreven..

    Bij een 6-bak gaat dat natuurlijk niet, daar kun je niks van uitwisselen eigenlijk, omdat er geen andere 6-bakken zijn bij peugeot waarmee je onderdelen uit kunt wisselen..

    Nog meer vragen of iets niet duidelijk??
    Daily driver:Silver Ford Mondeo ST220, 3.0 V6 24v (226 HP)
    Black high gloss 19" Tomason TN4 - Full RVS Exhaust system - Black high gloss roof, front grilles & rear diffuser

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander Swinkels Bekijk Berichten
    Denk dat je daar niet helemaal begrepen hebt wat je gehoord hebt..
    Dat zal het zijn, een vaak gehoorde kreet is "waarom geen 5 dieselbak eronder"

    Komt er eigenlijk op neer, stadsverkeer rijdt ik amper.
    Is dan zo'n (complete) 6 bak niet rustiger/zuiniger (ik hoef niet van 0>100 in 8sec.)


  6. Naar Boven | #5
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Online
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 08:28
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.074
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Nee, de versnellingen van een zesbak zijn korter en de eindreductie is gelijk aan die van een 5 bak.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 2.3.6; nl-nl; GT-I9000 Build/GINGERBREAD) AppleWebKit/533.1 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/533.1

    ========== Post samengevoegd op 15:50 ========== De vorige post was op 15:49 ==========

    Dan kan je beter een diesel 5e versnelling in jou bak zetten.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 2.3.6; nl-nl; GT-I9000 Build/GINGERBREAD) AppleWebKit/533.1 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/533.1
    Life is what happens while you are busy making other plans. Was getekend John Lennon.

  7. Naar Boven | #6
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Die snap ik niet
    1,2,3 en 4 houden dezelfde overbrenging.

    Nu schrijft Sander dat ik geen genoeg vermogen zou hebben (hij heeft het over een 2.0 8v Turbo, ik een 1.8 8v nix) om die 5e versnelling te hebben.
    Dan zou ik al op voorhand het blok naar de haaien helpen ?

    Maar wat is het verschil dan tussen de 5e wat ik nu heb en een diesel 5e ?
    Ik ga er geen meter harder door rijden (is ook de bedoeling niet), hij maakt dan toch ook niet meer of minder toeren ?

    Of wat ik kan bedenken met de 1.8 8v, bij 140 km/u kom ik met die diesel5 tekort om snel te accelereren en iemand met 138 km/u inhalen.
    Zeg maar vrachtwagens die elkaar (proberen) in te halen.


  8. Naar Boven | #7
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Online
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 08:28
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.074
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Je draait met de 5e versnelling van een diesel minder toeren bij 100 of 120 km/h.
    Dat drukt, in theorie, je brandstofverbruik dus.

    Dat houd dus ook in dat in theorie je topsnelheid ook hoger word.
    Maar of je dat ook haalt met je 1.8 blijft inderdaad maar de vraag.

    Mijn 306 met 1.6 TU draait bij 100 km/h 2750 tpm en mijn 205 met 1.4 TU draaide bij dezelfde snelheid 3500 toeren.

    De eindreductie van de 1.6 bak is dus langer als die van de 1.4.
    In theorie zou de 1.4 met 1.6 bak dus zuiniger moeten rijden op de snelweg.
    Of dat zo is durf ik niet te zeggen, het scheelt wel een hoop in het lawaai in een 205.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 2.3.6; nl-nl; GT-I9000 Build/GINGERBREAD) AppleWebKit/533.1 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/533.1

  9. Naar Boven | #8
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Okť, ff brainstormen wat ik ga/wil/kan doen.
    Blok moet er toch uit voor de koppeling.
    Brandstofverbruik zal ongeveer hetzelfde liggen denk ik, wel interessant om minder toeren (dus minder motor-geluid) te hebben.
    Top boeit me niet echt, ding is 17 jaar oud, ik spring ook niet meer over een hek


    ***********
    Ik herinner me gelijk die 1.6 waar ik het interieur uit had gehaald.
    Die vent had (omdat hij die toevallig had liggen) er een 1.4 bak onder gezet en die bak binnen 1000km naar de haaien geholpen.


  10. Naar Boven | #9
    co-Piloot

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    22-04-19 om 21:02
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    55
    Berichten
    4.469
    Topics
    258
    Auto
    CitroŽn C2 Hatchback
    Motor
    1.1 8v
    Bouwjaar
    2004

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    De haaien hadden hun tanden in die bak gezet, dus.

  11. Naar Boven | #10
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 09:47
    Locatie
    Uitgeest
    Leeftijd
    66
    Berichten
    1.579
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 XTDT Break Station
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / DHY
    Kleur
    Zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Motor en versnellingsbak zijn altijd, zelfs bij de meest obscure vehikels, op elkaar afgestemde onderdelen.
    Wie denkt dat hij door zomaar met de natte vinger een andere bak erachter te hangen ergens winst mee kan boeken komt hoogstwaarschijnlijk bedrogen uit.
    Autofrabrikanten zijn van alles, maar niet achterlijk, als er ergens met een paar tandjes verschil wat is te halen, dan had men dat allang gedaan.
    Voor de duidelijkheid:ik adviseer dus de eindoverbrenging niet te veranderen.
    Bij een motor met voldoende koppel onderin kan een 6e versnelling wat winst brengen bij met hoge snelheid cruisen, maar zelfs daar moet nog aan gerekend worden want als de motor krapaan is qua koppel moet je het gas dieper intrappen om de gang erin te houden en verbruikt hij meer i.p.v.
    minder...Een hogere top alleen met een bak bereik je ook al niet, daarvoor moet ook de motor gekieteld worden.
    Laatst gewijzigd door Keezx; 15-09-13 om 00:16.

  12. Naar Boven | #11
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keezx Bekijk Berichten
    Autofrabrikanten zijn van alles, maar niet achterlijk, als er ergens met een paar tandjes verschil wat is te halen, dan had men dat allang gedaan.
    Dat ben ik met je eens, alleen de fabrikant produceert nu eenmaal een gemiddelde.
    Niet een afgestemde bak voor alleen snelweg of stadsverkeer, dan had stadsverkeer aan een 3 bak genoeg gehad.
    Misschien appels met peren, een fiets heeft ook geen donder aan 36 versnellingen als je alleen een bergetappe of vlak rijdt.

    Mijn vorige 1.8 (geen HDI) diesel had toch echt minder koppel onderin als mijn huidige 1.8 benzine.
    Dus i.p.v. een (wat ik dacht) hele bak over te zetten, zou die 5e as "winst" op kunnen leveren.
    Met winst bedoel ik niet ook van 140 accelereren naar 180, gewoon cruisen.


  13. Naar Boven | #12
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    11-04-19 om 11:08
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    38
    Berichten
    7.329
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik heb in mijn 205 ook een 2.0 T motor gehad, waar ik in eerste instantie een 1.9 GTi bak achter had gahangen. Topsnelheid was 215 km/h. Met een turbodruk van 0,8 bar (ong. 190 Pk). Hiervan heb ik de 5e versnelling vervangen door eentje van een diesel. Bij eenzelfde vermogen had ik een topsnelheid van 235 km/h.

    Over die 6 bak verhoudingen zijn ook verschillende meningen. Ik heb met Ron de Groot destijds gezocht naar de voor min 205 racer de beste versnellingbak. Tijdens die zoektocht kwamen we erachter de 6 bak met zijn eindreductie een lagere topsnelheid geeft als de 1.9 GTi bak met zijn eindreductie. Naast het feit dat de 6 bak (mede qua gewicht) een No-Go is in een 205, zijn de verhoudingen ook niet super.

    Waarom dan een 6 bak bij een 306?

    Een RFS motor in de VTS heeft immers ook een 5 bak (wat overigens een HEERLIJKE versnellingsbak is) ?

    Ik denk dat het te maken heeft met het gewicht van de auto's. Een VTS is lichter als de 306 GTi. Ik denk dat de 306 GTi de 6 bak heeft gekregen om het GTi rijden met eigenlijk een te zware auto toch een goed gevoel te geven. De tussensprintjes zijn hierdoor ook veel beter.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  14. Naar Boven | #13
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Leuk verhaal over racers, wellicht niet eerst gelezen wat de bedoeling was.
    Schrijf neer 5 (versn) dieselbak en iedereen zit al in zijn/haar 4punts gordel uit te leggen hoe knetterhard je kan

    *******
    Wie weet waar je de code van je blok kan vinden ?
    Joep wees me op een kant & klare bak waar de langere 5e al in zit.

    peugeot-versnellingsbak-be3-met-langere-5de-versnelling.
    Laatst gewijzigd door Bengel; 30-09-13 om 17:30. Reden: linkje


  15. Naar Boven | #14
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    11-04-19 om 11:08
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    38
    Berichten
    7.329
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Als je het verhaal goed leest, dan kun je er uit opmaken dat met name het koppel van de turbo motor een langere 5e versnelling goed kan gebruiken. Doordat de 2.0T in het tussen 2500 en 5000 RPm zijn meeste koppel/vermogen heeft, is het erg prettig om in de 5e versnelling de naald van je toerenteller ergens rond de 3000 RPm te hebben bij 120/130. Het verhaal wat ik heb geschreven gaat in de minste plaats over een racer. De turbomotor lag er al in ver voordat mijn 205 een racer is geworden. Ik heb het woord niet eens genoemd. Hier is wellicht wat leuke info voor je om het verhaal over bakverhoudingen bij de Peugeots dan wel duidelijk te krijgen;

    http://www.205gti.com/techgearboxNL.htm

    Hier staat alles omschreven over bakverhoudingen en het effect van onderlinge uitwisseling van tandwieltjes.
    Het grote risico is wel dat je zeker moet weten dat je motor genoeg koppel kan leveren om bij een bepaald toerental de verhouding rendabel te kunnen houden tussen prestaties en verbruik.
    Laatst gewijzigd door Muschkie; 01-10-13 om 10:19.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  16. Naar Boven | #15
    Rouge-Gti6's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2010
    Laatst Online
    01-08-18 om 17:16
    Berichten
    1.721
    Topics
    46
    Auto
    Peugeot 306 GTi
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Bij rustig rijden kan je prima een versnelling overslaan zonder vermogen te kort te komen.
    Als de motor nog koud is ga ik ook vaak van 2 naar 4, van 3 naar 5, van 4 naar 6.
    Wanneer je echt voluit aan het doorrijden bent zijn de korte versnellingen inderdaad wel fijn, je zit altijd in het juiste toerenbereik, het toerental valt niet ver omlaag na het opschakelen.
    Daar krijg je wel een flinke draaicirkel voor terug, vooral naar rechts.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. geen 4 de versnelling meer
    Door kevinvheuven in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 17
    Laatste bericht: 25-05-13, 22:24
  2. Versnelling vast
    Door Chap in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 14-04-11, 20:37
  3. Krakend geluid in 2e versnelling
    Door scorpio in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 25-01-11, 17:07
  4. Schiet uit de 5e versnelling
    Door fugu1 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 15-08-10, 23:13
  5. versnelling dood ?
    Door mido in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 02-09-09, 18:44

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.