Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 18

Onderwerp: Carterpan weghalen

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2013
    Laatst Online
    22-07-14 om 12:39
    Berichten
    17
    Topics
    3
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1995

    Question Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Carterpan weghalen

    Beste Toppers,

    Ik hoop dat iemand me kan helpen met een duidelijke uitleg. Heb genoeg aan auto's gesleuteld maar dit nog nooit tegengekomen.
    De auto is een Peugeot 306 XT 1,6 Comfort, bouwjaar 1995.

    Omdat ik last had van olie lekkage bij de carterpan dacht ik om deze even los te halen en nieuwe, vloeibare pakking, er op te doen.
    Olie afgetapt, plaatje losgemaakt (schroef 13 en 17 + inbus 8).
    Vervolgens alle schroeven (3x 10 en rest 8 mm) er uit gehaald.

    Nu komt het: ik kan dus de pan niet weghalen omdat zowel de rubber hoesje van de aandrijfas rechts als de beugel die aan de uitlaat vast zit (bij de inbus schroef 8) in de weg staan.
    Hoe haal ik deze pan weg? Moet ik halve auto demonteren (hoop van niet)?

    Alvast bedankt voor eventuele uitleg!

    Grtz
    Viber

  2. Naar Boven | #2
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    Gisteren om 23:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    34
    Berichten
    6.642
    Topics
    82
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    En toch moet het los willen dan. Bij een TU motor moet je zonder iets verder los te halen de carter kunnen demonteren. De ophangbout van je uitlaat zit aan je diff/onderblok vast. Ik zou deze niet, of met heeeeel veel beleid los halen, want deze breekt 9 van de 10 keer af. En vaak zo dat uitboren zelfs nog lastig is.... Een aandrijfas is snel genoeg los gehaald natuurlijk, als is het wel meer werk. Vergeet als je dat gaat doen niet om de olie keerring te vervangen.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1
    Familycar; BMW 325i Touring @ 218 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 @ 171 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi/RFS @ 174 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 130 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  3. Naar Boven | #3
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2013
    Laatst Online
    22-07-14 om 12:39
    Berichten
    17
    Topics
    3
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1995

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    THX voor de snelle reactie !

    Hoe weet ik of het een TU motor is?
    Moet ik anders en de uitlaat en de aandrijfas loshalen? Dat wordt me wel een klus..pppfff Als ik had geweten was ik nooit aan begonnen.

    Of zou beter zijn om een foto te maken en indien mogelijk dat te plaatsen hier?

    Viber

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    Gisteren om 23:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    34
    Berichten
    6.642
    Topics
    82
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Alle motoren in de 306 tot en met de 1.6 zijn TU motoren . Zet eens een foto neer, dan kan ik je wellicht nog beter uitleggen. De uitlaat kan makkelijklos bij het spruitstuk. Even de stekker van de lambda lostrekken, en je haakt de uitlaat zo in zijn geheel weg. De aandrijfas is wat meer werk, en daar heb je een dop 35 voor nodig om de grote moer aan de fuseekant los te maken. Verder is het gewoon rustig alles moer voor moer los bouten. Kan weinig gebeuren. Logisch denken, en de auto goed op de assteunen zetten.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1
    Familycar; BMW 325i Touring @ 218 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 @ 171 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi/RFS @ 174 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 130 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  6. Naar Boven | #5
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2013
    Laatst Online
    22-07-14 om 12:39
    Berichten
    17
    Topics
    3
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1995

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ik hoop dat het lukt met de foto's plaatsen. Heb 2 gemaakt, ik heb de auto op zo'n babybrug nu.
    De 2 schroeven van de uitlaat zouden zeker kapot gaan neem ik aan. Die zijn behoorlijk ingebrand.
    Misschien handig als ik in de ochtend met een lijst naar de garage ga om schroeven en zo te kopen.

    In algemeen heb ik geen problemen met sleutelen, heb vroeger 4 BX gehad, ik deed alles zelf. Zou wel moeten kijken om een dop 35, die heb ik niet.Aandrijfas hoes.JPGBeugel op uitlaat.jpg

  7. Naar Boven | #6
    Bengel's Schermafbeelding
    Forum Opa

    Status
    Online
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 06:16
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    54
    Berichten
    16.447
    Topics
    364
    Auto
    Peugeot 306 XT Hatch 5 drs
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar / MC
    1996 / XU7JP/Z - LFZ
    Kleur
    Vert Mayerling / MoSB

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik kan me niet herinneren dat mijn as eruit moest. (1.6 8v)
    Wel dat de voorpijp los/eraf moest (foto 2), veel en vaak met kruipolie in moeten spuiten (geen WD40)
    Ik heb de pijp eraf gekozen, anders kreeg ik de pan er niet makkelijk onder vandaan.
    Typisch klusje dat in een uurtje kan of zomaar een dag duurt.
    Let op dat je de pan wel op moment aandraait, anders kun je opnieuw beginnen.


  8. Naar Boven | #7
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2013
    Laatst Online
    22-07-14 om 12:39
    Berichten
    17
    Topics
    3
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1995

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Heb wel goede kruipolie, ik hoop dat het werkt.
    Moet ik wat voor die tijd iets kopen? Pakking voor uitlaat?
    Voor de carterpan heb ik zo'n busje gekocht van WYNN'S - BLACK GASKET MAKER. Dit moet toch goed zijn?
    Op hoeveel moet de momentsleutel staan voor de pan?

    Ik vroeg me af, nu ik het toch bezig ben, zou het niet beter zijn als ik deze vloeibare pakking ook voor de kleppendeksel gebruik? Dit zou toch beter afsluiten dat de pakking dat ik nu heb
    aangezien je de kleppendeksel niet echt strak kan krijgen met maar 2 bouten.

    Heb inmiddels uitlaat los. Ging vrij makkelijk, voorste 2 moer er af, bij de achterste hele bout er uit.
    Zit me nog steeds dat aandrijfashoes in de weg. Ik kan pan ook niet iets naar rechts schuiven, iets houd hem tegen..?
    Zoals gezegd auto staat op een babybrug. Zou het helpen om rechte wiel met een krik wat omhoog te drukken?
    Laatst gewijzigd door Viber; 09-07-13 om 14:03.

  9. Naar Boven | #8
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2013
    Laatst Online
    22-07-14 om 12:39
    Berichten
    17
    Topics
    3
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1995

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    as hoes1.JPGas hoes2.JPG

    Heb nog 2 foto's gemaakt, nu is de situatie beter zichtbaar.
    Moet toch dat aandrijfas er uit?

  10. Naar Boven | #9
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    Gisteren om 23:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    34
    Berichten
    6.642
    Topics
    82
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Nee hoor! Carter loswrikken, en hij komt zo naar beneden.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1
    Familycar; BMW 325i Touring @ 218 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 @ 171 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi/RFS @ 174 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 130 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  11. Naar Boven | #10
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2013
    Laatst Online
    22-07-14 om 12:39
    Berichten
    17
    Topics
    3
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1995

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Heb ik hem net los, na uren klooien..
    Hoe? Ik kwam op het idee om rechte voorwiel op te krikken, auto uit versnelling en rechte voorwiel beetje draaien. Daar waar de aandrijfas rubber zit is geen 100% ronde stuk (zichtbaar ook op een van de foto's).
    Toen ik bij de inkeping kwam kon ik de pan wel er af halen .
    Bij nadere controle blijkt dat wel een klein gaatje in de pan zit.. ppppfff
    Nu even rondbellen voor een andere.

    Blijf ik met de vraag over vastmaken, moment. Hoeveel???
    Ik heb wel momentsleutel maar die heeft niet zo'n dunne verlenging om de 2 moeren van 10 mm aan de linke kant vast te maken.

    Hoe dik moet ik dat vloeibare pakking op smeren? Moet dat op de pan of op de motor blok?
    Laatst gewijzigd door Viber; 09-07-13 om 15:45.

  12. Naar Boven | #11
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    Gisteren om 23:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    34
    Berichten
    6.642
    Topics
    82
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Gewoon een normaal laagje gebruiken. Je moet er van uit gaan dat de carterpan vlak is (liefst even controleren op een glasplaat oid). Dan heb je niet heel veel nodig. Als je verstandig bent, dan smeer je het op je onderblok. De carter past er net langs, en als je de vloeibare tjap op de pan hebt gekliedert, dan heb je kans dat je van alles overal aan smeert. Zul je zien dat het ergens net niet helemaal dicht is, en dan kun je weer opnieuw.
    Familycar; BMW 325i Touring @ 218 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 @ 171 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi/RFS @ 174 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 130 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  13. Naar Boven | #12
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2013
    Laatst Online
    22-07-14 om 12:39
    Berichten
    17
    Topics
    3
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1995

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    O.K. duidelijk. Beter op de motorblok smeren dat kit.
    Ik moet wel 2 dagen wachten, heb net nieuwe pan besteld op internet. Het is wel een oude auto maar ik heb geen zin in klooien met pan lassen of andere verrotte pan van de sloop.
    Pannen zijn wel prijzig maar bij mijnautoonderdelen.nl heb ik hem voor 64,63 incl. verzendkosten. Wel paar dagen wachten maar het is niet anders.
    Ben benieuwd als schroeven er bij zitten anders koop ik die ook maar nieuw.

    Hoe zit het met vastmaken, moment? Of kan ik het ook gewoon goed vastzetten?
    Moet ik ook nog teclty er op doen na montage?

  14. Naar Boven | #13
    Bengel's Schermafbeelding
    Forum Opa

    Status
    Online
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 06:16
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    54
    Berichten
    16.447
    Topics
    364
    Auto
    Peugeot 306 XT Hatch 5 drs
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar / MC
    1996 / XU7JP/Z - LFZ
    Kleur
    Vert Mayerling / MoSB

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Bijbehorende bouten kun je wel vergeten bij MijnOnderdelen.
    Je gaat kitten, zie jij iets wat op moment aangedraaid zou moeten worden ?

    Lees wat Muschkie schrijft, kloddertje hier, kloddertje daar, 1 bende en misschien nog niet dicht.
    Snap echt niet dat je als gevorderd sleutelaar voor de kit gaat.


  15. Naar Boven | #14
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    Gisteren om 23:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    34
    Berichten
    6.642
    Topics
    82
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Nico;

    Als de pan van alu is, dan is het geen probleem; dat gebeurd bij heel veel moderne auto's al. Bij veel fabrikanten (oa Audi en VW) zijn er geen carterpakkingen toegepast. De blikken pan van de TU motor is ook niet altijd even goed verkrijgbaar. Tjap is wel een goed alternatief, maar vaak wordt er veel te royaal mee gewerkt

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1
    Familycar; BMW 325i Touring @ 218 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 @ 171 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi/RFS @ 174 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 130 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  16. Naar Boven | #15
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2013
    Laatst Online
    22-07-14 om 12:39
    Berichten
    17
    Topics
    3
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1995

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    O.K. dan koop ik maar de 16 stuks 8 mm bouten.
    Wat de pakking betreft ik heb gewoon gelezen dat dit wordt aangeraden. In principe was deze tube WYNN'S van 19,50 nog duurder dan een pakking
    bij de automaterialen winkel (18,15). Peugeot garage vroeg iets van 23 voor een pakking.

    Volgens mij is de pan van blik, geen alu.
    Ben benieuwd of dat onderdelen site wel levert zoals op hun pagina stond: Vrijdag.

    Moet ik trouwens nog een nieuwe pakking kopen voor de uitlaat? Dat dunne is niet kapot gegaan, alles ziet strak uit.

    Wat denken jullie, kan ik de vloeibare pakking ook bij de kleppendeksel gebruiken? Ik heb de indruk dat met maar met de 2 bouten de bestaande pakking
    niet voor 100% afsluit.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Carterpan pakking vervangen
    Door CheSS666 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 31-10-11, 19:46

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2014 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.