Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 7 van 7

Onderwerp: Motorkoeling lek ?

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2013
    Laatst Online
    07-07-13 om 22:01
    Locatie
    Deventer
    Leeftijd
    32
    Berichten
    3
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1998

    Question Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Motorkoeling lek ?

    Hallo,

    Ik heb alle vloeistoffen van mijn auto gecheckt (doe ik eens in de paar maanden).
    En het viel mij op dat het koelsysteem geen druk lijkt op te bouwen.
    Als ik in de slangen knijp die van de radiator naar de motor lopen voel ik geen tot weinig weerstand. (en dat na 140km rijden)

    Het systeem lijkt echter prima te koelen.
    Rijtemperatuur (bebouwde kom): 80 ~ 82 graden
    Rijtemperatuur (snelweg): 85 ~ 87 graden
    Bij optrekken (snelweg op) schiet temp. even naar 90, maar is snel weer rond 82 ~ 85.
    Wanneer ik de snelweg af ga, is de temperatuur terug naar 80 ~ 82 voordat ik het einde van de afrit bereik.

    Belasting op het systeem is niet gigantisch, 2 personen, geen aanhanger, wel de audio redelijk hoog op.(incl. sub)

    Maak ik me nou druk om niks?, of kan er toch iets aan de hand zijn waar ik op moet letten, of iets aan moet doen?

    Wat ik nog wil toevoegen (weet niet of het nuttig is, maar kan geen kwaad):
    De auto is voorzien van airco (die naar dezelfde radiator lijkt te lopen), en die werkt niet meer, is zo lek als een mandje.
    Heb ik nog niet (laten) fixen, want dat is me te duur op het moment.
    Lijkt mij echter niet van belang voor de motor koeling (toch?) want dat hoort bij mijn weten een apart circuit te zijn.

    Alvast bedankt!

    Auto gegevens:
    Type: 306 XN Hatchback
    Motor: 1.4 injectie (aantal kleppen of motorcode weet ik niet) (hoe kom ik aan die info?)
    Bouwjaar: 1998
    Laatst gewijzigd door Ttenhag; 07-07-13 om 17:43.

  2. Naar Boven | #2
    Tris's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2012
    Laatst Online
    17-10-17 om 16:33
    Locatie
    Dordrecht
    Leeftijd
    25
    Berichten
    154
    Topics
    14
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    moet je vaak je koelvloeistof bijvullen? Temperaturen zijn helemaal goed, niks om je zorgen over te maken.

  3. Naar Boven | #3
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2013
    Laatst Online
    07-07-13 om 22:01
    Locatie
    Deventer
    Leeftijd
    32
    Berichten
    3
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Bijvullen is vrijwel niet nodig, eens per jaar gaat er ongeveer een half litertje KV in, soms nog minder.
    Andere vloeistoffen idemdito, bijvullen is haast niet nodig.

    Toch vraag ik me af waarom er geen druk wordt opgebouwd.
    Voor zover ik weet doet elke auto dat toch?
    Ik heb nog nooit gehoord van een koelsysteem in een auto dat op lage druk hoort te blijven.

    Nou ik toch bezig ben met vragen.
    Wat voor soort bougies gaan er in deze auto? De mijne zijn hartstikke oud en aan vervanging toe.
    Ik had al op meerdere plaatsen in dit forum gelezen dat men niet zo kapot is van het merk NGK. (waarom eigenlijk??)
    Ik kan natuurlijk zo even naar de brezan lopen en een setje halen, maar wil niet de verkeerde hebben, die mensen daar zijn aardig hoor, maar niet erg veel autokennis volgens mij, vaak al helemaal geen type-specifieke kennis.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    18-07-19 om 20:59
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.083
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Het NGK verhaal gaat voornamelijk over de zestien kleps motoren van Peugeot.
    En dan nog voornamelijk de hoog toerige 2 liters.

    Voor de 1.4 kan je prima met NGK toe. Maar Equiem kan ook.
    Mijn 1.6 heeft er ruim 40.000 kilometer probleemloos mee gereden, met de NGK dus.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30
    Life is what happens while you are busy making other plans. Was getekend John Lennon.

  6. Naar Boven | #5
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2013
    Laatst Online
    07-07-13 om 22:01
    Locatie
    Deventer
    Leeftijd
    32
    Berichten
    3
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Okee, bedankt voor de info!
    Ik loop dus gewoon naar de brezan morgen, en zie wel waar ze mee komen.

    Ik weet trouwens niet zeker of ik een 16 of 8 klepper heb, ook weet ik mijn motor-code niet, hoe kom ik aan die info ?

  7. Naar Boven | #6
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    18-07-19 om 20:59
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.083
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Een 1.4 is bij de 306 altijd een 8 klepper.

    De motorcode durf ik zo niet te zeggen, maar volgens mij is er bij de how to's een lijst met motorcodes te vinden.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    ========== Post samengevoegd op 23:11 ========== De vorige post was op 23:09 ==========

    Even snel het lijstje er op na gekeken en waaeschijnlijk is de motorcode KFX.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30
    Life is what happens while you are busy making other plans. Was getekend John Lennon.

  8. Naar Boven | #7
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    17-07-19 om 15:51
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.360
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Yup!

    Aangaande je koelsysteem; zolang de slangen niet op knappen staan, en de temperaturen goed zijn, hoef je je absoluut geen zorgen te maken. Is het nu zo dat je slangen zover kunt inknijpen dat je ze dicht kunt knijpen( en dan doel ik met name op de dikke slang vanaf je rad. naar het thermostaathuis) dan kan het zijn dat je waterpomp dood is. Die dikke slang is de aorta van je motor. Die wordt ook het warmste van allemaal. Onderin moet de slang iiig iets koeler zijn.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1


 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.