Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 47

Onderwerp: Motor stottert en slaat af

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2013
    Laatst Online
    28-07-13 om 11:45
    Berichten
    22
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar / MC
    1994 / xu7jp

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Motor stottert en slaat af

    Dag allen,

    Mijn eerste technische bericht op het 306forum en het is meteen een vraag...

    Sinds kort ben ik de bezitter van een 306 cabrio uit 1994, de 1.8 met handbak. Xu7jp dus.
    Helaas bleek de koppakking vlak na aankoop zo lek als een mandje te zijn, dus dat was een tegenvaller. Door een kennis is deze vervangen. Tevens zijn er nieuwe bougies gestoken en zijn olie + oliefilter vervangen. So far, so good. Na een 100km proefrit begon het gedoe echter...

    De motor begint bij lage toeren te stotteren en het motorstoringslampje schiet dan aan. Even flink doorhalen in de versnelling en het gaat weer uit. Vrij wisselvallig dus. Vandaag een uitgebreidere testrit gedaan en ik kom tot de volgende conclusies:
    - bij constante snelheid boven 2.000 toeren, blijft de motor prima functioneren. Slecht af en toe een klein hikje, maar dat gaat voor mijn gevoel meestal samen met een kleine verandering van de hoeveelheid gas die gegeven wordt en komt niet vanuit de motor. Het storingslampje blijft dan uit.
    - bij meer wisselen van de snelheid boven 2.000 toeren gaat de motor hikken en stotteren, maar komt ie uiteindelijk wel op gang. Soms brandt het storingslampje maar als er een constante snelheid wordt aangehouden, gaat het lampje vlot weer uit.
    - een aantal keren laten afremmen op de motor vanaf 3.000 toeren, gaat uiteindelijk over in hikken en stotteren.
    - bij stadsverkeer en dus over het algemeen lage snelheden en veel wisseling in de hoeveelheid gas, springt het storingslampje vaak al na enkele honderden meters aan.
    - bij ontkoppelen valt de toerental meestal behoorlijk terug. Het hangt wat rond 750 toeren, maar valt soms ook richting 500. Het storingslampje brandt dan meestal al, maar niet altijd. De motor valt soms ook simpelweg uit (vandaag al enkele keren gehad).
    - wanneer je de motor niet op de voetrem afremt, maar op de motor, krijgt ie de kans niet om uit te vallen, maar gaat het geheel wel met horten en stoten gepaard. En de laatste paar meters moet je alsnog zelf remmen, waardoor je soms vreemde capriolen moet uithalen om de boel aan de gang te houden maar wel af te remmen.

    Nu heb ik al e.e.a. rondgelezen, maar het wordt een beetje een verhaal met bomen en bos. Wat ik tegenkom is het volgende:
    - stappenmotor
    - gasklephuis
    - vacuŘmslangen
    - lamdbasonde
    - bougies

    Ik ben bij mijn eigen auto wel thuis in het simpele sleutelwerk: remmen vervangen, zelf de kleine beurt met olie en filtertjes e.d. doen, thermostaatje vervangen, maar daar houdt het wel een eind op. Ik kan wel schroeven en met een bus remmenreiniger aan de slag, maar waar vind ik wat precies, en wat zijn de valkuilen dan?

    Mijn vraag: is er hier een lid dat bij bovenstaande klachten direct naar ÚÚn van deze oorzaken/oplossingen neigt? En hoe deze dan uit te voeren? Alvast bedankt!

  2. Naar Boven | #2
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Voor mij herkenbaar, week of 3 terug ook gehad met hetzelfde blok.
    Als eerst de bougies+kabels vervangen, daarna de carterslangen doorgeblazen.
    Werd al beter.
    Daarna de bobine vernieuwd en probleem was opgelost.

    Dus of het alleen de bobine was is niet te zeggen.


  3. Naar Boven | #3
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2013
    Laatst Online
    28-07-13 om 11:45
    Berichten
    22
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar / MC
    1994 / xu7jp

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    OkÚ, thanks.

    Die carterslangen doorblazen, is dat iets waar ik zelf zo bij kan en wat ik eenvoudig kan doen? En die bobine, is dat ook simpel sleutelwerk? Bougies zitten er net nieuw op, dus die zouden goed moeten zijn. Ook wel goed trouwens om te noemen, wat me net te binnen schiet (slordig dat het niet in de eerste post staat eigenlijk): de kennis die de boel heeft vervangen, meldde dat drie van de vier bougies zwart waren, maar ÚÚntje nog helemaal schoon. Da's ook niet helemaal zoals het hoort lijkt me...

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Wellicht krijg je nog andere opties te horen, zoals laten uitlezen.
    Moet kunnen, het lampje gaat branden dus die storing komt in beeld.

    Carterslangen lukt wel, alle slangen op je klepdeksel loshalen, 1 voor 1 doorblazen en/of schoonspoelen met remreiniger.
    Bobine is simpel 4 boutjes loshalen, wel eerst goed in de W40 of kruipolie zetten.

    Die zwarte bougies zouden door de bobine kunnen komen.


  6. Naar Boven | #5
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    11-04-19 om 11:08
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    38
    Berichten
    7.329
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Maar ook door een defecte lambda.. Zeker na een defecte koppakking gaan ze wel eens stuk. Bobine is ook een optie, maar; eerst uitlezen. Een nieuwe bobine en een nieuwe lambda ben je samen al snel 300+ euro voor kwijt. Gokken is gissen. Uitlezen is meer weten. Vraag bij het uitlezen specifiekk naar de werking van de lambda. Deze geeft namelijk niet altijd een foutcode aan, maar als de lambda niet meer werkt, blijft de waarde op een stabiel getal in Mv staan, en beweegt niet omhaag en omlaag tussen pakweg 300 Mv en 900 Mv.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  7. Naar Boven | #6
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2013
    Laatst Online
    28-07-13 om 11:45
    Berichten
    22
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar / MC
    1994 / xu7jp

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ik ga 'm vrijdag sowieso laten uitlezen want die lamdbasonde klinkt zo gek nog niet.
    Brandstofverbruik over 150 open km's was ongeveer 1:8...dat lijkt me vrij fors voor zo'n auto toch?

    Net even de stappenmotor los getrokken en met remmenreiniger doorgespoten, dat scheelt al behoorlijk in de stationairloop. Het storingslampje blijft echter terugkomen. Ik heb -gezien het weer- nog geen langere proefrit gemaakt om te checken hoe het nu gaat bij constante snelheden.

  8. Naar Boven | #7
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    11-04-19 om 11:08
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    38
    Berichten
    7.329
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    90% kans op de lambda nu je zegt dat het verbruik zo hoog is...

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  9. Naar Boven | #8
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2013
    Laatst Online
    28-07-13 om 11:45
    Berichten
    22
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar / MC
    1994 / xu7jp

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    OkÚ, dan gaan we daar vrijdag voor. Heb de garage al gesproken en die gaf ook al aan dat ze niet willen gokken en de boel willen doormeten. Ik ben benieuwd .
    Overigens voor de zekerheid vandaag nog wat vacuŘmslangen losgetrokken, maar ze zien er schoon uit en na ontkoppeling loopt de motor geen steek beter.

  10. Naar Boven | #9
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    11-04-19 om 11:08
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    38
    Berichten
    7.329
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ben benieuwd! Laat je het nog wel even weten in dit topic?

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  11. Naar Boven | #10
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2013
    Laatst Online
    28-07-13 om 11:45
    Berichten
    22
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar / MC
    1994 / xu7jp

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ik ook! En laat uiteraard wat weten. Wel zo netjes en altijd handig voor anderen die met dezelfde klachten nog eens Googlend terecht komen.

  12. Naar Boven | #11
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2013
    Laatst Online
    28-07-13 om 11:45
    Berichten
    22
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar / MC
    1994 / xu7jp

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Hmmm, goed nieuws en slecht nieuws.
    Vanmorgen bij de garage geweest: die hadden niet de goede uitleesapparatuur dus dat werd lastig. Proefritje gedaan en beide monteurs die mee keken dachten aan het gasklephuis. Tevens slangetje naar de MAP-sensor gevonden dat lek was, dus dat meteen even verholpen.

    Hoe dan ook: vanavond gasklephuis los gemaakt en gereinigd. Was behoorlijk vervuild, dus wel goed om eens te doen. Accu even gereset om de MAP-sensor ook te laten wennen aan de gerepareerde slang en toen een proefritje. Ging al een stuk beter, motor hikt en stottert niet meer zo, behalve rond 1.300 toeren en lager. Als ie daar een tijdje op sukkelt (fileverkeer), komt de motorstoring terug, maar niet zo snel als voorheen. Hij loopt overall wel een heel stuk beter.

    Enerzijds ben ik best tevreden met het resultaat tot nu toe, anderzijds baal ik nog steeds van die storing. Wat ik me dan ook afvraag: wat een kost een andere lambdasensor? Hoeft niet origineel Peugeot te zijn, als ie maar werkt. Tweedehands is ook okÚ. En hoe makkelijk is het zelf in te bouwen; waar kan ik 'm vinden? Elektronica is niet m'n specialiteit, dus alleen schroeven en stekkertjes pluggen zou ideaal zijn... . Als de kosten meevallen (paar tientjes) ben ik nog wel geneigd die voor de zekerheid te vervangen.

  13. Naar Boven | #12
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    ff shoppen, eurootje of 70

    sensorslocationsinengin.jpg


  14. Naar Boven | #13
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2013
    Laatst Online
    28-07-13 om 11:45
    Berichten
    22
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar / MC
    1994 / xu7jp

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Plaatje is echt helemaal niet herkenbaar voor me .
    70 euro vind ik nog best aan de prijs, aangezien ik ze op eBay voorbij zie komen voor 25 euro. Daar maar eens verder kijken morgen .

  15. Naar Boven | #14
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Je hebt helemaal gelijk, zat ff in mijn hoofd met de 2.0 16v van Timo
    Moeilijke koude start


    Principe is hetzelfde, de MAP sensor zit op je inlaatspruitstuk.
    Dus vlak naast waar de gaskabel zit.

    Kan vanavond als de 306 terug is pas een plaatje voor je schieten.


  16. Naar Boven | #15
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Nog wat op de pc gevonden, alleen niet echt de exacte locatie te zien.
    004.jpg



 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. motor slaat af bij gas los laten
    Door jorg306 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 24-10-10, 21:47
  2. Motor stottert -> Injectie probleem (sissend geluid)
    Door w00ter in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 27-07-10, 08:36
  3. Motor houdt/stottert in bij volle tank
    Door Danster75 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 20
    Laatste bericht: 27-03-10, 16:10
  4. motor slaat tijdelijk af
    Door Richard14 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 13-04-07, 20:51
  5. (BluePhantom) - Motor stottert bij harde bass
    Door Team306Tuning in forum Audio
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.